| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
Status: Offline
Poäng: 725
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Disney-namnen Postad: 22-mars-2008 vid 22:49 |
|
|
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-mars-2008 vid 22:09 |
|
Aladdin betyder på Arabiska "nobility of the faith". Namnet kommer från en av sagorna från sagosamlingen Tusen och en Natt, som filmen är baserad på (löst).
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
lila
Storybordartist
Poäng: 16
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-mars-2008 vid 21:45 |
En sak jag har tänkt på är Aladdins namn. Betyder det något speciellt eller är det bara ett namn som dom tog för att det passar? O får man veta vad sultanen egentligen heter i filmen??
|
 |
PocaSparrow
Springschas
var: Sweden
Poäng: 45
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-januari-2008 vid 23:10 |
Jag skulle vilja heta Pocahontas... Men det låter ju lite ...annorlunda, eller hur?  Men jag skulle vilja heta något på algonquin som passar in mer på mig och min personlighet, om det hade låtit bra då... Esmeralda är också fint, betyder smaragd på spanska  Har lite svårt för namn som är "vanliga" och "normala".
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-december-2007 vid 20:13 |
Faline skrev:
Ursäkta ni som anklagar stackars oskylldiga mig att ha stavat FEL!! Men hon stavas Belle, dessutom kollade jag upp ordet och Belle beryder vacker på franska, och det är väl samma sak som skönhet, inte sant?
Jag tycker det var ett bra svenskt namn på Musse, det är lättare och mjukare att säga på svenska. |
Vi sa aldrig att Belle inte betyder Vacker på franska, vi sa bara att Bell som du skrev verkligen inte betyder vacker utan egentligen klocka på engelska.
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
mimmi
Effektanimatör
Poäng: 133
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-december-2007 vid 20:21 |
|
det är nog för att lägga extra mycket vikt på att han är prins, eftersom historien handlar om att den smutsiga slavdrivna flickan gifter sig med en rik välmående prins. det skulle jag tro i alla fall.. han har ju ingen större roll i filmen än att han är just prins liksom :)
Ändrad av mimmi - 05-december-2007 vid 20:24
|
|
anything can happen with a little pixie dust
|
 |
disney_girl
Medproducent
var: Sverige
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-december-2007 vid 20:15 |
|
Har ofta undrat varför prinsen i Askungen inte har något namn. Man får inte veta vad han heter ? Varför är det så tro ?
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juli-2007 vid 12:21 |
Kanske..Kiara är faktiskt helt okej, eller Nita eller Bianca 
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Faline
Animatör
Poäng: 90
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-juli-2007 vid 18:17 |
|
Jag är oxå nöjd med mina namn, men om jag skulle välja ett disneynamn skulle det nog bli Aurora eller Jasmine. De är himmla fina tycker jag.
|
|
When I wish upon a star, my dreams do come true.
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
var: Mora
Poäng: 246
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juli-2007 vid 23:27 |
mimmi skrev:
disney_girl skrev:
Vilket disney namn skulle ni vilja heta ? | Belle är fint, det hade jag kunnat tänka mig att heta. Ariel är också fint, och ovanligt. Fast det kanske mest är för att man förknippar det med karaktären, hade hon inte funnits hade det nog varit fult.. låter ju nästan som tvättmedlet. Mimmi heter jag ju redan ;D Pärlan hade väl varit ganska kul att kallas
|
Ariel stavas ju exakt lika (namnet som tvättmedlet). Annorlunda betoning bara.
Men i alla fall, jag bryr mig egentligen inte alls om vad jag heter, men det kanske beror på att jag inte har sett något namn som jag verkligen skulle vilja heta.
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juli-2007 vid 22:08 |
Rätt nöjd med Sebastian :P
|
 |
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juli-2007 vid 19:32 |
 Mimmi!
|
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
|
 |
mimmi
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juli-2007 vid 16:24 |
disney_girl skrev:
Vilket disney namn skulle ni vilja heta ?
|
Belle är fint, det hade jag kunnat tänka mig att heta. Ariel är också fint,
och ovanligt. Fast det kanske mest är för att man förknippar det med
karaktären, hade hon inte funnits hade det nog varit fult.. låter ju
nästan som tvättmedlet. Mimmi heter jag ju redan ;D Pärlan hade väl varit ganska kul att kallas
|
|
|
 |
disney_girl
Medproducent
var: Sverige
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juli-2007 vid 15:55 |
|
Vilket disney namn skulle ni vilja heta ?
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 21:56 |
Det har jag faktist aldrig hört förut. Man lär sig nåt nytt varje dag...
|
 |
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 16:20 |
 Vet ni att Walt Disney hade tänkt ge Musse namnet Mortimer egentligen men hans fru sa att det lät för kaxigt och att Musse var mycket mjukare.
Hans rival fick heta det i stället. 
|
|
|
 |
mimmi
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 03:56 |
Hades skrev:
Vi får väl vara glada att de inte dubbar om alla kortfilmer och byter namn på figurerna :D |
Haha! Ja, det känns ju faktiskt lite så. Det har typ gått så långt att man får vara glad över det lilla  Sen stämmer det säkert också som du säger om Micke Mus, Egd som fan, att det påminner lite om Mickel Räv. Antar att Disney letade efter något unikt som inte lät som något annat. Vilket jag tycker det lyckades med :D Fast sen är ju iofs inte Kalle Anka eller Kajsa Anka särskilt unikt.. Hur hade det varit om man döpt de på samma sätt som Musse Pigg? Typ Kalle Arg eller Kalle Ursinnig. Haha, gud vad hemskt!
|
|
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 00:16 |
|
Musse Pigg tycker jag är ett perfekt namn, men det är ju ganska skumt när man tänker efter. Långben ligger också bra när man säger det, mes störadare översättning får man elta efter. Vi får väl vara glada att de inte dubbar om alla kortfilmer och byter namn på figurerna :D
|
 |
mimmi
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-juli-2007 vid 23:47 |
Haha, nej Micke Pigg låter verkligen hemskt  Då låter ju Micke Mus tio gånger bättre. Men jag håller med om att Musse är både lättare och mjukare att säga, så det har säkert med det att göra, som ni säger
|
|
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-juli-2007 vid 23:19 |
Vilken "tur" då!  Jag vet inte vad jag ska säga, Mimmi, mer än att det kanske är som Faline säger, att Musse låter mjukare än Micke. Och dessutom tror jag inte att "Micke Pigg" hade passat särskilt bra  .
|
 |
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-juli-2007 vid 19:30 |
|
|
|
|
 |
Faline
Animatör
Poäng: 90
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-juli-2007 vid 22:29 |
Ursäkta ni som anklagar stackars oskylldiga mig att ha stavat FEL!! Men hon stavas Belle, dessutom kollade jag upp ordet och Belle beryder vacker på franska, och det är väl samma sak som skönhet, inte sant?
Jag tycker det var ett bra svenskt namn på Musse, det är lättare och mjukare att säga på svenska.
|
|
When I wish upon a star, my dreams do come true.
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-juli-2007 vid 09:38 |
mimmi skrev:
Hades skrev:
Faktiskt, väldigt konstig översättning. Janne Långben dessutom, vadå Janne? Men det är klart. Musse Pigg är inte lite skumt det heller. Pigg? Musse Mus låter inte heller särskilt bra kanske, men i alla fall. Hur kom man på Pigg? :D |
Håller med, Musse Pigg är skitkonstigt. Micke Mus låter väl hur bra som helst och är en korrekt översättning! Förstår inte hur de tänker ibland.. Kan ju i och för sig ha varit så att namnet redan var upptaget.
Haha, ja fast Musse är ju faktiskt väldigt pigg, kanske därav namnet?
|
Jag tror att han har fått heta "Pigg" just för att han är just pigg och glad. Men varifrån fick de "Musse"? En förlängning av ordet "mus"? Jag tror så för han hade ju inte kunnat heta "Mus Pigg"  . Men jag tycker också att "Micke Mus" hade passat bättre. Men det kanske drar mer mot rävhållet: "Mickel Räv", eller något sådant. (Bara något som jag fick för mig)
|
 |
mimmi
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juli-2007 vid 15:37 |
Hades skrev:
Faktiskt, väldigt konstig översättning. Janne Långben dessutom, vadå Janne? Men det är klart. Musse Pigg är inte lite skumt det heller. Pigg? Musse Mus låter inte heller särskilt bra kanske, men i alla fall. Hur kom man på Pigg? :D |
Håller med, Musse Pigg är skitkonstigt. Micke Mus låter väl hur bra som helst och är en korrekt översättning! Förstår inte hur de tänker ibland.. Kan ju i och för sig ha varit så att namnet redan var upptaget. Haha, ja fast Musse är ju faktiskt väldigt pigg, kanske därav namnet?
|
|
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juli-2007 vid 14:26 |
|
Faktiskt, väldigt konstig översättning. Janne Långben dessutom, vadå Janne? Men det är klart. Musse Pigg är inte lite skumt det heller. Pigg? Musse Mus låter inte heller särskilt bra kanske, men i alla fall. Hur kom man på Pigg? :D
|
 |
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juli-2007 vid 14:25 |
Hum, Kan inte komma på något men nåt som har med klantig eller lite flummig att göra.  
|
|
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juli-2007 vid 14:19 |
|
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juli-2007 vid 14:14 |
|
|
|
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-juni-2007 vid 21:17 |
Jag håller med dig; Bell är ju engelska för klocka, inte franska för skönhet. Om det ska vara franska för skönhet och inte engelska för klocka, så ska det stavas Belle. Men jag ska ändå inte helt dissa dig Faline. För du kan ju ha råkat ut för ett simpelt stavfel. Men ändå, se upp nästa gång. (Jag vet att reglerna säger att man inte får agera språkpolis, bara Daniel och Proximus får det, men den här gången kunde jag bara inte låta bli. Jag ber om ursäkt om det blivit problem.)
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juni-2007 vid 16:50 |
Faline skrev:
Belle heter väll Bell för att hon är vacker... (Bell betyder skönhet på franska) Dessutom var inte odjuret ett odjur från början så han kude ju inte direkt heta odjuret innan han blev odjur;) |
Ursäkta en bessewisser, men det heter faktiskt Belle inte Bell på franska.
Belle är den feminima formen och beau är den maskulina.
|
|
|
 |