Alice in Wonderland (Burton) |
Svara
|
Sida <1 89101112 20> |
| Författare | |
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-februari-2010 vid 20:09 |
|
Du har elva dagar på dig till premiären att läsa böckerna... Go, go, go!!!
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
Medlem sedan: 12-februari-2010 var: frillesås Status: Offline Poäng: 237 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 21:08 |
|
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 12:39 |
|
"Jag tycker dock att om man gör en film som är baserad på en bok eller en uppföljning av en bok och filmen kräver att man ska ha läst boken innan man ser filmen för att över huvud taget förstå filmen, då har filmskaparna misslyckats totalt."
Jag håller inte med för fem öre. Ta bara Wheelman t.ex. Sunkfilm med sunk-skådisen Vin Diesel i huvudrollen, men filmen kräver faktiskt att man först spelar igenom spelet Wheelman för att förstå handlingen då filmen är en sorts sequel på spelet. Jag älskar när en historier överlöper olika medium, film, spel, böcker, serietidningar. Så länge de är bra så tycker jag bara att det är ett utmärkt sätt att berätta en historia på. Det tycks dessutom vara ett sätt som Vin Diesel är fäst vid. Ta bara Riddick-serien. Den kronlogiska ordningen är som följer:Ändrad av 101dalmatiner - 19-februari-2010 vid 12:49 |
|
![]() |
|
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 11:44 |
|
Jag tror nog Disney skulle trycka på om att tänka om i berättandet av film om det visar sig att man måste ha läst böckerna innan för att förstå filmens grundläggande handling. Disney är ju ett bolag som drivs av vinst och att göra en film där man behöver ha läst böckerna den bygger vidare på för att förstå vad den handlar om är dåligt hur vinstperspektiv (och dåligt av regissören). Så jag tror nog att det inte är några större problem om man inte läst böckerna. Däremot om man har läst böckerna så kan man nog uppskatta vissa små detaljer i filmen som refererar till delar av böckerna men som inte alls har någon egentligen bärande i berättandet..
Jag tycker dock att om man gör en film som är baserad på en bok eller en uppföljning av en bok och filmen kräver att man ska ha läst boken innan man ser filmen för att över huvud taget förstå filmen, då har filmskaparna misslyckats totalt. |
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 11:05 |
|
Just det, vilket du kanske inte skulle ha gjort om du kände till förlagan bättre. Det var bara ett förslag. Jag tror givetvis att filmen kommer att funka jättebra för folk som knappt har ett hum om vad Wonderland är för något men jag tror vi som redan är frälsta kommer att ha den största behållningen.
"jag såg första sagan om ringen filmen på bio utan en aning om tolkien och hans böcker..." Jag tycker inte riktigt att det går att jämföra med den här situationen. Om det här var en adaption av den första Alice i Underlandet-boken skulle jag känna att det var mindre befogat att ha läst boken men nu rör det sig ju som sagt på en fortsättning på historien. Sagan om Ringen däremot är ju en adaption på den första delen av de tre Ringen-böckerna och den förklarar bakgrundshistorien om Bilbo, Gollum och ringen på ett mycket smidigt och kortfattat sätt och fungerar självklart utmärkt för personer som för första gången besöker Midgårds fantastiska landskap. Jag hade bara läst Bilbo när jag såg första filmen på bio men hade läst hela trilogin när jag ett år senare såg Sagan om De Två Tornen. |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 20:36 |
|
men om man inte är kritiker och inte förstår filmen så får man väll ändå kalla den rörig? den här hela diskutionen om att ha läst böckerna eller inte började ju när jag lite kort skrev att jag inte gillade disneys alice i underlandet för att jag inte förstod filmen och tyckte den var rörig
|
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
Jake
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 19:33 |
|
Är man kritiker så ska man veta allt. Har man inte läst originalboken före man sett filmen kan man inte klaga på vad regissören har missat ha med i filmen. Tydliga exempel på det är Harry Potter - Fenixorden och Da Vinci-koden.
|
|
|
Don’t worry about a thing,
’cause every little thing gonna be all right. |
|
![]() |
|
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 18:00 |
|
Tycker också det låter väldigt konstigt att man skulle behöva läsa två böcker för att förstå filmen. Om man tvunget vill göra en bok om den "tredje" historien om Alice så kan man antingen:
- göra den så att man förstår ändå utan att ha läst böckerna, lite extra förklaring osv. - varför inte bara göra en triologi? Känns skumt att göra en fortsättning på filmer som inte finns. |
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 14:22 |
|
Jag tycker också idén är lite mysko, men kommer inte lida av "problemet" eftersom jag läst båda böckerna samt sett Disneyfilmen. Tror för övrigt att det sistnämnda räcker, visserligen kommer figurer förekomma i Burtons film som inte finns med i Disneyklassikern men utöver det har filmen samanfattat böckerna och dess karaktärer ganska bra. Tror dessutom även jag att man kommer greppa filmen om man inte läst böckerna eller sett någon annan filmversion, även om man i vissa fall kanske sitter som ett frågetecken.
Nu är det mindre än två veckor kvar, den sista tiden har verkligen gått fort.
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 12:53 |
|
jo mer av den kanske... jag håller med om att man upptäcker mer i en film efter att man läst böckerna men jag tycker fortfarande inte att det ska vara ett måste jag såg första sagan om ringen filmen på bio utan en aning om tolkien och hans böcker och jag tyckte den var jättebra kort efteråt läste jag böckerna och när jag såg den igen var det som en helt annan film... man lade märke till en massa detaljer som man missat tidigare jag säger inte att det är bättre att se en film utan att ha läst böckerna bara att man borde kunna göra det och fortfarande hänga med i handlingen jag brukar själv föredra att läsa böckerna innan filmerna och att gämföra det hela med en FILM trea tycker jag var helt obegripligt det är ju som att filmatisera sista delen i tex sagan om klanen otori och ta för givet att alla som kommer för att se filmen har läst böckerna som utspelar sej innan.
jag menar det blir ju knappast en bred målgrupp som kan se den filmen då ![]() |
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 12:16 |
|
Jag har läst den första boken om Alice i Underlandet och hoppas att det räcker. Tror nog att man kan hänga med i filmen ändå, men håller med Dalmatinern om att man nog kommer fatta mer av filmen om man har lite hum om berättelsen innan.
|
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 11:34 |
|
Jag håller inte nödvändigtvis med, i det här fallet är det ju en film som är en fortsättning på två böcker. Så att se den utan att ha läst böckerna anser jag vara som att gå och se Sagan om Konungens Återkommst utan att först ha sett Sagan om Ringen och Sagan om de Två Tornen.
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 10:57 |
|
Forts från forumet Disney dör
får ta och gräva fram alice i underlandet på biblan om jag hinner :P fast jag står fortfarande för att en film BÖR göras så att publiken kan förstå den oavset om man läst böckerna den bygger på eller ej
|
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-februari-2010 vid 21:34 |
|
Bibliotek är ju alltid ett bra ställe att börja leta på. Om du däremot vill äga den så är jag säker på att det finns någon nät-bokhandel som säljer den. Googla lite så kanske du har tur.
|
|
![]() |
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg Medlem sedan: 29-juni-2007 Status: Offline Poäng: 725 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-februari-2010 vid 11:51 |
|
|
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3. |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-februari-2010 vid 11:30 |
|
Jag vill återigen rekommendera "Sagan om Alice i Verkligheten" för de som vill ha lättsam fakta blandat med underhållning. Sedan att den är makalöst vackert illustrerad är ju bara en bonus.
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-februari-2010 vid 11:20 |
|
Haha, dessutom är det bara 233 platser i salongen. Ungefär dubbelt så många har dock förbokat till fredagen. Ja, jobbig bio-publik är något av det värsta som kan hända en film som den här. Men jag står fast vid, är det inte slutsålt när väl filmen rullar den tredje då är något seriöst fel med världen.
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-februari-2010 vid 19:44 |
|
Föreställningen jag ska gå på, på onsdagen, har 78 platser lediga. Salongen är för 419, tror jag. Ganska bra uppslutning får jag säga! Hoppas bara det inte blir en jobbig publik, det vore för tråkigt. Göteborg vs Katrineholm 65-0.
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-februari-2010 vid 11:27 |
|
Ibland känns det som att man bor i en riktig hillbilly-håla. Bara 13 personer har förbokat biljetter inför Alice den tredje mars och då är mina två biljetter inräknade. Om den filmen inte är slutsåld på sin smygpremiär kommer jag att tappa all respekt för invånarna i Katrineholm (om det nu fanns så mycket respekt att tappa). Filmer som Göta Kanal 3 går lätt i över en månad och Sweeney Todd får man vara glad om den klarar sig två helger, vilket jag inte tror den gjorde...
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 23:41 |
|
Sweeney Todd är tillräckligt bra för att kunna ses på en torsdagmorgon. Jag har fortfarande inte smällt att den inte kammade hem fler Oscars än den gjorde.
Ok, 20 är ju faktiskt helt sant. Jag vet inte när han började fila på historien, men det är säkert som du säger.
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 23:34 |
|
"Kan Alice ses på en onsdag kan Sweeney Todd ses på en måndag."
Inte samma sak. Alice är en smygpremiär på bio och tidiga premiärer väger alltid tyngst. "hur kan Scissorhands fylla 30?" Jag menade 20, slant visst lite med tangenterna... Edward är nog faktiskt äldre än 30 år, jag tror Burton hade sagan nedklottrad någon gång i de unga tonåren om jag inte minns fel.
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 23:27 |
|
"Jag kommer nog inte att vanhelga den genom att se den på en måndag dock..."
Kan Alice ses på en onsdag kan Sweeney Todd ses på en måndag. Känns som jag sett de flesta Burton/Depp-filmer ganska nyligen, tillräckligt för att ha dem väldigt färskt i minnet. Sweeney är next in line skulle jag tro. Gäller att spara det bästa till sist. Fråga; hur kan Scissorhands fylla 30? Kom Burton på berättelsen då, eller nåt? Ändrad av Hades - 14-februari-2010 vid 23:28 |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 23:18 |
|
Poäng där. Jag är långt ifrån att ens komma i närheten av att vara så insatt i Disneys ledning genom tiderna som du är men är det någonting jag endå känner mig säker på så är det att girighet alltid spelar en stor roll i de flotta kontoren i bolagens toppskikt. |
|
![]() |
|
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 23:01 |
Man får även tänka på att det var helt annat folk som styrde Disney på den tiden. Jag skulle säga lite mer kostnadsinriktade oh trångsynta personer. Ett helt annat företagsklimat än vad Disney är nu när man har blivit lite öppnare med vad man är beredda att släppa under Walt Disney Picture-banner. |
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 22:17 |
|
edward i love you
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 22:13 |
|
"Imorgon är det två år sedan Sweeney Todd hade svensk premiär. Den blir det imorgon, absolut. Måste värma upp ordentligt inför Alice!"
Just det! Jag åkte till Norrköping och såg filmen där. Jag kommer nog inte att vanhelga den genom att se den på en måndag dock... Men innan Alice kommer jag definitivt att försöka plöja de flesta Burton/Depp-filmerna. Nästa år fyller Edward 20!!! Ändrad av 101dalmatiner - 14-februari-2010 vid 23:35 |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 22:06 |
|
Jag tror inte du behöver bekymra dig. För det första så har den här filmen ingenting med Disneys version från -51 att göra utan är en sorts semi-uppföljare på Carrolls andra bok, Through the Looking-Glass and what Alice found There. För det andra så tror jag inte Burton låter Disney hämma honom igen. Det var länge sedan han gjorde Frankenweenie i andra änden av Disneys koppel som han snart gnagde av sig. Att Disney återigen sammarbetar med Burton efter över 15 år beror nog på att de giriga slipsnissarna har insett vilken kassako den här regissören är och jag tror inte att någon skulle våga försöka påverka Burons visioner då han har gjort en del succéer de senaste åren och som tidigare är sagt; så länge filmen drar pengar så är producenterna nöjda, oavsett innehållet. För det tredje, det här blir ingen sockrig version av vad jag har förstått, det här Underlandet står i krig.
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 21:56 |
hehe.... så du lade märke till den lilla detaljen jag var lite osäker på om jag skulle fortsätta på den meningen eller inte jag menade att jag egentligen aldrig tyckte om disneys tecknade alice i underlandet samtidigt är jag lite orolig att disney ska hämma tim burton i sin fantasi då de oftast verkar förespråka det som är sött och oskyldigt inget ont om disney jag älskar verkligen deras filmer det är bara en åsikt jag har ![]() |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 21:42 |
|
Hej och välkommen. Jag håller med dig, Depp har med åren blivit en lika självklar detalj i Burtons filmer som blek hud, hundar, döden och kritstrecksrandiga byxor.
"jag hoppas att han tillsammans med de andra skådespelarna ska hjälpa till att lyfta upp den här filmen |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 18:51 |
|
hej jag är ny på det här stället och har inte läst tråden från början men jag försöker ändå :P
jag tycker det är jätteroligt att johny depp är med i alice i underlandet han och tim burtons funkar väldigt bra tillsammans och han dyker ju nästan alltid upp i dennes filmer på ett eller annat sätt jag tycker att han nästan har blivit en lika stor tim burton ikon som den härliga designen på karaktärer och bakgrund vist tar han mycket fokus det är bara att erkänna men för mej som som blev förälskad i edward sizzorhands för så många år sedan är jonny depp ett måste jag hoppas att han tillsammans med de andra skådespelarna ska hjälpa till att lyfta upp den här filmen ![]() |
|
![]() |
|
Svara
|
Sida <1 89101112 20> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar