| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Dreamer
Clean-up Artist
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
|
Tråd: Omdubbningar Postad: 03-mars-2010 vid 19:59 |
okidoki lycka till när du letar vidare
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Eliaspbo
Foley Artist
var: Sweden
Poäng: 571
|
Postad: 03-mars-2010 vid 19:56 |
|
Jag tycker det känns dumt att köpa en VHS dels föratt jag börjat samla på DVD, och dels förat min VHS.spelare tog sönder dumbo, bambi och alice i underlandet, så behåller du din VHS eller ger du den till ankisten, eller någon annan.
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
Postad: 03-mars-2010 vid 13:43 |
Eilonwy skrev:
Dreamer: Jag tror Bambi dubbades om redan till videoutgåvan, men det blev fel så vissa band har fel röster. Till dvd-utgåvan finns nog bara nya dubben. |
min utgåva är från 94 och där låter rösterna väldigt raspiga och radioaktiga jag vet inte om det kan vara så att bambi dubbades om tre gånger på svenska eller inte men jag hittade en väldigt intressant spalt på wikipedia som kan förklara det här mysteriet När Bambi gavs ut på VHS för första gången 1994 fick utgåvan av
misstag den gamla dubbningen från 1943. När detta upptäcktes blev
upplagan korrigerad, men många kopior med den gamla dubbningen hann
säljas. På dessa kopior anges namnen från nydubbningen, medan det är de
gamla rösterna som hörs. De senare utgåvorna (1999 och 2005) har den
nya dubbningen.
vet inte om det kan vara därför min vhs version låter som den gör
sorry elonwy läste inte så noga vad du skev missade att du faktiskt nämnde om det där med felinspelningen :P
ps till eliarpho: jag har ingen användning av min gammla vhs längre om du vill så kanske jag kan lägga upp den på tradera så kan dina föräldrar köpa den åt dej där?
Ändrad av Dreamer - 03-mars-2010 vid 13:58
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
Postad: 03-mars-2010 vid 13:24 |
|
Omdubbningar är faktiskt aldrig något jag riktigt stört mig på eftersom jag i de flesta fall aldrig har hört originaldubbningen. Jag började intressera mig för Disney för ett par år sedan (Innan dess hade jag endast ägt Lejonkungen, skönheten och Odsjuret, Lady och Lufsen och Alice i Underlandet på video) Så jag hade inte sett så mycket Disney då, faktum är att jag såg de flesta filmer för första gången för ett par år sedan bl.a. Pocahontas och Lilla Sjöjungfrun. Så det är som sagt inget jag riktigt stört mig på.
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
Poäng: 295
|
Postad: 03-mars-2010 vid 10:00 |
|
Dreamer: Jag tror Bambi dubbades om redan till videoutgåvan, men det blev fel så vissa band har fel röster. Till dvd-utgåvan finns nog bara nya dubben.
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
Postad: 03-mars-2010 vid 09:20 |
|
gavs bambi ut som dvd utgåva innan den dubbades om i specialutgåvan? jag är inte säker på det....
det jag däremot vet är att om man letar efter de gammla vhs utgåvorna är loppisar och röda korset ett bra ställe och leta på tyvvär vet man ju då inte vilket skick filmerna är i men eftersom de brukar kosta runt en tjuga på sånna ställen så är ju inte det hela världen
Ändrad av Dreamer - 03-mars-2010 vid 09:22
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
var: Sverige
Poäng: 849
|
Postad: 03-mars-2010 vid 06:30 |
Jeppe skrev:
Är det bara jag som har fått för mig att Lilla Sjöjungfrun aldrig dubbats om? Eller har den det? |
Det stämmer, Den lilla sjöjungfrun har aldrig dubbats om. Inte heller har Svärdet i stenen, Djungelboken, Aristocats, Robin Hood, Micke och Molle eller Mästerdetektiven Basil Mus som Eliaspbo räknar upp dubbats om. Så om man vill få tag på originaldubbningarna av dessa är det bara att gå ut och köpa dem i vilken butik som helst som säljer DVD-skivor (med undantag för Den lilla sjöjungfrun och Djungelboken som för närvarande inte finns i distribution).
Ändrad av Anders M Olsson - 03-mars-2010 vid 12:17
|
|
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
Postad: 02-mars-2010 vid 23:16 |
Är det bara jag som har fått för mig att Lilla Sjöjungfrun aldrig dubbats om? Eller har den det?
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
Postad: 28-februari-2010 vid 22:14 |
|
Varför envisas du med att tro att massor av klassiker som enbart har en dubbning är omdubbade?
|
 |
Eliaspbo
Foley Artist
var: Sweden
Poäng: 571
|
Postad: 28-februari-2010 vid 21:43 |
Vet någon var man kan få tag på originaldubbningarna av snövit, dumbo(båda gammla dubbningarna), bambi, askungen, alice i underlandet, lady och lufsen, törnrosa, pongo och de 101 dalmatinerna, svärdet i stenen, djungelboken, aristocats, robin hood, micke och molle, mästerdetektiven basil mus och den lilla sjöjungfrun på DVD, för jag står inte ut med någon av dessa omdubbningar(med undantag för dumbos första omdubb), och de är de enda omdubbade klassiker jag gillar(gillar även bernard och bianca i australien och lejonkungen som inte är omdubbade(räknar ej 2000-talets klassiker)) och hos dumbo(första omdubben), bambi och alice i underlandet(originaldubbarna) har mina VHS-kassetter gått sönder på grund av min VHS-spelatre  .
Ändrad av Eliaspbo - 03-mars-2010 vid 19:36
|
 |