Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Svenska Disney utan KM Studio-bättre?

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Svenska Disney utan KM Studio-bättre?
    Postad: 09-juni-2004 vid 21:00
Vad tror ni? Jag tror det ialla fal. Man slipper höra samma röster i serierna och nåra av filmerna!
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2004 vid 21:13

Ja, de kan väl byta till Sun Studio, de som dubbade bla. Toy Story, då för vi höra Michael Roupé i småroller hela tiden istället för Monica Forsberg. Visserligen brukar ju inte Roupé var med så mycket (Sergeanten i TS), och dessutom har han långt från lika karaktäristisk och irriterande röst som Forsberg.

Dock kan ju KM-studio göra bra dubbningar, där har vi den första hälften av 90-talet där Skönheten och Odjuret och Aladdin är två bra exempel. Jag tycker även att Svenska Disney ska ta större ansvar för dubbningarna och vara lite hårdare på röstuttagningarna, dessutom ska de även kontrollera de mindre rollernas röster, där Monica Forsberg, Anders Öjebo, Roger Storm och andra brukar klämmas in.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juni-2004 vid 22:14

Okej, Sonet Studio som dubbade bl.a.Den lilla Sjöjungfrun, finns inte det längre?

Älskar Pepper Ann!
Till toppen
Rogerrex View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Rogerrex Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juni-2004 vid 22:33
Tänk så bra det var på den tiden då Doreen Denning översatte och producerade disneyfilmerna i Sverige. Undrar vad hon gör idag och vad hon tycker om Monkan Forsbergs tarvliga och hafsiga arbete. Jag tycker också att det är märkligt att Disney i Sverige verkar strunta i dessa hemska röster av Monkan, Öjebo och Storm som dyker upp om och om igen. Tar de någon notis tro angående den protestlista som ligger ute på nätet angående omdubbningarna?
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2004 vid 08:31
Unsrar jag också! Blir förbannad på dom. Disney asså.
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2004 vid 05:25

Jag håller fullständigt med er. Merparten av KM Studios dubbningar är tyvärr under all kritik. Visst finns det vettiga dubbningar även av dem, men särskilt de dubbningar som gjorts för videoreleaser är ju ofta av mycket tvivelaktig kvalitet. Exempelvis Alice i Underlandet där Anders Öjebo spelar omkring 10 - 12 olika rollfigurer...!

Det vore onekligen mycket bättre för oss alla om något annat bolag tog över. Antingen Sun Studio (som Disney trots allt har en del samarbete med) eller gamla goda Barrefelt Produktion. Eller varför inte Eurotroll...?

Postad av Daniel Daniel skrev:


Dock kan ju KM-studio göra bra dubbningar, där har vi den första hälften av 90-talet där Skönheten och Odjuret och Aladdin är två bra exempel. Jag tycker även att Svenska Disney ska ta större ansvar för dubbningarna och vara lite hårdare på röstuttagningarna, dessutom ska de även kontrollera de mindre rollernas röster, där Monica Forsberg, Anders Öjebo, Roger Storm och andra brukar klämmas in.

Varken Skönheten och odjuret eller Aladdin är dubbat av KM Studio - det var innan de tog över. Skönheten och odjuret gjordes av Barrefelt Produktion med gamla goda Doréen Denning som regissör, Aladdin gjordes av Filmmixarna som en övergångsperiod mellan Barrefelt och KM Studio (som tog över direkt därefter). Uppföljarna på senare år till båda dessa filmer har dock gjorts av KM, men så tycker jag heller inte att de dubbningarna håller samma klass som första filmerna.

Jag håller med dig att Disney bör övervaka mer noggrant även mindre roller. Dock har svenska Disney ingenting att säga till om på den fronten. Allting som har med Disney och dubbning att göra i Skandinavien bestäms av Disney Character Voices International, vars närmaste filial ligger i Köpenhamn. Så allting bestäms antingen i USA eller i Danmark. De i Sverige är helt viljelösa... Danskan Kirsten Saabye brukar ju övervaka alla svenska dubbningar, men röstgodkännande och allt sånt ligger hos huvudkontoret i Burbank, Kalifornien.

