Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kalle Anka på julafton!

Svara Svara Sida  <1 23456>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

Status: Offline
Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2007 vid 13:26
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av mimmi pigg mimmi pigg skrev:

Jag vet inte om det är den Kalle anka delen vi har idag då men jag har hört att vi var först med det. Vad jag har hört......Men det kan såklart vara felConfused

Sverige var inte först med att visa programmet. Som Hofverberg mycket riktigt påpekar visades det redan två år tidigare i USA. Däremot kan det mycket väl tänkas att Sverige var först med att visa programmet på just julafton. Det är inget som jag har lyckats verifiera.

I USA visades det några dagar före jul.

Men som jag skrev tidigare har julafton egentligen ingen speciell betydelse. Det är i Sverige och några europeiska länder till som man firar julafton. I större delen av den kristna världen är det juldagen, den 25 december, som är den stora högtidsdagen.

Sen har ju programmet gradvis klippts sönder och förvanskats till oigenkännlighet. Programmet som det ser ut idag är i högsta grad en svensk företeelse.

Det som jag personligen har mest emot det nuvarande programmet är inte Bengt Feldreichs lite tafatta berättarröst, utan den amatörmässiga klippningen. En rad inslag (många utan minsta julanknytning) har bara staplats på varandra. Det fanns en tanke och röd tråd i originalprogrammet som tyvärr har försvunnit helt i den nuvarande klippningen.

Jag har bara hört att Sverige var först med att visa den på Julafton.
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sverige
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-november-2007 vid 13:50
God Jul på er alla vänner av Disney´s animerade filmer.
Roligt att få alla dessa fakta om Julaftonsprogrammet. Det måste ju trots allt räknas till modern folk- och kulturhistoria i Sverige.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-november-2007 vid 12:28
Jag hoppas att man får se någon glimt av Grodprinsessan när det är dags för inslaget med kommande disneyfilmer. Men filmen kanske visserligen är i ett för tidigt stadium ännu...
Till toppen
Gustav View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sweden
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Gustav Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-november-2007 vid 15:09
Jag gillar inte när de visar en sen ur en ny film som kommit, det förstör stämmningen! Det ska bara var de klassiska klippen.
Kalle Anka <3
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-november-2007 vid 17:03
Jag tycker det är kul att de visar någon scen från kommande filmer. Så får man ett litet smakprov och kan bestämma om man vill gå och se filmen på bio sen eller inte. Fast jag gillar inte klipp från uppföljare!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Gustav View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera Gustav Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-november-2007 vid 20:12
Jag håller inte med! Det finns tusentals trailers på nätet som man kan kolla på, enligt mig så förstör de  stämmningen men det gör inte så himla mycket
Kalle Anka <3
Till toppen
Patsa View Drop Down
Springschas
Springschas

Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Patsa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 21:40
Själv orkar jag numera bara kolla på Tomteverkstan och Kalle Anka... Tycker de borde byta ut fler inslag mellan åren så man blir överraskad annars sitter man bara och somnar (iofs rätt skönt efter all julmaten). Smile

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2007 vid 16:46
Vad tyckte ni om detta i år då?Smile Jag tyckte att det var roligare att titta än på länge ( har ingen aning varför Tongue) hehexD Fast Råttatouille ( eller hur det nu stavas) Kunde de hoppa över, 101 dalmatinerna var lite små gulligt... Skrattade åt dialekterna på figurerna! Big%20smile hehexD
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2007 vid 18:32
Jag tyckte den var bra som vanligt....och att årets nyhet blev Råttatouille var hela släktens gissning. Och det var bra att den var med tycker jag.Smile
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2007 vid 18:50
Jag trodde först att dom skulle visa klipp ur Enchanted. Bra att det inte blev från nån uppföljare. Varför visades det ett klipp från 101 Dalmatiner ? Är det bara för att den ska komma på DVD ? Vilka klipp var det från förra året ?
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

var: Mora
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2007 vid 18:53
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Jag trodde först att dom skulle visa klipp ur Enchanted.
Faktum är att det trodde jag också. Undrar varför de inte gjorde det?

Ändrad av Egd som fan - 25-december-2007 vid 18:53
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2007 vid 19:34
Alltid härligt att se dalmatinerna i farten. Cruella och Hjalle/Jeppe är ju inte fy skam heller.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 12:56
Jag blev också lite förvånad över att 101 dalmatiner var med. Men den är ju rätt rolig, så den fick gärna vara med. Min favorit var som alltid Tomtens verkstad. :D
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 13:06
Jo lite trist var det ju med nyheterna i år, Men å andra siden så har inte Disney några nya Animerade filmer som skulle varit redo att visa klipp från. Wall-e har premiär i sommar, och har bara släppts två trailers för den (och någon teaser har jag för mig) , och de visar ju inte mycket heller. och Disney's nästa verkar ju vara Bolt och den kommer ju inte förrän i slutet av nästa år. Men som sagt (även som jag hade hoppats på)..det kunde ju ha visat Enchanted (hade väl varit bättre ur marknadsföringssynpunkt också).

Ändrad av Daniel - 26-december-2007 vid 13:07
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 13:09
Varför visade dom 101 Dalmatiner ? Dom har väl aldrig visat klipp ur en kommande specialutgåva förr eller ?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 13:19
Jo de har de faktiskt..förra året visade de Peter Pan
http://www.magicmovies.se/mirage.asp?id=22
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Luke View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Luke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 16:30

Jag måste bara säga att det är rätt så irriterande att den svenska dubben ligger på den engelska...så att man hör den i bakgrunden..(när dom presenterar alltså)Ermm.. borde dom inte det kunna ta bort det engelska i bakgrunden?....

Till toppen
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 19:23
Efter 30 år eller hur länge det nu har visats så skulle folk bli galna om någon helt plötsligt gick och dubbade om Kalle. Jag har hört att de ett år tog bort Tjuren Ferdinand och det nära på blev uppror i landet.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 22:37
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Efter 30 år eller hur länge det nu har visats så skulle folk bli galna om någon helt plötsligt gick och dubbade om Kalle. Jag har hört att de ett år tog bort Tjuren Ferdinand och det nära på blev uppror i landet.

HahaLOL Det kan jag tänka mig! Big%20smile 

Funderade oxå på den svenska över den engelska.. men men det är inte hela världen, Hela Världen hade det varit om de dubbat om hela programmetWink Vilket jag tror inte händer de kommande 10 åren i alla fall Tongue

Till toppen
Gurra View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 162
inläggsval inläggsval   Citera Gurra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 22:43
http://www.magicmovies.se/mirage.asp?id=22

på den länken står det att Aristocats har varit med från 99 och frammåt men iår var den inte med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
Till toppen
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2007 vid 22:52
Inte förra, förr-förra, förr-förr-förra osv heller såvitt jag minns.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2007 vid 12:54
Nej det stämmer inte... En liten miss. Å andra sidan så stod det så i boken Disneys julafton, men det måste ha varit ett feltryck.

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-december-2007 vid 15:30
Postad av Daniel Daniel skrev:

Nej det stämmer inte... En liten miss. Å andra sidan så stod det så i boken Disneys julafton, men det måste ha varit ett feltryck.

Det står väl inte i boken att Aristocats har varit med alla år sedan 1999, bara att klippet var med just det året. Och det stämmer säkert. Jag tror inte det är något feltryck.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-december-2007 vid 18:02
Liiite nyfiken bara de som var i den åldern när "Den lilla Sjöjungfrun" var med på Kalle Anka vilken scen var det då? Började fundera... Jag var inte jätte gammal när de sändes liksom.Tongue Så är lite nyfiken! Big%20smile

Gott Nytt År På Er! Star

Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2007 vid 15:40
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Vad tyckte ni om detta i år då?Smile Jag tyckte att det var roligare att titta än på länge ( har ingen aning varför Tongue) hehexD Fast Råttatouille ( eller hur det nu stavas) Kunde de hoppa över, 101 dalmatinerna var lite små gulligt... Skrattade åt dialekterna på figurerna! Big%20smile hehexD

Jag kunde inte se det traditionella programmet kl 15 eftersom vi var på väg till släkten då. Däremot såg jag ett nytt program som visades i fyran. En ny tråd är skapad om detta program:

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2007 vid 16:05

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2007 vid 18:06
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Liiite nyfiken bara de som var i den åldern när "Den lilla Sjöjungfrun" var med på Kalle Anka vilken scen var det då? Började fundera... Jag var inte jätte gammal när de sändes liksom.Tongue Så är lite nyfiken! Big%20smile

Gott Nytt År På Er! Star

Är inte helt hundra, men visst var det Havet är djupt-scenen som visades då? Känns som om de oftare visade "huvudsången" från filmerna förr, eller det är kanske jag som minns helt fel...
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2007 vid 19:39
Hade vart kul att få veta vilka scener som visades från de andra filmerna från den tiden också. Mitt minne sträcker sig bara till Ringaren i Notre Dame, av någon anledning (ganska dåligt av mig).
Till toppen
Stolt_svensk View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Stolt_svensk Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2007 vid 04:27
Kan inte annat än att hålla med AllanTongue. Traditioner som Kalle på julafton är viktiga för vår kultur och vår kultur är viktig, så alltså är Kalle också viktig. Fast visst lite förnyelser hade väl inte skadat då och då kanskeLOL

Hej alla glada förrestenSmile
Du gammla du fria...
Till toppen
Nationalist View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Nationalist Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2007 vid 01:16
Jag registrerade mig idag och är glad att hitta folk som delar mina åsikter om våra svenska traditioner!
Klippen är i riktigt risig kvalitet, de borde spendera några hundra och köpa DVDversionerna och visa dom. Och en del musik är sur så jag tycker de borde göras om, göras rätt!
Vi kan inte låta framtida generationer får kolla på program med sur musik när vi kan göra bättre!
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media