Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Budskap i Disneyfilmer?

Svara Svara Sida  <1234 5>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:57
Vi är helt inne på samma spår i den här frågan hör jag Smile 

LOL Skulle Pocahontas sitta och vänta på att mannen ska rädda henne!? Hahahahhaahhahaa!!!! Det var bland det fånigaste jag hört på länge! Det är ju herregud hon som räddar honom. 

Och som du säger i Törnrosa, det är ju feerna som gör det mesta. Jag ska villigt medge att det är Phillipe som gör själva jobbet, men han skulle ju inte kunna göra det utan deras hjälp. Utan dem skulle han få sitta kvar där i fängelsehålan.

Och i Askungen, senast jag kollade var det väl inte prinsen som såg till att hon kom iväg till balen! Det var den goda fen, som är, en kvinna!

I Pongo och de 101 dalmatinerna då! Där är det ju ändå både Pongo och Perdita (eller vad är det hon heter nu igen?) som ska rädda deras valpar.

Antifeministiska budskap, hah!

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

var: Sweden
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 15:22
Great minds think alike säger man ju Det är skönt att hitta folk som är inne på samma linje, när jag skrev min uppsats stötte jag mest på kritik!

Du har helt rätt, det är ju faktiskt den goda fén som hjälper Askungen. Och Perdita gör lika mycket som Pongo. Och ska man prata om Askungen tycker jag att hon faktiskt är ett ganska bra föredöme som inte lät sig påverkas och bli bitter och hatisk!
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 15:48
Joo, man säger ju det, vi är ett perfekt exempel WinkLOL

Jaa, och hur många skulle inte vara bittra och hatiska efter det hon får uppleva?

Ariel är ännu ett exempel, hon är ju ändå väldigt stark som person. Hon går ju emot sin far, sin familj, ja hela sitt släkte för att få den hon älskar. Och inte sitter hon ochh väntar på att Erik ska dyka upp innan han kommer in i handlingen! Hon reder sig på egen hand.

Och i Ringaren i Notre Dame, skulle Esmeralda vara förtryckt? Aldrig! Om hon skulle vara en svagare länk kan jag gladeligen äta upp mina nya skor! Dessutom är det ju ändå Esmeralda som räddar Quasimodo på festivalen! Och hon räddar Phoebus när han nästan dör efter att ha räddat mjölnarens familj.

Men bland det värsta var väl ändå Pocahontas! LOL Jag har roligt åt det ännu! Skulle hon sitta och rulla tummarna i väntan på att John Smith ska komma och "rädda henne"? hahahah så dåligt, kunde dom verkligen inte komma på något bättre?

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 16:01
De som skrev den artikeln har nog inte sett filmen. Eller läst sin historia! Det blev nästan pinsamt att de hade ett sånt exempel när det egentligen motbevisade deras tes

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 16:12
Hahha nae, det tvivlar jag på att de har! Speciellt med tanke på hur tydligt just Pocahontas motbevisade deras påståenden! LOL

Jag kom nu på ännu ett exempel! Bernard och Bianca! Skulle Bianca på något sätt vara förtryckt eller lägre stående? Knappast! Snarare tvärtom haha
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 16:20
Sen har vi prinsessan Eilonwy som rakt inte är någon förtryckt stackare! Eller Nala i "Lejonkungen"...

Förresten är det någon som vet varför jag måste logga ut mellan varje inlägg? Försöker jag skiva mer än ett per inloggat tillfälle får jag ett felmeddelande som säger att jag SPAM-ar

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 16:23
Det står det när jag skriver också, jag antar att det är för att man inte ska skriva för mycket eller något i den stilen. Vi är för pratglada helt enkelt Tingeling Wink haha

Nae, Nala är det då inte! Jag kan faktiskt inte komma på någon som är förtryck och i princip sitter och väntar på att prinsen ska komma och rädda henne?

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 17:50
*skratt* Forumet har en inbyggd "pratkvarns" defensmekanisk!

