Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lady & Lufsen

Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
pillis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera pillis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Lady & Lufsen
    Postad: 24-mars-2007 vid 11:38
Det är en sak jag inte fattar i Lady och Lufsen. När Lady och lufsen blir tillsammans så vet plötsligt husse och matte om att Lufsen heter Lufsen. Hur kan dem veta det egentligen? Det är lite så här småsaker som man funderar över men som ingen typ har svar på...
För övrigt tycker jag att det är en kanonfilm, som är mycket bra målad. Den är romantisk och söt. Big%20smile
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2007 vid 11:42
Det undrar jag också, det är skit knepigt =P
Och när Lufsen skiftar färg så ofta i den nyaste utgåvan Confused
I början av filmen när man ser han är han typ beige och sen är han grå :O och så håller det på sådär...
Jag håller med om att den är bra målad, mjuka former och så Tongue

Till toppen
pillis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera pillis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2007 vid 17:05
aaa den är jättebra..
och 2:an är oxå skitbra, men ibland kan jag tycka att det e jobbigt att dem gör 2:or eftersom om det nästan blir att dem trycker ner på den första filmen... Confused
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2007 vid 21:34
Ja, men nu var det väl ettan vi prata om? Wink
Undrar hur man bestämmer namn på filmen? liksom. varför just Lady? Shocked
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-mars-2007 vid 18:56
Namnet på filmen är väl inte så konstigt, med tanke på att huvudrollsfigurerna heter Lady och Lufsen. Wink Namnen på karaktärerna är väl lite svårare att svara på varför man har valt just de namnen, men det gäller ju för alla filmer och inte enbart L&L.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
pillis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera pillis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2007 vid 16:19
Lady kan man ju ändå förstå lite grand, det betyder ju liksom dam å i filmen ska hon ju föreställa den dära fina tjejen som är en riktig dam... men Lufsens namn är ju lite svårare, det låter ju lite luffigt, å han e ju en luffare som inte har ett hem å klarar sig själv... det e vad jag tror i alla fall.. haha
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2007 vid 18:02
Bra tänkt där! 
Ja, men hur vet husse och matte att han är en luffare egentligen? han kanske nyss blivit utslängt av sin familj? Sånt där kan ju inte dem veta :O :P
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-april-2007 vid 18:17
Aldrig tänkt på det..
Till toppen
pillis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera pillis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 17:49
nä det har du rätt i, det kan man ju inte veta, men har ser ju rätt så luffig ut, eller hur? :P
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 19:54

Ja, det är klart.. men ändå..  :P

Men över till min fråga lite längre upp? varför skiftar lufsen päls så ofta? jag vill bara veta.. varför dem inte håller sig till samma färg å så?
Till toppen
pillis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera pillis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-april-2007 vid 16:33
ja det var en svår fråga, kanske hade dem slut på färgen.. :P hehe nä men jag har ingen aning, gör den så i orginalfilmen på vhs oxå? :O
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 17:36
Jag gillar verkligen Lady Och Lufsen.
Den är söt och fin. Väldigt julig!
Som svar på frågan om Lufsens färg så skulle jag gissa att när man restaurerade filmen till den nya utgåvan så var väll den gamla filmen i så dåligt skick att dem fick gissa sig till färgerna (?)
Nä men något med restaurering har det att göra med, tror jag..
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
pillis View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera pillis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 21:12

okej, det lät smart, så e det säkert! :D men det kan vara lite störande å så när man ser filmen, tycker nästan att det vore bättre om dem inte ändra något alls i filmen, bara la den på DVD om man säger så... Ett riktigt orginal blir det ju då liksom..

Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2007 vid 14:07
Ja, varför lägger dem inte in orginalfilmen direkt på dvd istället för att göra en massa ändringar? Det är jätte jobbigt att se dem nya utgåvorna som har blivit ändrade när man är van att med orginalet :O
Varför håller dem på och ändrar så? Tycker dem inte att orginalet duger?

Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-april-2007 vid 18:17

Att dem restaurerar (Typ nydubbning och "målar om" beror nog mest på att de gamla vhs:erna var i så dålig kvalite) De vill helt enkelt att det ska bli en fröjd för ögonen. Men ganska ofta får man huvudvärk av färgexplosionerna på dvd:erna, iallafall enligt mig...

"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

var: Sverige
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-april-2007 vid 07:21
Postad av Mikka Mikka skrev:

Ja, varför lägger dem inte in orginalfilmen direkt på dvd istället för att göra en massa ändringar? Det är jätte jobbigt att se dem nya utgåvorna som har blivit ändrade när man är van att med orginalet :O
Varför håller dem på och ändrar så? Tycker dem inte att orginalet duger?

Nej, det är just det som är problemet. Originalnegativen duger inte som de är. Film är ett mycket ömtåligt material som med tiden förstör sig själv, även om det förvaras under perfekta förhållanden. Färger bleks bort och försvinner, filmbasen krymper eller faller sönder i sina kemiska beståndsdelar. Och så blir det mekaniskt slitage (repor) och föroreningar (damm) varje gång man tar fram filmen för att slå kopior.

Kanske gjorde man en videoöverföring för 25 år sen, när originalmaterialet var i bättre skick än idag. 25 år gammal video- och scannerteknik duger visserligen till VHS, men inte till dagens DVD, och framtidens högupplösta format.

Därför var det alldeles nödvändigt att restaurera filmen. Restaurera gör man inte för att ändra och förvanska, utan för att återställa filmen till ett skick som ligger så nära som möjligt som filmen såg ut när den var ny.

Den senaste DVD-utgåvan av Lady och Lufsen ligger alldeles säkert mycket  närmare originalskicket än alla de betydligt slarvigare framställda hemvideoutgåvor som har funnits sen början av nittiotalet.

(Färgskiftningarna i de tecknade figurerna är säkert helt avsiktliga. De återspeglar belysningen och miljön. Solljus, skugga, inomhus, utomhus, tiden på dygnet etc. Disneys konstnärer försökte hela tiden flytta fram gränserna för ökad realism.)

Ändrad av Anders M Olsson - 13-april-2007 vid 07:33
Till toppen
Starchild View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera Starchild Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-maj-2007 vid 01:48
Var in och kikade lite på discshop och såg att Lady och Lufsen redan har utgått?!
tror inte discshop ger ut fakta som inte är sant!
men jag blev klart förvånad när jag såg det, trodde inte de gick så fort, jag menar filmen har ju inte varit ute direkt länge..
Till toppen
Starchild View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera Starchild Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2007 vid 01:20
Ingen som har ett svar eller kan bekräfta detta?
Till toppen
skymningssaga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera skymningssaga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 17:00
Hm, jag önskar verkligen att dom kunde ge ut Lady & Lufsen med originalrösterna (svenska) på dvd! (Eller vhs också för den delen :P) Det är ju originalversionen som dom visar på julafton med Asta Bolin och Jan Malmsjö. Jag älskar dom rösterna på Lady och Lufsen!
Gaston: "How can you read this? There's no pictures!"
Belle: "Well, some people use their imagination."
Till toppen
Gurra View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 162
inläggsval inläggsval   Citera Gurra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-augusti-2007 vid 21:09
jag tycker båda versonerna ska finnas med på dvd:n
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-augusti-2007 vid 23:04
Är den ny dubbad på DVD?
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-september-2007 vid 16:21
Postad av Mendez Mendez skrev:

Är den ny dubbad på DVD?

Ja Cry Tyvärr är det så.
Till toppen
Icea View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Icea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2007 vid 20:50
Jag tycker däremot att den nya dubbningen är jä'ttebra. Har iofs inte sett mer än just Bella Notte med originaldubbningen, men Suzanne Reuter och Pontus Gustafsson gör ett jättebra jobb i den nya!"
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2007 vid 00:36
Det är inte alls något fel på 1989 års omdubb av Lady och Lufsen - tvärtom håller den alldeles utmärkt klass, och är en bra och genomarbetad dubbning. Men jag håller fullständigt med er att det av historiska skäl absolut hade varit önskvärt att lägga med även den gamla dubbningen av filmen på DVD:n som alternativt ljudspår.

Postad av Mendez Mendez skrev:

Är den ny dubbad på DVD?
Det beror på hur man menar. Det är ingen ny dubbning som gjorts till DVD-utgåvan, utan det är den senaste befintliga dubbningen från nypremiären på bio 1989 som används.

Till toppen
Basil View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Basil Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-november-2007 vid 18:09
Jag har bara sett Lady o Lufsen på VHS med de "gamla" rösterna, men om jag skulle se den på DVD me de "nya" så skulle jag nog att det lät urfånigt för jag är ju liksom van vid de gamla rösterna.
"Han kan kalla mig Blomma om han vill"
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-november-2007 vid 06:08
Postad av Basil Basil skrev:

Jag har bara sett Lady o Lufsen på VHS med de "gamla" rösterna, men om jag skulle se den på DVD me de "nya" så skulle jag nog att det lät urfånigt för jag är ju liksom van vid de gamla rösterna.

Är du säker på det?

Alla svenska utgåvor har samma dubbning. Det är alltid 1989 års omdubbning både på VHS och DVD.

Den gamla dubbningen har bara visats på bio (före 1989), samt att den förekommer i det utdrag ur filmen som visas i julaftonsprogrammet på tv.

Ändrad av Anders M Olsson - 02-november-2007 vid 06:12
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-november-2007 vid 17:31
Jag har aldrig sett hela filmen med den gamla dubbningen. Men att utdraget på julafton är med den gamla dubbningen har ju gjort att man kan den utan- och innantill och det känns konstigt att höra de andra rösterna när man vill titta på filmen på vhs/dvd. Som vanligt är det mest en vanesak, det man hör först och mest är det man tycker är bäst. Tongue
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
disneyworld_ View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera disneyworld_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2008 vid 20:33
Jag tyckte att det var onödigt att skapa en ny tråd endast för att tala om det här: Lady och Lufsen har ju utgått, men gissa vad jag hittade i leksaksaffären i byn? :D jag blev jätteglad! visserligen var det någon liten repa på pappfodralet och själva plastfodralet till filmen hade jag också lite att anmärka på, men ändå! :D det gjorde verkligen min dag :) nu ska jag bara bli klar med alla läxor, sen kan jag slå mig ner i soffan och titta på denna söta film som man inte har sett sen man var riktigt liten :D
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media