| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
disney_girl
Medproducent
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2012 vid 16:04 |
|
Har läst att långfilmen ska komma tillbaka på dvd enligt disneyania. Blir det på blueray också ?
|
 |
LeChuck.
Clean-up Artist
var: Tri-Island Area
Poäng: 220
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2012 vid 15:19 |
Varken Timon & Pumbaa eller Kejsarens Nya Skola har jag någonting emot. Båda är klockrena komediserier. I fallet Timon & Pumbaa har man ju bara tagit karaktärerna och placerat de i ett slags Loony Tunes-universum och där behövs ingen logik. I fallet med Kuzco... tja, jag kan nog köpa serien som en hyfsad fortsättning på Kronks Nya Stil då båda långfilmerna redan var rätt så spejsade.
Tarzan-serien är också okej som fortsättning på filmen även om jag inte är speciellt förtjust i serien i sig.
Aladdin är hittills ohotad segrare i kampen om bästa/mest trogna kronologiska ordningen.
|
 |
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2012 vid 13:58 |
Agrabah skrev:
Jag trodde du menade Timon och Pumbaa-serien. För där har logiken från filmen helt försvunnit. |
Sant det med!
Samma med Kejsarens Nya Stil kanske? Känns också lite off... Den är ju efter filmen men... mja..
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
Agrabah
Clean-up Artist
Poäng: 285
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2012 vid 13:16 |
|
Jag trodde du menade Timon och Pumbaa-serien. För där har logiken från filmen helt försvunnit.
|
|
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2012 vid 10:46 |
LeChuck. skrev:
"(Har tänkt mycket på detta sedan en annan film kom ut som inte alls stämde med serien ni vet nog vilken jag menar...)"
Jag känner mig trög och nyvaken. Vilken är det du menar?
|
Haha! DLS serien.
|
|
|
 |
LeChuck.
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2012 vid 09:15 |
"(Har tänkt mycket på detta sedan en annan film kom ut som inte alls stämde med serien ni vet nog vilken jag menar...)"
Jag känner mig trög och nyvaken. Vilken är det du menar?
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-augusti-2012 vid 23:46 |
LeChuck. skrev:
Jag har alltid sagt att jag gillar kontinuiteten i Disney's Aladdin-franchise. Unik och suverän.
Avsnittet du menar är "Hercules and the Arabian Night" från Hercules-serien.
Den här wikipedia-artikeln försöker placera avsnittet i kronologin. Om man stödjer detta eller inte får stå för var och en.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_and_the_Arabian_Night |
Aa, såg avsnittet häromdagen, blev så väldigt nyfiken då jag inte hade hört talas om det innan. Var ju lite underhållande.. Tänkte inte ens på att Jago inte var med. Anden var ju med och gjorde en knock out men det var väl det. Så att det utspelar sig efter R.K. stödjer jag! (Och det att Jasmin sa att hon faktiskt var gift.)
Egentligen så stämmer ju inte Aladdin och Herkules alls ihop på något sätt när det gäller tid och rum... men spelar inte så stor roll.
Men som sagt, att de har vävt in tv serien och inte bara filmerna, är så väldigt uppskattat för min del. (Har tänkt mycket på detta sedan en annan film kom ut som inte alls stämde med serien ni vet nog vilken jag menar...)
Väldigt kul är det också att det är samma röstskådespelare! (Utom Jasmin i serien.) Det gör mer än vad man tror.
|
|
|
 |
LeChuck.
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-augusti-2012 vid 20:54 |
Jag har alltid sagt att jag gillar kontinuiteten i Disney's Aladdin-franchise. Unik och suverän.
Avsnittet du menar är "Hercules and the Arabian Night" från Hercules-serien.
Den här wikipedia-artikeln försöker placera avsnittet i kronologin. Om man stödjer detta eller inte får stå för var och en.
http://en.wikipedia.org/wiki/Hercules_and_the_Arabian_Night
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-augusti-2012 vid 00:44 |
Har kollat igenom alla Aladdin filmer denna veckan och måste ge en liten applåd till Disney för hur de har hanterat hela Aladdin serien.
Om man räknar med tv serien och de tre filmerna så hänger verkligen allt ihop.
Det börjar med Aladdin -> Jafars Återkomst (Anden kommer tillbaka och Jago får sig en tankeställare -> Tv serien (Äventyr som är relevanta och man ser hur Abo och Aladdin träffades etc.) -> Rövarnas konung. (Intressant film som till och med gjorde så att man fick ett bra slut på hela serien.)
När det gäller olika karaktärer, Abis Mal till exempel, dök upp i Jafars Återkomst och blev sedan en karaktär som återkom i serien. På deras bröllop i R.K. kan man se figurer som endast har varit med i serien.
Jag tycker att det är så roligt att de följer en kronologisk ordning, var bara tvungen att skriva av mig lite.
