Allting började 1979, då produktionsbolaget Lucasfilm (Grundat av George Lucas, 1971), startade The Graphic Group som var en del av bolagets datordivisionen och grundades av Ed Catmull och Dr. Alvy Ray Smith. Denna lilla datordivision skulle med åren komma att växa sig större och skriva in sig i filmhistorien. Men låt oss börja med att ta några steg bakåt...
John Alan Lasseter var redan som liten intresserad av animerad film. Han satt och tittade på tecknat på TV på mornarna och även när han kom till High School så fortsatta han att med det. Han brukade skynda sig hem från sin träning bara för att se Snurre Sprätt kl. 16:30. På High School läste han boken The Art of Walt Disney skriven av Christopher Finch. Där läste han hur man skapade Törnrosa och insåg att han aldrig tänkt på att man faktiskt kunde få betald för att arbete med animerad film. Med detta i åtanke började han att skriva brev till Disney studios där han berättade att han ville bli animatör. De svarade att han skulle skaffa sig en bra konstutbildning, sedan skulle de lära honom att animera.
Senare fick han ett brev från Disney Studios, där de berättade om att de tänk starta en Karaktärsanimationsprogram på California Institute of the Arts (Cal Arts). Lasseter hamnade i den allra första klassen tillsammans med bland andra Tim Burton (The Nightmare Before Christmas, Edward Scissorhands), Brad Bird (Järnjätten, Superhjältarna och Råttatouille) och John Musker (Mästerdetektiven Basil Mus, Den lilla sjöjungfrun, Aladdin, Herkules och Skattkammarplaneten).
Den första klassen från Cal Arts gick ut 1979, och alla såg fram emot att äntligen få sitt drömjobb på Disney. Men de blev snabbt besvikna. För Animationsstudion styrdes nu av affärsmänniskor och inte av det gamla gardet.
De som styrde tog ingen större notis om nykomlingarna från Cal Arts och struntade i deras åsikter och konstruktiva kritik. Lasseter som bara vill göra ett bra arbete, började istället skapa sig ovänner i de högre leden.
I början av 1980-talet fick Lasseter se en video som visade datoranimation. Det vara bara enkel animation med några sfärer och andra enkla objekt (s.k. Primitiver) som svävade omkring. Lasseter var säker att Walt Disney hade gillat 3D-animation. Samtidigt höll Disney studio, tillsammans med produktionsbolaget Lisberger/Kushner, på att göra långfilmen Tron, med en hel del digitala Specialeffekter och 3D-miljöer. Lasseter jobbade inte på den filmen men blev mer och mer exalterad av det han fick se. Det var han dock ganska ensam om på studion.
Lasseter prata hela tiden om denna nya animationsteknologi så till slut fick han i uppdrag av Tom Willhite att tillsammans med en kollega göra en testsekvens på runt 30 sekunder där de skulle kombinera 3D-animation med klassiskt handritade karaktärer. Lasseter försökte hitta en handling till detta test och blev tipsad om Thomas Dischs The Brave Little Toaster. Willhite köpte in rättigheterna till romanen så att de kunde börja.
När det var dags att visa filmen för studions styrelse fick han bara en fråga från studiochefen: ”Hur mycket kommer detta att kosta?”. Studiochefen var bara var intresserad av 3D-animation om den kunde spara pengar och/eller tid. Lasseter, som hade hunnit skaffa sig ännu fler på studion, fick tio minuter efter möter med studioledningen ett telefonsamtal som löd: ”Då filmen inte kommer att göras, så är ditt projekt här på Disney avslutat, din plats har tagits bort, och din anställning hos Disney har nu upphört”.
Efter att Lasseter fick sparken fick han kontakt med Ed Catmull som till slut fråga om han var intresserad att hjälpa till med ett projekt på The Graphics Group. Så i december 1983 började man planera för deras första datoranimerade kortfilm The Adventures of André & Wally B…
1986 köper Apple-grundaren, Steve Jobs, The Graphics Group av George Lucas för 5 miljoner dollar, och sköt in ytterligare 5 miljoner i företaget. The Graphics Group blir ett självständigt företag och får nu namnet Pixar. Samma år gjorde man kortfilmen Luxo Jr. som sin första kortfilm. Luxo Jr. skulle senare bli en del av Pixars logga. Kortfilmen nominerades 1987 till en Oscar och vann Golden Globs pris Computer-Generated Imagery på San Fransiscos filmfestival.
