| Författare |
|
Egd som fan
Manusförfattare
var: Mora
Status: Offline
Poäng: 246
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-juli-2007 vid 14:17 |
Vad är de salladerna gjorda av då? Jag gissar på sjögräs där också. Men då måste de göra något med det för att det ska bli olika smak på gräset  .
Vad var han för sorts djur? Jag minns inte han nu, men kanske om jag vet vad han var för sorts djur  .
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 01:36 |
Egd som fan skrev:
Vad var han för sorts djur? Jag minns inte han nu, men kanske om jag vet vad han var för sorts djur  . |
Han var inget djur alls.  Han var en "sjöjungfru", hrmm, sjöman? Sjölevande varelse? Han var från havsfolket helt enkelt.  Han har lite orange-liknande hår och grön stjärt. Han är med i alla fall ett par avsnitt, vet inte hur många men har sett honom i flera olika.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 21:46 |
Allt som inte är växter är djur (Förutsatt att det lever).
Menar du en sådan där triton?
Tyvärr tänds det ingen  , men det kanske är för att jag inte har sett så många avsnitt  .
|
 |
mimmi
Effektanimatör
Poäng: 133
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 22:22 |
Egd som fan skrev:
Tyvärr tänds det ingen  , men det kanske är för att jag inte har sett så många avsnitt  . |
Ser du sjöjungfruarna/männen som djur? Intressant.. ;D Eller syftar du kanske bara på att alla människor också är djur?
Ändrad av mimmi - 06-juli-2007 vid 22:23
|
|
anything can happen with a little pixie dust
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 22:50 |
Egd som fan skrev:
Tyvärr tänds det ingen  , men det kanske är för att jag inte har sett så många avsnitt  . |
Precis, så kanske man säger om de manliga sjöjungfruarna?  Han är med i minst 5 avsnitt i alla fall. Vet dock inte om han har så speciellt stor roll eller om det är så att jag bara råkat se de avsnitten han råkade vara med i. 
Minns också en sjöjungfru som är stum (eller så var det döv?) som Ariel träffar. Någon annan som också minns henne? Hon hade rosa-lila stjärt och mörkbrunt hår. Och en blå(?) bläckfisk som översatte allt hon sa åt henne.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
mimmi
Effektanimatör
Poäng: 133
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 22:54 |
Bara lilla jag skrev:
Minns också en sjöjungfru som är stum (eller så var det döv?) som Ariel träffar. Någon annan som också minns henne? Hon hade rosa-lila stjärt och mörkbrunt hår. Och en blå(?) bläckfisk som översatte allt hon sa åt henne. |
Ja, henne minns jag. Har för mig att det avsnittet var väldigt såhär.. pedagogiskt? Fast minns inte riktigt. Kan inte heller komma ihåg om det var stum eller döv hon var, men pratade inte hon och Ariel med varandra på teckenspråk? Jag har för mig att hon hade jättevacker sångröst och alltså var döv, men kan ha fel.. Jag borde ta och skaffa serien, minns att den var bra.
Ändrad av mimmi - 06-juli-2007 vid 22:57
|
|
anything can happen with a little pixie dust
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-juli-2007 vid 12:13 |
Jag har för mig att det var så att hon ville sjunga. Dom skulle ju i alla fall träffa någon slags magisk sjöstjärna (som inte var magisk sen) för att få sin högsta önska i uppfyllelse. Ariel ville dansa och jag har för mig att hon tjejen ville sjunga? Gick inte låten "Sjunga en sång, dansa en dans" något sånt?
Fast hon var väl med i fler än ett avsnitt? Har för mig man fick se henne igen.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-juli-2007 vid 22:54 |
mimmi skrev:
Egd som fan skrev:
Ser du sjöjungfruarna/männen som djur? Intressant.. ;D Eller syftar du kanske bara på att alla människor också är djur?
|
Jag menade att ALLT som lever och som inte är växter, är djur. Men jag kanske har fel?
|
 |
disney_girl
Medproducent
var: Sverige
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-juli-2007 vid 12:27 |
Bara lilla jag skrev:
Jag har för mig att det var så att hon ville sjunga. Dom skulle ju i alla fall träffa någon slags magisk sjöstjärna (som inte var magisk sen) för att få sin högsta önska i uppfyllelse. Ariel ville dansa och jag har för mig att hon tjejen ville sjunga? Gick inte låten "Sjunga en sång, dansa en dans" något sånt?
Fast hon var väl med i fler än ett avsnitt? Har för mig man fick se henne igen. |
Gabriella heter den flickan. Är med i avsnittet Den Magiska Sjöstjärnan. Tror att det hette så. Gabriella ville sjunga. Och Ariel ville ha två ben. Serie avsnitten fanns på vhs ett tag. Vet ej om dom finns att få tag i numera. Jag har alla vhs filmerna. (Blåa fodralen. Har dom i min Ariel samling.) Sången heter Daring To Dance på engelska.Avsnittet är även med på dvdn Prinsess Sagor volym 1.
|
 |
iHans
Nykomling
var: Sweden
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-juli-2007 vid 23:19 |
|
Detta är min absoluta favorit film, den är helt perfekt.. Jag kan se den om och om igen utan att tröttna.. Engelska versionen är den bästa för övrigt.. tycker inte att de svenska röstskådespelarna är särskilt bra.. tyvärr
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-augusti-2007 vid 20:47 |
Hjälp, vad har hänt här? Det har försvunnit ett helt gäng inlägg. Varför då?
Till iHans: Varför tycker du inte om de svenska rösterna? Fuktum är att jag tycker mer om de svenska rösterna än originalrösterna (!). Men jag skulle väldigt gärna vilja veta varför du tycker så.
|
 |
Gurra
Scenograf
Poäng: 162
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-augusti-2007 vid 10:32 |
|
Den lilla sjöjungfrun har fin musik, men jag gillar inte ariels svenska röst, den är så mesig, men musiken är jättebra! Sebastian är cool och jag gillar hans låt Havet är djupt. Men den lilla sjöljungfruns betyg av mig blir nog 8/10
|
|
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
|
 |
Sessyi
Nykomling
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-september-2007 vid 18:04 |
|
Jag håller med förre talare. Sissel gör inte ett övertygande jobb faktiskt. Måste dock sätta 8/10 också på grund av den fantastiska historien. Det var verkligen Disneys stortid under de åren.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-september-2007 vid 16:53 |
Vad är det ni inte gillar med Sissel, varför är inte hon övertygande? 
Angående orginalrösterna och de svenska så kan jag ju också lägga till att Havet är djupt/Under the sea är väldigt mycket bättre på svenska enligt min mening. Den engelska versionen känns så...dämpad. Det är nog det ordet jag tänker på när jag hör den.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-september-2007 vid 19:11 |
Håller helt med Bara lilla jag (oväntat), Havet är djupt är mycket bättre på svenska faktiskt. Tycker den svänger mer än den engelska.
Angående Sissel så är jag lite kluven. Tycker hon har jättefin röst som passar till Ariels karaktär, men jag retar mig lite på hennes norska brytning emellanåt.
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-september-2007 vid 19:43 |
Håller med angående Sissel, visserligen gör hon ett bra jobb men det känns lite skumt att man valt en norsk sångerska istället för en svensk? Inte för det egentligen spelar någon roll, men det blir störande i vissa lägen ("Vad dom nu heter..?").
Däremot håller jag inte riktigt med om vad som sägs om Havet är djupt. Visserligen är den ruskigt bra på svenska (Per Myrberg är bra i hela filmen), men tycker den gör sig ännu bättre på engelska. Sebastians reggae-röst är ju klockren. Tycker överlag att hela filmen är bra mycket bättre på engelska (det har jag sagt förr). Skulle nog vilja säga att Den lilla sjöjungfrun är den bäst ljudsatta Disneyklassikern av alla (även om den svenska versionen också är bra) 
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-september-2007 vid 22:00 |
|
Jag gillar faktist också den svenska dubbningen bättre än den engelska. Och det beror mest på att jag aldrig har sett tjusningen i Jodi Bensons röst. Jag tycker nästan att den är liksom lite klen. Särskilt i "Part of your/that (står olika överallt. På ett ställe stod det till och med att den hette "I want more") world. Men inte heller Sebastians engelska röst har imponerat på mig (min absoluta "Sebastian-favorit-röst" är den som används i tvåan (är inte det Anders Öjebo?)). Men alla tycker ju olika.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2007 vid 12:28 |
Jag har aldrig stört mig på Sissels brytning, tycker mer att det ger Ariel en mer orginell röst. Blir ju mer utstickande på det viset. "Vad dom nu heter" som Hades gav som förslag på störande är en av de stunder då man verkligen hör hennes brytning och också en av mina favoritstunder vad hennes tal beträffar. Men alla tycker ju olika.
Visserligen kan jag tycka att Sebastians reggae-röst är ganska skön, men det är ändå något med Under the Sea som inte klaffar för mig. Den känns så tam, låten kommer liksom aldrig igång.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2007 vid 15:04 |
|
Havet är djupt är en kanonlåt förstås, men Ta en kyss har faktiskt ingen chans mot Kiss the girl. Det tycker jag verkligen :) Just den scenen, på engelska, är nog min absoluta favoritdisney-scen.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2007 vid 15:37 |
|
Där är jag villig att hålla med dig. Kiss the Girl är bättre än Ta en kyss, där gillar jag verkligen den engelska rösten och saken är den att den låten inte behöver komma igång utan ska ligga lite lågt, vilket de lyckades perfekt med i orginalet.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-september-2007 vid 21:59 |
|
Jag vet inte vad jag ska ska skriva; jag är som förstummad. Ni upptäcker saker som jag aldrig ens har tänkt på, de är självklara för mig. Men jag har inte heller sett den engelska dubben särskilt väl.
|
 |
sally.johansson
Nykomling
Poäng: 2
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-september-2007 vid 15:49 |
Filmen är verkligen helt underbar. Jag hade den tidigare på VHS men bandet har blivit helt uttittat....så jag köpte den på DVD..
Jag håller med om att senare disneyfilmer inte håller samma klass men jag tycker faktiskt att björnbröder nästan når sama klass. Den känns i ala fall som en riktig klassiker
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-september-2007 vid 20:53 |
Nu ska jag komma dragandes med ett sånt där udda uttalande igen, med risk för att bli halshuggen. Jag tycker att Den lilla sjöjungfrun är en helt okej film, bättre än många andra, men jag tycker inte den är så fantastiskt superduperbra som alla andra verkar tycka. Lite som med Lejonkungen, en bra film men det finns andra som jag hellre tittar på om jag känner för en bra Disneyfilm en kväll. Snart blir jag väl utfryst av er andra, varken Lejonkungen eller Den lilla sjöjungfrun är bland mina favoriter. Var ska det sluta...
För övrigt håller jag med Bara lilla jag, Under the sea svänger liksom inte lika bra som den svenska versionen. Kiss the girl eller Ta en kyss tycker jag går på ett ut. Åtminstone vad jag kommer ihåg, det är längesen jag hörde den engelska versionen.
|
|
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-september-2007 vid 15:42 |
Svenzon skrev:
Nu ska jag komma dragandes med ett sånt där udda uttalande igen, med risk för att bli halshuggen. Jag tycker att Den lilla sjöjungfrun är en helt okej film, bättre än många andra, men jag tycker inte den är så fantastiskt superduperbra som alla andra verkar tycka. Lite som med Lejonkungen, en bra film men det finns andra som jag hellre tittar på om jag känner för en bra Disneyfilm en kväll. Snart blir jag väl utfryst av er andra, varken Lejonkungen eller Den lilla sjöjungfrun är bland mina favoriter. Var ska det sluta...
För övrigt håller jag med Bara lilla jag, Under the sea svänger liksom inte lika bra som den svenska versionen. Kiss the girl eller Ta en kyss tycker jag går på ett ut. Åtminstone vad jag kommer ihåg, det är längesen jag hörde den engelska versionen. |
Yes yes! Woho!  Äntligen någon som håller med mig!
DLS är verkligen ingen favorit för mig, tvivlar på om den ens platsar på min topp-10-lista. Tvivlar faktiskt på om jag ens ska köpa den på dvd.
Jag tycker den är lite mesig och sen så är inte sångerna så starka på något sätt..
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-september-2007 vid 19:20 |
Haha, jag som trodde jag var ensam om den där åsikten.  Fast jag håller bara med dig till hälften. Sångerna gillar jag, Havet är djupt är en av mina favoriter bland Disneylåtar, och att köpa den på dvd var det ingen tvekan om för mig. Det är trots allt en klassiker. Samlar man så samlar man, och sååå dålig är den inte. Men som du sa, den är lite mesig liksom. Tror inte att jag har den på topp-10-listan heller...
|
|
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-september-2007 vid 10:09 |
Kan förstå varför ni inte tycker att den är superbra, men jag förstår inte riktigt Sockerpajens anledning att sångerna inte är så starka? Visst jag kan hålla med om Havet är djupt osv men Part of your world är väl ändå inte så "klen"? Eller så påverkas jag av att jag själv älskar just den låten.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-september-2007 vid 13:19 |
Nej, det var just den delen av Sockerpajens inlägg som jag inte höll med om heller. Jag tycker också om musiken och sångerna.
|
|
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-september-2007 vid 17:06 |
|
Jag tycker bara inte om dem, känns så mesiga, jag gillar inte riktigt Sissels röst..
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-september-2007 vid 11:02 |
|
Men hur är det med orginalet då? För jag kan förstå om du har något emot Sissels röst men med en annan röst? För låten i sig kan jag för mitt liv inte se som mesig? Fast alla tycker ju olika såklart...
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-september-2007 vid 15:43 |
|
Sissel sjunger ju bara en låt, och den tycker jag är mycket bättre på engelska med Jodi Benson. Det tycker jag i och för sig om alla låtarna i filmen (som för övrigt är bland den bästa filmmusiken nånsin, värt att nämnas ibland :P) även om dom är rätt bra på svenska också.
|
 |