Genom åren har Nalle Puh ingått i tre olika serier.
Nya äventyr med Nalle Puh
Boken om Nalle Puh
Mina vänner Tiger och Puh
Alla tre har bara en sak gemensamt, karaktärerna sedan skiljer sig de ganska mycket från varandra.
Det som är den största skillnaden är ju formen, den förstnämnda Nalle Puh serien är ju i klassisk tecknad Disneytradition. Den andra serien är upplagd i otäcknad mjukisdjurvariation med viss 3d effekt och den tredje och senaste är helt i dataanimation.
Boken om Nalle Puh är mer passande för den riktigt yngre skalan men har ändå i grunden gemensamt med den tecknade serien när det gäller historier fast den känns något snällare i jämförelse. Samtidigt har Boken om Nalle Puh en sak gemensamt med tredje serien Mina vänner tiger och Puh, den är garanterat anpassad för barnen i de riktigt yngre åldarna.
Nya äventyr med Nalle Puh är anpassad att passa alla åldrar även om den är mest upplagd för barnen men ändå uppskattar även de vuxna den serien. Boken om Nalle Puh och Mina vänner tiger och Puh är däremot enbart menat till de riktigt unga. De vuxna uppskattar nog in de två senaste på samma sätt fast serierna är av det jag har sett perfekt för barnen som vill lära känna Nalle Puh.
Dock kan jag fundera lite över uppläget i Mina vänner tiger och Puh. Den är i typisk Puh stil men samtidigt finns det saker som jag funderar över personligen. Vart kommer flickan och hunden in i bilden, vem är de igentligen, jag har inte sett så mycket och vet inte om det förklaras hur de kom in från början och sedan kan det kännas konstigt att hon pratar till tittarna, det kunde ha skipats men som sagt, den är anpassad för den riktigt yngre skalan.
Jag tycker dock att den nya serien kunde ha hållit sig till grundhistorierna som de två tidigare serierna, speciellt Nya äventyr med Nalle Puh. Dataanimeringen är det inget fel på iallafall så den kunde vara så.
Dock kan ingen Nalle Puh serie slå orginalserien eftersom det har varit huvudkonceptet i början men dock är de två nya serierna fullt godkända och sevärda.
Finns det någon annan som retats sig på de nyare serierna?