| Författare |
|
Starchild
Inbetweener
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 33
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-juni-2007 vid 22:32 |
|
en sidékick är en tja vad skall man säga... en stereotyp i filmiska sammanhang, eller en nära medhjälpare till "HJÄLTEN" i sammanhanget :)
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
var: Mora
Poäng: 246
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-juni-2007 vid 20:47 |
Hades skrev:
Sebastian ligger klart i toppskiktet bland Disneyfigurerna :) dels har han skönaste dialekten på engelska, dels sjunger han två av de bästa Disneylåtarna någonsin, dels så...ja, kolla namnet. Bara en sån sak.
Måsart gillar jag också, men Sebastian ligger steget före. |
Vilket namn? Vad menar du? 
Jag tycker att Sebastian har en skönare dialekt på svenska. Men det är min åsikt.
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-juni-2007 vid 20:42 |
Svenzon skrev:
Sebastian och Måsart är lätt det bästa med den här filmen. Men Disneys bästa sidekicks..? Njää... |
Vilka är bättre tycker du då?
Nu må jag låta dum, men jag har inte riktigt fattat vad som menas med "Sidekicks"? Någon som kan förklara det för mig?
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-juni-2007 vid 17:38 |
Sebastian ligger klart i toppskiktet bland Disneyfigurerna :) dels har han skönaste dialekten på engelska, dels sjunger han två av de bästa Disneylåtarna någonsin, dels så...ja, kolla namnet. Bara en sån sak.
Måsart gillar jag också, men Sebastian ligger steget före.
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-juni-2007 vid 17:34 |
|
Sebastian och Måsart är lätt det bästa med den här filmen. Men Disneys bästa sidekicks..? Njää...
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-juni-2007 vid 18:57 |
Inga andra som är jämförbara?
|
 |
Mendez
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-juni-2007 vid 18:53 |
|
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-juni-2007 vid 17:18 |
Jo det är klart. Glömde han.
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-juni-2007 vid 13:40 |
och Sebastian
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-juni-2007 vid 07:58 |
ImustbeNicer skrev:
underbar film <3 |
Varför tycker du att den är underbar? Visst, jag tycker också att den är underbar, men jag skulle gärna vilja se att du argumenterar för vad du tycker istället för att du bara skriver att du tycker att den är underbar. Och det är jag nog inte ensam om att tycka.
T.ex. jag tycker att denna film är underbar pga. den fantasiska musiken och sången som den innehåller. Men också den fantastiska animeringen och handlingen drar upp betyget rejält.
|
 |
ImustbeNicer
Nykomling
var: Sweden
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juni-2007 vid 22:53 |
|
underbar film <3
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juni-2007 vid 21:39 |
Okej, tack för infon, "Bara lilla jag". Jag måste ta och se serie-avsnitten...
Tro om de tycker tång är gott? Nåja, för dem smakar det väl som spaghitti gör för oss...
Om det inte är en grotta, vad är det då?
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juni-2007 vid 21:12 |
Egd som fan skrev:
Bara lilla jag skrev:
Egd_som_fan de äter och fryser i serien men jag kan inte minnas att de gör de i filmen. Men Ariel både fryser och äter i serien i alla fall.  |
I serien hmm... Jag har inte sett serien på åratal så jag minns inte, men så är det säkert.
|
Så är det i alla fall. Minns det tydligt.  I ett avsnitt äter de något spaghetti-liknande som ser ut som typ tång eller något sådant. Och så äter de kakor som han Urchin (hur stavas han?  ) stjäl i det första avsnittet han är med i om jag minns rätt.
Och så fryser Ariel när hon simmar ner i en slags grotta som sedan inte visar sej vara en grotta i alla fall, hon säger nämligen "Det är kallt". 
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juni-2007 vid 20:06 |
Bara lilla jag skrev:
Egd_som_fan de äter och fryser i serien men jag kan inte minnas att de gör de i filmen. Men Ariel både fryser och äter i serien i alla fall.  |
I serien hmm... Jag har inte sett serien på åratal så jag minns inte, men så är det säkert.
Jag såg en gång en bild ett omslag (Jag har det inte själv), där det såg ut som om Ariel hade (när hon satt på stenen) två ben som gick ihop efter ca. 2 dm (egen uppskattning) till en rund fenkropp. Delningen liknade ett dike  , eller grop, eller nåt sånt. Kan det stämma?
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juni-2007 vid 19:56 |
disney_girl skrev:
I slutet av 2an så ser man ju inte hur Ariel blir människa igen. När Morgana försvunnit så pratar Ariel och Eric samt Triton med Melody. Och då sitter Ariel brevid Eric. Men man får inte se när Ariel får ben igen. (Denna diskussion tillhör nog Sjöjungfrun 2 tråden) En annan sak också. I ettan i början så är Ariels fena ljusblå. Likaså i tv serien. I tvåan är den mer grön. |
De kanske har gjort ett sådant där klipp som de gör i riktiga filmer, vad vet jag. Men jag tycker också att man borde få se det. (Men egentligen, den enda som man ser fövandlingen på är väl Melody i tvåan, ser man någon i ettan? Kanske när Ariel är hos Ursula första gången?)
Fenfärgsskillnaden kanske beror på att hon blir äldre; mellan serien och ettan är det ju inte så många år, mellan ettan och tvåan är det ca. 12-13. (Jag har inte noterat någon större skillnad men du har troligen rätt. Jag har inte kollat så noga på den biten.)
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-juni-2007 vid 19:49 |
Starchild skrev:
men de är ju fiskar typ..
fiskar fryser väl inte :D |
Men precis när Melody får ben igen i tvåan när hon och Blunder är instängda i isgrottan så måste det väl vara kallt. Och då är hon ingen fisk  . Men visst, den här diskussionen tillhör egentligen tråden DLS 2.
Ändrad av Egd som fan - 12-juni-2007 vid 19:49
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-juni-2007 vid 23:25 |
Egd_som_fan de äter och fryser i serien men jag kan inte minnas att de gör de i filmen. Men Ariel både fryser och äter i serien i alla fall.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
disney_girl
Medproducent
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-juni-2007 vid 22:38 |
|
I slutet av 2an så ser man ju inte hur Ariel blir människa igen. När Morgana försvunnit så pratar Ariel och Eric samt Triton med Melody. Och då sitter Ariel brevid Eric. Men man får inte se när Ariel får ben igen. (Denna diskussion tillhör nog Sjöjungfrun 2 tråden) En annan sak också. I ettan i början så är Ariels fena ljusblå. Likaså i tv serien. I tvåan är den mer grön.
|
 |
Starchild
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-juni-2007 vid 22:15 |
men de är ju fiskar typ..
fiskar fryser väl inte :D
|
 |
Starchild
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-juni-2007 vid 22:13 |
tjae.. skulle de ha med allt sånt så skulle det bli en väldigt låååång film och tråkig..
de spelar nog ingen roll vilken film/serie du ser så går folk aldrig på toa heller ;)
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-juni-2007 vid 22:09 |
Ett par generella frågor bara:
1. Tycker de aldrig att det är kallt i vattnet? I tvåan (borde jag kanske ha skrivit om i den andra tråden) så är de ju vid sydpolen, och där är ju vattnet strax över fryspunkten  .
2. Äter de aldrig? De nämner nästan aldrig ens mat vad jag vet. Visst, när Ariel precis har blivit människa ska de ju äta (det är ju när hon använder "Dinkelhopparen" (jag tror den kallades så)(gaffeln). Men i tvåan (tokigt igen kanske) när Melody blir tagen till Morgana av rockorna och "Lill-underström" (Lill-spigg, hehe), så äter hon ju ingenting på hela dagen(?)
Det finns säkert ännu fler mystiska uteblivna händelser men jag kommer inte på några nu.
Min teori är att sådant skulle ta för lång viktig tid att sätta ihop, och då skulle filmen inte bli så mycket film längre. Det skulle bara bli "livets krav" eller vad man ska kalla det. (Äta och frysa osv.) Jag efterlyser gärna synpunkter på min teori. Jag vill liksom bli lite rättad (Kanske inte tillrättavisad hårt men jag vill veta vad ni tycker).
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-juni-2007 vid 10:17 |
|
Jo det är sant, men ändå. Det är ju liksom den som håller i den som styr den. Och det är ju vad den personen vill som den utför. det var lite så jag menade. Men visst har du rätt i att den är magisk.
|
 |
Starchild
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-juni-2007 vid 23:19 |
treudden är ju magisk ;)
då är vad som helst möjligt ;)
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-juni-2007 vid 23:16 |
|
Jag undrar om treudden fungerar som någon sorts tankeförstärkare? Den gör ju liksom vad ägaren tänker(?). Åtminståne vad man tror att de tänker. Och när ägaren blir arg börjar den lysa av bara farten. Och den gjorde ju Ursula stor. Bara en tanke.
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-april-2007 vid 10:59 |
|
Någon som vet om nuvarande dvd utgåva sålt bra ?
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-april-2007 vid 06:51 |
disney_girl skrev:
Kommer sjöjungfrun släppas på dvd igen om några år ? Blir det då 2 disc tro ? |
Man kan utgå från att Den lilla sjöjungfrun kommer att släppas igen så småningom. Men räkna med att det kommer att dröja omkring sju år till nästa gång. Det finns ingen idag som kan säga vilka specar den kommer att ha då.
|
|
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-april-2007 vid 13:50 |
|
Kommer sjöjungfrun släppas på dvd igen om några år ? Blir det då 2 disc tro ?
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-april-2007 vid 18:27 |
Bara lilla jag skrev:
disney_girl skrev:
(Avskyr fortfarande frambilden på svenska dvd fodralet. Tur att jag har USA fodralets bild. |
Håller med dig. Den är riktigt dålig med tanke på hur bra dom kunde ha gjort den. Speciellt Triton ser konstig ut. Hur ser USA fodralet ut? Som din avatar? |
Jag har filmen med min avatarbild. Jag köpte engelska dvdn via megastore.se. Import från England.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-mars-2007 vid 10:29 |
disney_girl skrev:
(Avskyr fortfarande frambilden på svenska dvd fodralet. Tur att jag har USA fodralets bild. |
Håller med dig. Den är riktigt dålig med tanke på hur bra dom kunde ha gjort den. Speciellt Triton ser konstig ut. Hur ser USA fodralet ut? Som din avatar?
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
loloo
Nykomling