Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vilken samling väljer man?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Vilken samling väljer man?
    Postad: 10-januari-2006 vid 08:06

Jag har ingen aning om vart denna fråga egentligen ska vara så jag tänkte att om man stoppar den i övrigt borde det bli rätt för det är väl där man stoppar de "övriga" frågorna?

Jag har en väldigt fin VHS samling av disneyklassikerna men känner att det nu kanske börjar bli dags att uppdatera till DVD filmerna istället, problemet är då att det finns för mycket olika DVD klassiker för att jag ska veta vilka som är bäst att samla...

Dels finns det ju 2- disc specialutgåvorna, men det är bara på Aladdin filmen som det står på ryggen att det är en specialutgåva, på de andra filmerna står det på "framsidan" under filmtiteln. Sen har vi också Askungen och Bambi, de filmerna ligger i ett pappersfodral först och sen i den "vanliga" DVD fodralet, Varför? Och i så fall varför ligger inte alla så? Så finns det ju också boxarna först var det väl Lejonkungen och Aladdin som var i boxar? Men de boxarna var inte numrerade och hade inte samma storlek. Nu finns det också boxar med Mulan, Lilo och Stich och Tarzan tillsammans med deras respektive uppföljera, kommer alla filmer att få den typen av box och varför är det i så fall bara Lilo och Stich som har numrering på ryggen på boxen? Sen finns ju specialutgåvorna!

Är det någon som förstår vad jag frågar egentligen och kan man i så fall få hjälp att förstå vilken samling man egentligen ska samla!  

                                                 

I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2006 vid 10:55
Det är helt meningslöst att samla med avseende på förpackningens utseende, om det står specialutgåva eller ej på fodralet, om det är 1- eller 2-disc, om det finns nummer på ryggen eller ej m.m. Det enda man kan vara säker på är att sådant förändras hela tiden, och det kommer att förändras igen.

Om du ska samla på något speciellt tycker jag i första hand att du ska koncentrera dig på de klassiskt animerade filmerna 1-44 på den numrerade listan. Observera att jag säger "filmerna på den numrerade listan", inte "filmerna med nummer på ryggen". Om du ska få en komplett samling måste du acceptera att en del av dem inte har nummer på ryggen.

Om du sen tycker att du vill samla på mer kan du ju i nästa steg välja att samla på de delvis animerade filmerna och/eller de datoranimerade filmerna.

Sen är det ju inget som hindrar att du köper enstaka filmer, uppföljare, spelfilmer, kortfilmsprogram m.m. som du tycker är bra, utan att du måste känna någon press att samla alla filmer i en viss kategori.


Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2006 vid 15:09
Ok tack så mycket, jo givetvis är det ju disneyklassikerna på den  numrerade listan som jag vill samla men även bland dem finns ju så många olika, men jag tror jag helt enkelt får ta till "snålstilen" jag samlar på de billigaste hur det än ser ut!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-november-2007 vid 19:40
Jag brukar kolla efter dom med nummer på ryggen. Jag har nr: 12,13,14,15,16,,31,32,33,34,35,36.37.39.40,41,42,43 och 44. Ska skaffa nr 18 - Svärdet i Stenen och ev. Pongo filmen. Den har nr 19. Har ni många filmer i nummer ordning ?
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-november-2007 vid 14:48
*var tvungen och springa och kolla i DVD-hyllan vilka jag har*
Jag har 5, 12,14,15,18,19,25,26,28,36,37,41,43
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 17:21
Föresten, vet man vilka filmer som kommer att komma ut som Specialutgåva? Är det bara Platinaserien, eller är det även andra? Den absoluta drömmen vore ju alla disney klassiker som specialutgåvor..!
Nån som håller med och kanske drömmer oxå?
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Gustav View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 18-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Gustav Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 21:23

HALLÅ!! du kan ju inte ställa den frågan till oss! det värkar som du ska samla bara för att du ska ha någonting och inte för att du är intreserad av det! Man väljer ju det som intreserar en, inte vad andra tycker!

Kalle Anka <3
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 21:46
Postad av Gustav Gustav skrev:

HALLÅ!! du kan ju inte ställa den frågan till oss! det värkar som du ska samla bara för att du ska ha någonting och inte för att du är intreserad av det! Man väljer ju det som intreserar en, inte vad andra tycker!

 
Huh? Jag tror att du kanske missförstod mig.. Jag samlar på Disneyfilmer för att jag tycker om dom och för jag är intresserad! Men jag tycker även om specialutgåvor för att jag tycker om extramatrialet! Jag är en sån som vill veta så mycket som möjligt om filmerna jag ser på.
Så jag väljer det jag är intresserad av, men jag är nyfiken hur ni tänker.
 
Do I make any sense?
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Gustav View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 18-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Gustav Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 21:47
ja menar inte dig! jag menar hon/han som startade tråden
Kalle Anka <3
Till toppen
Caela View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 94
inläggsval inläggsval   Citera Caela Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-november-2007 vid 22:14
oops, sorry Gustav! Jag får skylla på att jag är tröttEmbarrassed
 
 
Jag håller inte alls med honom. Hur kan en värld som skapat så underbara ting, vara ond?
Till toppen
Gustav View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 18-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Gustav Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2007 vid 17:17

Tongue

Kalle Anka <3
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-mars-2008 vid 18:02
Köpte till nr 18 och 20 i dag. Har även skaffat nr 19 (Djungelboken). Ska skaffa filmerna mellan Törnrosa fram till Aladdin. Har nu gjort mig av med alla vhs filmerna.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media