Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Special Utgåvor DVD

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Special Utgåvor DVD
    Postad: 01-januari-2007 vid 20:08
Har några frågor om lite saker.


1. Varför släpps bara vissa klassiker i 2 disc utgåva ? Te.x Lejonkungen, Aladdin och Mulan kom med 2 discar. Medans te.x Lilla Sjöjungfrun kom med en disc.


2. Varför får vissa dvd utgåvor samma omslagsbild som USA ? Te.x Lejonkungen.


Dessa frågor har säkert diskuterats i andra trådar. Jag har kollat runt i Magic Movies forumet. Hittar inte dessa frågor. Så jag skapade en tråd om detta här.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 21:07
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

1. Varför släpps bara vissa klassiker i 2 disc utgåva ? Te.x Lejonkungen, Aladdin och Mulan kom med 2 discar. Medans te.x Lilla Sjöjungfrun kom med en disc.

Det handlar om ekonomiska överväganden i varje enskilt fall.

Dvs en balansgång mellan vad en viss utgåva kostar att producera och tillverka och hur många exemplar man räknar med att sälja och till vilket pris.

De senaste 1 - 2 åren har vi i Sverige i högre grad fått nöja oss med enkeldiscar. Det har en viss koppling till sjunkande priser och att filmer reas ut efter mycket kortare tid än tidigare.

I länder med större befolkningsunderlag än Sverige, t.ex. USA, England och Frankrike säljs mycket större upplagor, så där är det lättare att få lönsamhet i en dubbeldisc.
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

2. Varför får vissa dvd utgåvor samma omslagsbild som USA ? Te.x Lejonkungen.

Eller så kan man fråga sig varför många utgåvor inte får det?

Här kan jag bara gissa att det handlar om tycke och smak. I olika delar av världen har man olika syn på vad som är estetiskt tilltalande och säljande design. Se t.ex. på hur möbler och bilar ser ut i USA jämfört med här i Sverige.

Men i vissa fall, som när det gäller Lejonkungen, tycker man kanske likadant på de olika redaktionerna som bestämmer omslagens utformning...


Ändrad av Anders M Olsson - 01-januari-2007 vid 21:12
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 21:16
Jag har England utgåvan av Lilla Sjöjungfrun. Den utgåvan har samma omslagsbild som USA. Köpte den via Megastore. (England utgåvan har region 2) England har kanske samma utgåvor som USA ?
Till toppen
gustav_disney View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 17-december-2006
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera gustav_disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-januari-2007 vid 13:18
Jag vet inte!
men jag tycker det ska vara så att ALLA ska komma på 2-disc!
jamenar vfr kommer just aladdin lejonkungen mulan tarzan och dem på 2-disc?
de e sjukt
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-januari-2007 vid 17:52
Kommer vi få några fler 2 disc utgåvor framöver ? Eller kommer det enbart bli en disc ?
Till toppen
Doris View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 26-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 188
inläggsval inläggsval   Citera Doris Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-januari-2007 vid 18:44
Det kan ju hända att man inte har lika mycket extra material till en del filmer och en del har man mer till, så då blir det en två disc utgåva.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-januari-2007 vid 19:08
Peter Pan kommer tillbaka i 2 disc utgåva.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-mars-2007 vid 21:08
Hoppas Törnrosa kommer tillbaka i 2 disc utgåva.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2007 vid 11:53
Hur gör man dom svenska omslagen ? Te.x få svensk text på omslagsfodralet. Från te.x The Lion King till Lejonkungen.
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-mars-2007 vid 13:39
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Hur gör man dom svenska omslagen ? Te.x få svensk text på omslagsfodralet. Från te.x The Lion King till Lejonkungen.
 
Jag tror de får "neutrala" omslag, dvs omslag utan text på, och sedan lägger de till den svenska titeln via datorns hjälp eller något i den stilen.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-april-2007 vid 22:39
Undrar om det blir tre disc utgåvor i framtiden ? vad tror ni ? Det har alltid blivit just 2 disc utgåvor.
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2007 vid 20:36
jaa vem vet? men det brukar ju vara en disk med filmen på och en med extra material på när det gäller Disney film..
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juni-2007 vid 20:22
Vilka specialutgåvor har ni ? Jag har 2 disc utgåvorna Mulan, Tarzan och Lejonkungen.
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 19-maj-2007
var: Mora
Status: Offline
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2007 vid 22:57
Jag har bara Lejonkungen 3 tror jag. (Håller inte så stor koll på detta.)
 
Jag tror inte att det kommer 3-disc. Dels måste de göra en ny typ av fodral och dels tror jag inte att de har så mycket extramaterial att det behövs totalt 3 skivor.
Till toppen
Gurra View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 12-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 162
inläggsval inläggsval   Citera Gurra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2007 vid 16:17
Det finns en DVD-box med Lejonkungen där alla tre filmerna är med!
Själv har jag den med nu har den utgått, den finns säkert på tradera eller nåt!
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2007 vid 18:05
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Undrar om det blir tre disc utgåvor i framtiden ? vad tror ni ? Det har alltid blivit just 2 disc utgåvor.
Med tanke på att man inom en snar framtid antagligen kommer släppa allt på Blu-ray blir det nog inte så, eftersom en blu-ray skiva kan lagra sjukt mycket mer än vad en dvd-skiva kan.


Ändrad av mimmi - 12-juli-2007 vid 18:22
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar
fd. mimmi pigg

Medlem sedan: 29-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2007 vid 18:53
Det var en Tävling på disney channel om en Peter pan film, Någon som ställde upp i den? I alla fall så var det Peter Pan special utgåvan med två dvd er . Ny musik video, Walt disneys egna ord och mycket bättre bild än första. Jag ställde upp i den tävlingen och gissa vad? Jag vann!!!Big%20smileBig%20smileBig%20smile
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2007 vid 05:35
NEJ?! Shocked Vad kul! Jag vinner aldrig någonsin på sånna grejer. :\  Grattis Smile
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar
fd. mimmi pigg

Medlem sedan: 29-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-juli-2007 vid 13:18
Postad av mimmi mimmi skrev:

NEJ?! Shocked Vad kul! Jag vinner aldrig någonsin på sånna grejer. :\  Grattis Smile
 
TackSmile, Jag brukar faktiskt ha turen med mig men det här hade inget med tur att göra, Man skulle först svara på en fråga , sen skulle man svara på: Varför gillar du Disney channel? Jag kommer inte ihåg allt jag skrev men något var att der får mig att känna mig bra och mig själv, Att det får mig att tänka på hur mycket jag älskar Disney, Jag berättade hur mycket jag älskar Mimmi och mycket mer. Jag visste inte ens om det kom fram och jag var säker på att jag inte kunnde vinna för att säkert alla ungar i hela Sveirge anmält sig. Men tre veckor senare fick jag ett mejl som det stod: Grattis !Shocked Du har vunnit våran Peter Pan tävling!Smile Dvdn kommer om två veckor. Tack för din anmälan!
Det  var ett magiskt ögonblick.Big%20smileBig%20smileBig%20smile
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2007 vid 18:40
Köpte Djungelboken i dag. Den finns på rea på Åhlens. Endast 129 kr.

Ändrad av disney_girl - 22-mars-2008 vid 16:08
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media