I början gjorde man en del reklamfilmer och en korfilm per år. 1988 vinner Pixar sin första Oscar för kortfilmen Tin Toy. Man sålde animationsverktyg (bl.a. sitt renderingsverktyg RenderMan) och deras största kund var ironiskt nog Disney.
Pixars första stora samarbete med Disney började i slutet av 1980-talet. Walt Disney Company höll på att utveckla ett datorsystem som skulle användas till att digitalt färglägga och tuscha, kompilera och rendera bildrutorna i Disney traditionellt animerade filmer. Detta hade tidigare gjorts för hand. Systemet kallades för CAPS (Computer Animation Production System) och användes för första gången i Den lilla sjöjungfrun 1989, i skapandet av regnbågen i slutet av filmen. Följaktligen blev Bernard och Bianca i Australien från 1990 den första filmen att helt och hållet göras med detta system. 1991 belönades systemet med Academy of Motion Picture Arts and Sciences utvecklingspris (Scientific and Engineering Award).
1991 bestämde sig Walt Disney Company att stödja Pixars projekt att göra en helt datoranimerad långfilm, den först i sitt slag. Pixar skrev kontrakt med Disney för att göra upp till tre datoranimerade långfilmer. Först ut var Toy Story…
I början handlade Toy Story om två leksakskompisar. Tinny, en tennsoldat som av olyckshändelse blir lämnad kvar på en rastplats, träffar på en buktalardocka och tillsammans gör de varandra sällskap till ett drömland för leksaker i form av en förskola där de inte glöms bort. Men man kom snart på att Tinny var en lite för gammalmodig leksak, så man bytte ut honom mot en modern actionfigur som ett tag hette Lunar Larry (senare Tempest from Morph och slutligen Buzz Lighyear), en leksak som varje barn skulle vilja ha. Buktalardockan utvecklades mer mot en gammaldags cowboytrasdocka med namnet Woody Pride.
Först tänkte man inleda filmen med en tecknad sekvens som skulle vara ett avsnitt ur en fiktiv tv-serie om Buzz Lighyear för att stärka karaktären. Men detta var inte rätta sätt att börja filmen då Buzz blev alldeles för imponerande att publiken inte skulle kunna övertygas att Woody var Andys favoritleksak…
I början var Pixar och Walt Disney Company oense om handlingen och karaktärernas utformning och personlighet. Walt Disney Company var nära att sätta lock på produktionen, men Pixar bad om en till chans att få ordning på handlingen. Efter två veckor av hårt arbete med att skriva om hela första akten, lade Pixar fram det nya manuset för Walt Disney Company. Nu lyste filmens gröna lampa klart igen.
Toy Story vann Academy Award's Specialpris för "utvecklingen och den inspirerande användningen av programvara som möjliggjorde den första datoanimerade långfilmen". Filmen blev nominerad till ytterligare tre Oscar, bland annat för bästa originalmanus. Efter Toy Storys stora framgång ville Pixar omförhandla avtalet till att göra upp till fem filmer.
När man gjorde Toy Story 2 återanvända man många idéer som inte kom med i den första filmen. Bland annat återinsatt man öppningssekvensen med Buz Lighters Tv-serie, men man hade dock gjort om det till en sekvens ur ett tv-spel istället. En annan scen som man återanvände från Toy Story var Woodys mardröm, där man får uppleva att Woody bli ratad av Andy.
Toy Story 2 var den film som började bygga upp en vis kylig stämning mellan Pixar och Disney. Denna film räknades inte till de fem filmerna i kontraktet, utan skulle bli en film som skulle gå direkt till video. Men under produktionens gång så visade sig filmen vara av så pass bra kvalité att Disney beslöt att låta filmen gå upp på biograferna. Pixar begärde då att filmen skulle räknas som en av de fem filmerna i kontraktet, men Disney ville inte gå med på detta.
Pixars fem första filmer (Toy Story, Ett småkryps liv, Toy Story 2, Monsters, Inc. Och Hitta Nemo) hade sammanlagt spelat in över 2,5 miljarder dollar, vilket ger det högsta medelinkomsten per film inom filmindustrin. Trots att båda företagen kunde ta del av vinsten så ansåg Pixar att avtalet var ofördelaktigt. Det var Pixar som stod för allt skapande av filmerna medan Disney stod för marknadsföring och distribution. Alla kostnader och vinster delades lika sinsemellan företagen. Men det Pixar inte gillade var att det var Disney som ägde alla rättigheter till de filmer och dess karaktärer som gjordes under kontraktet. 2004 inledde man nya förhandlingar om ett nytt kontrakt där Pixar skulle få ha kontroll över produktionen och att de även äga rättigheterna på sina kommande filmer.
Framför allt ville Pixar ha finansiell frihet och kunna finansiera sina filmer själv och sedan ge Disney 10-15 % av vinsten för distributionen. Pixar vill även med kontraktet få rättigheterna till de fem tidigare filmerna. Detta var något som Disney inte vill gå med på, men Pixar var orubbliga.
Michael Eisner, dåvarande VD på Disney, och Pixars VD Steve Jobs drog inte jämt, vilket gjorde förhandlingarna blev svårare än vad de borde ha varit och i mitten av 2004 avbröts de helt. Steve Jobs gick ut med ett officiellt uttalande, att Pixar nu såg sig om efter en nya samarbetspartner, men lär även ha sagt att han kan tänka sig att återuppta förhandlingarna med Disney, när Michael Eisner är borta från företaget. För även om de fick erbjudanden från andra filmstudion, så avvaktade man på Pixar, i väntan på att något skulle hända inom Disneykoncernen. De flesta abdra distributörer ansåg att Pixars krav var allt för stora.
När Michael Eisner avgick den 30 september 2005 och ersattes av Robert ”Bob” Iger, återupptogs förhandlingarna mellan Disney och Pixar. I slutet av december 2005 sades det att man var så gått som klar med ett nytt avtal mellan studiorna, som skulle innebära ett närmre samarbete än tidigare. Pixar skulle kunna samarbeta med Disneys Circle 7 Animation ...
Circle 7 var Disney kontroversiella nya filmstudio som dök upp i media någon gång under 2005. Det smått egendomliga namnet sades komma från den adress som studion låg på, Circle Seven Drive i Glendale, California (som i sin tur förmodligen är uppkallad efter KABC-TV/Channel 7, Disney-ägda TV-imperiet ABCs Studio).
Studion skapades av en enda anledning: att producera uppföljare på Pixars tidigare filmer som Disney ägde rättigheterna till. Ingen av de personer som jobbade på studion som haft några som helst kopplingar till originalfilmerna. Cicle 7 fick därför öknamnet Pixaren't. Studion ansågs av många var ett rejält övertramp från Disney sida.
Ja nog blev det ett närmre samarbete än tidigare. Den 24 januari 2006 meddelar man att Disney gått med på att köpa upp Pixar för 7.4 miljarder amerikanska dollar i form av aktieöverföring. Efter att Pixars aktieägare godkänt affären så köptes Pixar upp den 5 maj samma år. Men Pixar gick inte upp i Walt Disney Feature Animation, utan kommer att förbli en egen enhet. Pixars VD, Steve Jobs, som var majoritetägare i Pixar med ett innehav av 50.1% av aktierna, blev nu den person inom Disney som äger störst andel aktier (7%) (följt av Michael Eisner och Roy E. Disney med 1.7% respektive knappt 1%).
När beskedet att Disney köpt Pixar kom, meddelar Disney dåvarande chef (sedan 2003) för Walt Disney Animation, David Stainton, i ett e-mail till sina anställda, att han skulle avgå med omedelbar verkan då Lasster och Catmull var på väg in.
Nu mer än 20 år sedan Lasseter lämnade Disney var han tillbaka, och nu som Chief Creative Officer. Han blev den person som godkänner alla ny filmidéer för båda Disney och Pixar och fick även en position som rådgivare på Walt Disney Imagineering (utveckling av Disneys temaparker).
Men hur starka spår kommer John Lasseter, Ed Catmull och Steve Jobs, att lämna inom Disney? Dessa tre herrar från Pixar har nu fått en mycket stark position inom företaget. Lasseter har redan börjat röra om i grytan: Han har stoppat nya planerade animerade uppföljare, Han har givit grönt ljus till traditionellt animerade filmer igen,
Hur mycket detta kommer att förändra Disney återstår ännu att se. Kan Lasseter blir en ny Walt Disney?
Tidigare publicerad i NAFS(k)uriren nr 38, Februari 2008