Postad av Clash Clash skrev:


Okej, Sonet Studio som dubbade bl.a.Den lilla Sjöjungfrun, finns inte det längre?

Sonet finns fortfarande, men är inte ett dubbningsbolag utan enbart en ljudstudio som anlitas av olika personer och bolag. De som dubbade Den lilla sjöjungfrun, m.fl. var Barrefelt Produktion AB i Stockholm, med Mari-Anne Barrefelt som producent och Doréen Denning som regissör och översättare. Även det bolaget finns fortfarande, men eftersom det är ett mycket litet bolag (enda fast anställda är Mari-Anne Barrefelt) och lägger ner väldigt mycket tid på dubbningarna (cirka 3 - 4 månader per dubbning!), så är det väl troligt att de inte skulle ha kapacitet att kunna dubba allt, när det börjar komma fler och fler filmer från Disney.

Men det vore ju onekligen ingen dum idé för Disney att exempelvis börja anlita Barrefelt/Doréen Denning för de större biofilmerna, och Sun Studio eller Eurotroll för filmer som släpps direkt på video och liknande...

Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juli-2004 vid 22:14
Håller med. men Monica Forsberg har jobbat på mediahuset, likaså Birgitta Fernström. Där spelade dom bl.a. in Jem och Lady Lovly Locks.
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juli-2004 vid 12:47

Mediahuset är samma bolag som KM Studio. Om jag inte minns fel, så är KM en förkortning för Karlskoga Mediahuset...

Det är ju dock inte lätt att veta, men det telefonnr som stått till Mediahuset på en del videofilmer är samma telefonnr som till KM Studio, så det är ingen som helst tvekan om att det är samma bolag...

Till toppen
idalen View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera idalen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2004 vid 19:13

jag förstår inte vad det är för fel på Monica forsberg och Anders Öjebo. särskilt Anders tycker jag är riktigt bra röstskådespelare med bland annat Timon, Musse pigg och jago.

tycker det är onödigt mycket kritik riktat mot KM Studio. fast jag håller med om att det räcker med att varje röstskådespelare koncentrerar sig på en figur i varje film

Ny här, men älskar Disney.
Till toppen
Clash View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 215
inläggsval inläggsval   Citera Clash Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 09:02
Skulle va kul om Sun Studio gjorde omdubbningar på alla disneyserier. Eeller alla dubbnings-bolar UTOM KM studio!
Älskar Pepper Ann!
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2004 vid 15:24

Jag tycker inte om att de byter ut figurernas röster bara för att det är en tv-serie. Om en figur har en bra röst i långfilmen så händer det att den blir utbytt i tv-serien (oftasat mot en typisk KM-studio röst). Timon och Pumbaa, några figurer i Tarzan och Pleakley i Lilo & Stitch är exempel på det.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-augusti-2004 vid 18:39
Att de bytte ut Timons röst i tv-serien (och i uppföljarna) var ju för att Peter Rangmar, Sveriges originalröst till Timon dog i cancer 1997 (det var så tragiskt, han var så enastående bra skådespelare)
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2004 vid 18:03

Postad av stitch stitch skrev:

Jag tycker inte om att de byter ut figurernas röster bara för att det är en tv-serie. Om en figur har en bra röst i långfilmen så händer det att den blir utbytt i tv-serien (oftasat mot en typisk KM-studio röst). Timon och Pumbaa, några figurer i Tarzan och Pleakley i Lilo & Stitch är exempel på det.

Visst hade det varit trevligt om samma skådespelare alltid hade kunnat fortsätta att göra en viss figurs röst. Men man får ha förståelse för att det inte alltid är möjligt. Det kan vara många skäl till det. De bästa och duktigaste skådespelarna har kanske inte tid och lust att binda sig för uppföljare och tv-serier, och då måste man lösa det på annat sätt. I vissa fall låter en skådespelare inte likadant som när originalfilmen dubbades, vilket är ganska typiskt för barnskådespelare. Vissa har kanske blivit för gamla och kan inte ställa upp av hälsoskäl. Några kanske inte ens lever längre.

