Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
VideX
Nykomling
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 1
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Disneyklassier på Blu-ray Postad: 05-januari-2009 vid 10:47 |
Någon som vet varför alla klassiker inte ges ut på blu-ray? Jag kan ex. inte hitta att Robin Hood kommer på blu-ray. Den finns heller inte med i listan här på sidan: http://www.magicmovies.se/filmkategori.asp?pg=kommande. Däremot kommer Pinoccio på blu-ray 2009-03-04 (enl. Discshop). Eller är det bara att vänta? Jag som hade tänkt att skaffa klassikerna på blu-ray...
|
|
Anders M Olsson
Regissör
var: Sverige
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-januari-2009 vid 11:13 |
Av de tecknade klassikerna är det för närvarande bara de 15 filmerna i platinaserien som är aktuella att ges ut på Blu-ray.
Närmast på tur står alltså Pinocchio till våren, Snövit till hösten, Fantasia och Fantasia 2000 våren 2010, Skönheten och odjuret hösten 2010. Troliga är också Alice i Underlandet våren 2011 och Lejonkungen hösten 2011.
Naturligtvis kan fler tecknade klassiker komma att ges ut på Blu-ray så småningom, efter hand som Blu-ray blir mer etablerat.
Men vi ska komma ihåg att Blu-ray kräver mycket bättre utgångsmaterial än DVD. Många av de gamla filmerna kommer att behöva omfattande restaurering för att resultatet ska bli godtagbart på Blu-ray. Sånt tar tid och kostar stora pengar, något som inte är möjligt att offra på alla filmer just nu när marknadsandelen för Blu-ray bara är några enstaka procent.
|
|
|
Blunder
Storybordartist
Poäng: 95
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-januari-2009 vid 21:14 |
Finns det någon lista på vilka Disney klassiker/titlar som har släppts på Blu-ray? Är Törnrosa den första? Jag missade väldigt många på DVD, men har tänkt börja samla på blu-ray istället Vore bra om det fanns något att följa!
Ändrad av Blunder - 10-januari-2009 vid 21:22
|
|
*natalie*
Animatör
Poäng: 98
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-januari-2009 vid 22:27 |
Blunder skrev:
Finns det någon lista på vilka Disney klassiker/titlar som har släppts på Blu-ray? Är Törnrosa den första? Jag missade väldigt många på DVD, men har tänkt börja samla på blu-ray istället Vore bra om det fanns något att följa!
|
Enligt köplistan här på Magic Movies så är Vilddjuren, Familjen Robinson och Törnrosa de enda klassikerna i Blu-ray.
|
- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
|
|
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-januari-2009 vid 22:59 |
Jag ska så fort jag hinner lägga till en funktion för DVD/BD-listan där man kan välja att filtrera mellan DVD och Blu-ray.
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
|
Anders M Olsson
Regissör
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-januari-2009 vid 10:17 |
Blunder skrev:
| Disneyania har en förteckning över vilka animerade disneyfilmer som hittills har släppts på Blu-ray här: http://disneyania.tonakaistudio.com/filmer/blu-ray.phpSpelfilmerna (Pirates of the Caribbean, Narnia osv) finns dock inte med där, men de är kanske inte lika intressanta...
Ändrad av Anders M Olsson - 11-januari-2009 vid 10:21
|
|
|
Blunder
Storybordartist
Poäng: 95
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-januari-2009 vid 13:02 |
Tack för svaren! =) Det skulle vara kanon med en sån filterfunktion!
|
|
VideX
Nykomling
Poäng: 1
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-januari-2009 vid 22:54 |
Även jag tackar för svaren och kommer också att uppskatta en DVD/Blu-ray-filterfunktion. Har lagt en beställning på Törnrosa, Familjen Robinson och Pinocchio på Blu-ray. Jag har sedan tidigare på Blu-ray Wall-E och Pixar Short Films Collection, men de räknas ju inte till Klassikerna...
|
|
Mathias
Nykomling
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-februari-2009 vid 20:08 |
Jag hade jag gärna sett Robin Hood på Blu-ray , men eftersom den här utgåvan ursprungligen gavs ut 2006 och 2007 i USA respektive England så gjordes aldrig en Blu-ray utgåva. Risken är stor att vi får vänta länge på Robin Hood i HD...
Mvh
Mathias
VideX skrev:
Någon som vet varför alla klassiker inte ges ut på blu-ray? Jag kan ex. inte hitta att Robin Hood kommer på blu-ray. Den finns heller inte med i listan här på sidan: http://www.magicmovies.se/filmkategori.asp?pg=kommande. Däremot kommer Pinoccio på blu-ray 2009-03-04 (enl. Discshop). Eller är det bara att vänta? Jag som hade tänkt att skaffa klassikerna på blu-ray...
|
|
|
flizzy
Nykomling
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-mars-2009 vid 23:24 |
Lilla Kycklingen finns också utgiven på Blu-ray i svensk utgåva. (Finns dock inte med på köplistan här på Magic Movies)
|
|