Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Mikka
Effektanimatör
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Disney och barn Postad: 14-november-2007 vid 09:32 |
Moaha, jag har projektarbete om Disney och har bara en liten fråga.. Hur tror ni att Disney påverkar barn?
|
|
storhe5
Huvudanimatör
Poäng: 271
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 10:03 |
Tänker du på 90-talet? Då händer det faktiskt att två pojkar dödade en flicka i Norge efter att de kan ha tittat på Darkwing Duck. SVT tvingades sluta sända sån serie. Hur som helst, serien kom tillbaka igen på TV 3 och senare på Disney Channel och Toon Disney. Men idag visas inte serien mer på nån av kanalerna. Hos Musse är en av mina disneyfavoriter som kan va nåt för alla barn. Där är förutom Musse Pigg andra kända Disneyfigurer som Kalle Anka, Långben och Pluto med.
|
|
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 11:13 |
Ja, men den händelsen är ju en parodi på allt som är rimligt. Som om det inte var fånigt nog att serien blir bannlyst för en sån sak så utförde idiotungarna sina dåd I NORGE!!! och det blir bannlyst i Sverige! Så om en korkad idiot till unge i Cambodia tittar på Kenny Starfighter och efteråt skjuter hela sin familj. Ska serien bannlysas i resten av världen då bara för att ett psykfall får idéer från media? Det går ju inte att skylla på Darkwing Duck eller någon annan film/serie/spel för att idioter utför våldshandlingar. Darkwing Duck är ju inte våldsammare än någonting annat. Jag minns hur förbannad min farsa blev över det. Det var en barnserie han verkligen tyckte var kul för både små och stora.
Åter till ämnet; hur disney påverkar barn? Svår och mycket bred fråga. Hur Disney påverkat mig kan jag kanske svara på: Min fantasi utvecklades mycket med hjälp av disney. Filmer som Robin Hood och Peter Pan gav upphov till många lekar och blandades med allt från actionfigurer till Lego och teckningar (klotter). Just serien Darkwing Duck var ett stort fenomen då det fanns så många coola karaktärer att låtstas att man är. Jag har alltid faschinerats över bad guys i serier/filmer och har vid många tillfällen hoppats att skurkarna ska vinna, även om det tyvärr aldrig blir så med Disney.
Jag har bara påverkats positivt av disney, fram tills de flippade och började producera skräpserie på skräpserie, då blev jag mest grinig.
Men hur Disney påverkar barn på det stora hela? Tja, det är ju ofta tydliga budskap om etik och moral och gott och ont i Disney-sammanhang, så många ungar tar förhoppningsvis till sig det positiva utan att kanske själva veta om det.
Ändrad av 101dalmatiner - 14-november-2007 vid 13:08
|
|
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori
Poäng: 460
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 16:14 |
Ett ord till om Darkwing Duck och ni kan säga farväl till forumet.
|
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 18:19 |
Dels har vi den sk disneymagin, som väl ingen direkt kan sätta fingret på vad det är, men som ändå finns i de största tecknade filmerna (kanske då främst Alice i Underlandet, Peter Pan och Skönheten och Odjuret för min del) och som nog kan sparka igång fantasin hos vem som helst. Dvs barn får livligare fantasi av att se mycket Disneyfilmer, alltså nåt slags välutvecklat tänkande. Bygger dessutom favoritfilmerna på klassiska böcker eller pjäser kanske man läser vidare om dessa och lär sig på så vis mer om både författare, skådespelare och ibland mytologi och religion. I det långa loppet blir man nog snäppet mer allmänbildad. Det kanske låter överdrivet, men jag vet i alla fall att jag själv säkert aldrig blivit så intresserad av grekisk mytologi, som jag är, om det inte vore för Herkules.
Antagligen är det inte jättevanligt att barn slår ihjäl varandra efter att ha sett tecknade filmer eller serier. Jag skulle nog tro att de flesta som missbrukar videovåld och utför våldsdåd pga detta har någon form av störning redan från början. Det är ju inte direkt ett normalt beteende att gå ut och smiska livet ur sin kompis efter att ha tittat på tecknade program på tv. Att man leker, som 101dalmatiner nämnde, är ju en annan sak. Lekar byggda på Disneyfilmer och serier har gått väldigt bra under min uppväxt, och varken jag eller någon av mina kompisar blev ihjälslagen.
|
|
Mikka
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 19:30 |
Tack för alla svar än så länge!
Så hur det påverkar barn kan vara allt ifrån lekar, fantasier och våld? Vad för slags lekar kan det vara tror ni? Är det typ prins och prinsess lekar efter att dem till exempel tittat på Skönheten och odjuret, Aladdin eller Sjöjungfrun?
|
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
Poäng: 725
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 20:23 |
Disney har bara påverkat mig positivt. Det har givit mig hopp ,drömmar och för att inte tala om MYCKET fantasi. jag har ju växt upp med Mimmi , Musse och många andra disney figurer som blivit som nära vänner på något sätt. . De har alltid funnits där. Dessutom uppmuntrar Disney barnen till att njuta mera av sin barndom tror jag nog.
Det där med lekar är nog en stor del av disney för barnen, när jag var liten så kommer jag ihåg att jag lekte Mimmi och Kajsa med en kompis, att vi lekte Törnrosa , Askungen, Bumbibjörnarna,Herkules och Ariel. Hehe.
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.
|
|
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-november-2007 vid 21:06 |
Disney har ju också påverkat mig positivt. Kalle Anka är ju en av Disneyfavoriterna genom tiderna. Barnen tycker nog att det är jätteroligt när han är på dåligt humör. Jag vet nog hur barn är barn. Dom får leka som dom vill men våldsamma lekar blir inte föräldrarna glada av. Om pojkarna inte hade dödat flickan i Norge så har den här historien aldrig hänt. Tyvärr är den sjuka historien sann. Man kunde nog hindrat pojkarna att döda flickan genom att se efter dom.
|
|
Mikka
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-november-2007 vid 12:35 |
Jag tycker det är jätte skönt att höra om hur mycket positivt det finns med disney och hur det ha påverkat er. När jag hörde om den där flickan i Norge blev jag chockad och rädd. Tycker det var jätte tråkigt att höra. Jag vill veta mer, tror ni att det påverkar barn psykiskt på något sätt?
Självklart finns det ju disneyfilmer som påverkat mig när jag var yngre som t.ex att jag lekt ariel när jag var ute på sommrarna och badade.
|
|
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-november-2007 vid 13:18 |
Jamen, nån vuxen borde nog hållit ögat på dom så det där inte händer. Man kan inte ändra på det som har hänt förr och tidsmaskiner finns inte på riktigt bara i sagoböcker, tv-serier och filmer. Och förresten kan man gå in på Wikipedias sida på svenska och skriv namnet "Underhållningsvåld" på sökmotorn och där kan man läsa allt om massa våld och hur det påverkar barn.
|
|
Mikka
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-november-2007 vid 17:39 |
Ptja, asså.. det var nog inte så lätt för föräldrarna att veta om det där.
|
|
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-november-2007 vid 13:49 |
Men det ska till en riktig idiot för att skylla våldet på en tecknad serie.
|
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
Poäng: 725
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 13:22 |
101dalmatiner skrev:
Men det ska till en riktig idiot för att skylla våldet på en tecknad serie. |
aha
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.
|
|
disney_girl
Medproducent
var: Sverige
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 13:42 |
Vilka filmer tror ni många barn kommer önska sig i julklapp ?
|
|
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 13:51 |
Man kan inte kalla ungar för idioter bara för att dom gjorde nånting hemskt. Dom vill bara leka men dom leker bara våldsamt efter att ha sett en tecknad serie som föräldrarna blir rasande av.
|
|
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 13:55 |
storhe5 skrev:
Man kan inte kalla ungar för idioter bara för att dom gjorde nånting hemskt. Dom vill bara leka men dom leker bara våldsamt efter att ha sett en tecknad serie som föräldrarna blir rasande av.
|
bs, kan man inte skilja på tecknad film och verklighet är man en idiot.
|
|
|
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 13:59 |
Hur har Disney påverkat dig när du var liten, Proximus? Föräldrarna kunde ha förbjudit sina barn att titta på en tecknad serie man blir våldsam av.
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 16:57 |
Nej, föräldrarna kunde uppfostrat sina barn som normalbegåvade människor. Majoriteten barn blev förmodligen inte våldsamma av att se serierna du säger att "man blir våldsam av".
|
|
Mikka
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 18:36 |
disney_girl skrev:
Vilka filmer tror ni många barn kommer önska sig i julklapp ? |
Hm.. kanske några mysiga julfilmer
Eller kanske Micke & Molle 2, Sjöjungfrun eller Hitta Nemo :P
|
|
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 19:46 |
storhe5 skrev:
Hur har Disney påverkat dig när du var liten, Proximus?
|
Inte alls.
storhe5 skrev:
Föräldrarna kunde ha förbjudit sina barn att titta på en tecknad serie man blir våldsam av.
|
Eller uppfostrat dom på ett bra sätt, normala människor blir inte våldsamma av att kolla på TV.
|
|
|
Mikka
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 20:03 |
Eller uppfostrat dom på ett bra sätt, normala människor blir inte våldsamma av att kolla på TV. [/QUOTE]
Jag håller med, jag tror inte heller man blir vålsam av att titta på TV/Film.
|
|
disney_girl
Medproducent
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 20:13 |
Mikka skrev:
disney_girl skrev:
Vilka filmer tror ni många barn kommer önska sig i julklapp ? |
Hm.. kanske några mysiga julfilmer
Eller kanske Micke & Molle 2, Sjöjungfrun eller Hitta Nemo :P |
Jag kan tänka mig Djungelboken, Askungen 3 och Micke Och Molle 2. Kanske Prinsess boxen som släpps snart. (Barbie Filmerna Är Väldigt poppis Också) Bland många småflickor. För att återgå till disney så kan jag tänka mig att många småflickor önskar sig te.x Askungen 3 Första Askungen filmen samt Den Lilla Sjöjungfrun.
|
|
Mikka
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 20:29 |
Ja det är klart, prinsessboxen tänkte jag inte på. Den kommer säkert gå mycket nu innan jul.
Undra vilka filmer pojkar helst vill ha innan jul, typ.. bilar?
|
|
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 21:06 |
Mikka skrev:
Eller uppfostrat dom på ett bra sätt, normala människor blir inte våldsamma av att kolla på TV.
|
Varför blev föräldrarna arga på en Disneyserie (som SVT tvingades ta bort på 90-talet) då?
Ändrad av storhe5 - 17-november-2007 vid 21:07
|
|
Mendez
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 21:18 |
storhe5 skrev:
Mikka skrev:
|
Varför blev föräldrarna arga på en Disneyserie (som SVT tvingades ta bort på 90-talet) då?
|
För att även dom har någon störning i huvudet.
|
|
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 21:22 |
storhe5 skrev:
Mikka skrev:
|
|
För att de hellre klandrar en oskyldig tv-serie än sig själva för sina ungars idiotiska uppförande?
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 21:57 |
Vaddå oskyldig tv-serie? Kanske gjorde föräldrarna rätt i. Dom har ansvariga för sina barn och vet vad som är bäst för dem.
|
|
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 22:07 |
storhe5 skrev:
Vaddå oskyldig tv-serie? Kanske gjorde föräldrarna rätt i. Dom har ansvariga för sina barn och vet vad som är bäst för dem.
|
Dom har ansvariga för sina barn Dom har ansvariga för sina barn Dom har ansvariga för sina barn Dom har ansvariga för sina barn
|
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 23:17 |
Alltså är det ren idioti att skylla denna typ av händelse på en film eller, framför allt, en tecknad serie. Det tycker jag gäller all typ av videovåld.
En film eller serie ska inte kunna påverka en helt psykiskt frisk person till den grad att personen dödar andra människor. Mår man inte tillräckligt bra psykiskt, ska man inte se sådant som man inte klarar av. Gäller det barn som i det här fallet, är det helt föräldrarnas ansvar eftersom det är de som, förhoppningsvis, står för uppfostran. Föräldrarna måste väl ses som högre i rang än en tecknad figur för en 7-åring?
Ändrad av Hades - 17-november-2007 vid 23:35
|
|
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-november-2007 vid 00:45 |
Som min pappa sa när jag tog upp ämnet här om dagen: "De kunde ju ha kollat på vad som helst och ändå gjort som de gjorde. Men media behövde en syndabock."
Och det blev den tecknade serien som de påstods ha kollat på och som påstods fick de att leka våldsamt.
Men sen tog pappa upp fler vansinniga exempel som när han var ung och folk var jättemisstänksamma mot hårdrock för att i en låttext upprepades ordet suicide flera gånger OM MAN SPELAR DEN BAKLÄNGES, och på hela musikgenren hårdrock skyllde man för att två puckon tagit sina liv tillsammans när de sägs ha lyssnat på den låten.
Slutsats: Frukta stora samlingar av idioter då de kan tänkas skapa politiska partier.
|
|