Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Den lilla sjöjungfrun 3

Svara Svara Sida  <1 23456 13>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent

var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 19:42

Emma, jag kunde inte hålla med dej mer! Hug Ariels personlighet i 'Havets Hemlighet' är helt åt skogen fel, tycker jag! Pinch Visst att man växer upp och blir mognare då man skaffar barn, men Ariel är alldeles på tok för vuxen av sig och jag förstår inte alls varför hon bara ger upp kontakten med havet och inte alls kämpar för den? Neej, tacka vet jag gamla goda Ariel som återkom i trean - That's the mermaid we know and love! Wink

Ååååh neej, Melody får inte få barn!
Shocked Då blir ju Ariel mormor och Gud vet hur vuxen hon blir DÅ!? Tongue Neej, jag hade hellre velat att dom hade gjort som t.ex. i Bambi 2, där dom skär rakt igenom filmen och ger dess historia ett helt nytt slut. Fyran kunde kanske börja med att vi tas tillbaka till den dagen då Ariel och Eric gifter sig med varandra, och sedan så hade man fått följa bröllopsskeppets äventyrs fyllda hemfärd. Thihi, om jag hade fått leka lite inne i produktionsrummet så hade jag velat göra den lite Titanic inspirerad. Wink Triton ångrar att han släppte taget om sin älskade dotter och förbereder en attack emot skeppet. Tack vare havskungens vrede kolliderar det med ett isberg och medan Eric kämpar förbrilt för att rädda sin älskades liv, kämpar havet i sin tur för att sluka henne! Tongue VAA?? Hade inte detta blivit en storsäljare så säg? Wink

Titta, detta är något som jag har planerat att föreslå läääänge; http://e.imagehost.org/view/0031/Titanic

Ändrad av Dinkelhopparen - 10-december-2008 vid 19:46
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

var: Sweden
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 19:24
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Jaa, jaa, jaaa, jag håller med dej Saga! Big%20smile Big%20smile Även jag är verkligen sååå GLAD över att Melody inte blev rödhårig. Smile Det hade varit alldeles på tok för uppenbart tycker jag, så jag tyckte att det var jätte härligt att även Erics utseende fick ha ett finger med i spelet. Wink Hade det bara inte varit för den (Ursäkta mig! Embarrassed ) Ur usla grafiken så tror jag att Havets Hemlighet hade uppskattats så oerhört mycket, mycket mer. Det är trots allt en riktigt bra tvåa om man endast ser till själva handlingen, musiken är jätte stark och hade dom bara bytt ut Morganas fula lilla firre mot ett par riktigt ruskiga ålar så tror jag att den hade blivit en stor succé! Tongue Vad säger ni, kära Disney vänner, tror ni att det blir en 'Den Lilla Sjöjungfrun 4' nu då? Big%20smile Big%20smile Om vi bara leker med tanken, vad hade denna då handlat om i såna fall? 

Oh nej, tänk Melody rödhårig USCH! har testat det i photoshop en gång.. det räckteLOL

Du har rätt med det där med tvåan men jag vill lägga till att det som (är det stora problemet med havets hemlighet) är Ariels personlighet. Tack Gode Gud att Ariel fick tillbaka sin personlighet i tredje filmen!

Den lilla sjöjungfrun 4? nee tack. Det krossar mitt hjärta (nästan) att vara nästan 80% säker att det inte kommer att bli något med animerat med Ariel de närmsta 20 åren. Jag vill inte ha fler uppföljare men jag hade blivit glad om det kom ut en film till om X antal år. ( Jag vet inte hur det gick ihop men förhoppningsvis förstår ni vad jag menar)

Läste en intervju med Jodi Benson på internet om vad en fjärde film skulle kunna handla om (Melody får barn, fast hon sa det som ett skämt så hon menade det inte tack och lovWink) och Neej tack till den idènLOL
Skulle hellre vilja att de gav ut tv-serien på DVD om nått år och något till 20 års jubileumet nästa årBig%20smile