(Utom ett avsnitt i serien när Aladdin träffar på Herkules och det är någon storts crossover... det var lite konstigt. Jafar och Hades träffas i underjorden liksom.. någon som har sett det? Vet inte riktigt vart de avsnittet platsar in.)
|
|
|
 |
92juar
Clean-up Artist
Poäng: 226
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-februari-2011 vid 09:54 |
Okej tack! Jag har utgåvan från 2004 och jag har funderat på att köpa den nya utgåven men jag visste inte vad det var gör bonusmatrial på den nya. Tack igen nu nöjer jag med den jag har
|
|
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-februari-2011 vid 16:16 |
En rätt så stor skillnad.
Utgåvan från 2004 är en 2-discutgåva med riktigt intressant och bra bonusmaterial. Två kommentatorspår till filmen (tror jag), dokumentärer och annat riktigt intressant. Det är nog en av de filmerna som har mest intressant bonusmaterial.
Utgåvan från 2010 är en 1-discutgåva. Bonusmaterialet på den är enbart karaokeversioner på sångerna i filmen.
|
 |
92juar
Clean-up Artist
Poäng: 226
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2011 vid 19:09 |
|
Är det någon skillnad på bonusmaterialet på 2010 utgåva och 2004 utgåva?
|
|
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-april-2010 vid 15:03 |
|
En snabb fråga på tal om inget. Hade Aladdin, Platinumutgåvan Slipcase från början?
|
 |
Alexandra
Springschas
Poäng: 18
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-april-2010 vid 20:45 |
|
Precis som många andra gillar jag humorn i filmen, men dålig humor som jag har tycker jag ändå att något av det roligaste i filmen är hur Aladdin andas "hä-schl-hä" när han springer mot Jafar i deras slutfight. Vad är det han måste springa, två meter? xD Det fulaste är att i originaldubbningen är han helt tyst när han springer, så man kan ju undra vem det var som tyckte att det passade i den svenska versionen.
|
 |
Mendez
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-februari-2010 vid 03:37 |
Anders M Olsson skrev:
Ytterligare en observation när det gäller den senaste DVD-utgåvan av Aladdin:
Disney har lagt in fel dubbningscredits till den svenska versionen. Det som visas är röstlistan och produktionsuppgifterna till Aladdin och rövarnas konung!
|
Men allvarligt talat. Vad sysslar dom med? Känns ju som någon jävla b-skit. Nej, gör om gör rätt.
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-februari-2010 vid 18:15 |
|
Är det samma bildkvalite på nya utgåvan som på 2004 års utgåva ? Vilka filmer görs det reklam för innan ?
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-februari-2010 vid 15:45 |
|
Ytterligare en observation när det gäller den senaste DVD-utgåvan av Aladdin:
Disney har lagt in fel dubbningscredits till den svenska versionen. Det som visas är röstlistan och produktionsuppgifterna till Aladdin och rövarnas konung!
|
|
|
 |
hofverberg
Regissör
Poäng: 269
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 13:50 |
Anders M Olsson skrev:
Åtminstone var det så till 2004 års DVD-utgåva - jag Men en intressant sak är att den svenska textningen innehåller den gamla "öga för öga"-texten, både på 2004 och 2010 års DVD-utgåvor!
|
Jo, det lade jag också märke till på 2004 års DVD-utgåva. Jag drog då slutsatsen att tilläggsdubben troligen gjordes vid ett sent skede strax innan DVD-mastringen, så att de som gjorde textningen därför inte hade hunnit få besked om den nya texten. Men i så fall är det ju klantigt att inte fixa till det på 2010 års utgåva.
Ändrad av hofverberg - 04-februari-2010 vid 13:51
|
|
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 08:28 |
|
Någon som vet vilken version det är på 2004 års VHS-utgåva?
|
|
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 08:07 |
Ja, det är den svenska versionen jag menar. Jag har inte haft filmen på dvd tidigare, utan bara VHS, så jag har missat att texten ändrades redan 2004.
Håller med om att omdubbningen är bra gjord, det är inget som stör rent ljudmässigt. Jag blev bara så paff när jag väntade på orden "och där öga för öga..." och det kom nåt annat istället. Tack för info!
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 06:53 |
hofverberg skrev:
Åtminstone var det så till 2004 års DVD-utgåva - jag har inte hunnit kolla på nyutgåvan som släpptes i veckan, men jag skulle tro att den är identisk med den förra utgåvan på de här punkterna. |
Nyutgåvan 2010 har samma ändrade sångrad som 2004 års DVD-utgåva. Men en intressant sak är att den svenska textningen innehåller den gamla "öga för öga"-texten, både på 2004 och 2010 års DVD-utgåvor!
Ändrad av Anders M Olsson - 04-februari-2010 vid 06:54
|
|
|
 |
hofverberg
Regissör
Poäng: 269
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 01:34 |
Svenzon skrev:
Men aaaaah!! Vad har de gjort med inledningslåten? Där är ju en textrad som inte alls är samma som i originalet. Fy, vad besviken jag blev när jag hörde det... Har inte hunnit se hela filmen än, men hoppas innerligt att det inte är fler sånger som har blivit slaktade. Det är väl inte nån nydubbning av röster och sånt annars..? |
Till den första DVD-utgåvan gjordes mycket riktigt en tilläggsdubb av "Arabiska Natt", där två textrader byttes ut. Dessa textrader har nyöversatts från den censurerade amerikanska originalversionen, där man redan till den första VHS-utgåvan bytte ut ett par textrader till kraftigt nedtonade varianter.
I USA gjorde man alltså en tilläggsdubb, där en annan sångare sjöng in ett par nya textrader till "Arabiska Natt", för att låten skulle bli mindre kontroversiell inför VHS-premiären 1993 (texten "Where they cut off your ear, if they don't like your face" byttes ut mot "Where it's flat and immense, and the heat is intense"). I Sverige har originaltexten dock länge förblivit orörd, men inför den förra DVD-utgåvan 2004 dubbades hela låten "Arabiska Natt" om med ändrad text i två textrader. Låten är innehållsmässigt identisk, förutom att texten "Och där öga för öga och tand för en tand / Var den lag som man var van" byttes ut mot "I ett landskap av sand, bränner hettan ibland / Även för den som är van". I Sverige är det dock gjort betydligt bättre än i USA, då det är samma sångare som sjunger (Per Eggers) och här är också hela låten inspelad på nytt så att det inte blir ett annat ljud i två enskilda textrader (i den amerikanska originalversionen låter det ganska fult, då man uppenbart hör att det är en helt annan sångare som sjunger just de ändrade textraderna och ljudet också får en annan karaktär). Exakt varför den här tilläggsdubbningen gjorts i Sverige först 2004 har jag inte lyckats få något klart besked om, men gissningsvis rör det sig om krav från USA att de textraderna ska dubbas om i hela världen för att efterspegla den nuvarande amerikanska texten. Jag skulle tro att det är en generell policy utan att någon verkligen kollat upp den svenska texten, då den svenska originaltexten ju redan var kraftigt nedtonad gentemot den amerikanska originaltexten och det inte borde finnas något skäl att klaga på den svenska originaltexten.
Det är i alla fall ingenting som skiljer i den svenska dubbningen av Aladdin förutom "Arabiska Natt", och allting annat har förblivit orört. Åtminstone var det så till 2004 års DVD-utgåva - jag har inte hunnit kolla på nyutgåvan som släpptes i veckan, men jag skulle tro att den är identisk med den förra utgåvan på de här punkterna.
Intressant att notera är dock att Disney Channel vid flera tillfällen har visat Aladdin med den svenska originaldubben utan DVD-förändringarna, och senaste gången var bara ett par månader sedan. De har alltså inte använt den nuvarande dubben utan samma som de svenska bio- och VHS-releaserna.
|
|
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 19:55 |
|
Snackar vi den svenska versionen nu? Originalversionen hade en rad ändrad i Arabian Night, redan på den förra dvdn. Det kan ha varit någon ändring i den svenska versionen också (har inte sett Aladdni på svenska, på dvd), det klingar lite bekant.
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 19:10 |
|
Men aaaaah!! Vad har de gjort med inledningslåten? Där är ju en textrad som inte alls är samma som i originalet. Fy, vad besviken jag blev när jag hörde det... Har inte hunnit se hela filmen än, men hoppas innerligt att det inte är fler sånger som har blivit slaktade. Det är väl inte nån nydubbning av röster och sånt annars..?
|
|
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-januari-2010 vid 10:35 |
|
Tycker inte heller att den nya utgåvan verkar vara så mycket att hurra över. Men saknar filmen på dvd så kommer att köpa den ändå. Filmen är ju trots allt det viktigaste.
|
|
|
 |
Mendez
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-januari-2010 vid 23:28 |
Verkar som att det inte är något extramaterial på den nya. Känns som det varit bättre om dom bara släppte den gamla utgåvan igen. Men jag har ju inte Aladdin på DVD så det får bli den nya.
|
 |
Mendez
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-november-2009 vid 18:01 |
Det nya omslaget ser ju värdelöst ut.
|
 |
disneyworld_
Animatör
Poäng: 92
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-november-2009 vid 19:13 |
|
Jag är SÅ glad att jag köpte Aladdin på Tradera för några månader sen, den här utgåvan verkar ju värdelös... Extramaterialet på 2-discutgåvan är ju oslagbart!
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-november-2009 vid 16:40 |
|
Nya DVD utgåvan av Aladdin har inte så fint dvd omslag heller. Tycker doc mycket om 2 disc utgåvan. Med allt extramaterial. Varför kommer uppföljarna ut före första filmen ? Trodde att första filmen skulle släppas först. (Eller samtidigt som uppföljarna)
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-november-2009 vid 23:11 |
disney_girl skrev:
Aladdin kommer tillbaka på dvd nästa år. (Tror jag) Kommer ni skaffa nya utgåvan ? Även Jafars Återkomst och Rövarnas Konung släpps igen. |
Fick facktiskt pressinfo om dessa idag. Jafars återkomst och Rövarnas konung verkar bara vara nyutgåvor av den senaste utgåvan. DVD-versionen av Aladdin verkar dock lite konstig. Extramaterialet tycks endast består av SingAlongs av sångerna från filmen: http://www.magicmovies.se/kopguide-dvd.asp?id=394 .
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |