Prinsessan och Grodan |
Svara
|
Sida <1 7891011 13> |
| Författare | ||
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 00:21 |
|
|
Har nu lyssnat igenom soundtracket på engelska och tycker det är mycket bättre än den svenska versionen (sorry, ni som älskar svenska dubbningar). Låtarna gör sig helt enkelt bättre på engelska, dock var översättningarna till svenska otippat bra. Fred Johansson i favoritlåten är förvisso oklanderlig, hade vart kul att höra honom göra låten på engelska.
Kan ju tillägga såhär i efterhand att jag inte ägnade en sekund åt att tänka på eller fundera över vilka karaktärer som var svarta, vita, latino eller inavlade hillbillys. Har vart en jäkla massa tjat och debatterande, mycket väsen för ingenting.
|
||
![]() |
||
Blunder
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 03:20 |
|
|
[SPOILERS]
Efter några års väntan såg jag precis klart filmen på Engelska, och kan i ärlighetens namn inte tänka mig ha sett den på något annat språk med tanke på vart filmen utspelar sig. Varje roll var perfekt castad och det kändes som om skådespelarna andades liv i karaktärerna man såg framför sig. De små detaljerna i uttalet och brytningarna i språket gav det verkligen en genuin känsla, tänker främst på Lottie's "southern" brytning - helt klockren! Musiken bidrog också en stor del, riktigt härlig "New Orleans" jazzmusik. Trodde inte det skulle passa i en Disney-film men det kändes verkligen som pricken över i'et, det sammanvävde hela atmosfären och känslan i filmen. Magiskt! Skrattar fortfarande åt Prince Naveens kommentar när han och Tiana var instängda i det där trädet över natten och hur han sa ordet "comfortable" med sin brytning, jag skrattade så jag nästan grät! Sedan var alla Lottie's kommentarer och ansiktsuttryck geniala. Hon stal nästan showen tycker jag, så fruktansvärd rolig! Men Ray och Louis förtjänar också att nämnas, några av de bästa sidekicksen någonsin tycker jag, väldigt bra animerade och fyllda av fraser man kommer komma ihåg länge framöver. Skurken...ja vilken skurk! Rätt dos av det mesta, men tycker "skuggorna" var betydligt läskigare än han själv. Genom hela filmen fick jag nostalgi-kickar, det var så mycket man kände igen från de gamla Disney filmerna! Riktigt smart drag där, och roligt att gå tillbaka till sen och försöka hitta alla likheter :D Kan hålla på i all evighet, men detta var väl det jag kom på att säga såhär direkt efteråt. Måste verkligen se om filmen snart, klart en av de bättre på senare år! Ändrad av Blunder - 06-februari-2010 vid 03:37 |
||
![]() |
||
Ankisten
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 11:22 |
|
Jo, jag tycker också att Tiana hade en bra röst, men den passade (enligt mig;)) inte till karaktären. Pappans röst är förståss inte så mycket att hänga upp sig över, med tanke på att han som sagt hade en så liten roll, fast samtidigt tycker jag att han hade en ganska stor roll, med tanke på hans kloka repliker... som dock lät lite fåniga med den där rösten... Eh, nåja, det förstör inte filmen:D (SPOILER igen) Kan bara hålla med om att scenen när det kom en till stjärna på himlen var väldigt vacker, och det var det bästa slut Ray någonsin hade kunnat tilldelas i filmen=) Angående sången, så tack för upplysningen^^ Måste medge att jag hade svårigheter med att uppfatta vad som sades i just den låtenXD |
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 14:31 |
|
|
Jaa, jag märkte inte heller vad de sa på svenska i låtarna, kanske för att jag hade lärt mig de engelska utantill ^^'
|
||
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
||
![]() |
||
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 19:28 |
|
|
||
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 19:58 |
|
|
Tur att de (sjungande) svenska rösterna var ganska lika engelskans, för annars hade det nog inte gått att låtsastänka det engelskans som jag gjorde :P Men jag älskade verkligen den här filmen, kan inte vänta tills den kommer på dvd :/ |
||
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
||
![]() |
||
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 22:22 |
|
|
Efter ett par lyssningar är jag nu riktigt förtjust i sångerna! De kanske inte fastnar första gången man hör dem, men de är bra har en riktigt skön feeling. I ärlighetens namn har jag ingen aning om hur minnesvärd 90-talets Disneymusik var vid första lyssningen/titten. Jag minns inte det. Visst är största delen fantastisk nu, men de låtarna har haft 10-20 år på sig att växa också. Spontant är inte The Princess and the Frog-soundtracket lika bra som Alan Menken-standarden (dvs the best of the best), men låtarna växer.
|
||
![]() |
||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-februari-2010 vid 17:11 |
|
|
Varning för spoilers i mitt inlägg!
Jag var och såg filmen på bio igår och tyckte att den levde upp till förväntningarna. Underbart vackert tecknad (varför gick man någonsin ifrån det handtecknade??), en riktigt bra berättelse och sköna karaktärer. Gillade även musiken och sångerna (även om jag bara har hört dem på svenska) och tyckte det var svårt att sitta still när musiken sköljde över en. Ray och Louis var perfekta som sidekicks och skuggorna och Dr Facilier var riktigt läskiga. Håller med er andra om att Facilier fick dö i gammal, god Disneystil. Gillade att Ray blev en stjärna på slutet, även om det var lite synd att han dog. Det hör inte direkt till vanligheterna att Disney tar död på nån av the good guys. Kan bara komma på Tarzan och Björnbröder som tidigare exempel. Kontentan av det hela var i alla fall att det var en riktigt bra film och jag hoppas verkligen att Disney fortsätter på det här spåret! |
||
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-februari-2010 vid 17:16 |
|
|
I bambi dog one of the good guys :) men jag förstår vad du menar ^^
och är det bara jag som tycker "Gonna take you there" scenen med alla eldflugor och Louis som dansar är helt underbart gullig? :D
|
||
|
|
||
![]() |
||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-februari-2010 vid 20:20 |
|
|
Eldflugorna är helt underbara. De gjorde definitivt omgivningen lite mer skimrande och mysigare.
Jag funderade på ordet "bayou" som såklart dök upp några gånger i filmen. Hur många barn i biosalongen begrep vad det betydde..? Antar att det var svårt att hitta nåt passande ord på svenska för det. |
||
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-februari-2010 vid 21:59 |
|
|
Samma sak med "Big Daddy". "Berätta, stora pappan" skulle inte direkt ha passat, men hur många ungar fattar "Big daddy?"
|
||
|
|
||
![]() |
||
GothicClassic
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-februari-2010 vid 12:26 |
|
|
sj såg jag filmen i lördags med en kompis skitbra XD
|
||
![]() |
||
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-februari-2010 vid 23:58 |
|
|
Har nu sett filmen på engelska också, och det är att föredra. När handlingen utspelar sig i just New Orleans och dialekter spelar en stor roll höjde det helhetskänslan, helt klart. Dessutom är skådespelarna perfekt castade och gör ett grymt jobb allihop. Louis och Ray känns naturligare på engelska (av förståeliga själ, men översättare och svenska skådespelare har gjort ett bra jobb) och musiken är helt klart bättre på originalspråk. Efter att nu ha sett The Princess and the Frog två gånger står jag fast vid att filmen är en klassiker redan nu, och klart en värdig uppföljare till Ron'n'Johns tidigare filmer (jag märker själv att jag hela tiden räknar bort Skattkamarplaneten när jag tänker på dessa...den håller inte alls måttet) och till 90-talets briljanta Disneyfilmer över huvud taget. Dr Facilier och Charlotte är fortfarande bäst. Nu blir det till att vänta på dvdn!
Are you ready?!
Ändrad av Hades - 09-februari-2010 vid 00:00 |
||
![]() |
||
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg Medlem sedan: 29-juni-2007 Status: Offline Poäng: 725 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-februari-2010 vid 19:15 |
|
|
Någon som vet hur det går för filmen? jag hörde att det inte gick så bra i USA som Disney hoppades på...
|
||
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3. |
||
![]() |
||
GothicClassic
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-februari-2010 vid 19:20 |
|
|
Det har gått jättebra för filmen i usa ( sj såg jag filmen på svenska)
detta enlight wikipedia på engelska ^^
Box office On its limited day release, the film grossed $263,890 at only two theaters and grossed $786,190 its opening weekend.[30][31] On its opening day in wide release, the film grossed $7,020,000 at 3,434 theaters.[32] It went on to gross $25,208,916 over the opening weekend averaging $7,050 per theater,[33] marking it the highest-grossing start to date for an animated movie in December, while being less auspicious than the animated movies from Walt Disney Pictures' 1990s traditional animation heyday.[34] After 68 days of being released the film has grossed $101,011,000 in the United States and Canada, and $95,000,000 in other markets, making a worldwide gross of $196,011,000.[2]
|
||
![]() |
||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-februari-2010 vid 21:31 |
|
|
Filmen släpptes ju under en väldigt dålig tid i USA egentligen, det var rätt många "stor" filmer som kom ut runt samma period som "Prinsessan & Grodan" gjorde.. ? Typ Avatar
|
||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
||
![]() |
||
Notebooked
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-februari-2010 vid 19:54 |
|
|
Öhm. Ursäkta...
Förlåt om jag stör eran diskussion, men jag är bara en av de andra Prinsessan och Grodan-nördarna, som, efter att ha sett Mary Poppins på Göteborgsoperan (fyra gånger!) har en grej för att se sakerna jag uppskattar igen, och igen, och...ja. Om de är översatta så brukar jag ta med mig en liten bok och skriva ner den översatta texten -- i alla fall, om den är översatt bra. Jag funderade på att se PoG igen, och jag undrade bara om det fanns något intresse här av att få de svenska sångtexterna. |
||
![]() |
||
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-februari-2010 vid 21:29 |
|
|
Jag måste ärligt talat säga att jag blev ganska så besviken på denna film. Det var ingen karaktär som riktigt föll mig smaken och som jag kunde ta mig till. De kändes allt för platta och inte särskilt originella. Jag vet inte om det var pga. den svenska dubbningen, det är mycket möjligt, men det kan inte ha gjort så väldigt stor skillnad. Det var allt för många flamsiga karaktärer i filmen. Prinsen var flamsig, Charlotte var flamsig och hyperaktiv, liksom Louis. nej jag gillade inte karaktärerna särskilt mycket, möjligtvis Tiana, men jämfört med Disneys tidigare hjältinnor så var hon lite tråkig och fadd. Ron & John, ni kan bättre än så här!
Miljöerna var däremot underbart vackra, många snygga SFX-animationer. Animationen över huvud taget var levande och mästerligt utförd. Stilen på filmen var snygg, men vad jag irriterade mig på (inte bara med denna film men med många traditionellt animerade filmer, men extra mycket i denna film) var att linjerna var så skarpa, så perfekt dragna och rena och ibland lite väl tjocka. Linjerna saknade helt 60- och 70-talets grovdragna opolerade linjer som i Djungelboken eller som detaljrikedommen som fanns i linjerna på 90-talet då de var lite finare dragna. Angående sångerna så står jag fast vid vad jag sagt innan, de fungerar, de sätter sig inte på minnet särskilt bra, de duger. Ändrad av Daniel - 10-februari-2010 vid 21:30 |
||
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
||
![]() |
||
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2010 vid 01:40 |
|
|
Så, nu har jag äntligen varit och sett Prinsessan & Grodan. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, får nog nästan citera Hades och säga att den är en klassiker redan nu. Kanske inte en av de allra bästa klassikerna men helt i klass med t.ex. Bernard och Bianca i Australien och Basil Mus (alltså Disneyklassiker jag verkligen tycker om men som ändå inte når hela vägen till toppen).
Jag gillade karaktärerna, Tiana särskilt eftersom jag kände igen mig lite i henne. Tycker att Pauline gjorde ett väldigt bra jobb som både röstskådespelare och sångerska, däremot är jag lite skeptiskt till (som tidigare nämts) Tianas pappa och Naveen. Kändes inte helt klockrent som det brukar liksom. SPOILER Trodde inte att jag skulle gråta till denna filmen, och när Ray dog så tänkte jag att det var lite sorgligt men inte mer med det. Men efter "bergravningen" när hans stjärna uppenbarade sig bredvid Evangeline's så var det svårt för mig att inte få lite tårar i ögon. Dels för att det var en väldigt fin scen men allra främst för att det kändes som att Disney är på rätt spår igen och att det ännu finns hopp för underbara traditionellt animerade klassiker. Så allt som allt, jag tyckte om det allra mesta av filmen. 4,5 toast. |
||
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
||
![]() |
||
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg Medlem sedan: 29-juni-2007 Status: Offline Poäng: 725 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-februari-2010 vid 21:01 |
|
|
Hallå igen allihop! jag kom hem från en underbar weekend i London igår kväll. Jag såg filmen på orginalversion på bio och vad ska jag säga, det är inte samma film. Som sagt gjorde den sköna amerikanska dialekten en enorm skillnad, och Tianas sångröst var helt fantastisk! Om jag grät 1 gång när jag såg den på svenska, grät jag 4 gånger när jag såg om den på engelska.
Dock lade jag märket till en sak den här gången, Karaktärerna är helt perfekta, miljön är felfri och animationen perfekt men det finns en punkt som jag tror filmen brister lite på, storyn. Storyn är väldigt magisk, gullig och väldigt enkel, vilket jag själv tyckte var helt underbart, dock tror jag inte alla uppskattar det. Om jag skulle beskriva filmen med ett ord skulle jag sagt...charmig. Om jag jämnför den här storyn, som handlar om en prins och en flicka som blir förvandlade till grodor,vars vägar man får följa till att bli människor igen. Det funkar, men jämnfört med en berättelse som Lejonkungen,Den lilla sjöjungfrun eller Björnbröder, som är storslagna och spännande på en helt annan nivå, så kan jag förstå vad min pappa menade när han sa att filmen inte kan klassas i samma nivå som dem. Det är liksom som att jämnföra Rödluvan med En världsomsegling under havet, det är två klassiska, helt underbara historier men i ett filmsammanhang hade inte Rödluvan varit lika intressant,även om karaktärerna och animationen hade varit jättebra. Som sagt älskar jag verkligen den här filmen, den kanske inte kan klassas med Lejonkungen, men jag tycker den lever upp till alla förutsättningar en disneyfilm borde ha, fast på sitt helt egna sätt, jag förstökte bara förstå mig på vad det skulle kunna vara som många som sätt den tycker att den brister. Ändrad av Art_of_Minnie - 22-februari-2010 vid 21:05 |
||
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3. |
||
![]() |
||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-februari-2010 vid 21:10 |
|
Tyckte att budskapet var väldigt intressant i filmen. Som sagt var det en önska mot stjärnan och få alla dina önskningar i uppfyllelse . Men det intressanta var att de även nämnde att man var tvungen att kämpa för att få sina önskningar, det gjorde filmen lite "modern". Istället för att vänta på att önskningen skulle slå in så peppade hennes pappa henne med att verkligen kämpa om hon ville ha något. Hoppas det låter som att jag hade någon poäng i det där! För övrigt var filmen väldigt mysig. Och inte JÄTTE förutsägbar jag trodde nästa att (SPOILER) de skulle sluta som grodor xD & att han den där Ray dog var oväntat... |
||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-februari-2010 vid 17:36 |
|
|
Jag har en fråga; överallt står det att filmen har fått tre oscarsnomineringar, men allt jag hittar är för bästa animerade filmen & för bästa låt. Vet inte vad det tredje är, någon som vet? Undrar om det är för att den bästa låten är både för Almost There & Down In New Orleans och därför räknas som två? har ingen koll på sånt, någon som vet?
|
||
|
|
||
![]() |
||
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-februari-2010 vid 18:50 |
|
|
ja de två utöver bästa animerade film är få två sånger, och det räknas som två nomineringar (3 totalt). Men däremot har den bara chans att vinna en av dem dessa låtnomineringar.
|
||
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-februari-2010 vid 20:40 |
|
|
Ok, hejar på DiNO (Down in New Orleans) apropå ingenting, då ;P Tack, Daniel :)
|
||
|
|
||
![]() |
||
Jeppe
Matte Artist
Medlem sedan: 02-mars-2010 var: Dalarna Status: Offline Poäng: 692 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 13:31 |
|
|
Jag såg den igår med min kusin. Jag hade rätt så höga förväntningar på den, men ska jag vara ärlig så tyckte jag inte att de uppfylldes så mcyket filmen vart bra först när de väl kom tillbaka till New Orleans med båten och hela den där jakten på Dr. Facilier och Rays död, det var Disney som bäst. Men innan dess så tyckte jag tyvärr att filmen var sådär, visst den hade bra musik och vackra bakgrunder och karaktärer men jag kände ändå att det kändes fel på något sätt.
|
||
![]() |
||
Dreamer
Clean-up Artist
Medlem sedan: 12-februari-2010 var: frillesås Status: Offline Poäng: 237 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 13:49 |
|
|
jag tyckte den var väldigt seg i början det var först när de förvandlades till grodor som filmen tog riktig fart min fauvorit karaktär var helt klart charlotte gillade hennes personlighet snacka om att balansera på gränsen till att vara för mycket
|
||
|
"avatar av fireleaming"
|
||
![]() |
||
Jessica
Animationsassistent
Medlem sedan: 24-juli-2006 var: Närheten av GBG Status: Offline Poäng: 105 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 03:25 |
|
|
Wow! Svenska dubben. Cajun blev sludder?
Såg filmen med min systerson på svenska. Jag kan tänka mig att filmen är riktigt najs på engelska, men att eldflugan sluddrade som cajun-dialekt gjorde mig helt spak! Jag tittade även mig omkring i biosalongen och undrade om det var någon annan som reagerade på hela fördomsgrejen om svarta. "Jag tar med majsbrödet!" när grannen bjuder på gambo. Är det PK? |
||
|
- jag är en bacill
|
||
![]() |
||
Jessica
Animationsassistent
Medlem sedan: 24-juli-2006 var: Närheten av GBG Status: Offline Poäng: 105 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 03:27 |
|
|
och jag måste ju tillägga att prinsen blev min första tecknade kärlek på flera år. Tokigt snygga 20talskillen liksom. Meeeeeen så gjorde han mig ju besviken ganska snart när han var mansgrisen också.
Någon annan som kärade ner sig? |
||
|
- jag är en bacill
|
||
![]() |
||
92juar
Clean-up Artist
Medlem sedan: 24-maj-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 226 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 09:17 |
|
Jag har inte sätt filmen än men vad jag har sett på trailern så är mycket snygg, lite grann som Eric i Den lilla sjöjungfrun
|
||
|
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
|
||
![]() |
||
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 10:29 |
|
jag är inte direkt en sån som kärar ner mig i tecknade figurer, men honom blev jag ganska förtjust i ^.^ Och jag brukar framförallt inte gilla såna som är MENINGEN att vara snygga, så där gjorde disney ett bra jobb ;D |
||
|
|
||
![]() |
||
Svara
|
Sida <1 7891011 13> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar