Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Jessica
Animationsassistent
var: Närheten av GBG
Status: Offline
Poäng: 105
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Disney Villans Postad: 25-juli-2006 vid 00:23 |
Jag och en nära vän satt en kall Januarieftermiddag på bussen hem till
mig och i brist på annat att göra så utformade vi en lista över
Disneyklassikernas fem bästa skurkar.
Så här blev listan:
Bubblare: Gaston från Skönheten och Odjuret. Alltså, lite manligt ego är himla
kul hos en skurk, och faktum är att det är ju det som driver honom. I
många andra fall är det viljan att dominera och härska som driver
skurkar, men Gastons drivande kraft är att han blev dissad och vill ge
igen. Är inte det urtypen av manligt beteende så säg. Att dessutom
buteljera detta i ett testosteronfyllt omslag är ju bara bäst.
På femte plats: Hades från Herkules. En helt underbart hysterisk
skurk som när han möter sina fiender helt plötsligt ändrar stil och
blir tidernas coolaste kille. Det är ju bara för bra. Sen att han är
härskare över dödsriket är bara en bonus.
På fjärde plats: Prins John från Robin Hood. Om jag blivit prins och haft möjlighet att
få utforska mina mer onda och odrägliga sidor hade jag blivit som Prins
John. Han är den mest obstinata, omogna och trotsiga skurk du kan
hitta, och lätt en av de allra roligaste.
På tredje plats: Scar från Lejonkungen. Hur svår den här listan än har varit att sätta
ihop var nog det svåraste att placera Scar. Han är spelar i en liga för
sig, med sin träffsäkra cynism och obetalbara
idontgiveashitleavemealonedinjobbigaungeattityd. Så här vill man vara
om man är skurk. Scar dör dessutom en smått fantastiskt död som
innefattar svikande hejdukar och eldhav.
På andra plats: Madam Mim från Svärdet i Stenen. Har lämnat för evigt odödliga repliker
som "Solljus! Jag aaavskyr solljus!!" och andra godbitar som bara inte
kan ge annat än en andraplats och en utsirad tron mitt i två
flötkungars (mitt och Lindas) hjärtan.
Och på första plats: Sjöhäxan Ursula från Den Lilla Sjöjungfrun. Det finns ingen bättre
disneyskurk och kommer nog aldrig att finnas. Hon är helt utsökt ond
och manipulerande, fast samtidigt avundsjuk, trånande och maktgalen.
Hur tyken som helst och med en sån djup stämma att man känner
basgångarna i golvet när man ser filmen. Klår även Scars död med hästlängder, att bli Havets Drottning och
blåsa sig upp till flera hundra meters höjd och vara allmänt bitchin',
bara för att sedan bli spetsad på en mast är ju bara för coolt.
----------------
Hur ser din skurk-fem-i-topp ut?
|
![Till toppen Till toppen](forum_images/back_to_top.png) |
Mendez
Animatör
var: Sverige
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 01:24 |
Var e Jafar och Shan-Yu?
|
Jessica
Animationsassistent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 09:03 |
Jaadu. Jag är inte så förtjust i dem helt enkelt. De är för klassiska... Vill bara röja alla ur vägen för att få makten, och är inte speciellt särskilda i sättet heller... De är för vanliga helt enkelt.
|
Mendez
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 12:44 |
Scar röjer ju också undan för att få makten.
-----
Nee, Shan-Yu är ond rakt igenom. Dom på Disney sa att dom inte gav honom en egen sång för att han ska vara så ond att han inte äns sjunger.
Ändrad av Mendez - 27-juli-2006 vid 12:45
|
Silver
Produktionsassistent
var: Sweden
Poäng: 437
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 16:35 |
Shan-Yu är en sann protagonist, en karaktärslös skurk som vill ha makt och som vill skövla liv. Ondskefullt? Ja. Intressant? Hm. Njae.
|
::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
|
the_fish
Scenograf
Poäng: 160
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 19:42 |
saxkrig skrev:
Jag och en nära vän satt en kall Januarieftermiddag på bussen hem till mig och i brist på annat att göra så utformade vi en lista över Disneyklassikernas fem bästa skurkar.
Så här blev listan:
Bubblare: Gaston från Skönheten och Odjuret. Alltså, lite manligt ego är himla kul hos en skurk, och faktum är att det är ju det som driver honom. I många andra fall är det viljan att dominera och härska som driver skurkar, men Gastons drivande kraft är att han blev dissad och vill ge igen. Är inte det urtypen av manligt beteende så säg. Att dessutom buteljera detta i ett testosteronfyllt omslag är ju bara bäst.
På femte plats: Hades från Herkules. En helt underbart hysterisk skurk som när han möter sina fiender helt plötsligt ändrar stil och blir tidernas coolaste kille. Det är ju bara för bra. Sen att han är härskare över dödsriket är bara en bonus.
På fjärde plats: Prins John från Robin Hood. Om jag blivit prins och haft möjlighet att få utforska mina mer onda och odrägliga sidor hade jag blivit som Prins John. Han är den mest obstinata, omogna och trotsiga skurk du kan hitta, och lätt en av de allra roligaste.
På tredje plats: Scar från Lejonkungen. Hur svår den här listan än har varit att sätta ihop var nog det svåraste att placera Scar. Han är spelar i en liga för sig, med sin träffsäkra cynism och obetalbara idontgiveashitleavemealonedinjobbigaungeattityd. Så här vill man vara om man är skurk. Scar dör dessutom en smått fantastiskt död som innefattar svikande hejdukar och eldhav.
På andra plats: Madam Mim från Svärdet i Stenen. Har lämnat för evigt odödliga repliker som "Solljus! Jag aaavskyr solljus!!" och andra godbitar som bara inte kan ge annat än en andraplats och en utsirad tron mitt i två flötkungars (mitt och Lindas) hjärtan.
Och på första plats: Sjöhäxan Ursula från Den Lilla Sjöjungfrun. Det finns ingen bättre disneyskurk och kommer nog aldrig att finnas. Hon är helt utsökt ond och manipulerande, fast samtidigt avundsjuk, trånande och maktgalen. Hur tyken som helst och med en sån djup stämma att man känner basgångarna i golvet när man ser filmen. Klår även Scars död med hästlängder, att bli Havets Drottning och blåsa sig upp till flera hundra meters höjd och vara allmänt bitchin', bara för att sedan bli spetsad på en mast är ju bara för coolt.
---------------- Hur ser din skurk-fem-i-topp ut?
|
Jag tycker er lista är bra, det gör jag, men jag skulle DEFINITIVT vilja byta plats på trean (scar) och ettan (ursula).
Visst är ursula ond och allt sånt, men att med glädje vilja döda sina FAMILJEMEDLEMMAR slår väl ändå a l l t?
Scar blir först jättearg då hans brorson inte dör, sen så kommer han på en bättre idé: att döda sin egen bror! Och inte bara helt obrytt heller, utan med lycka, lycka!
Och allt detta bara för att kunna härska och regera!
Och inte gillar han Hyenerna heller! (Ursula tycker iaf att Kroken och Snoken är hennes små bebsiar ![](http://www.disneyfilmsidan.se/disneyssion/smileys/smiley17.gif) )
Finns det över huvud taget NÅN som han gillar?
Näe, att inte tycka om NÅGON och dessutom med rå glädje vilja DÖDA sina egna FAMILJEMEDLEMMAR måste väl ändå vara det mest onda som inträffat genom Disney's historia?
(retorisk fråga)
Men, som sagt, annars tyckte jag ni fått till listan riktigt bra :)
|
"Be the change you want to see in the world"
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2006 vid 20:27 |
Mina favoritskurkar är Gaston och Hades för att de är för sköna båda två, på olika sätt (se ovan). Klockrena. Den ondaste skulle jag nog däremot säga att Frollo är. Han är verkligen ond rakt igenom, och i slutet blir han galnare än nånsin. Underbar Disneyskurk. Men Scar är tätt efter.
|
Jessica
Animationsassistent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juli-2006 vid 20:16 |
the_fish skrev:
Jag tycker er lista är bra, det gör jag, men jag skulle DEFINITIVT vilja byta plats på trean (scar) och ettan (ursula).
Visst är ursula ond och allt sånt, men att med glädje vilja döda sina FAMILJEMEDLEMMAR slår väl ändå a l l t?
Scar blir först jättearg då hans brorson inte dör, sen så kommer han på en bättre idé: att döda sin egen bror! Och inte bara helt obrytt heller, utan med lycka, lycka!
Och allt detta bara för att kunna härska och regera!
Och inte gillar han Hyenerna heller! (Ursula tycker iaf att Kroken och Snoken är hennes små bebsiar ![](http://www.disneyfilmsidan.se/disneyssion/smileys/smiley17.gif) )
Finns det över huvud taget NÅN som han gillar?
Näe, att inte tycka om NÅGON och dessutom med rå glädje vilja DÖDA sina egna FAMILJEMEDLEMMAR måste väl ändå vara det mest onda som inträffat genom Disney's historia?
(retorisk fråga)
Men, som sagt, annars tyckte jag ni fått till listan riktigt bra :) |
Du har så rätt i din synpunkt,men som tjej, så blir det ändå Ursula som toppar, då hon är så klassiskt kvinlig i sin ondska, och luras och manipulerar mecd folk som är svagare än hon för att komma dit hon vill, men eftersom detta är Lindas slutgiltiga lista (jag har hämtat den på hennes blogg) så hade jag EGENTLIGEN velat byta plats på scar och mim. Men lite sjysst får man väl vara mot polarn, som tagit sig tid att skriva ner tankarna
Mendez skrev:
Scar röjer ju också undan för att få makten.
-----
Nee, Shan-Yu är ond rakt igenom. Dom på Disney sa att dom inte gav
honom en egen sång för att han ska vara så ond att han inte äns
sjunger. |
Som SIlver säger: Inte speciellt
intressant. Han är liksom för genomskinlig, men Scar är underbart
cynisk och manipulerande. You've just got to love it... Modnot:Nyss var här två inlägg, sug på den du!
Ändrad av Proximus - 29-juli-2006 vid 03:47
|
- jag är en bacill
|
Saga
Matte Artist
Poäng: 693
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juli-2006 vid 14:24 |
JA det här med skurkarna är intressant vem är mest skurkaktig lixom, eller vem är hemskast...nu har jag aldrig var speciellt förtjust i skurkarna de är ju inte så snäll osv hehe men ursula tycker jag är grym hehe på både de ena och de andra sättet ![](http://www.disneyfilmsidan.se/disneyssion/smileys/smiley2.gif) men jag skulle vilja veta lite mer varför hon är som hon är typ... den roligaste skurken som jag kan komma på är nog iallfall prins john hehe
sen är gaston för skön alltså typ alla älskar honom av nån skum andledning...
|
Love will be your guide
|
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori
Poäng: 460
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juli-2006 vid 16:28 |
Här finns en annan tråd om Disneyskurkar.
|
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"
|
Saga
Matte Artist
Poäng: 693
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juli-2006 vid 18:16 |
jamen där är ju den tråden har för mig att det fanns en faktiskt ![](http://www.disneyfilmsidan.se/disneyssion/smileys/smiley17.gif) ska inte denna låsas då eller flyttas eller vadå ![](http://www.disneyfilmsidan.se/disneyssion/smileys/smiley5.gif) hmm man kanske skulle fixa en tråd om disneys hjältar men det kanske redan finns...
|
Love will be your guide
|
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-december-2008 vid 12:12 |
Scar är i alla fall min nummer ett villain of all time i Disney-sammanhang. Så drypande slug och feg och totalt kännslokall. Haha, ett riktigt psykopat-lejon. Rikard Wolfs röst hjälper förvisso till att göra Scar odödlig.
|
Emmaaa
Scenograf
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-december-2008 vid 14:32 |
Läste någonstans att ju elakare Disney skurken var desto hemskare blev skurkens död, det stämmer väl kanske på något sätt.
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
Mendez
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-december-2008 vid 23:12 |
Jag har ändrat mig sen jag skrev tidigare i den här tråden. Frollo är min favoritskurk.
|
MrsDuck
Inbetweener
Poäng: 31
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-januari-2009 vid 17:59 |
Mendez skrev:
Nee, Shan-Yu är ond rakt igenom. Dom på Disney sa att dom inte gav honom en egen sång för att han ska vara så ond att han inte äns sjunger. |
HAHAHA xD Det där gjorde min kväll
Varför har ingen nämnt Cruella De Ville? Som skriker åt Hjalle och Jeppe att flå hundvalpar. ![Embarrassed](smileys/smiley9.gif) Genomgrymt. Hon är helt klart en av mina favoriter!
Clayton i Tarzan är också genom-skurkig.
LÄSKIGASTE skurken är ju den onda fén i Törnrosa, hon ger mig mardrömmar när som helst! Har aldrig kunnat se Törnsoa, min 6-åriga lillasyster skrattar åt mig för det.
|
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-januari-2009 vid 17:05 |
Själv har jag enorma problem med häxan i Snövit. Bara när hon är häxa, inte som sig själv. Men fy vad läskig hon är haha, jag tror det sitter kvar att jag var så rädd för henne när jag var liten. Klarar fortfarande knappt av att se henne, det är precis som med prästen i Fanny och Alexander, de inger exakt samma känsla. Blir illa till mods bara jag tänker på dem.
Men annars är det ju helt klart Frollo som toppar listan på elakast. Det finns inte ett uns av kärlek eller humor. Det enda som gör honom mänsklig är att han har begär.
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|