| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Fproffs
Animatör
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 88
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-december-2006 vid 18:39 |
|
Nu är det bara så (för mig iaf) att - Ingen "Kalle Anka's fotografiska expedition" eller "Ferdinand" eller den lilla snutten ur "Askungen" och "Robin Hood" så blir det ingen jul...!
|
|
"Bonjour, mademoiselle!"
|
 |
Hjortron
Storybordartist
var: Sweden
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-december-2006 vid 15:55 |
höjdpunkten på julen är att sitta framför tven med hela tjocka släkten och kolla på kalle anka men jag tycker att det är arne waise som ska sitta där i sin fotölj och sitt ljus och presentera kalle. vem är det som ska göra det i år? jag har inte hört nåt om det..
|
 |
Mendez
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-december-2006 vid 13:47 |
|
Jag läste i tv-bilagan idag att dom nya som sänds på julafton är Peter Pan och Bilar.
|
 |
Silver
Produktionsassistent
Poäng: 437
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-december-2006 vid 19:25 |
|
Gud så tråkigt. Bilar som är utrist och Peter Pan har man väl sett? Kan de inte försöka presentera någon fräscht! Förr var det de nya klippen den enda höjdpunkten för mig med Kalles Jul, nu tänker jag inte ens slå på tv:n. Visst är traditioner kul, men inte om man blir uttråkad av dem.
|
|
::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
|
 |
Saga
Matte Artist
Poäng: 693
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-december-2006 vid 14:24 |
samma här tyckte alltid bäst om att få se de nya klippen , man har lixom tröttnat lite på de andra men på senare år tycker jag inte ens de är nåt kul att se längre... men jag tittar på hela programmet iaf 
|
|
Love will be your guide
|
 |
Mendez
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-december-2006 vid 17:11 |
|
Jag kommer aldrig tröttna på dom gammla. Jag älskar det lika mycket nu som förr.
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-december-2006 vid 19:00 |
Jag tycker om alla klippen :) Jag brukar faktiskt inte gilla dme nya klippen så mycket, typ Kronkos nya stil och såna men när det var "reklam" för Björnbröder var det okej. Mina favoriter är Ferdinand, Robin Hood, Och Kalle Ankas expedition. Alla i släkten kollar när det är Kalle, t.o.m. farfar, fast han somnar i början och vaknar sen och lyssnar på "Ser du stjärnan i det blå" (hans favorit)
Och en annan favorit! Tomtens verkstad! Total diggar den rutiga färgen och hur dem sätter ihopa gunghästar :)
God Jul <3
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-december-2006 vid 21:25 |
Jag gillar också de gamla klippen. De nya är bäst när de är reklam för den nya klassikern, men det är så tråkigt när de visar klipp ur uppföljare. När jag var mindre så var det nästan höjdpunkten med Kalle Anka på julafton, att få se vad det var för disneyklassiker som skulle komma på bio nästa år. Men Tomtens verkstad är en given favorit!
God jul på er allihopa!!
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Mendez
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-december-2006 vid 23:35 |
|
Peter Pan var helt ok. Men Bilar var så tråkig.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 13:13 |
Tomtens verkstad äger så hårt. Detaljrikedomen gör mig lika imponerad varje jul. Helt underbar. Inte kan man tröttna på Kalle på julafton inte.
Ändrad av 101dalmatiner - 25-december-2006 vid 13:13
|
 |
Silver
Produktionsassistent
Poäng: 437
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 14:03 |
|
... vissa kan tröttna. Mer behöver jag inte säga.
|
|
::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
|
 |
ErikaJansson
Scenograf
Poäng: 173
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 14:25 |
|
Jag brukar slötitta, fast jag önskar att de kunde göra om programmet lite.
|
 |
Hjortron
Storybordartist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 16:12 |
|
jag skulle faktiskt bli lite besviken om programmet gjordes om.. jag tycker att det ska vara samma som det alltid har vart!
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 17:06 |
|
Som Allan Svensson säger: DET ÄR JU DET SOM ÄR MENINGEN! ATT DET SKA VARA LIKADANT VARJE ÅR! Det är ju det som är jul.
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 17:55 |
Hjortron skrev:
jag skulle faktiskt bli lite besviken om programmet gjordes om.. jag tycker att det ska vara samma som det alltid har vart! |
Fast samma som det alltid har varit har det ju inte alltid varit!  Det ursprungliga programmet var likadant i sju år 1960-1966. Från och med 1967 och fram till mitten av åttiotalet gjordes regelbundna förändringar, och programmet var aldrig likadant mer än två-tre år i sträck. Om man ska önska sig något skulle det i så fall vara att programmet restaurerades till samma innehåll som det hade vid premiären 1960!
|
|
|
 |
Redhead
Effektanimatör
Poäng: 98
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 18:42 |
kodak skrev:
Det är kanon. men jag tror 4:an tog bort en version av "en julsaga" som det in gick bara disney figurer, det var synd. För den var faktisk jättebra. Den började då efter kalle var slut. Detta var nog 2-3 år sedan. Så det var rätt länge sedan. |
den går på trean nu mera.. kollade på den, åh vad den är bra <3
|
|
what's so civil about war anyway?
|
 |
ErikaJansson
Scenograf
Poäng: 173
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-december-2006 vid 19:25 |
TV4 visade faktiskt i år "Musse Piggs julsaga", eller rättare sagt "Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse" där den fanns med som inslag.
|
 |
Tolala
Storybordartist
Poäng: 16
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-december-2006 vid 16:35 |
Älskar att kolla på "Kalles jul" varje år, det är då man vet att det är jul! Enligt mig är Disney och jul den perfekta kombinationen. Magiskt och mysigt liksom....
Fast jag kan ju förstå att man kan tröttna. Hade nog inte haft något emot att man bytte ut lite olika från år till år. På det sättet hade det blivit lite spännande också att se vilka som är med. Men helst av allt hade jag velat ha orginalversionen tillbaka i rutan.
Mina favoriter är Tomteverkstan och Benjamin. Är det inte så att det är Walt som sjunger i slutet, eller har jag fått allt om bakfoten? 
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-december-2006 vid 19:59 |
Tolala skrev:
Mina favoriter är Tomteverkstan och Benjamin. Är det inte så att det är Walt som sjunger i slutet, eller har jag fått allt om bakfoten?
|
Nej, sångerna framförs av Cliff Edwards i rollen som Benjamin Syrsa. Walt Disney medverkar som Musse Piggs röst i Musses husvagn, men jag kan inte påminna mig att han sjunger i den kortfilmen. I Plutos julgran görs Musses röst av Jim Macdonald som tog över 1946 när Walts röst blev för rosslig efter många års kedjerökning.
|
|
|
 |
Tolala
Storybordartist
Poäng: 16
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-december-2006 vid 18:01 |
Ok, tack! Hade för mig att jag hört det nånstans, men jag är känd för att vara en smula förvirrad...
|
 |
Kotten
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-december-2006 vid 00:11 |
|
Någon som vet om man kan ladda ner hela programmet någonstans?
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-december-2006 vid 14:08 |
Bara så du vet så får vi inte diskutera olagliga saker på denna sidan, typ ladda ner saker.
Dessutom så kan du bara spela in programet istället 
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-december-2006 vid 16:11 |
Haha, det gjorde vi ett år när jag var mindre. Spelade in programmet alltså. Det blev ju inte alls samma sak att se det vid andra tillfällen än julafton märkte vi, så det spelades över igen. Kalle Ankas julafton ska ses på julafton, så är det bara.
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Annika
Effektanimatör
Poäng: 102
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-januari-2007 vid 04:03 |
larbert skrev:
Apropå "Kalle på julafton" - har de någonsin visat hela "Clown of the jungle" och "Musses husvagn"? Det är lätt att förstå att de klipper bort Kalles maskingevär, men varför inte visa hela "Musses husvagn"? Jag får alltid sitta och förklara för alla var Långbens popcorn kommer ifrån... |
Hela versionen visades i något Disneyprogram för ca 10 år sedan....När man väl sett hela så känns det rätt irriterande när Långben plötsligt sitter med en hög popcorn  Fast man kan ju förstå censuren i och för sig....
De har även klippt bort en hel del från när husvagnen lossnat från bilen..(Kalle försöker bl.a. ringa efter hjälp)..vad jag minns så visades den delen på 80-talet? Känns som att den här "filmen" blir allt kortare....synd...
|
 |
Annika
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-januari-2007 vid 04:08 |
Svenzon skrev:
Haha, det gjorde vi ett år när jag var mindre. Spelade in programmet alltså. Det blev ju inte alls samma sak att se det vid andra tillfällen än julafton märkte vi, så det spelades över igen. Kalle Ankas julafton ska ses på julafton, så är det bara.  |
Var hemsk och spelade in det i år  Men ville ha det på dvd - dels utifall att SVT någon gång slutar sända det (som de ju hotat med tidigare) och dels för att vissa av rösterna ju blivit omdubbade i dvd-utgåvorna (tex Lady & Lufsen) så det känns kul att ha de röster som för mig är "riktiga" sparade...
spelade även in på VHS två gånger...tror det var 1992 (när Skönheten och Odjuret var med), samt 2002 (Arne Weise's sista jul tror jag?).. men det är ju inte nåt man tittar på någonsin..men kul att ha ändå...  
|
 |
kung-triton
Clean-up Artist
Poäng: 278
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-januari-2007 vid 19:10 |
|
så vitt jag vet är det bara jultomtens verkstad, snövit och Lady och Lufsen som varit med hela tiden under årens lopp.
|
 |
Furuholm
Storybordartist
Poäng: 69
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-januari-2007 vid 19:49 |
|
Det är väldigt dålig kvalité på bilden på Julaftonsprogrammet. Lady och Lufsen och Djungelboken var särskilt usla. Det är inte länge sen jag såg Lady och Lufsen på den nya bredbilds-DVD-utgåvan. Skillnaden är gigantisk.
|
|
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.
Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
|
 |
Annika
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-januari-2007 vid 00:58 |
Furuholm skrev:
Det är väldigt dålig kvalité på bilden på Julaftonsprogrammet. Lady och Lufsen och Djungelboken var särskilt usla. Det är inte länge sen jag såg Lady och Lufsen på den nya bredbilds-DVD-utgåvan. Skillnaden är gigantisk. |
Jag har hellre "rätt" röster än bra bildkvalitet 
Fast det är klart, är ju synd att de inte kan försöka fixa till bilden....
|
 |
Furuholm
Storybordartist
Poäng: 69
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-januari-2007 vid 12:11 |
Annika skrev:
Furuholm skrev:
Det är väldigt dålig kvalité på bilden på Julaftonsprogrammet. Lady och Lufsen och Djungelboken var särskilt usla. Det är inte länge sen jag såg Lady och Lufsen på den nya bredbilds-DVD-utgåvan. Skillnaden är gigantisk. |
Jag har hellre "rätt" röster än bra bildkvalitet 
Fast det är klart, är ju synd att de inte kan försöka fixa till bilden.... |
Rätt röst måste väl vara de som ursprungligen användes.
|
|
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.
Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
|
 |
annjoh
Inbetweener
Poäng: 37
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-januari-2007 vid 23:36 |
|
Är det bara Sverige som har den här traditionen? Någon som vet det?
/\
|
 |