Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bra saga/berättelse

Svara Svara Sida  <1 23456>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juni-2006 vid 17:07

Postad av Saga Saga skrev:

och sen vad det gäller jesus ja det finns ju många filmer om honom men ingen tecknad va...så varför inte hihi

När jag var liten såg jag en serie animerade features som handlade om hur två unga arkeologer tror jag åkte tillbaka i tiden till olika delar från bibeln. Huruvida Jesus var med i någon av dessa eller om det bara var från gamla testamentet kommer jag dock inte ihåg.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2006 vid 18:03
Postad av The Chosen One The Chosen One skrev:

DreamWorks har ju redan gjort Prinsen av Egypten och Josef, så nu kan Disney göra en teckand film om Noaks Ark eller Jesus.

Warner Bros har köpt ett manus för en animerad film med titeln Aardvark Art's Ark av Casey Affleck som kommer handla om en djurfamilj ombord på Noaks ark.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

var: Sweden
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juni-2006 vid 13:56

Silver när du menar hedningar vad hade du tänkt dig då Tongue

LOL
Då hade jag tänkt mig allt okristling, dvs vikingar, ra-avgudande egyptier, antika romare, kelter och hinduer och en massa andra

Ändrad av Silver - 07-juni-2006 vid 13:58

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

var: Sverige
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juni-2006 vid 14:07
Postad av Daniel Daniel skrev:

När jag var liten såg jag en serie animerade features som handlade om hur två unga arkeologer tror jag åkte tillbaka i tiden till olika delar från bibeln. Huruvida Jesus var med i någon av dessa eller om det bara var från gamla testamentet kommer jag dock inte ihåg.

ja dåså då skulle man ju kunna göra en tecknadfilm om jesus men det skulle nog bli lite stohej om den så så att säga....
Love will be your guide
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2006 vid 18:27
Postad av Silver Silver skrev:

LOL
Då hade jag tänkt mig allt okristling, dvs vikingar, ra-avgudande egyptier, antika romare, kelter och hinduer och en massa andra

okej nån speciell historia du skulle vilja se då , jag har inte nån bra koll på sånna typer och deras historier tyvärrConfusedEmbarrassedUnhappy
Love will be your guide
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juni-2006 vid 19:31
Utbudet är faktiskt oändligt.

Det finns en tråd här på Disneyfilmsidan som heter "Vikingar i disneyfilm" där jag tagit upp några vikingaexempel.

Vad gäller egyptierna och hinduerna är jag inte så påläst, men där finns framför allt väldigt balla gudomar. Hjältar är vanligt i den indiska mytologin, och deras äventyr skulle vara tacksamma historier i en disney-film.

Vad gäller kelterna så finns det massor där med... en ny, mer optimistisk variant av myten om Branwen? (Disney gjorde ju slutet lyckligt på Lilla Sjöjungfrun remember...):

"Branwen blev bortgift med den irländske kungen Matholwch, efter att Matholwch och Branwens bror Bendigeidfran ingått en allians. Under Matholwch vistelse i Brittanien hade han blivit förolämpad av en annan av Branwens bröder så när paret sedan kommer tillbaka till Irland och efter det Branwen har fött en son vid namn Gwern så tvingas Branwen arbeta i köket. Medan Branwen arbetar i köket så lärde hon en stare att tala och skickade den sedan till Brittanien med ett medelande till Bendigeidfran. Bendigeidfran begedde sig genast till Irland men hela sin här. I det påföljande kriget dog Bendigeidfran och det härjade båda länderna så illa att Branwen tillsist dog av brustet hjärta."

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2006 vid 18:50
ja där ser man ,visst den där historien verkar  intressant och kan man göra om andra sagor/berättelsers slut( tex den lilla sjöjungrun och ringaren i notre dame ) kan man ju göra det när det gäller denna oxåWink

men det här med vikingar och kelter och allt var det nu är låter intressant, tycker disney skulle kolla upp det lite och försöka få ihop nått, behövs ju lite variation, tycker det är för mkt djurhistorier nuförtiden och annat strunt, jag vill se en film med en bra och stark historia helt enkelt!
Love will be your guide
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2006 vid 17:28
Håller helt med dig. Kanske något i stil med Ice Age, fast det handlar om människor. Jag syftar då på tiden inte på humorn i filmen och så.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 17:46
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Håller helt med dig. Kanske något i stil med Ice Age, fast det handlar om människor. Jag syftar då på tiden inte på humorn i filmen och så.
aa så du menar en film  om istiden och grottmänniskor då alltså TongueSmile låter intressant, då kan man ju lägga in lite historia i historien oxå Wink 
Love will be your guide
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 18:16
"Grottbjörnens Folk" och "Hästarnas Dal" som animerade långfilmer? Now we're talking!!

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 19:28

ja grottbjörnar och hästar schystSmile ( har ingen aning om vad det där är för historier men låtet intressant iaf Wink) man kanske ska starta ett eget filmbolag...då får man som man vill förhoppningsviss o bra idéer verkar ju finnas så det skulle nog funka bra hehe

Love will be your guide
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2006 vid 22:51
Jean M Auel har skrivit dessa historier, plus några till, om grottfolkskvinnan Ayla. Det som händer henne är ibland grymt, ibland fantastisk, ibland romantiskt, ibland tragiskt. Men jag är osäker på om det skulle passa Disney faktiskt... De som har läst böckerna vet vad jag menar.

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-juni-2006 vid 08:48
Jag vet att ni har nämnt de här böckerna förut, skulle gärna vilja läsa dom, då nästan alla säger att dom är bra.

Precis, istiden och grottmänniksor och sånt, haha uttryckte mig inte så bra där. Men man behöver ju inte göra just dom böckerna. Hur många historier kan man inte få till på istiden liksom?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2006 vid 00:29
En saga som skulle passa bra som disneyklassiker är Shirin Farhad eller Chosreos and Shirin på engelska. Det är en väldigt gammal persisk saga och den är rätt okänd i Europa men den går att hitta  i olika hemsidor(särskilt i wikipedia, på engelska).

Sagan utspelar sig i antikens Persien. Det handlar om en fattig stenhuggar pojke vid namn Farhad som blir kär i en prinsessa vid namn Shirin. Men eftersom han är en fattig stenhuggare och hon är av kunglig börd blir deras kärlek komplicerad.

Om ni vill veta mer om sagan är det bara att gå in i wikipeda.org och söka. Det är en rätt bra berättelse, lite som Aladdin ungefär men lite allvarligare.

Ändrad av The Chosen One - 28-juni-2006 vid 00:30
Jag lever för staden.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2006 vid 01:06
Ah, Persien är magiskt. Där finns lysande material till bra disneyfilmer. Öst överhuvudtaget tror jag har många bra berättelser, miljöer och synvinklar på saker som skulle passa för en animerad film!

Till toppen
Holes View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Holes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2006 vid 18:06
Undar just om det går att få till någon bra film om rymdvarelser? Eller kanske någon hotad djurart?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2006 vid 15:00
Rymdvarelser skulle nog funka, bara det inte blir något i stil med Loyd i Rymden
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Holes View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Holes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2006 vid 13:32
Hehe, ja, usch vilken flopp det skulle bli då!
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2006 vid 20:02
Jag måste säga att jag gillar nog de disneyfilmer som har med djur att göra eller en riktig bra gammal saga som tex askungen då... kan bara inte komma på nån som skulle vara intressant som disneyfilm just nu hmm kanske dax att gå till biblan och kolla efter nån trevlig bok hehe ....men vad heter den där sagan om två systrar och nån björn som egentligen är en förtrollad prins  ok den historien kanske påminer om andra sagor men man kan ju lixom utvreckla sagan och förändra den
Love will be your guide
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2006 vid 20:49

....men vad heter den där sagan om två systrar och nån björn som egentligen är en förtrollad prins  ok den historien kanske påminer om andra sagor men man kan ju lixom utvreckla sagan och förändra den

Jag kommer inte ihåg hela den sagans svenska titel, men på engelska heter den Snow White and Rose Red. 

Information:
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2006 vid 08:55
ja just det  så var det ju tack för infon :)! , hmm jag undrar om den inte heter snövit och rosenröd på svenska ... och den verkade inte ha så mkt gemmensamt med de andra sagorna iallfall ju. men lite förrvirande var det med det där med snövit ja hur som helst så skulle det nog kunna bli en bra disneyfilm hehe
Love will be your guide
Till toppen
The Chosen One View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 91
inläggsval inläggsval   Citera The Chosen One Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2006 vid 18:47
Jag har kommit på två bra sagor/berättelser som redan är filmer men som skulle passa som disneyklassiker.

Den första är Ben-Hur: A tale of Christ(1959), en gammal klassiker som blev mycket framgångsrik och som var den första filmen som vann 11 Oscas(bl a bästa film).  Judah Ben-Hur är son till en rik judisk familj i Jerusalem. Han återförenas med sin barndomsvän, Messala, som nu är en romersk legionär, men deras politiska åsikter går isär och vänskapen blir lidande. En mycket bra berättelse och skulle passa rätt bra som en animeradfilm.

http://www.imdb.com/title/tt0052618/

Den andra filmen är The Adventures of Baron von Münchausen(1988), är en fantasi/äventyrfilm. Den fantastiska hisorien om aristokraten från 1600-talet hans talangfulla följeslagare och en liten flicka och deras försök att räddda en liten stad från turkarna. Att bli slukade utav ett sjöodjur, resa till månen, en dans med Venus och en flykt till från liemannen är bara en del av äventyren som dom upplever tillsammans.

http://www.imdb.com/title/tt0096764/

Jag tycker att båda passar som disneyklassiker men mest Baron von Münchausen för att de är en mer barnvänligare film men Ben-Hur skulle också passa bra som disneyklassiker. Jag skulle veta vad ni andra tycker.

Ändrad av The Chosen One - 11-augusti-2006 vid 18:50
Jag lever för staden.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2006 vid 19:07
ja just det Ben-Hur ja  den filmen började jag att se en gång men orkade inte titta vidare då den verkade så trist  men jag vet ju inte vad jag tycker om den egentligen då jag inte såg klart den, intressant förslag tycker jag det är iaf :)

den där andra filmen har jag aldrig hört talas om...men av de du berättar så låter det faktiskt som om de skulle kunna funka väldigt bra som en disneyklasskier, att den utspelar sig på 1600-talet har en flicka med i handlingen och det där med sjöodjuret och månen låter ju spännande lite sånt som en klasskier ju ska ha !
Love will be your guide
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-februari-2007 vid 19:54
Kanske sagan om Blåskägg skulle fungera som animerad film?

Fast man kanske får göra om vissa delar ... Ermm

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-februari-2007 vid 20:37

Blåskägg hmm den historien verkar bekant ...b finns de ingenstans man kan läsa om den eller läsa den på svenska...

de finns som sagt lite olika historier/sagor de gäller bara att man letar lite TongueWink
Love will be your guide
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 18:53
Jag har också funderat över myter/sagor, romaner eller historiska händelser som Disney skulle kunnat ta sig an. Det skulle vara kul om dom hade något som hörde till norden någon gång också. Kanske en Svensk folksaga/myt? Tongue
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 10:57
Postad av Fircone Fircone skrev:

Jag har också funderat över myter/sagor, romaner eller historiska händelser som Disney skulle kunnat ta sig an. Det skulle vara kul om dom hade något som hörde till norden någon gång också. Kanske en Svensk folksaga/myt? Tongue

Högre upp i tråden har vi diskuterat exakt det - att vikingar och asagudarna vore tacksamt material för intressanta disneyfilmer. Jag föreslog dessutom "Nibelungens Ring".

Till toppen
SkylarkDiamond View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera SkylarkDiamond Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 13:57
Postad av Silver Silver skrev:

Postad av Fircone Fircone skrev:

Högre upp i tråden har vi diskuterat exakt det - att vikingar och asagudarna vore tacksamt material för intressanta disneyfilmer. Jag föreslog dessutom "Nibelungens Ring".

Nibelungens Ring har död och hämd som centralteman vilket jag tror skulle vara något brutalt för en barnfilm. Jag tror att folksagor skulle göra sig bättre och det kan man dessutom mildra så att det passar hela familjen. Det är inte så lätt att ändra huvudhandlingen i ett gammalt hjälteepos. Man skulle också kunna göra en film om de svenska vikingar som var handelsfarande, som till exempel reste på floderna ända till Ryssland och Asien. De var inte ute efter att plundra som till exempelvis de danska vikingarna. 
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-november-2007 vid 20:27
På YouTube så finns det klipp från en film som är tecknad som heter The Princess And The Pea. (Ej Disney) Tror det är Prinsessan På Ärten. Skulle inte den sagan kunna passa som disney ?
Till toppen
Stolt_svensk View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Stolt_svensk Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2007 vid 04:37
Jag håller med här. Man kanske till och med skulle kunna ta något seriösare/tyngre ämne som legenden om Anne Frank etc. Problemet med sånna är väl iofs att det är svårt att få ett lyckligt slut men det är ju också en av historias fördelar eftersom historien änsålänge inte har något slutWink

EDIT: Skulle vara ett citat här:

Sen tänkte jag att det borde väl finnas någon verklig berättelse man kan andvända sig av som man gjorde med Pocahontas. Det är väl bara att leta lite i historie böckerna

SÅ du menar att du vill se gamla legender och historiska händelser?

Det är en ganska bra idé. Skulle vara intressant (och även bildande) att se en sådan film.

Ändrad av Stolt_svensk - 30-december-2007 vid 04:39
Du gammla du fria...
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media