Även på de engelska originalljudspåren byts röstskådespelarna ibland ut när uppföljare och tv-serier ska göras.



Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-oktober-2007 vid 15:47
Jag saknar KM. De kommer alltid att ligga mig närmast om hjärtat beträffande dubbar av Disney-serier.
Till toppen
Onyx86 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 163
inläggsval inläggsval   Citera Onyx86 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2007 vid 21:41
samma här. gillade alla de gamla kmrösterna utom anders ö, han e ju bara jobbig.
Disney 4ever
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2007 vid 21:54

Öjebo är kung! En av de mest talangfulla dubbarna jag hört.

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-november-2007 vid 22:48
Postad av Onyx86 Onyx86 skrev:

samma här. gillade alla de gamla kmrösterna utom anders ö, han e ju bara jobbig.


Shocked


"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Onyx86 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 163
inläggsval inläggsval   Citera Onyx86 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-november-2007 vid 11:02

I de gamla KMdubbarna som Lady Lovely Locks, Krambjörnarna, Barbie and the Rockers, Önskeskogen, Ewokerna och underbara My little pony var han inte med. Däremot i Lysmaskarna. Nåja, det finns ju ett och annat avsnitt i de flesta serierna där han inte medverkar.

Disney 4ever
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-november-2007 vid 19:00
Vad har det med saken att göra?
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-november-2007 vid 19:03
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Öjebo är kung! En av de mest talangfulla dubbarna jag hört.

 
Absolut. Dels har han förmågan att variera röst, och dels gör han det faktiskt väldigt bra och med inlevelse. Dessutom sjunger han rätt bra. Även om man alltid hör att det är han som gör en röst så lyckas han. Hans instats som Jago är kanon!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-november-2007 vid 19:06

Iago, Timon, Musse Pigg, Darkwing Duck, Kent Korre... You name it.

Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-november-2007 vid 16:08
Anders Öjebo är vär hyfsat okej men det är på något sätt störande när han gör en huvudrolll...
 
jag tycker inte heller om Anders Öjebo som Timon. Men det är väl för att man tvingas jämföra med den ojämförbare Peter Rangmar.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-november-2007 vid 13:50
Tycker att till seriens Timon passar han mycket bättre än Rangmar.
Till toppen
Onyx86 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 163
inläggsval inläggsval   Citera Onyx86 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 15:40
Vad det har med saken att göra, kanske att det finns dem som gillar KMstudios klassiska röster utan att höra honom överallt.
Disney 4ever
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 16:09

Jahaaa, tänker zåå (- Robert Gustavsson).

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 17:53
Okej antar att ni har nämnt det där uppe men frågar ändå:) Är det Öjebo som har Timons röst i serien? det låter som om det är det ( både i forumet och i serien:P) men jag vill vara säker på det:)
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-november-2007 vid 00:12
Japp, gamla sköna Öjebo.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-november-2007 vid 11:40

Jag har för mig att man här på MM kan läsa om vilka filmer som röstskådisarna har varit med i, som Öjebo tex. Men jag har glömt vart på sidan man kan göra det.

Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-november-2007 vid 15:17
Du kan t.ex söka skådisens namn uppe i högra hörnet, eller så kan du gå in på filmens sida och klicka på röstskådisarna som medverkar där.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-november-2007 vid 16:27
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Du kan t.ex söka skådisens namn uppe i högra hörnet, eller så kan du gå in på filmens sida och klicka på röstskådisarna som medverkar där.
När man går in på filmerna så står bara dom engelska röstskådisarna.
 
Edit: Sökfunktionen funkade utmärkt. Jag visste inte att Öjebo gjorde rösten till Peter Pan Shocked Nu när jag vet om det så hör jag på rösten att det är han. Det är därför Öjebo är så bra, han kan göra rösten till så många olika karaktär men dom låter ändå inte samma.
 
Daniel: Öjebo har även en väldigt liten roll i Pocahontas som inte står med på hans lista. Han har en replik "Jag tror att Ratcliffe har ljugit för oss från början". Två repliker om man räknar med hans röst som hörs på båten när dom sjunger "Virginia Kompani".


Ändrad av Mendez - 24-november-2007 vid 16:34
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media