Prinsessan och Grodan |
Svara
|
Sida <1 678910 13> |
| Författare | |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-februari-2010 vid 18:54 |
|
Jag såg några sekunder av Charlie and the Chocolate-Factory på svenska. Övervägde på riktigt att kasta mig genom väggen, ner på gatan.
SPOILER (nåja) Klippet på julafton var inte så imponerande, nej. Läste dock den första (antar jag?) svenska recensionen igår och där prisades både de svenska rösterna och humorn, och det gör mig lite lugnare. Båda dessa komponenter har oroat mig lite. Gå in och kika på www.moviezine.se |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 10:35 |
|
Behövs inte. Jag är rätt säker på att filmen som sämst kommer vara helt okej och som bäst mycket bra. Bara faktumet att det är det första tecknade i Disney-väg jag ser sedan Bambi 2 för fyra år sedan är ju en speciell grej bara det. |
|
![]() |
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg Medlem sedan: 29-juni-2007 Status: Offline Poäng: 725 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 12:31 |
|
Själv är jag inte förtjust i dubbningar över huvudtaget. Jag föredrar att se disney på engelska, Anime på Japanska (med svensk textsåklart^^) o.s.v. Som sagt är de svenska rösterna acceptabla i många disneyfilmer. Jag måste säga att den svenska rösten till Scar i Lejonkungen är helt klockren! den slår nog orginalet..det samma gäller Cruella. Dock gäller detta endast för enstaka karaktärer.Jag skulle kunna rabbla upp hur många exempel som helst då orginalen är bättre.
Hur som helst så kommer jag inte kunna vänta tills London för att få se filmen för första gången, utan jag tänker också se premiären på svenska först.
|
|
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3. |
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 12:40 |
|
Jag har inte sett traditionell animation på bio sedan Björnbröder för fem år sedan, och jag känner också att The Princess and the Frog som sämst kommer vara helt ok. Bara det faktum att det är en traditionellt animerad film gör mig väldigt partisk, och av det jag hittils sett att döma är det Disneys kanske snyggaste film någonsin. Har suttit och försökt rita karaktärerna så gott det går och kan nu göra en helt ok Dr Facilier vilket känns bra.
Fredagens biljett ligger i plånboken, och jag grämer mig inte fullt så mycket över att det är den svenska versionen som ska ses längre. Visst hade jag föredragit engelska oändligt mycket, men att de svenska rösterna rosats gör mig ganska lugn.
Ändrad av Hades - 03-februari-2010 vid 12:40 |
|
![]() |
|
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 13:53 |
|
Jag vill förtydliga att jag menade på bio när jag skrev Bambi 2, innan den var det givetvis Puhs film om Heffaklumpen 11 Februari 2005. Två mycket bra tecknade filmer ska tilläggas. Men fyra år mellan Bambi två och The Princess and the Frog känns nästa overkligt och sorgligt. Vet inte ens om jag kommer se den på premiären. Den går klockan halv fem på fredag och i lilla salongen... Bara 108 platser. Sheet, att sitta och bada i bebis-slem är inget jag ser fram emot.
|
|
![]() |
|
carre85
Springschas
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-februari-2010 vid 18:34 |
|
Jag var precis inne på SF.se och vad jag kan se kommer den att visas på engelska i Stockholm, men bara på Heron City.
Ändrad av carre85 - 03-februari-2010 vid 18:34 |
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 09:39 |
|
Va?? Är det sant? :O
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 09:43 |
den är från sju år, så bebisslem slipper du nog :) |
|
![]() |
|
Anders M Olsson
Regissör
Medlem sedan: 09-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 849 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 12:44 |
Även spädbarn får se sjuårstillåtna filmer i sällskap av vuxen. ![]() |
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 13:25 |
|
Oj, visst ja. Detsamma med 11-års gräns. Men vad för unge UNDER 7 år går på film utan en förälder? O.o Okej, det kanske är en varning att den kan vara lite läskig men ändå xD
|
|
![]() |
|
Ankisten
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 16:38 |
|
Åh, imorn är det premiär, så spännande:D
(Lata) jag hade dock ingen lust att gå och hämta biljetterna flera dagar innan premiären, så jag väntade med att köpa biljetter tills idag... Vilket resulterade i att jag och mina kompisar får sitta på kanten, är det bra ändå? (jag förstår att det inte är lika bra som mitten, men bioupplevelsen förstörs väl knappast för det?) |
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 17:25 |
|
Haha, det borde inte förstöras :P *beställde mina biljetter för en vecka sen, moahaha*
|
|
![]() |
|
Art_of_Minnie
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 19:28 |
|
Premiären visas 17:00 på Facklan i Kungsbacka ( förort till GBG). Jag fick faktiskt tag på biljetter i mitten av biografen, precis lagom från filmduken. Trots att jag bokade i tisdags..fatta att jag och min kompis har snackat om den här filmen i typ 3 år nu
Ändrad av Art_of_Minnie - 04-februari-2010 vid 19:29 |
|
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
|
![]() |
|
Bellis
Storybordartist
Medlem sedan: 30-mars-2009 var: Sweden Status: Offline Poäng: 21 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 19:33 |
|
Jag såg nyss trailern på TV, och blev ganska störd på de svenska rösterna. Kanske ska originalet först i sthlm ändå :P
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 19:51 |
|
Jaa, svenska rösterna är väl helt ok men slår inte de engelska. Men jag tror man vänjer sig. Själv har jag sett trailern på svenska flera gånger om för att vänja mig
|
|
![]() |
|
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 20:27 |
|
Nu är biljetterna bestämda ska gå imorgon 17.30. Det var jag och min kompis och 5 persone till som bokat. Så vi fick super bra platser
|
|
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-februari-2010 vid 21:04 |
|
Haha, disney är så populärt ^^ (ironisk, men disney är ju ganska poppis ...)
|
|
![]() |
|
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 08:54 |
|
Jag missar premiären, eftersom den är kl 15.30 idag... En klar nackdel med att jobba jämfört med att gå i skolan.
|
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 19:38 |
|
Åh, jag har sett den nu!! Den var UNDERBAR!!!! (tycker jag i alla fall :D :D :D )
|
|
![]() |
|
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 19:50 |
|
Har nu set den, den bästa disney filmen någonsin enligt mig
|
|
|
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 20:35 |
|
Håller med ;) och jag såg den ändå på svenska O.o
|
|
![]() |
|
Art_of_Minnie
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 20:43 |
|
Jag är bara mållös.
|
|
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 21:21 |
|
Ja, jag tycker inte heller man ska jämföra denna med lejonkungen. Men jag måste bara hålla med!!! Jag vet att jag sagt det, men jag bara älskade den!!! Den har bokstavligen blivit min nya favoritfilm!
|
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
|
![]() |
|
Ankisten
Storybordartist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 21:37 |
|
SPOILER!
Håller med om att det var en underbar film^^ dock skulle jag nog ändå inte klassa den som Disneys bästa... och rösterna till Tiana och hennes pappa tyckte jag inte alls om :P (de svenska alltså, rösten till Tiana passade inte alls in...) Men som sagt, filmen var jättebra:D Tiana följer i Ariels, Pocahontas, Belles, m.f. fotspår, hon har en intressant karaktär och en stark vilja. Tyckte också mycket om Raymond och Louis som karaktärer, vilka jag till en början hade rätt så låga förväntningar på. Jag var rädd för att humorn skulle bli för tafatt, och visst kändes den lite ansträngd ibland, men för det mesta var den bra. ^^ Och de gjorde verkligen den fantastiske Ray till rättvisa i slutet av filmen=) Tianas och Naveens utveckling från början till slut är också värd att nämnas. Och så bakgrunderna. Ah, de var helt fantastiska^^ De fick dessutom träsket att framstå som en riktigt mysig plats, man fick ju nästan lust att kontakta den där voodoomannen och be honom att förvandla en till groda, för att sedan bosätta sig där! XD Slutligen sångerna, vilka enligt mig inte var några av Disneys bästa, men helt klart godkända, den bästa av dem var nog "Är du redo?" (eller vad den hette). För att avsluta: Om Disney forsätter i denna stil, kan en ny guldålder vara på väg. :D (Hoppas, hoppas, hoppas!) Ändrad av Proximus - 06-februari-2010 vid 12:58 |
|
![]() |
|
RWB bokmal
Animationsassistent
Medlem sedan: 28-oktober-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 140 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 22:01 |
|
Nu har jag visserligen inte sett den här filmen, men här diskuteras saker jag är intresserad av. Angående Charlie och Chokladfabriken så håller jag med- bortsett från en sak. Dubbningen på Christopher Lee är fantastisk. Men så är det Stephan Karlsén vi snackar om- killen som gjorde tidernas bästa Mewtwo. Över till svensk dubbning i genomgående så vill jag då rakt inte hålla med om att de svenska dubbarna i genomgående är sämre. "Texter, skådespelare, sånger och allmän atmosfär har i samtliga Disneyklassiker sedan Robin Hood varit bättre på engelska än på svenska. Därför hoppades jag få se den på engelska." Lejonkungen 1 och 2 är två filmer som är bättre på svenska. Peter Rangmar är den klart bästa Timon vi fått(och jag har sett Lejonkungen 1 på flera språk), men han dog ju tragiskt nog bara ett par år efter filmen gavs ut. Scar är minst lika bra på svenska som i den engelska, och Zazu är även han bättre i den svenska. De övriga rösterna är inte sämre än de engelska. I tvåan är det ingen fråga om saken- Zira är klart bättre på svenska, Nuka är FANTASTISK(och ja, det behövdes caps där), och Kovu är minst lika bra på svenska. Resten är jämnbra på engelska och svenska. Okej, Vitani är bättre på engelska, men Vitani har mindre än en minuts taltid sammanlagt i hela filmen. Det här är bara några exempel- det finns fler. |
|
|
"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
|
|
![]() |
|
Eilonwy
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 22:07 |
[spoilers] tycker Tiana hade en ganska bra röst :P Men pappan hade förstås kunnat få en bättre, men han hade ganska liten roll så de ger väl inte ner så mycket möda där ... Och Ray!! Visste vad som väntade där, pga spoilers på youtube (=_=) men ändå ... herregud, när det kom en till stjärna på himlen! Låten heter "Friends on the other side" på engelska, vet inte vad den heter på svenska men de sjöng "På andra sidan har jag kontakt" eller nåt, när de skulle sjunga engelska namnet ^^ Kanske inte är så viktigt, men som den bisserwasser jag är ville jag nämna det |
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
|
![]() |
|
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 22:50 |
|
Spoilers
Åh Ray, jag grät som en liten baby när han dog. Både för att det var så fint och sogligt |
|
|
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-februari-2010 vid 23:19 |
|
Ni får ursäkta att inlägget knappt är läsbart, går fortfarande inte att göra ordentlig styckeindelning, ibland.
Spoilers förekommer i den fetmarkerade, kursiva delen. Nu har fyra års väntat, i ett par timmar, varit över. The Princess and the Frog är en fantastisk film! Jag har i många år sagt att Ringaren i Notre Dame är Disneys mest välanimerade film, men den har fått konkurrens. The Princess and the Frog är så fantastiskt vacker att se på att man bli tårögd. Det är underbart att slippa 3D, effekthysteri och fotorealism. Det här är en tecknad, redan klassisk, Disneyfilm verkligen värd namnet. Det viktigste i Disneys bästa filmer har, för mig, alltid varit en bra uppsättning karaktärer och det har man verkligen här. Även om Louis och Ray inte är jättekul hela tiden är jag överförtjust i deras design så de är förlåtna. Humorn kan ibland kännas påträngande, men inte alls så illa som jag var rädd för. Ibland blir det lite hysteriskt, men barnen i salongen skrattade så de skrek så det är nog i sin ordning. De flesta komiska poängerna går dock, totalt oväntat, till Charlotte. Min absoluta favorit är dock, som väntat, Dr Facilier som är en av tidernas bästa Disneyskurkar. Båda dessa mina favoriter är också de mest välanimerade. Sällan har uttryck och rörelser varit så bra på tecknade figurer. Stor eloge till Nik Ranieri och Bruce W Smith. De svenska rösterna är...skapliga. Jag var mest intresserad av att höra Fred Johansson och jag måste säga att han sköter sig exemplariskt som Dr Facilier. Även Charlotte var väldigt bra spelad, vilket säkert bidrog till att även hon blev en personlig favorit. Musiken, sångerna, är det inte Alan Menken-klass på men de fungerar väldigt bra i sitt sammanhang och i sin miljö. Ska lyssna på dem på engelska nu hade jag tänkt, tror det höjer omdömet ganska mycket. Som sagt, de svenska rösterna är ok men att se den på engelska tror jag skulle göra mycket stor skillnad. Can't wait! Vad som förvånade mig var hur lite Mama Odie var med i filmen. Andreas Dejas karaktärer brukar inte direkt ta lite plats, men det här är verkligen en biroll värd titeln. Två scener blev det. Den stora "chocken" mot slutet av filmen uteblev tyvärr lite för mig eftersom även jag fått detta spoilat just via youtube. Dock gillar jag vad skaparna gjort, att helt grovt och egentligen väldigt oväntat ta död på en karaktär är förvisso sorgligt men positivt i detta fall. Det var ett nytt grepp och gav karaktären ett värdigt och väldigt fint slut. Positivt var även Dr Faciliers slut. Eftersom filmen till stora delar lanserats som komedi var jag lite orolig att skurken skulle sluta som förvandlad till nåt fånigt litet djur, eller fastna i en skorsten som i Home on the Range. Nej, här var det ganska brutal död som gällde, som på den gamla goda tiden! Helt riktigt tycker jag, bort med skiten! Måste ha varit en obehaglig scen för den yngsta publiken också. I like it! Överlag är jag alltså mycket nöjd, och väldigt imponerad av Disney. Filmen är kanske inte riktigt lika bra som Den Lilla Sjöjungfrun och Aladdin (detta efter första titten, kan mycket väl ändra uppfattning framöver) men den är helt i klass med Herkules och i mina ögon är det jävligt bra! Disney is back on track, och jag hoppas detta är den come-back jag väntat på. Efter att ha sett den här Disneyfilmen känns inte guldåldern på 90-talet så avlägsen och det här blev en klassiker i samma sekund som sluttexterna började rulla. Tack, Disney!
Ändrad av Hades - 06-februari-2010 vid 22:26 |
|
![]() |
|
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 00:00 |
|
Får sluta att läsa denna tråden nu när spoilers börjar poppa upp, får vänta tills jag sett filmen men vad jag hört hittills verkar lovande!
|
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
![]() |
|
Akeruru
Inbetweener
Medlem sedan: 30-mars-2008 var: Sverige Status: Offline Poäng: 182 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-februari-2010 vid 00:14 |
|
Jag har precis kommit tillbaka fran bion (yes, jag ar fortfarande i England :D) och jag sager bara detta...
Det. var. vart. det. Lycka! Imorgon ska jag se den igen >D |
|
|
Save 2D-animation!
|
|
![]() |
|
Svara
|
Sida <1 678910 13> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar