Alice in Wonderland (Burton) |
Svara
|
Sida <1 910111213 20> |
| Författare | |
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 11:34 |
|
Jag håller inte nödvändigtvis med, i det här fallet är det ju en film som är en fortsättning på två böcker. Så att se den utan att ha läst böckerna anser jag vara som att gå och se Sagan om Konungens Återkommst utan att först ha sett Sagan om Ringen och Sagan om de Två Tornen.
|
|
![]() |
|
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 12:16 |
|
Jag har läst den första boken om Alice i Underlandet och hoppas att det räcker. Tror nog att man kan hänga med i filmen ändå, men håller med Dalmatinern om att man nog kommer fatta mer av filmen om man har lite hum om berättelsen innan.
|
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
Medlem sedan: 12-februari-2010 var: frillesås Status: Offline Poäng: 237 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 12:53 |
|
jo mer av den kanske... jag håller med om att man upptäcker mer i en film efter att man läst böckerna men jag tycker fortfarande inte att det ska vara ett måste jag såg första sagan om ringen filmen på bio utan en aning om tolkien och hans böcker och jag tyckte den var jättebra kort efteråt läste jag böckerna och när jag såg den igen var det som en helt annan film... man lade märke till en massa detaljer som man missat tidigare jag säger inte att det är bättre att se en film utan att ha läst böckerna bara att man borde kunna göra det och fortfarande hänga med i handlingen jag brukar själv föredra att läsa böckerna innan filmerna och att gämföra det hela med en FILM trea tycker jag var helt obegripligt det är ju som att filmatisera sista delen i tex sagan om klanen otori och ta för givet att alla som kommer för att se filmen har läst böckerna som utspelar sej innan.
jag menar det blir ju knappast en bred målgrupp som kan se den filmen då ![]() |
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 14:22 |
|
Jag tycker också idén är lite mysko, men kommer inte lida av "problemet" eftersom jag läst båda böckerna samt sett Disneyfilmen. Tror för övrigt att det sistnämnda räcker, visserligen kommer figurer förekomma i Burtons film som inte finns med i Disneyklassikern men utöver det har filmen samanfattat böckerna och dess karaktärer ganska bra. Tror dessutom även jag att man kommer greppa filmen om man inte läst böckerna eller sett någon annan filmversion, även om man i vissa fall kanske sitter som ett frågetecken.
Nu är det mindre än två veckor kvar, den sista tiden har verkligen gått fort.
|
|
![]() |
|
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 18:00 |
|
Tycker också det låter väldigt konstigt att man skulle behöva läsa två böcker för att förstå filmen. Om man tvunget vill göra en bok om den "tredje" historien om Alice så kan man antingen:
- göra den så att man förstår ändå utan att ha läst böckerna, lite extra förklaring osv. - varför inte bara göra en triologi? Känns skumt att göra en fortsättning på filmer som inte finns. |
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
![]() |
|
Jake
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 19:33 |
|
Är man kritiker så ska man veta allt. Har man inte läst originalboken före man sett filmen kan man inte klaga på vad regissören har missat ha med i filmen. Tydliga exempel på det är Harry Potter - Fenixorden och Da Vinci-koden.
|
|
|
Don’t worry about a thing,
’cause every little thing gonna be all right. |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2010 vid 20:36 |
|
men om man inte är kritiker och inte förstår filmen så får man väll ändå kalla den rörig? den här hela diskutionen om att ha läst böckerna eller inte började ju när jag lite kort skrev att jag inte gillade disneys alice i underlandet för att jag inte förstod filmen och tyckte den var rörig
|
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 11:05 |
|
Just det, vilket du kanske inte skulle ha gjort om du kände till förlagan bättre. Det var bara ett förslag. Jag tror givetvis att filmen kommer att funka jättebra för folk som knappt har ett hum om vad Wonderland är för något men jag tror vi som redan är frälsta kommer att ha den största behållningen.
"jag såg första sagan om ringen filmen på bio utan en aning om tolkien och hans böcker..." Jag tycker inte riktigt att det går att jämföra med den här situationen. Om det här var en adaption av den första Alice i Underlandet-boken skulle jag känna att det var mindre befogat att ha läst boken men nu rör det sig ju som sagt på en fortsättning på historien. Sagan om Ringen däremot är ju en adaption på den första delen av de tre Ringen-böckerna och den förklarar bakgrundshistorien om Bilbo, Gollum och ringen på ett mycket smidigt och kortfattat sätt och fungerar självklart utmärkt för personer som för första gången besöker Midgårds fantastiska landskap. Jag hade bara läst Bilbo när jag såg första filmen på bio men hade läst hela trilogin när jag ett år senare såg Sagan om De Två Tornen. |
|
![]() |
|
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 11:44 |
|
Jag tror nog Disney skulle trycka på om att tänka om i berättandet av film om det visar sig att man måste ha läst böckerna innan för att förstå filmens grundläggande handling. Disney är ju ett bolag som drivs av vinst och att göra en film där man behöver ha läst böckerna den bygger vidare på för att förstå vad den handlar om är dåligt hur vinstperspektiv (och dåligt av regissören). Så jag tror nog att det inte är några större problem om man inte läst böckerna. Däremot om man har läst böckerna så kan man nog uppskatta vissa små detaljer i filmen som refererar till delar av böckerna men som inte alls har någon egentligen bärande i berättandet..
Jag tycker dock att om man gör en film som är baserad på en bok eller en uppföljning av en bok och filmen kräver att man ska ha läst boken innan man ser filmen för att över huvud taget förstå filmen, då har filmskaparna misslyckats totalt. |
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 12:39 |
|
"Jag tycker dock att om man gör en film som är baserad på en bok eller en uppföljning av en bok och filmen kräver att man ska ha läst boken innan man ser filmen för att över huvud taget förstå filmen, då har filmskaparna misslyckats totalt."
Jag håller inte med för fem öre. Ta bara Wheelman t.ex. Sunkfilm med sunk-skådisen Vin Diesel i huvudrollen, men filmen kräver faktiskt att man först spelar igenom spelet Wheelman för att förstå handlingen då filmen är en sorts sequel på spelet. Jag älskar när en historier överlöper olika medium, film, spel, böcker, serietidningar. Så länge de är bra så tycker jag bara att det är ett utmärkt sätt att berätta en historia på. Det tycks dessutom vara ett sätt som Vin Diesel är fäst vid. Ta bara Riddick-serien. Den kronlogiska ordningen är som följer:Ändrad av 101dalmatiner - 19-februari-2010 vid 12:49 |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-februari-2010 vid 21:08 |
|
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-februari-2010 vid 20:09 |
|
Du har elva dagar på dig till premiären att läsa böckerna... Go, go, go!!!
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-februari-2010 vid 10:29 |
|
Sådär! Whew! Jag läste inatt ut Anubisportarna efter jag vet inte, fyra månader kanske. Kanonbok som jag gärna skulle se som film en vacker dag, beroende på hur Pirates of the Caribbean IV blir mottagen skulle jag även säga att det inte är omöjligt att det kan hända någon gång. Det är verkligen en film som förtjänar att bli filmad så att säga, den har allt.
Nästa projekt är att själv läsa igenom de två böckerna Alice-böckerna (på engelska givetvis) inför premiären som ligger lite mer än en vecka längre fram. Om filmen hade haft premiär en månad senare är det mycket möjligt att jag även skulle spelat igenom American McGee's Alice för andra gången men det blir nog till sommaren istället. Ujuj. Så många projekt och så lite tid. |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-februari-2010 vid 19:41 |
hoppas de har ljudböckerna på bibblan (latmaskvertionen om man redan läser en annan bok) |
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-februari-2010 vid 22:25 |
|
Biblioteket i min stad har en ljudbok med Allan Edwall som uppläsare. Han är ju alltid kanon, men jag tyckte inte alls om översättningen i den versionen, totalt hel-försvenskad. Ja, men lycka till!
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-februari-2010 vid 08:50 |
|
jag hoppas på en engelsk vertion vårat bibliotek har ett riktigt bra utbud med ljudböcker på engelska man kan ju altid hoppas ^-^ skrev tidigare att jag skulle kolla efter boken idag men jag kommer inte in till mitt jobb pga all snöoch tillockmed bibblan är stängd så jag får vänta :(
Ändrad av Dreamer - 22-februari-2010 vid 09:19 |
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
Ankisten
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-februari-2010 vid 15:34 |
|
Nu när ni säger det, så ska jag nog ta mig i kragen och lära av misstagen och låna böckerna av min kompis innan vi ser filmen^^
För övrigt så ser jag väldigt mycket fram emot denna film, särskilt att få se Jack... ähum... Johnny Depp som Hattmakaren! Jag har en obehaglig uppfattning om honom i den tecknade versionen, och även om Johnny säkert gör honom minst lika galen, är jag säker på att jag snart kommer gilla hattmakaren mer^^ |
|
![]() |
|
Tinsan-girl
Producent
Medlem sedan: 10-augusti-2009 var: Sweden Status: Offline Poäng: 271 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-februari-2010 vid 16:08 |
|
Jag såg lite av filmen på reklamen. Den verkar väldigt bra måste jag säga!
Jag hade gärna velat höra/se kålmasken. Men det har jag inte gjort än. Men, men....man kan ju inte få allt här i världen.
|
|
|
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
|
|
![]() |
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg Medlem sedan: 29-juni-2007 Status: Offline Poäng: 725 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-februari-2010 vid 20:32 |
Va? är Fyren också stängd? jag som hade så brått att få tag i böckerna! Ljudböckerna hade varit ännu bättre (läser två andra böcker för tillfället). 101 Dalmatiner, Hur många sidor har böckerna? |
|
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3. |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-februari-2010 vid 10:18 |
|
"särskilt att få se Jack... ähum... Johnny Depp som Hattmakaren!"
Hey, Depp är faktiskt så mycket mer än bara Jack Sparrow.
"Drottningen ser dock ut som en clown i ansiktet!
"101 Dalmatiner, Hur många sidor har böckerna?" Alice i Underlandet är 130 sidor lång och Alice i Spegellandet är cirka 148 sidor lång.
Den enda lösningen jag kan komma på för er som har väldigt bråttom och som kan tänka sig att läsa böckerna på engelska så är t.ex det här en bra sida: http://www.literature.org/authors/carroll-lewis/alices-adventures-in-wonderland/ Båda böckerna finns på massor av sidor på nätet så det är bara att skriva ut/läsa från skärmen. Det finns kanske till och med utlagt på svenska, det är bara att googla.
|
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-februari-2010 vid 11:11 |
|
jag har inte jätte bråttom att se filmen heller så jag gör väll som tjuren ferdinand och tar allt i min egen takt
håller med om att johnny dett har gjort mycket mer än att spela halvfull pirat men jag måste väll erkänna att hattmakarn också verkar gå på något riktigt starkt :P för mej kommer johnny alltid vara den där söte osäkre edward som pajar vattensängar och friserar allt från buskar till djur jag tror att alla säkert har någon fauvoritroll som johnny spelat och för vissa är det jack sparrow och för andra inte :P |
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-februari-2010 vid 11:44 |
|
Självklart, jag gillar bara inte när folk får det att framstå som om POTC-rullarna är det enda Depp har åstakommit i sin trettioåriga karriär. Hattmakaren går som sagt på kvicksilver... Som Depp sade i intervjuen jag klistrade in på On Stranger Tides-tråden så gjorde han en hel del research om böckerna, Lewis Carroll och tidsperioden och kom fram till att uttrycket Mad as a Hatter kommer sig av att hattmakarna ofta blev galna på grund av kvicksilverförgiftning... Scary.
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-februari-2010 vid 12:03 |
|
Det är riktigt att han gjort mer än Pirates, jag kan skriva under på att Johnny Depp glänst i minst 27 filmer (det är så många av hans filmer jag sett). Även om där finns roller som inte är fullt så färgstarka (som tex i Nick of Time och From Hell) har han alltid gjort det han ska och mer därtill, samt spelat ut kollegorna i mer eller mindre samtliga fall. Detta gäller även i filmer jag inte är så förtjust i (The Ninth Gate tex, tycker Depp i princip är det enda positiva där). Min blygsamma åsikt är att mannen vid det här laget skulle haft 4-5 Oscarsstatyetter hemma, och i sinom tid plockar han hem en guldgubbe.
Ska vi jag välja en favorit av hans insatser i Burtonsammanhang blir det nog Ed Wood. En av hans bästa roller, helt klart, även om filmen i sig inte är min absoluta favorit. Nu räknar jag förvisso hans samtliga "Burtonroller" till hans allra bästa (Victor i Corpse Bride placerar sig lite lägre än övriga, möjligtvis) och i mina ögon blev han rånad på en Oscar för Sweeney Todd av den överspelande Daniel Day-Lewis. Jag anser förvisso att även Helena Bonham Carter och Tim Burton själv skulle krossat allt motstånd på samma gala. Nåväl, Oscarsgalan är inte alltid som den ska, titta på 1992 års upplaga bara.
Har försökt se lite intervjuer med Burton och skådespelarna, som gjorts nyligen, och det verkar i allmänhet vara en skön stämning i det gänget. Alla verkar entusiestiska och glada att de fått göra den här filmen, och pratar varmt om sina karaktärer. Det bådar gott.
Ändrad av Hades - 23-februari-2010 vid 12:03 |
|
![]() |
|
Dreamer
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-februari-2010 vid 13:16 |
roligt att han går på kvicksilver! det hade jag ingen aning om. skoj att du lät oss veta ![]() |
|
|
"avatar av fireleaming"
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-februari-2010 vid 16:13 |
|
Åtta dagar kvar och det är bara 28 personer i staden som har förbokat, pinsamt.
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-februari-2010 vid 13:43 |
|
En vecka kvar!!! Bara en usel liten vecka kvar till årets viktigaste film!
March the Third.....
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-februari-2010 vid 14:37 |
|
Men va? Har du tillåtit dig själv att titta på en bild redan?!
Det här är en väldigt viktig vecka för mig, och Alice har stor del i det! P-E-P-P.
|
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-februari-2010 vid 17:23 |
|
Hahaha! Jo, jag skämmer bort mig. Skämt åsido, det där är väl praktiskt taget den första bilden som nådde internet? Sju dagar... en vecka.... Nej nu måste jag springa och fortsätta läsa Alice som jag påbörjade igår eftermiddag.
|
|
![]() |
|
Ankisten
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-februari-2010 vid 19:30 |
|
Heh, ursäkta mitt inlägg, jag vet att han är mycket, mycket mer än bara "Captain Jack Sparrow", jag personligen tycker dock att han är bäst i den rollen, därför råkar jag ofta säga Jack Sparrow. Jag vet, det där var ingen bra ursäkt. Ledsen om ni tog illa vid er;/
För övrigt, en gång till, så älskar jag (:D) Johnny Depp's repliker: "Some say, you need to be as mad as a hatter to survive it, which luckily, I am." "Alice! You are terribly late, you know. Naughty! ^^ |
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-februari-2010 vid 19:54 |
|
Haha. Jag bara spann vidare. Jag har ganska svårt att välja en favorit bland Depps prestationer, men måste jag välja en säger jag nog Jack Sparrow i The Curse of the Black Pearl. Som det ser ut lär även The Mad Hatter bli något "i hästväg" (mysko uttryck)..men något annat var förstås inte att vänta.
There is a place like no place on earth. A land full of wonder, mystery and danger. Some say, to survive it, you need to be as mad as a hatter...which luckily...I am. Underbart.Ändrad av Hades - 24-februari-2010 vid 20:13 |
|
![]() |
|
Svara
|
Sida <1 910111213 20> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar