Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bäst & sämst

 Svara Svara Sida  <1 23456 7>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-januari-2007 vid 19:34
Faline, ursäkta men kan du sluta vara så negativ?
Vi kanske tycker att det är intressant att diskutera vad ett disney fan är.
 
Måste lägga till en bra film, Ringaren i Notre Dame är en riktigt bra rulle asså =)
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2007 vid 10:42
jag har äntligen sett skönheten och odjuret nu!!! och jag förstår alla er som skrivit att den filmen är bäst och att den är underbar. Nu förstår jag, den var helt magisk. Musiken och berättelsen...jag är helt borta. Den var helt klart en av dem bästa klassiker jag sett!
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2007 vid 19:16
Vadå neggativ!!! Det var väl det mest possetiva som skrivits i denna discussion!Stern%20Smile 
Det var bara min åsikt! Disney är till för alla!
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2007 vid 20:54
Postad av Faline Faline skrev:

Vadå neggativ!!! Det var väll det mest possetiva som skrivits i denna discussion!Stern%20Smile 
Det var bara min åsikt! Disney är till för alla!
Jag förstår inte heller vad hon menar. Jag håller med dig till 100%. Det är ju bra att Disney kan nå ut till olika smaker.


Ändrad av Daniel - 08-januari-2007 vid 22:28
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2007 vid 18:58
Postad av Faline Faline skrev:

Kom igen!! Vilken löjlig diskussion!
Det är väl bara bra att inte alla gillar alla klassiker, det bevisar ju bara Disneys storhet och förmåga att göra filmer till alla smaker.
 
 
Jag menar bara att det var negativ t att säga att det var en löjlig diskution, det finns andra som gillar att diskutera det :)
Men resten av ditt inlägg håller jag med om  det bevisar ju bara Disneys storhet och förmåga att göra filmer till alla smaker Precis vad jag tycker :)
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2007 vid 15:06
ok, då förstår jag. Men jag tycker fortfarande att en diskussion blir löjlig när man bara trackar på en för att denna inte tycker om EN disneyfilm. Men det är bara min åsikt.
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2007 vid 18:40

När har man trackat någon för att den inte har tyckt om EN Disneyfilm i den här diskussionen?

Någon som inte har Lejonkungen högt på sin topplista? Kan inte påminna mig att jag hört någon tycka illa om den. Tongue

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2007 vid 19:08
Jag tycker att lejonkungen är en av de mest överskattade klassikerna.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2007 vid 20:48
Postad av Proximus Proximus skrev:

Jag tycker att lejonkungen är en av de mest överskattade klassikerna.
 
Sanna ord! Wink
 
Seriöst, jag tröttnade på den filmen någon gång i slutet av 90-talet. Dessutom blev jag så trött på alla människor som hyllade den, den har sina stunder och så ... Men jag slänger ändå den i samma kategori som Den lilla sjöjungfrun - det vill säga tråkigt. Tongue  
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2007 vid 21:14
Dra på DTS-ljudet och ge den en chans till Wink  Jag tror bannemej inte att en film kan göra sig bättre på dvd.
 
För övrigt vore det trevligt om jag kunde säga "The Frog Princess är min favorit" om ett par år. Kan ju alltid hoppas.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-januari-2007 vid 16:57
Postad av Faline Faline skrev:

ok, då förstår jag. Men jag tycker fortfarande att en diskussion blir löjlig när man bara trackar på en för att denna inte tycker om EN disneyfilm. Men det är bara min åsikt.
 
 
Egentligen handlade diskutionen om att EN person trackade ner på oss andra för att vi inte gillade alla filmer Wink men strunt samma.
Håller med Lejonkungen på DTS, vilken dröm <3
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-december-2007 vid 17:19
Bästa klassiker: Pinocchio ! Den har fina bilder, bra budskap, fina och bra sånger. Den är en aning skrämmande, men det gör filmen bättre. Det jag gillade med många äldre klassiker (och kortfilmer) som liten var att de innehöll saker jag inte riktigt förstod. Älskade den filmen som mindre. Jag förstår inte varför den nämns så få gånger här på forumet.

Sämsta klassiker (som jag har sett): Den lilla sjöjungfrun. Ganska tråkig, kändes för kort när jag såg den första gången, och den innehåller vissa grejer som jag har svårt att stå ut med. Men det finns ett stort + och det är att blunder är så söt . Det händer ändå ibland att jag längtar efter att se den, den är ju innte dålig, bara lite sämre (enligt mig).

Ändrad av Mr. Stork - 06-september-2008 vid 08:25
Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2007 vid 22:30

Den bästa: Skönheten och Odjuret. Det är en vacker story, musik, bilder och karaktärer.

Den sämsta: Atlantis, Björnbröder..Ja, alla efter Tarzan faktiskt. Alla var tråkiga och kändes som om Disney hade slutat orka anstränga sig. Helt enkelt bara superkasst.
It's a piece of cake
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-december-2007 vid 14:07
Jag älskar Den lilla Sjöjungfrun... grejen var att jag älskade den när jag var liten och så började jag helt oväntat att titta på den i somras och insåg hur mycket jag hade saknat den:) Så nu "återälskar" jag den igen. hahaxD Musiken är ju underbar goa texter och härlig melodi som man bara kan nynna med på:) Animationen oxå:) ( Mycket bättre än Hitta NemosTongue)  ja.. Allt:)
 
Den sämsta är som inlägget föra mig skrev alla efter Tarzan.. Visst finns det lite halv konstiga filmer som var gjorda innan men efter Tarzan ( Välkommen 2000 taletTongue) Så störtade alla underbara Disney klassiker.. Synd hoppas på en ordentlig comeback snartWink
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
acestrom View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 29-oktober-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera acestrom Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-december-2007 vid 21:48
Hah ny här känner sej lite utanför men...
Om jag får ranka så tycker jag absolut att snövit är den bästa klassikerna, för det var ju faktiskt startade allting, utan den hade kanske aldrig de andra klassikerna funnits.
 
Sämst är väldigt svårt men skattkammarplaneten såg jag på bio och jag var grymt besviken eftersom den aldrig gav en rätt disneykänsla och var ganska tråkig med misslyckade karaktärer men smaken är som baken som sagt. Kul att jag hittade hemsidan i af...
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-december-2007 vid 13:11
Postad av acestrom acestrom skrev:

Hah ny här känner sej lite utanför men...
Om jag får ranka så tycker jag absolut att snövit är den bästa klassikerna, för det var ju faktiskt startade allting, utan den hade kanske aldrig de andra klassikerna funnits.
 
Sämst är väldigt svårt men skattkammarplaneten såg jag på bio och jag var grymt besviken eftersom den aldrig gav en rätt disneykänsla och var ganska tråkig med misslyckade karaktärer men smaken är som baken som sagt. Kul att jag hittade hemsidan i af...
 
Välkommen och kul att du hittade hit!
Alltid kul med fler och nya människor, höhö. 
 
Det var väldigt längesen som jag såg Snövit faktiskt. Men jag tycker att den kan vara riktigt rolig och har så älskade karaktärer. Jag skrattar alltid ihjäl mig när Dvärgarna får veta att Snövit är i fara och springer till hennes räddning. När någon av dem håller sig fast i ett rådjur och galopperar efter med långa steg, haha! Och ja, vore det inte för Snövit så hade vi kanske aldrig fått njuta av resten utav alla kära Disneyklassiker. Det var tur att Disney följde sin dröm. Smile
It's a piece of cake
Till toppen
Luke View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-november-2007
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Luke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 00:32
Bäst?, Skönheten och Odjuret , utan tvekan!...
det är en film man kan se om och om igen :D
 
Sämst, då säger jag direkt vilddjuren...Thumbs%20Down
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 12:53
mina favoriter är robin hood,björnbröder,kejsarens nya stil och min absoluta favorit herkules
 
 
mina sämsta är:alice i underlandet, kogäget
Till toppen
Jago View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 02-januari-2008
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Jago Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-januari-2008 vid 21:00
Bäst: Lejonkungen, Aladdin och Skönheten och Odjuret.
 
Sämst: Kogänget!
Nu sköter jag mig själv!
Till toppen
PocaSparrow View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 30-december-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera PocaSparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2008 vid 13:20
Bäst: Pocahontas! Viktigt budskap, underbara miljöer samt karaktärer, underbar Oscarsbelönad musik av Alan Menken och perfekta låttexter utav Stephen Schwartz...
Men även Alan Menkens andra Disneyfilmer såsom Den lilla sjöjungfrun, Skönheten & Odjuret, Aladdin, Ringaren i Notre Dame, Herkules är favoriter hos mig.

Sämst: Pinocchio, Dumbo, Alice i Underlandet därför att de ger mig en obehaglig surrealistisk känsla och jag var dessutom rädd för både Pinocchio och Dumbo när jag var liten...

På tal om Törnrosas musik så är den helt adapterad från Tchaikovskys balett, där man ändrat om ett stycke och skrivit text till så att det förvandlades till "En gång i en dröm", vilket enligt mitt tycke var det värsta man kunde göra då originalstycket är så mycket bättre. Alltså komponerade Disney ingenting själv till denna film utan gjorde om Tchaikovskys verk... Rätt bra gjort men "En gång i en dröm" kunde man verkligen hoppat över och gjort en egen sång istället för att klanka ner Tchaikovskys stycke...
Till toppen
Rojalisten View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 16-mars-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Rojalisten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-mars-2008 vid 22:41
Enligt mig finns det flera disneyklassiker som är "bäst". För mig är det mycket nostalgi bakom hur jag tänker, men värda att nämnas är ändå "Robin Hood", "Bernard och Bianca", "Den lilla sjöjungfrun", "Skönheten och odjuret", "Aladdin" och "Lejonkungen". Om jag måste välja en av dessa blir det nog "Robin Hood". Av 2000-talets klassiker gillar jag inte många, men "Björnbröder" blev jag positivt överraskad av första gången jag såg den. Fin film.

Jag vill inte kalla någon disneyklassiker för "sämst", men den av filmerna som jag varit minst förtjust i är väl någon av 40-talarna - till exempel "The Three Caballeros" eller "Saludos Amigos". Dessa filmer var väl oerhört välgjorda och fantastiska på sin tid, men idag känns de lite mossiga och konstiga. De följer helt enkelt inte reglerna för hur en disneyklassiker skall vara... Annars gillar jag inte "Vilddjuren". Jag blev väldigt besviken när jag såg den - inte alls lika smart och välgenomtänkt som tidigare filmer. Jag har hört att "Kogänget" också skall vara mindre bra, men jag har inte sett den ännu. Jag tillhör väl också den gamla skolan som helst ser att disneyklassikerna skall vara klassiskt animerade och inte dataanimerade. Väntar med spänning på "The Princess and the Frog" som enligt ryktena ju skall vara animerad på klassiskt Disney-vis!
Till toppen
ZilverBeauty View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 16-mars-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera ZilverBeauty Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-mars-2008 vid 00:39
Skönheten och Odjuret är helt klart bäst......Star
 
Har ännu inte sett alla klassiker, men uppföljaren till Atlantis var riktigt kass, dålig story och dåligt tecknad.........
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-mars-2008 vid 12:54
Bäst: Lejonkungen, Aladdin, Den Lilla Sjöjungfrun,´Taran Och Den Magiska Kitteln, Alice i Underlandet m.fl. Gillar Alice för att den är lite annorlunda.

Sämst: Kommer inte på nån särskilld. Men jag är inte så förtjust i Pinocchio.
Till toppen
disneyworld_ View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 14-maj-2008
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera disneyworld_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juli-2008 vid 11:37
Jag har många favoriter: Törnrosa, Aladdin, Djungelboken, Den lilla sjöjungfrun, Ringaren i Notre Dame, Askungen... Kan inte riktigt bestämma mig för vilken utav dem som är den bästa. Men jag gillar dessa filmer för att de känns så välgjorda. Ändrar favoriter varje dag så jag tycker väl antagligen inte samma sak imorrn ^^
 
Sämst: Peter Pan!! Den är så himla tråkig! Såg den igår.. och somnade. Den är fint gjord, men den är så himla seg.
Till toppen
hellowsunshine View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 43
inläggsval inläggsval   Citera hellowsunshine Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juli-2008 vid 18:52
Mina favoritfilmer är som de allra flestas här Skönheten och Odjuret, Lejonkungen och Aladdin. Tycker också väldigt mycket om Tarzan och Ringaren i Notre Dame. Tarzan har så underbara låtar tycker jag Heart Jag gillar Bernad och Bianca också, även fast de flesta inte verkar gilla dem Tongue 
 
Sämst? Jaa, det är nästan omöjligt att säga! Tycker inte om att prata illa om Disneyfilmer (klassikerna) överhuvudtaget. Som någon annan sa så finns det väl nån man gillar mindre och det är nog isf. Dumbo tror jag. Tycker inte om storyn och så blev jag jämt så ledsen när Dumbo blev utmobbad av de andra elefanterna, det sitter väl kvar antar jag, den dåliga känslan Tongue haha. Men som sagt, tycker ingen Disneyfilm är sämst på det sättet. Fast nu när jag tänker efter så var Atlantis inte alls bra, haha Wink
Jane: I was saved! I was saved by a flying wild man in a loincloth.
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 16:25
Jag tycker att dessa klassiker är bäst"dumbo,bambi,pongo och dom 101 dalmatinerna,djungelboken,aristocats,micke och molle,den lilla sjöjungfrun,lejonkungen och vilddjuren"och jag tycker att dessa klassiker är sämst"pinocchio,fantasia,pater pan,filmen om nalle puh(den enda nalle puh-film jag inte tycker om),bernard och bianca,taran och den magiska kitteln,oliver och gänget,skönheten och odjuret,aladdin,pocahontas,ringaren i norte dame,herkules,mulan,tarzan,fantasia 2000,atlantis,lilo och stitch,skattkammarplaneten,familjen robinson och troligen bolt".
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 17:27
Din åsikt blir så tråkig att såga när du inte har några motiveringar. Kan du inte förklara varför du tycker att dessa 9 är bäst och 20 (!!) är sämst? Mycket spännande!
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 21:27
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Jag tycker att dessa klassiker är bäst"dumbo,bambi,pongo och dom 101 dalmatinerna,djungelboken,aristocats,micke och molle,den lilla sjöjungfrun,lejonkungen och vilddjuren"och jag tycker att dessa klassiker är sämst"pinocchio,fantasia,pater pan,filmen om nalle puh(den enda nalle puh-film jag inte tycker om),bernard och bianca,taran och den magiska kitteln,oliver och gänget,skönheten och odjuret,aladdin,pocahontas,ringaren i norte dame,herkules,mulan,tarzan,fantasia 2000,atlantis,lilo och stitch,skattkammarplaneten,familjen robinson och troligen bolt".
 
Wow kan verkligen inte förstå hur du kan tycka att så många (och bra) filmer är sämst. Motivera gärna lite tack, alltid roligt att höra folk som har ovanliga åsikter argumentera för de.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Akceber View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-juli-2009
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Akceber Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2009 vid 05:30
Nu hoppar jag in sent. Men kan inte låta bli.
 
Tyvärr verkan kan eller vågar jag peka ut den bästa filmen, eftersom jag har flera stycken som berör mig på ett eller annat sätt. Det är nästan som välja mellan pappa eller mamma. Om ni förstår.
 
Att peka ut några sämre är dock lättare.
 
Först vill jag påpeka att jag inte har sett Fantasia, Saludos Amigos, The Three Caballeros, Spela för mig, Pank och fågelfri, Melody Time, The Adventures of Ichabod and Mr. Toad, Tara och den magiska kitteln*, Mästerdetektiven Basil Mus, Fantasia 2000, Lilo & Stitch, Skattkammarplaneten, Vilddjur, Familjen Robinson och Bolt.
 
* = osäker om jag sett den eller inte men minns inte.
 
Ett par av dessa filmer lockar mig inte. Däremot vill och planerar jag att se Fantasia och Bolt.
 
Alla övriga Disney klassiker (http://www.magicmovies.se/filmkategori.asp?id=1) har jag sett.
 
Filmer jag inte gillar alls:
Kogänget
Lilla Kycklingen
 
Dock kan jag hålla med en del om att Alice i Underlandet är väldigt udda. Jag ogillade den som barn och har fortfarande inte fastnat för den. Så den skulle vara en av de sämre också. Dock inte i klass med de två ovanstående som är rena bottenskrapet. Tycker de är hemska!
 
Jag har som sagt svårt att välja EN men några jag ändå vill understryka som jag brinner speciellt för är Bambi, Lady och Lufsen, Micke och Molle, Lejonkungen, Mulan och Tarzan (ej rangordning!).
 
Bambi: kan inte beskriva men den är så sjukt bra tecknad i form av hjortarna - hur de rör sig, liksom den detaljerade bakgrunden. För inte glömma den djupa och kusliga musiken som smyger sig på och talar om när något ska hända. Kanske ska poängtera att den gamla/äldsta dubbningen på svenska är den bästa. Både i ordvalet och i rösterna. En film som jag fällt tårar till...
 
Lady och Lufsen: älskar hela idén med rashund kontra blandrashund. Idag ser jag dessutom ett djupare värde i historian och hur den utspelar sig. Det känns som hundarna förmedlar människor, alltså deras syn är människans syn. Rashund = status. Ja, en helmysig och romantisk film! Middagen är ju bara den en klassisk scen.
 
Micke och Molle: undrar först om jag skulle nämna den men blev tvungen. Fäller man tårar och berörs så måste den nämnas. Här föll ett par tårar och jag älskar fokusen på två udda vänner som hade oddsen emot sig men där vänskapen till sist vinner.
 
Lejonkungen: ja, vad behöver jag säga? En fantastisk film rakt igenom! Musiken, karaktärerna, blandningen av allvar, humor och sorg. Fint tecknat och helt enkelt en favorit sen barns ben. Känns meningslöst att motivera då jag ännu inte stött på en som inte älskar Lejonkungen. Även här föll såklart tårarna...
 
Mulan: en väldigt rolig och annorlunda film. Varför jag gillar denna så mycket beror säkert på jag känner igen mig själv i henne. Att hon gör allt för rädda sin pappa i form ge sig iväg på hans uppdrag, är verkligen så en pappas flicka vill och skulle kunna göra. Här speglas en flickas vilja, självständighet och samtidigt försök till göra sin röst hörd bland alla män. En film jag bara inte kan sluta älska! Det enda jag inte gillar med själva utseendet i filmen är hennes häst och en del andra hästar (inte de "ondas hästar" utan alla förutom dem). Jag tycker inte de ser så bra eller verkliga ut. Men i övrigt fint gjord!
 
Tarzan: underbar musik! En annan version av en pojke som växte upp i det vilda (likt Mowgli). Dock fokuserar denna mer på moderskapet hos Kala vilket är en bit som värmer och som inte är lika tydlig i t ex Djungelboken. Man känner verkligen närheten och kärleken till gorillorna. Jag gillar även Djungelboken men jag saknar det där extra och djupa med en sån här berättelse. Den kändes mindre seriös och djup mot Tarzan. Finns många historier om pojkar som växt upp i det vilda. Biten jag fastnat för i dessa historier är just modersbiten - när ett vilt hondjur tar på sig modersrollen och behandlar barnet som om det vore sitt eget. Just detta upplever jag att just Kala gör.


Ändrad av Akceber - 01-augusti-2009 vid 05:31
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2009 vid 19:06
Oj, jag hade också missat denna tråd totalt.

Men det är inte lätt att välja, som någon sa så handlar det för mig mycket om nostalgin, tankarna och känslorna man får när man tänker på vissa av dessa underbara filmer som satt sina spår i våran barndom, i våra liv.

Det finns dock en del filmer som dyker upp i tankarna när man hör ordet "bäst" mer än de andra, och den filmen som för mig leder där är Skönheten & Odjuret.

Jag kan inte ens börja med att beskriva vad som gör den så bra. Men det viktigaste: budskapet, så djupt men ändå så enkelt och talar till både barn och vuxna, och det är tidlöst.

Musiken till filmen är också helt obeskrivlig, den kusliga, förföljande musiken man hör i prologen, när det zoomas in på slottet och man ser de vackert tecknade "gammaldags" bilderna ger mig gåshud! Den sätter sig verkligen under huden.

Jag vet inte vad mer jag ska säga förutom att den är helt underbar. <3

Övriga filmer jag håller kärt är Den Lilla Sjöjungfrun, Lejonkungen, Djungelboken, Aladdin, Snövit, Törnrosa, Pinocchio, Micke & Molle...ja, de flesta har man väl minnen av som gör dom så bra xD


Ändrad av Blunder - 30-juli-2009 vid 19:11
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456 7>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media