Ändrad av Emmaaa - 10-december-2008 vid 19:27
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 18:47
Postad av Saga Saga skrev:

De är de jag gillar med DLS 2 att Melody är lik Ariel men har ändå ett eget utseende, hon är en bra blandnig mellan Ariel och Eric Smile
Jaa, jaa, jaaa, jag håller med dej Saga! Big%20smile Big%20smile Även jag är verkligen sååå GLAD över att Melody inte blev rödhårig. Smile Det hade varit alldeles på tok för uppenbart tycker jag, så jag tyckte att det var jätte härligt att även Erics utseende fick ha ett finger med i spelet. Wink Hade det bara inte varit för den (Ursäkta mig! Embarrassed ) Ur usla grafiken så tror jag att Havets Hemlighet hade uppskattats så oerhört mycket, mycket mer. Det är trots allt en riktigt bra tvåa om man endast ser till själva handlingen, musiken är jätte stark och hade dom bara bytt ut Morganas fula lilla firre mot ett par riktigt ruskiga ålar så tror jag att den hade blivit en stor succé! Tongue Vad säger ni, kära Disney vänner, tror ni att det blir en 'Den Lilla Sjöjungfrun 4' nu då? Big%20smile Big%20smile Om vi bara leker med tanken, vad hade denna då handlat om i såna fall? 
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

var: Sverige
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 18:33

Ja där har vi en sak till som jag tyckete var väldigt dåligt med denna filmen, la märke till de på en gång och blev irriterad över de på en gång, förstörde ju nästan hela film en ju . Alltså hallå hur tänkte de egentligen Angry ?! Blunder är ju en helt annan "peson" i denna film, han är för tuff, blir ju jätte fel tycker jag! Nää de var ingen höjdare tacka vet jag gammla rädda lilla Blunder!!!

Sen är jag lite besviken på musiken, filmens handling kretsar ju runt just musik och tycker de var lite tunt med musik eller lite för svag musik kanske man kan säga. Nää känns inte som de lagt tillräckligt med tid på musiken i denna filmen tyvärr Ouch 

Men början är väldigt bra tycker jag, mycket fin och mysig scen! Är som sagt jätte kul att man fick se Ariels mamma ( tycker fortfarande hon är för lik Ariel dock )

Tycker väl egentligen att man kunde struntat i att göra denna filmen, hade högre förväntningar.

Jag håller fullständigt med dig, både vad gäller musiken samt Ariels mamma. Big%20smile Jag tycker nämligen också att Athena är alldeles på tok för lik Ariel. Det känns lite knasigt att både Triton, Ariel och Athena är rödhåriga medan resten utav systrarna är allt ifrån svarthåriga till blondiner. LOL Det blir nästan som om dessa tre vore en alldeles egen liten familj inom själva familjen. (Jösses, så krångligt det blidde nu! Wink ) Men självklart så förstår man samtidigt att dom valde att göra Athena så lik Ariel som bara möjligt, med tanke på att det är just Ariel som är vår kära huvudroll. Det är ju trots allt inte allt för många som tänker på att det även är Aquatas mamma, hihi. LOL Men riktigt SÅ lika hade dom trots allt inte behövt vara, tycker jag. Jag gillar idén att Triton ifrån början var rödhårig, vilket vi tidigare har fått se under TV-seriens gång, men Athena kunde dock istället vara svarthårig för min del. Smile

Och även jag måste tyvärr också ta och säga att jag blev en aning besviken över den musik som vi bjuds på i treans film. Det är precis som du säger, Saga, hela filmen handlar ju trots allt om musik och jag hade därför hoppats på att Ariel skulle sjunga lite mer. Smile Jag gillar inte alls dessa låtar som Sebastian och hans gäng sjunger, dom känns så moderna på något sätt... Och vi alla vet ju att jag helst föredrar Disney musik ifrån ljuva 80:talet! Wink Lite mer "Havet Är Djupt" inspirerat skulle jag vilja ha under Sebastians shower. "I Remember" tycker jag däremot är en alldeles fenomenal låt som jag verkligen, verkligen ÄLSKAR! Big%20smile Speciellt när Jodi Benson gör den, den inlevelsen som hon har - Den är guld värd. Clap

Ja alltså att dom tre Ariel, Athena och Triton blir som en liten egen familj
tycker jag är lite dåligt speciellt då de andra systrarna har större roller i denna film, men ja Ariel har ju huvudrollen och då blir de väl så att mamman ska likna henne mest...
Triton har mer rödbrunt hår i den här filmen men i serien är de hel rött va? Han kunde ju som sagt haft rött hår precis som Ariel de funkar ju och så kunde Athena kanske ha haft hel brunt men samma design i övrigt, då skulle hon likna Ariel men inte bli en "dålig" kopia Wink De är de jag gillar med DLS 2 att Melody är lik Ariel men har ändå ett eget utseende, hon är en bra blandnig mellan Ariel och Eric Smile

Ja Ariel borde få sjunga lite mer eller rättare sagt mycket mer! För i ettan säger de ju att hon har den mest fantastiska rösten och de borde man typ ha upptäckt i trean tycker jag. Ariel är en sångerska och de tycker jag inte man får se tillräckligt av i denna film Ouch Sebastians låtar funkar väl men de kommer inte i närheten av havet är djup eller ta en kyss. Visst de är nog inte lätt att göra nåt liknade men de verkar inte ha ansträngt sig tillräckligt tycker jag, lite mer hade jag faktiskt förväntat mig.

Love will be your guide
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2008 vid 18:28

Jag håller fullständigt med dig, både vad gäller musiken samt Ariels mamma. Big%20smile Jag tycker nämligen också att Athena är alldeles på tok för lik Ariel. Det känns lite knasigt att både Triton, Ariel och Athena är rödhåriga medan resten utav systrarna är allt ifrån svarthåriga till blondiner. LOL Det blir nästan som om dessa tre vore en alldeles egen liten familj inom själva familjen. (Jösses, så krångligt det blidde nu! Wink ) Men självklart så förstår man samtidigt att dom valde att göra Athena så lik Ariel som bara möjligt, med tanke på att det är just Ariel som är vår kära huvudroll. Det är ju trots allt inte allt för många som tänker på att det även är Aquatas mamma, hihi. LOL Men riktigt SÅ lika hade dom trots allt inte behövt vara, tycker jag. Jag gillar idén att Triton ifrån början var rödhårig, vilket vi tidigare har fått se under TV-seriens gång, men Athena kunde dock istället vara svarthårig för min del. Smile

Och även jag måste tyvärr också ta och säga att jag blev en aning besviken över den musik som vi bjuds på i treans film. Det är precis som du säger, Saga, hela filmen handlar ju trots allt om musik och jag hade därför hoppats på att Ariel skulle sjunga lite mer. Smile Jag gillar inte alls dessa låtar som Sebastian och hans gäng sjunger, dom känns så moderna på något sätt... Och vi alla vet ju att jag helst föredrar Disney musik ifrån ljuva 80:talet! Wink Lite mer "Havet Är Djupt" inspirerat skulle jag vilja ha under Sebastians shower. "I Remember" tycker jag däremot är en alldeles fenomenal låt som jag verkligen, verkligen ÄLSKAR! Big%20smile Speciellt när Jodi Benson gör den, den inlevelsen som hon har - Den är guld värd. Clap

Tycker inte ni förresten att det hade varit heemskt roligt ifall dom hade valt att göra en RIKTIG film utav Den Lilla Sjöjungfrun? Big%20smile Jag menar, med riktiga skådespelare, som t.ex. i "Dom 101 Dalmatinerna" som både finns som animerad och oanimerad film. Det är ju så ofta nu som man gör filmer utav Broadway musikaler. Jag hade fullständigt ÄLSKAT att se Sierra Boggess, Sherie Rene Scott, Norm Lewis och alla dessa i en riktigt välgjord filminspelning. Lite åt " Pirates Of The Caribbean " hållet, med kanske lite förnyad handling, lite fler, spännande karaktärer och framför allt; Låtar! Wink

