Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen åter i försäljning snart?

 Svara Svara Sida  <123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2011 vid 11:00
Ah, intressant! Då kikar jag där framöver, när filmen släppts! Tack för infon.
Till toppen
johannainwonderland View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 05-juli-2011
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera johannainwonderland Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2011 vid 12:19
Informationen om Lejonkungen har uppdaterats på Discshop. Man får nu veta mer om vad det kommer vara för utgåva. Jag måste säga att jag är väldigt besviken, speciellt över att det var så lite extramaterial. Hade hoppats på 2-disc.. Cry Vad säger ni?
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2011 vid 17:55
Förra utgåvan var en 2 disc. Det är kanske därför denna bara blir en disc. Omslagsbilden blir som amerikanska omslaget. Vad tycker ni om det ? Jag personligen gillar inte nya omslaget så värst mycket.   
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2011 vid 01:48
Dvdn ser ut att vara ett skämt, på extramaterialfronten, vilket är synd då den gamla var en fantastisk guldgruva.
Blu-rays extramaterial är lite vårt att få grepp om. Tycker även den låter väldigt, väldigt fattig. Det står bla  Bakom kulisserna: Diamond Edition och det kan iofs betyda i princip vad som helst. Skönheten och Odjuret, på blu.ray, är en fantastisk utgåva med helt briljant extramaterial och jag hoppas Lejonkungen har något liknande att erbjuda. Allt annat vore väldigt märkligt, framför allt med tanke på hur man borde kompensera för det bottenlöst fula omslaget. Har sett något snabbt klipp i reklam för utgåvan som visar nyinspelade samtal med såväl animatörer som skådespelare så hoppet lever än.
Till toppen
johannainwonderland View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 05-juli-2011
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera johannainwonderland Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2011 vid 14:08
Håller med om att DVDn ser ut att vara ett skämt, utan att överdriva. Verkligen mycket, mycket tråkigt eftersom jag hade längtat efter den här filmen och den är min absoluta favoritfilm. Jag skulle älskat att äga den förra utgåvan och inte denna Cry Nu kan det bara bli värre genom, om det är möjligt, att Disney bestämmer sig för att det inte ska gå att välja bort låten Morgonrapport. 
Jag är verkligen så himla besviken..
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2011 vid 09:56
Postad av johannainwonderland johannainwonderland skrev:

Jag skulle älskat att äga den förra utgåvan och inte denna Cry
Köp på Tradera i stället i så fall. Disney vill väl att man ska köpa blu-ray-utgåvan, så om du vill fortsätta samla filmerna på dvd så kanske det är lika bra att köpa begagnat.
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2011 vid 13:41
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Såvitt jag vet har det ännu inte kommit några specar på höstens utgåvor, men min gissning är att det blir som förra gången, dvs att man själv kommer att kunna välja vilken version man vill se - med eller utan den nya scenen.

(Valet av version är för övrigt lite lurigt att hitta på 2003 års utgåva. Det ligger i ljudspårsmenyn.)
Nu har jag tagit mig en titt på 2011 års DVD-utgåva av Lejonkungen, som släpps nu i veckan tillsammans med Blu-Ray-utgåvan och separat i oktober. Märkligt nog finns det den här gången inte samma möjlighet att välja version som senast, utan den nya utgåvan har bara originalversionen utan scenen "Morgonrapport". Visserligen tycker jag inte heller att scenen tillför speciellt mycket, men det är ändå egendomligt att helt hoppa över den utan någon valmöjlighet den här gången.

De andra småändringarna som Disney gjorde för specialutgåvan (samtidigt som animationen av "Morgonrapport") finns dock kvar på den nya DVD-utgåvan, så det är inte 100% identiskt med bio- och VHS-versionerna. Den märkligaste ändringen där är att en kort scen på 3 sekunder under musikalnumret "Snart är det jag som är kung" av någon outgrundlig anledning har tecknats om, med nytt och mer stiliserat utseende på krokodilerna.

På Blu-Ray-utgåvans omslag nämns för övrigt den återinsatta scenen "Morgonrapport", så därför förmodar jag att Blu-Ray-utgåvan har möjlighet att välja version, på samma sätt som den äldre DVD-utgåvan; något jag dock inte har möjlighet att testa.

Ändrad av hofverberg - 19-september-2011 vid 13:42
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2011 vid 15:19
Jag har kollat igenom Blu-ray utgåvan och jag kunde bara hitta en version av filmen och det är den UTAN Morgonrapport. Dock finns den med i extramaterialet som ett eget klipp.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2011 vid 16:11
Tack för beskedet. Mycket märkligt att specialutgåvan inte finns med på vare sig DVD eller Blu-Ray den här gången. Inte minst i och med att den versionen som finns med alltså egentligen är specialutgåvan (med de ändringar som gjordes till den), förutom avsaknaden av den extra scenen.

För övrigt tycker jag det är riktigt dålig stil att den nya DVD-utgåvan har så minimalt med extramaterial, medan Blu-Ray-utgåvan tydligen har MYCKET mer extramaterial.



Ändrad av hofverberg - 19-september-2011 vid 16:12
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2011 vid 16:39
Postad av hofverberg hofverberg skrev:

För övrigt tycker jag det är riktigt dålig stil att den nya DVD-utgåvan har så minimalt med extramaterial, medan Blu-Ray-utgåvan tydligen har MYCKET mer extramaterial.


Tycker Disneys (observerade) strategi  att få folk att överge DVD till förmån för Blu-ray börjar bli lite väl extrem. Vill man ha intressant extramaterial till de filmer man köper på skiva så är nästan alltid DVD-versionen utesluten om det finns en Blu-ray version av samma film tillgänglig.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2011 vid 19:40
Jo, jag tycker också att den här uppenbara strategin har gått för långt; särskilt så länge som Blu-Ray trots allt inte har så jättestora marknadsandelar. Och det finns ju säkerligen många som inte har något behov av bättre bild- och ljudkvalitet (alternativt som fortfarande har CRT-TV), men som däremot kan vilja ha en del extramaterial.
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 13:41
Fick precis hem Lejonkunen på blu-ray. Herregud vad fult med den gula randen längst upp på fodralet! Hade hoppats att butikerna visade fel bild och att det egentligen skulle se ut som de andra Diamond Edition-omslagen. Varför gult helt plötsligt?!
Till toppen
johannainwonderland View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 05-juli-2011
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera johannainwonderland Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 13:53
Neeeej Cry Hade också hoppats att butikerna visat fel, hade aldrig trott att den fula gula randen verkligen skulle vara med. Väldigt typiskt att de ska förstöra sådär med just Lejonkungen, jag hade varit mer än nöjd med omslaget om det såg ut som du säger, som de andra Diamond Edition-omslagen. 
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 14:32
Ett tips till er som inte redan köpt Lejonkungen: Lejonkungen (blu-ray) för 129 kr på Elgiganten (fri frakt).
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 14:36
Postad av johannainwonderland johannainwonderland skrev:

Väldigt typiskt att de ska förstöra sådär med just Lejonkungen, jag hade varit mer än nöjd med omslaget om det såg ut som du säger, som de andra Diamond Edition-omslagen. 

Ja, jag känner också så. En av mina favoritfilmer. Vet inte hur de tänkte när de gjorde omslaget.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 17:42
Omslaget ser för jävligt ut, extramaterialet verkar även på blu-ray oförskämt fattigt (fortfarande jämfört med Skönheten och Odjuret) men jag ser mycket fram emot morgondagen! Kanske inte samma känsla som när jag såg Lejonkungen på dvd första gången, med DTS-ljudet och allt men jag har någonstans höga förväntningar.
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 19:11
Och på tal om DTS-ljud, så saknas det på den nya DVD-utgåvan av någon outgrundlig anledning - där finns den här gången "bara" Dolby Digital 5.1-ljud. Med andra ord är alltså den gamla DVD-utgåvan från 2003 bättre på i stort sett alla punkter än nyutgåvan.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2011 vid 23:19
Maaaah, beställde från Elgiganten nu. Har redan förhandsbeställt den på cdon innan men skitsamma, jag kan ha dubbla kopior. Har inte ens en Blu Ray spelare men om jag någon gång skulle snubbla över en så har jag åtminstone min favoritfilm i det formatet. 

Jag fyller dessutom år imorgon, samma dag som den släpps. Slump? Ödet säger jag.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-september-2011 vid 20:20
Absolut, omslaget är kanske det fulaste Disney lanserat någonsin. Gör inte filmen rättvisa för fem öre. Bortse från det.

Filmen är samma felfria, fantastiska mästerverk som alltid. Ja, faktiskt. Felfri. I stort sett. Finns väl inga felfria filmer, men tror ändå denna kommer tillräckligt nära.
Bilden är fantastisk, gudomlig, kristallklar och mer levande än någonsin. Ljudet likaså, även om man ska 7.1 surround för att få ut max av det. Dvdn (den gamla, har inte tittat på den nya) hade kanonbild och ännu bättre ljud men får vika sig jämfört med årets Blu-ray. Extramaterialet är såhär långt intressant, värdig fortsättning på den gamla utgåvans extramaterial, mer nostalgiskt nu och med information jag inte hört talas om innan.
Man ryser, ler, känner hjärtat slå och jag som aldrig gråtit till Lejonkungen fick en tår i ögat vid tillfälle.
Skönheten och Odjuret är, och förblir förmodligen, min absoluta favoritfilm från Disney men det betyder inte att Lejonkungen på något vis skulle vara sämre. Det är en känsla jag har bara, smaksak. De båda tillhör mina favoritfilmer överlag, tjugo respektive sjutton år efter premiär. Nu har jag båda på Blu-ray och som jag trivs! Vågar man ens fortsätta hoppas på en ordentlig utgåva av Ringaren i Notre Dame? Lady och Lufsen som nästa släpp känns...halvintressant, diamond edition till trots.

Full pott till Lejonkungen, i år igen.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-september-2011 vid 21:17
Beställde min från cdon.. trodde den skulle komma idag? Blev lite besviken..
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-september-2011 vid 23:20
Åh, längtar tills jag skaffar den. Skönheten och Odjurets utgåva var, som många redan sagt, riktigt bra. Så man får juhoppas att denna är lika bra. Precis som Hades så hoppas även jag också på en snygg, bra utgåva av Ringaren i Notre Dame nu, det vore något :D
Till toppen
m4dd3 View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2011
var: Stockholm
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera m4dd3 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 01:36
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Beställde min från cdon.. trodde den skulle komma idag? Blev lite besviken..

Jag beställde min från CDON och den kom som sagt i tisdags. Köpte du filmen på blu-ray? Kanske dröjer extra för dvd?
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 08:08
DVD utgåvan kommer i oktober.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 10:41
Postad av m4dd3 m4dd3 skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Beställde min från cdon.. trodde den skulle komma idag? Blev lite besviken..

Jag beställde min från CDON och den kom som sagt i tisdags. Köpte du filmen på blu-ray? Kanske dröjer extra för dvd?

Nope, köpte DVD. Ska spåra paketet och kolla upp det här. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 10:46
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

DVD utgåvan kommer i oktober.

Det verkar som att detta stämmer, vilket är konstigt. För jag är helt säker på att det stod 21 september på sidan först. Men men..

Är Blu-ray fodralet så litet som de brukar vara? vill gärna ha blu-ray men det ser så konstigt ut i hyllan och tänkte att eftersom den innehåller DVD så kanske den är större..? Någon som vet?
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 10:54
Bluray-fodral är lika stora som DVD-fodral på bredden, men de är ca 3cm kortare på höjden.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 17:48
Postad av Hades Hades skrev:

Mailade just Discshop och frågade samma sak, men är det någon som vet ifall den här boxen kommer släppas i Sverige, om inte på svenska (det svenska ljudspåret är inget måste för mig) så kanske i nån importerad variant som Skönheten och Odjuret, Kejsarens Nya Stil och Atlantis för hundra år sedan? Vore fantastiskt eftersom jag, vad jag förstått, inte har en regionsfri blu-rayspelare (eller? Har en PS3) men skulle köpa boxen direkt om möjlighet fanns. 

http://www.amazon.com/Lion-King-Trilogy-Eight-Disc-Combo/dp/B004WDRT7I/ref=pd_rhf_p_t_2

Nu har jag fått hem den amerikanska boxen och testat den. Alla Blu-rayskivorna är regionsfria, så det är inga problem att spela dem i en svensk Blu-rayspelare eller PS3. (Däremot är DVD-skivorna regionslåsta.)

Någon liknande box är såvitt jag vet inte inplanerad för svensk del, men Lejonkungen 2 ska komma på Blu-ray till våren 2012 och Lejonkungen 3 till hösten 2012. Man kan väl gissa att det blir en svensk samlingsutgåva hösten 2012...

Den amerikanska boxen måste för övrigt vara något av det mest opraktiska och skrymmande skivemballage jag har sett. Det ryms minst ett dussin filmer i vanliga fodral på samma hyllplats. När man har tagit av skyddsplasten måste man först ta av en maggördel runt boxen. Sen öppnar man en dörr på ena sidan av boxen. Då kan man ta ut en papptrumma stor som en hushållsrulle. När man lyfter av locket på den ligger det inuti en "hästhandlarplånbok" av papp med alla åtta skivorna i var sitt fack.


Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2011 vid 21:52
Vilken tur att det inte är förpackningen du ska titta på i 1,5 timmar då, Hades -_-
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2011 vid 14:38
Fick äntligen hem DVD:n idag! Omslaget var inte så fult som jag trodde utan det ser rätt mäktigt ut. Men är fortfarande besviken på att bluray:en fick så mycket extra material. Detta ska ju vara Diamond edition och det är typ en dokumentär eller något. Men men.. har filmen nu i alla fall så ska inte klaga mer.
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-september-2006
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-oktober-2011 vid 23:45
USA fick trilogin på blu-ray, och nu är även en release planerad i Storbritannien - inget sagt från Disney i Sverige om en box? :(
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media