Vojne! Klarade Alice in Wonderland (Wii) inatt! Att det skulle ta strax över fyra månader är något jag inte hade gissat när jag skrev det föregående inlägget. Förvisso har det ibland säker gått över tre veckor mellan två spelomgångar så ingen ska tro att detta är något mastodont-lir i samma anda som valfritt Final Fantasy. Sammanlagt strax över 18 timmar tog det för mig att klara det och då besökta jag flera områden många gånger bara för att öppna alla kistor och låsa upp alla Achievments. En spikrak genomspelning torde inte ta mer än max 8-10 timmar. Det mesta av speltiden har faktiskt ägt rum i Mars och början av denna månad.
Så, vad har jag då att säga om spelet jag lagt ner nästan ett dygn av mitt liv på under de senaste fyra månaderna?
Helt klart ett av de bättre film-licensspel jag har spelat. Grafiken är utmärkt (för att vara Wii), musiken (som inte är gjord av Elfman) är en fröjd att lyssna på om än något enformig i längden. Tydligen är den komponerad av Richard Jacques, en veteran när det kommer till att sätta musik till TV-spel. Röstskådespelet är för det mesta bra. Ibland lite oengagerat.
Skådespelare från filmen som återkommer i spelet:
Mia Wasikowska som Alice.
Crispin Glover som Ilosovic Stayne.
Michael Sheen som Nivens McTwisp
Barbara Windsor som Mallymkun.
Stephen Fry som Chessur.
Leo Bill som Hamish Ascot(!).
Övriga görs av (för mig) okända namn och är dessutom inte crediterade för respektive roll. Men jag tycker att Tarrant Hightopp är helt okej (ingen Depp är han dock), Red Queen, White Queen och särskilt Absolem är alla riktigt bra imitatörer och likaså Tweedlarna.
Lite om spelets gameplay. Precis som i den fantastiska DS-versionen av spelet så kontrollerar man inte Alice själv utan eskorterar henne genom Underland i rollen som hennes fem vänner; McTwisp, Mallymkun, March Hare, Tarrant Hightopp och Chessur. Skillnaden mellan de två versionerna är att man i DS-spelet inte kunde spela som Mally och att March Hare är utbytt mot Absolem.
Annars är det exakt samma princip. Guida Alice från den ena platsen till den andra, lös pussel med hjälp av de olika karaktärernas specialkrafter och slåss mot knektar och en del (faktiskt underhållande) bossar. Det är återigen riktigt roligt att lära sig bemästra karaktärernas magiska krafter och gå lös på sina fiender med dem. Det är ännu roligare att klura ut de (oftast lite väl simpla) pusslen genom att manipulera tiden, flytta objekt med telekinesi, göra osynliga saker synliga och tvärtom och använda sig av Tarrants fascinerande perspektiv-förmåga, där han från speciella punkter kan påverka hela omgivningar genom att se på de ur ett speciellt perspektiv... Svårt att förklara, enkelt och roligt att utföra.
Spelet följer som sagt filmens handling ganska hyggligt. Med undantag att karaktärerna som blir fångade i filmen hela tiden står vid Alice sida. Miljöerna är jättevackra och ibland mysigt bisarra. Ibland tvingas man gå i taket och lösa pussel upp-och-ner. Underbart komiskt att "klättra" från taket ner mot golvet, misslyckas och trilla tillbaka upp i taket.
Spelet skulle kunna vara extremt svårt och frustrerande om det inte vore för faktumet att det är omöjligt att få game-over eller att ens dö. Visst, man kan dö men man får alltid börja om från exakta punkten man dog på. Det enda som kan göra att man tvingas starta om ett moment är om Alice skulle bli tillfångatagen och indragen i en av knektarnas portaler. Något som hände mig ca tre gånger på hela spelet. Vissa kanske blir avskräckta för att det låter för enkelt. Och ibland kan jag känna att segern inte är vunnen på rättvist sätt. Sedan kommer jag att tänka på alla spel som straffar en för minsta lilla snedsteg och raseri-utbrotten som följer med att få spela om samma bana/uppdrag om och om och om igen och jag lutar mig tillbaka med ett leende. Det här är ett avslappnande spel som då och då avbryts av våldsamma bataljer för att sedan lunka vidare mot slutet.
Slutet ja... Jag spelade faktiskt igenom det två gånger inatt då eftertexten rullat klart första gången spelet meddelar att jag ska starta om från senaste spar-fil för att låsa upp alla achievments. Jag trodde att den SISTA sabla kistan jag hade att öppna skulle finnas i det sista området, men det visade sig att jag hade missat en eländig liten jäkel långt tillbaka i spelet så efter någon halvtimmes letande hittade jag den, återvände till där jag senast sparat, sparade igen och tog mig an den sista striden för andra gången.
Just det här med Achievments i det här spelet är något osedvanligt korkat. Att låsa upp de alla är inte särskilt svårt och ofta är det tillfredställande att pricka av listan på saker som ska göras. Det som är korkat med den är att bonus-materialet är placerat inne i spelläget! Det går alltså inte att nå från huvudmenyn! Det här blir lite svårt att förklara med text men jag ska göra mitt bästa. Cirka 99% av allt bonus-material man låser upp är Artwork, resten är spelets filmsekvenser plus en bonus-film där alla huvudkaraktärerna står och vinkar vid harens tebord. Grejen med det hela är att man bara spara INNAN spelets sista strid så alltså låser man bara upp den sista filmsekvensen EFTER att man har anlänt till slagfältet. Vad ÄR DET FÖR VITS MED ATT LÅSA UPP ALLTING OM DET ÄNDÅ INTE GÅR ATT SE EFTER ATT MAN KLARAT SPELET!!! Om jag bara vill kolla på alla cutscenes i rad måste jag starta själva spelet, ladda den sista sparfilen, kolla allting och sedan aktivera sista "uppdraget" då filmen startar automatiskt. Hur tänkte de här igentligen!?
Sista striden i sig är det inget fel på. Jabberwocky har förvisso berövats den lilla personlighet han hade i filmen (ingen Christpher Lee här inte, ingen alls faktiskt) men det är smått episkt att hjälpa Alice på avstånd i de raserade tornen och få använda alla karaktärernas krafter för att distrahera och fånga Jabberwocky och sedan påverka miljön så att Alice kan ta sig ända upp i tornet.
Slutet gott allting gott MEN... själva slutet... Där den i filmen kändes ganska hemsk så hade jag sett fram emot att få jazza loss med Futterwacken i ett litet quick-time-event men istället så lallar bara de andra djuren runt som fån i en liten cirkel och Tarrant Hightopp ger Alice en flaska som han påstår innehåller Futterwacken Potion så att hon ska kunna lära sig dansen, men istället skickas hon tillbaka till "Overland" och Hamish... WTF!? Varför ljög Hatter? Varför dansade han inte Futterwacken? Varför tog spelet slut så abrupt??? Och den största frågan av alla VARFÖR får jag som spelare inte fortsätta att spela vidare i Underland efter att jag klarat spelet till 100%??? Visst, Alice skulle ju inte vara med längre men det skulle snarare vara en lättnad, slippa ansvaret liksom. Varför tycker så många spelutvecklare att man inte ska få fortsätta spela efter att spelet är klart??? Dessutom kunde de ju ha pressat in några bonus-uppgifter som har med uppbyggnaden av Underland att göra. Försöka återställa lite av det som The Red Queen har förstört under sitt långa skräckvälde. *Suck*, det finns en hel del jag skulle ha ändrat på men på det stora hela är det ett mycket bra filmlicens-spel. Så pass bra att om inte filmen får en uppföljare så kunde åtminstonde spelet få det. Underland är ett ställe jag som spelare gärna skulle vilja återvända till för nya äventyr.
Slutbetyg: en solklar 8/10!