Det är som att du hoppar in i mitt huvudTongue Precis allt du skriver håller jag med om! Har också tänkt på det där att de känns som de har en lite egen familj, men det är ju lite gulligt att Athena liknar Ariel så mycket, eftersom precis som du säger är Ariel huvudrollen.
Det med låtarna i filmen är ju så sant som det kan bli. "I Remember" är jätte vacker och Jodi är fantastisk!

Det där med att göra en spelfilm av "Den lilla sjöjungfrun" har slagit mig också flera gånger! Det hade varit jättehäftigt, kanske hade förstört en del med dden tecknade men ändå, vilka effekter, och det hade vart jättehäftigt att ta in Broadway skådisarna. Sierra sjunger underbart, kanske kan någon annan spela Ursula eftersom att jag tycker att Sherie ser ut mer som Morgana. LOL Men hon gör en jättebra rolltolkning ändå!

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2008 vid 02:00

Ja där har vi en sak till som jag tyckete var väldigt dåligt med denna filmen, la märke till de på en gång och blev irriterad över de på en gång, förstörde ju nästan hela film en ju . Alltså hallå hur tänkte de egentligen Angry ?! Blunder är ju en helt annan "peson" i denna film, han är för tuff, blir ju jätte fel tycker jag! Nää de var ingen höjdare tacka vet jag gammla rädda lilla Blunder!!!

Sen är jag lite besviken på musiken, filmens handling kretsar ju runt just musik och tycker de var lite tunt med musik eller lite för svag musik kanske man kan säga. Nää känns inte som de lagt tillräckligt med tid på musiken i denna filmen tyvärr Ouch 

Men början är väldigt bra tycker jag, mycket fin och mysig scen! Är som sagt jätte kul att man fick se Ariels mamma ( tycker fortfarande hon är för lik Ariel dock )

Tycker väl egentligen att man kunde struntat i att göra denna filmen, hade högre förväntningar.

Tycker inte ni förresten att det hade varit heemskt roligt ifall dom hade valt att göra en RIKTIG film utav Den Lilla Sjöjungfrun? Big%20smile Jag menar, med riktiga skådespelare, som t.ex. i "Dom 101 Dalmatinerna" som både finns som animerad och oanimerad film. Det är ju så ofta nu som man gör filmer utav Broadway musikaler. Jag hade fullständigt ÄLSKAT att se Sierra Boggess, Sherie Rene Scott, Norm Lewis och alla dessa i en riktigt välgjord filminspelning. Lite åt " Pirates Of The Caribbean " hållet, med kanske lite förnyad handling, lite fler, spännande karaktärer och framför allt; Låtar! Wink

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2008 vid 19:59
Fler som märkat att när man ser filmen på engelska med svensk text. Så blir det ingen text på sången Jump In The Line. Den sången är ju på svenska i svenska versionen. Trodde först att dom inte skulle dubba den sången. För att det är en gammal känd sång.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2008 vid 19:30

Men man saknar dock ett litet mer djupare tema i filmen. Jag hade önskat att dom på något sätt hade förklarat för oss varför allting ser ut som det gör när vi först får bekanta oss med havs folket i originalfilmen. Jag tycker t.ex. att dom hade kunnat visa oss HUR Ariel's kärlek till människovärlden först tog sin början. Hur hennes första kontakt med livet ovanpå land utspelade sig och varför hon blev så fascinerad utav just människor. Sjöhäxan Ursula saknat man även tycker jag. Jag hade gärna viljat återse henne i trean och på något sätt fått följa hennes resa ifrån det att hon bodde på slottet i Atlantica tills det att hon sedan blev bannlyst, utslängd... Och nästan helt utsvulten! Wink Men det är dock riktigt spännande att äntligen få bekanta sig lite mer med Ariel's vackra systrar och man får en hemskt rolig inblick i hur det är att vara tonårs sjöjungfru i Atlantica. LOL

Jag har sett den både med svenskt ochengelskt tal och den var varken bättre elelr sämre på nåt av språken. Måste hålla med om att ävenjag hade velat veta mer om de du tar upp, hur kommer de sig att Ariel är så facinerad av människorna och vad hade Ursula för roll i slottet och vad gjorde hon för att bli bannlyst därifrån ?
Men att man fick se och veta lite mer om hennes systrar var ett stort plus, nästan de bästa med hela filmen faktiskt Smile

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Och när Blunder börjar beatboxa så står hela världen still hahahaBig%20smile
Hahaha, jaaa hur underbart gullig är han inte då han plötsligt börjar beatboxa!? LOL Heart Det tycker även jag Emma. Big%20smile Men det är faktiskt en sak med Blunder som jag tycker är lite konstigt. Hur kan det komma sig att han i trean fullständigt spritter utav självsäkerhet, mod och kaxighet, när han i originalfilmen är totalt livrädd för precis allting som Ariel drar ut honom på!? LOL LOL Jag gillar verkligen den nya lite mer coola Blunder... Men liiite knasigt är det trots allt ändå! Tongue

Love will be your guide
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2008 vid 06:36

Jaa, jag håller med dig Daniel. Smile Även jag tycker faktiskt att 'Havets Hemlighet' har en mycket, mycket mer givande samt sammanhängande handling. Men jag vill ändå ta och välja 'Sagan Om Ariel', då jag tycker att hennes senaste äventyr är så oerhört mycket bättre gjord än vad tvåan är. Både då det kommer till bild och musik kvalité. Clap

Här har ni en till som tycker likadant Smile Handligen funkar bättre i tvåan eller hur man nu ska säga , tycker att Sagan om Ariel har en ganska tunn handling tyvärr Ouch Men som sagt  Sagan om Ariel är bättre animerad och de är ju alltid nåt Smile

Sagan Om Ariel är mycket fint animerad för att vara en uppföljare.
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2008 vid 20:10
Handlingsmässigt så är det denna ordning.

Sagan Om Ariel

Hela Tv Serien

Första Den Lilla Sjöjungfrun

Den Lilla Sjöjungfrun II - Havets Hemlighet
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2008 vid 20:04

Jaa, jag håller med dig Daniel. Smile Även jag tycker faktiskt att 'Havets Hemlighet' har en mycket, mycket mer givande samt sammanhängande handling. Men jag vill ändå ta och välja 'Sagan Om Ariel', då jag tycker att hennes senaste äventyr är så oerhört mycket bättre gjord än vad tvåan är. Både då det kommer till bild och musik kvalité. Clap

Här har ni en till som tycker likadant Smile Handligen funkar bättre i tvåan eller hur man nu ska säga , tycker att Sagan om Ariel har en ganska tunn handling tyvärr Ouch Men som sagt  Sagan om Ariel är bättre animerad och de är ju alltid nåt Smile

Ändrad av Saga - 30-november-2008 vid 20:04
Love will be your guide
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2008 vid 18:42
Det finns lite saker som jag trodde skulle vara med i denna film. Te.x hur Ursula kom in i bilden. Och varför hon blev förvisad från Atlantica. Det hadde varit kul om Ariels mamma Athena hadde varit med i filmen lite mer.
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-november-2008 vid 12:32
Tycker om

Sagan Om Ariel för att man får se henne som sjöjungfru mer än i tvåan. Samt att denna uppföljare har mycket bra handling för att vara en uppföljare. Sagan Om ariel är i mitt tycke bättre än te.x Askungen 3.

Ändrad av disney_girl - 29-november-2008 vid 20:50
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-november-2008 vid 05:22
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2008 vid 13:18

Så vad säger ni.. vilken är bäst "Havets hemlighet" eller "Sagan om Ariel"?

DLS 2 - Havets hemlighet, tycker jag har en tätare handling, kanske inte bättre, men helt klart mer fart i berättandet.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-november-2008 vid 12:37

Smile

Jag tycker bättre om Sagan Om Ariel.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-november-2008 vid 19:30

Smile

Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2008 vid 18:50
Uppskattar också engelska versionen av DLS 3 mer än svenska. Tycker inte alls om att Myrra är rösten till Ariel. Fler som deltagit i DLS 3 tävlingen här på MagicMovies ?   
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2008 vid 18:19

När du väl är inne på språket tycker jag  detsamma, fast det var inte riktigt det jag tänkte på utan mest Blunder "jag äger, jag vet det!" eller eller sköldpaddan som säger nåt med att det rockar fett.. tänk att höra nån säga så en dubbning från 50 talet (!) Wink

HAHAHAHAHA!!! LOL LOL LOL PRECIS Emma, precis min mening! Tongue Jag saknar verkligen dom gamla, goda dubbningsbolagen. Det känns lite grann som att det idag inte längre spelar lika stor roll då Disneyfilmerna dubbas över till Svenska. Om man lyssnar på Disney's alla gamla klassiker så hör man med en gång att rösterna är alldeles unikt utvalda och levereras med högsta kvalité och känsla, vilket jag inte alls upplever i dagens filmer. Disapprove Kanske är det just på grund utav att världen ständigt förändras, liksom det Svenska språket. Dagens ungdomar känner ej längre igen sig i gamla 50-tals dialoger, med tanke på att dom flesta orden nu uttalas på heeelt andra sätt. Jag tror att det är just därför som jag uppskattar den engelska versionen utav Ariel's Beginning mer än vad jag uppskattar den Svenska. Just eftersom att det engelska språket, enligt mig, inte alls har förändrats lika markant som Svenskan. LOL Embarrassed

Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2008 vid 14:32
Postad av Daniel Daniel skrev:

Golv och tak.. se inte så svårt ^_^

Det går sällan att översätta en sång ordagrant och samtidigt få det att fungera med melodin och rytmen. Det viktigaste är att få någorlunda samma innebörd i texten.

Om man ska vara lite petig så översätts faktiskt ceiling till "innertak" på svenska Wink

AdminNote (vill inte skapa ett nytt inlägg om det ^_^): Vem säger innertak, det är väl bara snickare ^_^. kollade ett lexikon där var både tak och innertak en korrekt översättning.
Okej, I stand corrected Wink Och kan hålla med om att det låter lite bättre att sjunga tak än innertak (även om just den textraden nu inte var med i sången)

Ändrad av Sockerpajen - 18-oktober-2008 vid 23:59
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2008 vid 09:42
Såg filmen för första gången häromdagen. Jag tycker den är helt fantastisk och en kul film. Jag tycker rösten på Ariel och Blunder är jätte bra.
Ibland kunde jag tycka att Ariels hår såg lite plastigt ut, vilket jag tyckte var lite tråkigt.
En film jag skulle kunna se på flera gånger!
Älska Disney
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-oktober-2008 vid 23:45
Golv och tak.. se inte så svårt ^_^

Det går sällan att översätta en sång ordagrant och samtidigt få det att fungera med melodin och rytmen. Det viktigaste är att få någorlunda samma innebörd i texten.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-oktober-2008 vid 21:05
Älsar sången I Remember. Speciellt meningen I remember happiness without a floor or ceiling.På svenska så blev det (Jag minns sång och glädje som jag glömt att jag har saknat.) Måste ha varit svårt att överätta floor or ceiling ?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-oktober-2008 vid 19:39
Visste inte vilket inlägg jag sskulle citera så att det blev inget:)

Jo, jag skrev inte att jag inte tyckte om Blunders röst det gör jag, men han är lite olik originalet och eftersom att jag såg filmen på engelska först blev jag lite chockad, men har är jätteduktig och rösten passar en liten söt Blunder.Smile

Jag älskar alla originalröster högt över ytan (Tongue) och kollar mest på det engelska språket, men det händer att svenska kommer fram ändå ibland men Myrra gör väl en helt ok insats, eftersom att hon var henne i 2:an så är jag glad att de tog henne och inte en ny Ariel ( som det har blivit några gånger) Sebastians svenska röst älskar jag eftersom att de är jue samma som i serien och jag älskar hans röst i serien, Triton var ju som sagt också samma vilket är skönt att lyssna på.

De svenska ssångtexterna är helt klart godkända Ariels "I remember" har jue blivit en ny favorit med så mkt känsla Jodi Benson framför med den, den svenska översättningen är bra gjor älskar delen "Jag minns till slut hur hon kysste oss godnatt vem vet hur många gånger, jag minns våra sånger..." beautiful!
När du väl är inne på språket tycker jag  detsamma, fast det var inte riktigt det jag tänkte på utan mest Blunder "jag äger, jag vet det!" eller eller sköldpaddan som säger nåt med att det rockar fett.. tänk att höra nån säga så en dubbning från 50 talet (!) Wink
   En fråga bara, Antingen är min DVD knasig eller så har de glömt eller nåt.. i början säger Sebastian : But even the brightest days can be ---- --" någonting sånt, men den meningen är inte dubbad, det står om man har text men han säger det aldrig... är det så ¨på era oxå?

Ändrad av Emmaaa - 14-oktober-2008 vid 19:41

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-oktober-2008 vid 13:16
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Är inte heller så förtjust i Ariel´s svenska röst. Sagan Om Ariel är bättre på engelska i mitt tycke. Tycker Jodi Benson är bättre som Ariel i denna film. Vad tycker ni om svenska sångtexterna ? Jag tycker dom är hyffsat okej.
Jaaa, det tycker faktiskt jag också. Smile Jag trodde inte att dom skulle vara så pass bra som dom sedan visade sig att vara. Men en sak retar jag mig dock tyvärr på, och det är jag garanterat heeelt ensam om! Embarrassed Men... Den moderna Svenskan, den tycker jag förstör den fantastiska magin i Disneyfilmerna. LOL Ariel säger t.ex. "Jag försökte bara ha lite kul!" Medan jag hade önskat att dom hade använt sig utav ordet roligt istället - Förstår ni nu hur galen som jag verkligen är!? Wink LOL Detsamma gäller även i Askungen 3, då mössen sjunger att Askungen var tjejen som prinsen dansade med på balen - TJEJEN! Pinch Tongue Det ska ju vara flickan, som på den gamla goda tiden! Wink Tongue Hahaha, neej nu har jag verkligen gått över gränsen här! LOL Om jag inte slutar upp med att skriva nu så kommer det snart att storma in en massa män i vita rockar för att föra mig iväg till första, bästa mentalsjukhus! LOL LOL LOL LOL
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-oktober-2008 vid 12:39
Är inte heller så förtjust i Ariel´s svenska röst. Sagan Om Ariel är bättre på engelska i mitt tycke. Tycker Jodi Benson är bättre som Ariel i denna film. Vad tycker ni om svenska sångtexterna ? Jag tycker dom är hyffsat okej.
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-oktober-2008 vid 23:24

Skönt att någon höll med mig, blev lite fundersamWink

Vad tycker ni om Blunders nya röst då?

(eftersom att rösterna till de flesta är detsamma som havets hemlighet/serien, även fast Ariel har olika röster på dem)

Han är väldigt duktig och läser med mer inlevelse än en del andra i denna dubbning, kanske lite väl olik originalet ändå men han låter så söt!

(ett ex. på nada inlevelse "all musik är förbjudet i kungariket" hahahaha skrattar varenda gång!LOL)

Nämen vet du vaaad Emma!? Big%20smile Jag gillar faktiskt Blunders nya röst. Smile När jag först hör den så var min första reaktion; "NEEEEEEEJ!" Just eftersom att den är, precis som du säger, riktigt olik originalrösten. Men sedan så kom jag plötsligt på att rösten låter nästan exakt likadant som Björnbröders underbara lilla Koda. Och eftersom att jag fullständigt älskar Robin Bivefors röst, så bestämde jag mig med ens för att uppskatta även Blunders nya stämma. LOL Däremot så blidde jag tyvärr inte lika imponerad utav Myrras insats. Neej, jag tycker faktiskt inte att hon höll samma kvalité som t.ex. i Aladdin då hon gör prinsessan Jasmine med bravur. Men jag antar att hon ville få Ariel's röst att framstå lite mer ung och omogen med tanke på att det här är den absolut yngsta Ariel som vi någonsin har fått lära känna. Men ändå, jag tycker allt att hon hade kunnat mogna till rösten liiite mera. Wink Tritons röst däremot, den bara älskar jag! Det är ju samma röst som i Ariel's undervattens äventyr, och så fort som någonting är igenkännligt i Disney sammanhang så mår jag som allra, allra bäst, haha! Big%20smile Men Sebastians röst, den fick jag dock inget som helst grepp om. Tongue Jag hade faktiskt jätte svårt för att förstå vad han sade, och förstod till och med den engelska Sebastian bättre - Vilket är ganska så ovanligt i mitt fall. Embarrassed

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-oktober-2008 vid 20:03

och denna Blunder är sååååå mkt bättre än en överviktig vuxen Blunder med 5 barn...
My Sentiments Exactly!! Tongue Jag håller heeelt och hållet med dej Emma om att treans Blunder är alldeles galet mycket bättre än tvåans version. LOL En överviktig och vuxen 5 barnspappa går då verkligen inte hem hos mej, speciellt inte med tanke på hur otroligt ung och gullig som Blunder är i originalfilmen. Neej, då vill jag hellre ha honom modig, tuff och beatboxande! Wink Big%20smile

Skönt att någon höll med mig, blev lite fundersamWink

Vad tycker ni om Blunders nya röst då?

(eftersom att rösterna till de flesta är detsamma som havets hemlighet/serien, även fast Ariel har olika röster på dem)

Han är väldigt duktig och läser med mer inlevelse än en del andra i denna dubbning, kanske lite väl olik originalet ändå men han låter så söt!

(ett ex. på nada inlevelse "all musik är förbjudet i kungariket" hahahaha skrattar varenda gång!LOL)

Ändrad av Emmaaa - 09-oktober-2008 vid 20:04

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-oktober-2008 vid 01:32

och denna Blunder är sååååå mkt bättre än en överviktig vuxen Blunder med 5 barn...
My Sentiments Exactly!! Tongue Jag håller heeelt och hållet med dej Emma om att treans Blunder är alldeles galet mycket bättre än tvåans version. LOL En överviktig och vuxen 5 barnspappa går då verkligen inte hem hos mej, speciellt inte med tanke på hur otroligt ung och gullig som Blunder är i originalfilmen. Neej, då vill jag hellre ha honom modig, tuff och beatboxande! Wink Big%20smile

Ändrad av Dinkelhopparen - 07-oktober-2008 vid 01:32
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-oktober-2008 vid 19:47
Har hört många som tycker att Blunder har förändras och det tycker jag med, men filmen hade blivit så mkt tråkigare utan honom och han var kanske modig innan Ariel drog ut honom på en massa hemska äventyr Wink

Han är ju lite rädd i denna filmen oxå, men det var ändå kul att han fick sjunga lite det har han jue inte fått göra annars och denna Blunder är sååååå mkt bättre än en överviktig vuxen Blunder med 5 barn...

Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456 13>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media