Det skulle väl kunna vara Snövit då i så fall... Men annars kan jag inte komma på någon på rak arm. Ja, iofs, Jasmine överlåter ju det mesta åt Aladdin, men hon tar å andra sidan kontrollen över sitt eget liv när hon lämnar palatset.

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori

Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 18:08
Postad av Tingeling Tingeling skrev:

Förresten är det någon som vet varför jag måste logga ut mellan varje inlägg? Försöker jag skiva mer än ett per inloggat tillfälle får jag ett felmeddelande som säger att jag SPAM-ar

LOL

Ett försök att försvåra för någon som får för sig att göra en massa fåordiga inlägg.Wink
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 19:02
Ah ok... Så med andra ord, man kan inte skriva inlägg för nära varandra, man måste vänta ett par minuter?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori

Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 19:14

Ah ok... Så med andra ord, man kan inte skriva inlägg för nära varandra, man måste vänta ett par minuter?

Thumbs Up
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

var: Sverige
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 21:46
Apropå Aladdin så har jag hört att den har kritiserats för att birollerna och skurkarna har typiskt "arabiska" drag, medans de goda huvudpersonerna ser ut som "vita" fast med mörkt hår och hud. Har inte egentligen tänkt på detta själv men många menar att det påverkades av att något krig utkämpades mellan USA och ett arabland (gulfkriget eller kuwaitkriget eller nåt) och att de därför, medvetet eller omedvetet, inte gjorde huvudpersonerna så typiskt arabiska.

Kommentarer, någon?
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 22:10
Att Aladdin ser ganska västerländsk ut kan jag hålla med om, men Jasmine ser ganska arabisk ut i mina ögon.

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 10:28
Varför få för sig att kritesera något sådant? Jag håller med om att Jasmin känns arabisk! Om man överhuvudtaget måste kritisera karaktärernas utseende så kan man ju ta upp omkretsen på Jasmins midja.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 10:57
Precis! Den kvinnan skulle gå av på mitten om hon fanns i verkligheten...

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Mattis View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Mattis Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 11:02
Jaa, verkligen! Människorna i filmerna e ju inte särskilt "proportionerliga"...! Wacko 
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 11:10
Jag blir ganska irriterad när folk klagar på att Snövit "är så knubbig". Hon är väl en av de få Disneyhjältinnorna som kan skryta med att se någorlunda naturlig ut!

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 11:25

Precis! Den kvinnan skulle gå av på mitten om hon fanns i verkligheten...

Det finns fakiskt en person som har nästan lika smal midja: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,632707,00.htmlPinch
(Måste säga att det ser snyggare ut på Jasmin )
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 11:35
Jösses!

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 11:41
Inte elakt menat, men den där kvinnan såg ju inte normal ut för 5öre! Hon är sjukligt smal! Jag håller med om att det ser bättre ut på Jasmin!

Att klaga på att Snövit skulle vara knubbig är ju absurt! Hon är smal ju! Inte jättesmal om man nu jämför med tex Jasmin, men smal är hon. Jag tycker bara att det är bra att alla disneyprinsessor inte är överdrivet smala, som ju faktiskt de flesta är.

Det är faktiskt sant att vissa av skurkarna i Aladdin ser mer arabiska ut än hjältarna, men jag håller med om att Jasmin ser ganska arabisk ut. Jag tror heller inte att det var medvetet gjort. Dessutom ser väl Aladdin lika mycket arabisk som västerländsk ut?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2006 vid 16:37
Kalla mig galen om ni vill, men Aladdin ser ju mer arabisk ut än Jafar.
what's so civil about war anyway?
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2006 vid 18:13
Jag tycker att Aladdin varken ser arabisk eller västerlandsk ut. Han ser mer persisk ut(Tusen och en natt är ju trots allt persisktWink). Ett typiskt arabisk ansikte har ju lång haka och lång näsa sen är den spinkig. Medan ett typsikt persisk ansikte har stora ögon, normalstor näsa. Men folk blandas ju så ansiktena har olika egenskaper. Dessutom är perserna ett indoeuropeiskt folk medan araber är semiter. Men det här är ju tecknat så det är inte så lätt att säga om han ser arabisk ut eller inte.
Jag lever för staden.
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2006 vid 19:34

Men, å andra sidan, tjuvarna som jobbar för Jafar är ju tjockisar.

Back to bussines, ingen verkar ju ha nämnt Pocahontas! :o "Döm folk efter deras insida, inte vilken färg de är." Djur med olika färger kan vara vänner, varför inte människor? frågade en klok människa nån gång. Ett annat budskap där är ju "Följ ditt hjärta" och "Alla väljer sin egen väg."

I Lady och Lufsen är det såklart att kärleksväxten(Kalla mig Redhead, poeten) kan växa varsomhelst. :)

Och angående den tjejen; alltså, varför göra så med sin kropp? Hade hon bara lust eller?
"Nu ska jag se äckligare ut än Jasmine i Aladdin, häähäähä!"
Till toppen
Becca View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Becca Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2006 vid 20:39
Inte har någon nämt Pinocio häller. Den om någon har väl ett klart budskap. Lyssna till ditt samvete.
(En väldigt bra film för övrigt som får aldeles för lite plats)

Har inte alla Disneyfilmer ett budskap? Det går väl knappt göra en film utan det...Ermm
*May the stars guide you*
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2006 vid 22:18
Det håller jag med om. Är det Hollywood så är det helt klart en sensmoral, en storfilm utan budskap skulle förmodligen inte klassificeras som storfilm av den stora massan.

Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2006 vid 14:35
Mina versioner av ett par av filmernas budskap, mer och mindre bra.
Pinocchio - Var ärlig!
Dumbo - Alla är bra till nånting!(han har ju stora öron, och alla tror att han är värdulös men han är ju bäst av alla på att flyga!)
Peter Pan - Väx aldrig upp!
Djungelboken - Haha, kalla mig dum, det här är ett riktigt dåligt budskap av mig men är det inte typ "Bli vän med alla"-varning på den filmen?
Aristocats - Lita inte på alla
Micke & Molle - Adjö är ej för alltid, farväl är inte slut. Och Vänskap står igenom allt.

Finns fler men nu måste jag fixa lite grejor.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2006 vid 18:39
Haha jag håller med dej om att det är "bli vän med alla"-varning på Djungelboken  Det är nästan så jag tycker att det känns lite väl överdrivet. Men å andra sidan är det inte en av mina favoriter.

Din version på budskapet i Peter Pan gjorde mej däremot lite förvånad  Det är väl inget budskap, hur ska man kunna låta bli att växa upp?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Holes View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Holes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2006 vid 17:39
Kanske budskapet i Peter Pan är "Man är alltid ung inombords"? Och Djungelboken verkar inte ha någon särskilt vettig sensmoral...
En disney-film som jag inte riktigt har hittat ett budskap i, är Alice i Underlandet. Någon som kan hjälpa mig?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2006 vid 20:18
När jag tänker på Alice i Underlandet tänker jag på att man skall använda sin fantasi... är det inte Alice som kritiserar sin systers bok för att där inte finns några bilder?

Sedan så handlar väl hela berättelsen om att man aldrig skall ge upp, hon hittar ju hem trots allt.

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2006 vid 19:58
Ska jag vara ärlig så tänker jag inte så mkt på buskapen faktiskt men på senare år har jag funderat en hel del om vad "budskapet" till skönheten och Odjuret är och det är väl som nämts tidigare skönheten kommer inifrån men man kan nog fördjupa sig en del i det oxå ( vilket jag inte orkar skriva här just nu  ) hur som helst tycker jag det är ett väldigt fint budskap denna film är så fin så de finns inte

sen så tycker jag att den lilla sjöjungfruns budskap är lite "ge inte upp dina drömmar" och " gå din egen väg" eller nått i den stilen....
Love will be your guide
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1234 5>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media