| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Ificandream
Nykomling
Status: Offline
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Lejonkungen - Motargument Postad: 14-mars-2009 vid 13:42 |
|
Hejsan!
Jag skulle behöva lite hjälp här... Det är så att jag ska hålla ett argumenterande tal på skolan och övertyga min klass att Lejonkungen är den bästa barnfilmen som gjorts hittils. Jag tycker att det är den bästa filmen också, det är bara det att jag måste ha ett motargument som jag kan bemöta, alltså något som är dåligt med filmen.
Skulle vara tacksam om någon kunde skriva ett bra motargument till varför Lejonkungen är mindre bra. (Jag vet att de flesta tycker att filmen är bra, har försökt hitta motargument på internet, men det är svårt eftersom de flesta tycker att filmen är lika bra som jag själv tycker!)
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-mars-2009 vid 13:18 |
Om du läser Lejonkungen tråden här på forumet så hittar du kanske lite saker du kan använda där. Annars kan jag väl sådär rakt upp och ner tänka mig att somliga kan tycka att det är för mycket våld i filmen? Jag tänker då mest på slutstriden mellan Simba och Scar.
Sedan finns det säkert folk som stör sig på hur lätt man kopplar till Hitler när Scar sjunger Be prepared. Och så kan det väl finnas en och annan som menar att Disney har snott hela idén från Shakespeares Hamlet och att de tycker att det är fel.
Själv är jag ännu en av alla de som hyllar Lejonkungen så jag stör mig inte själv på dessa saker men det finns det säkert andra som gör, folk brukar ju hitta saker att störa sig på. Och finns det inget att störa sig på så skapar man gärna själv något. 
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-mars-2009 vid 13:41 |
Jag trodde det var allmänt känt att Lejonkungen delvis är baserad på Hamlet.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-mars-2009 vid 16:31 |
Jovisst, men jag har stött på flera stycken som tycker att det är en stor nackdel för filmen. Det var bara ett argument för att filmen skulle vara mindre bra, därmed såklart inte sagt att jag själv tycker att Disney gjort fel i att basera den på Hamlet. Just influenserna av Hamlet kan ju tala både för och emot filmen.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Akeruru
Inbetweener
var: Sverige
Poäng: 182
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-mars-2009 vid 21:33 |
Kul uppgift! :D Fast svårt att komma på motargument, ja xD
101dalmatiner skrev:
Jag trodde det var allmänt känt att Lejonkungen delvis är baserad på Hamlet. |
Det är det också. Disney har själva erkänt det, så... :P Men om man ska dra in anklagelser om att de har kopierat storyn så bör man definitivt nämna Osamu Tezukas "Kimba The White Lion" - Kimba på WikiEn "uppsats" om Kimba vs. Simba. Den är dock skriven av ett stort Kimba-fan, så jag vet inte riktigt hur neutral den är... Det pågick en diskussion för ett tag sen om Disney skulle betala något sorts skadestånd till Tezukas familj, men man lade ner det. Bland annat efter att hans änka sagt att Tezuka hade varit stolt om Disney hade inspirerats av hans arbete.
Ändrad av Akeruru - 19-mars-2009 vid 21:34
|
|
Save 2D-animation!
|
 |
lillzum
Springschas
var: Sweden
Poäng: 40
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-mars-2009 vid 07:31 |
|
Svår uppgift. Men en nackdel kan väl vara bland annat Scar, som säger "Om ni går med mig, ska ni aldrig behöva vara hungriga mer". Har hört att just den repliken är tagen från självaste Adolf Hitler. Även det där med hygenorna som går i trupper, vilket också kan föreställa Hitlers trupper.
|
 |
Akeruru
Inbetweener
var: Sverige
Poäng: 182
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-mars-2009 vid 01:02 |
|
^ Det är sant. Dock ser jag själv inte riktigt det som en anledning att kritisera filmen. Fast jag kanske är konstig, haha. Men, Hitler var ju ond och Scar är ond, så då bör ju alla förstå att det Scar gör är något dåligt... eller? (Dessutom har Disney gjort filmer med referenser till Hitler som är lite mer uppenbara än så xP)
Äsch, nu börjar jag ju försvara Lejonkungen fast den här tråden ska vara det motsatta. Typiskt! xD
|
|
Save 2D-animation!
|
 |
lillzum
Springschas
var: Sweden
Poäng: 40
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-mars-2009 vid 12:58 |
|
Jo, det har du i och för sig rätt i, och det är väl ett annat sätt att lära sig hur andra världskriget såg ut.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-mars-2009 vid 17:24 |
|
Just kopplingen till Hitler finns det ju emellertid säkert några som tycker är opassande i en barnfilm. Jag tycker dock att det bara ger ännu en anledning till att höja denna film till skyarna, men sedan finns det ju alltid sådana som vill skydda barnen ifrån precis allting och låter dem leva i en bubbla. Så jag tycker nog att just kopplingen till Hitler skulle kunna räknas som ett argument emot filmen. Det är ju dessutom ganska lätt att bemöta också när man tycker om filmen.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |