Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kalle Anka på julafton!

Svara Svara Sida  <1 23456>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
skymningssaga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera skymningssaga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 21:15
Postad av Furuholm Furuholm skrev:

För mig får de gärna lägga ner Kalle Anka på julafton.Evil%20Smile

Jasså verkligen? Nä, jag vill ha det kvar. Dessutom är det ända gången om året som jag får höra mina kära originalröster på Lady och Lufsen. (Även om det bara är för ett kort tag)
Gaston: "How can you read this? There's no pictures!"
Belle: "Well, some people use their imagination."
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sverige
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 20:39
  Alltså. SVT har ju velat "göra sig av med" Kalle Anka på julafton jättelänge ...//... Det blev dock kaos, och folk blev jätteupprörda när det kom ut så SVT "tvingades" förhandla fram ett nytt kontrakt. Tongue Tur för oss det Smile 

För mig får de gärna lägga ner Kalle Anka på julafton.Evil%20Smile
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
skymningssaga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera skymningssaga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 15:05
Postad av kodak kodak skrev:

Vadå inte visas!!

skulle de inte visa den då bara för Arne weisse gick i pension?

Alltså. SVT har ju velat "göra sig av med" Kalle Anka på julafton jättelänge eftersom kontraktet med Disney är så dyrt. (Jag tror dom håller hemligt exakt hur dyrt det är, om jag minns rätt?) SVT såg därför det som en ypperlig chans att göra sig av med programmet när Arne gick i pension eftersom det skulle blivit som ett slags naturligt avslut. Det blev dock kaos, och folk blev jätteupprörda när det kom ut så SVT "tvingades" förhandla fram ett nytt kontrakt. Tongue Tur för oss det Smile 
Gaston: "How can you read this? There's no pictures!"
Belle: "Well, some people use their imagination."
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2007 vid 01:12
"Rätt" röster är ju självklart personligt. Menade att jag vill ha de röster jag hörde när jag var liten - inte de ny-dubbade versionerna, och att det därför var viktigt för mig att spela in programmet. :)
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-februari-2007 vid 09:09
annjoh: Nej, Sverige är långt ifrån ensamma. Här närmast, så visas julaftonsprogrammet i både Norge, Danmark och Finland; och dessutom i en rad andra länder. På de flesta håll visas dock programmets nyare version, d.v.s. The New From All of Us To All of You, som är den nuvarande version som Disney producerar varje år. För att riktigt komplicera saken, så finns det dock två versioner som båda har den titeln. Den första visades i Sverige på TV3 under många år, och dessutom på Kanal 5 ett år (1997); men har tyvärr inte visats här sen dess. Den senaste nuvarande versionen är egentligen en blandning mellan den versionen och den som SVT visar här, om än med vissa nya inslag. Den versionen har aldrig visats i Sverige, men brukar visas i andra skandinaviska länder.

Det SVT visar i dagsläget är alltså i praktiken en repris från 1988, fast med de nya inslagen för respektive år "inklippta" från det nuvarande julaftonsprogrammet.

Postad av Annika Annika skrev:

Jag har hellre "rätt" röster än bra bildkvalitet Wink

Fast det är klart, är ju synd att de inte kan försöka fixa till bilden....
Tja, det enda inslaget i julaftonsprogrammet av de som dubbats mer än en gång som har "rätt röster" (d.v.s. ursprungliga originaldubben) är väl Lady och Lufsen - alla andra långfilmsinslag använder sig väl av senaste dubbningarna, om inte mitt minne sviker mig.

Vad gäller bildkvaliteten, så verkar inte mycket ha hänt genom åren. SVT verkar använda sig av sin gamla master från 1988, utan att försöka restaurera eller "laga till" den. Inte för att kvaliteten var så jättebra ens med 1988 års mått mätt, men...

Till toppen
annjoh View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera annjoh Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-januari-2007 vid 23:36
Är det bara Sverige som har den här traditionen? Någon som vet det?

/\
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-januari-2007 vid 12:11
Postad av Annika Annika skrev:

Det är väldigt dålig kvalité på bilden på Julaftonsprogrammet. Lady och Lufsen och Djungelboken var särskilt usla. Det är inte länge sen jag såg Lady och Lufsen på den nya bredbilds-DVD-utgåvan. Skillnaden är gigantisk.

Rätt röst måste väl vara de som ursprungligen användes.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-januari-2007 vid 00:58

Det är väldigt dålig kvalité på bilden på Julaftonsprogrammet. Lady och Lufsen och Djungelboken var särskilt usla. Det är inte länge sen jag såg Lady och Lufsen på den nya bredbilds-DVD-utgåvan. Skillnaden är gigantisk.

Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2007 vid 19:49

Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 19:10
så vitt jag vet är det bara jultomtens verkstad, snövit och Lady och Lufsen som varit med hela tiden under årens lopp.
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 04:08
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Haha, det gjorde vi ett år när jag var mindre. Spelade in programmet alltså. Det blev ju inte alls samma sak att se det vid andra tillfällen än julafton märkte vi, så det spelades över igen. Kalle Ankas julafton ska ses på julafton, så är det bara. Big%20smile

Var hemsk och spelade in det i år Embarrassed Men ville ha det på dvd - dels utifall att SVT någon gång slutar sända det (som de ju hotat med tidigare) och dels för att vissa av rösterna ju blivit omdubbade i dvd-utgåvorna (tex Lady & Lufsen) så det känns kul att ha de röster som för mig är "riktiga" sparade...

spelade även in på VHS två gånger...tror det var 1992 (när Skönheten och Odjuret var med), samt 2002 (Arne Weise's sista jul tror jag?).. men det är ju inte nåt man tittar på någonsin..men kul att ha ändå... EmbarrassedEmbarrassed
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 04:03
Postad av larbert larbert skrev:

Apropå "Kalle på julafton" - har de någonsin visat hela "Clown of the jungle" och "Musses husvagn"? Det är lätt att förstå att de klipper bort Kalles maskingevär, men varför inte visa hela "Musses husvagn"? Jag får alltid sitta och förklara för alla var Långbens popcorn kommer ifrån...

Hela versionen visades i något Disneyprogram för ca 10 år sedan....När man väl sett hela så känns det rätt irriterande när Långben plötsligt sitter med en hög popcorn LOL Fast man kan ju förstå censuren i och för sig....

De har även klippt bort en hel del från när husvagnen lossnat från bilen..(Kalle försöker bl.a. ringa efter hjälp)..vad jag minns så visades den delen på 80-talet? Känns som att den här "filmen" blir allt kortare....synd...
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 16:11
Haha, det gjorde vi ett år när jag var mindre. Spelade in programmet alltså. Det blev ju inte alls samma sak att se det vid andra tillfällen än julafton märkte vi, så det spelades över igen. Kalle Ankas julafton ska ses på julafton, så är det bara. Big%20smile
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 14:08
Bara så du vet så får vi inte diskutera olagliga saker på denna sidan, typ ladda ner saker.
Dessutom så kan du bara spela in programet iställetWink
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Kotten View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kotten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 00:11
Någon som vet om man kan ladda ner hela programmet någonstans?
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2006 vid 18:01
Ok, tack! Hade för mig att jag hört det nånstans, men jag är känd för att vara en smula förvirrad... Embarrassed
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2006 vid 19:59
Postad av Tolala Tolala skrev:

Mina favoriter är Tomteverkstan och Benjamin. Är det inte så att det är Walt som sjunger i slutet, eller har jag fått allt om bakfoten? Confused

Nej, sångerna framförs av Cliff Edwards i rollen som Benjamin Syrsa. Walt Disney medverkar som Musse Piggs röst i Musses husvagn, men jag kan inte påminna mig att han sjunger i den kortfilmen. I Plutos julgran görs Musses röst av Jim Macdonald som tog över 1946 när Walts röst blev för rosslig efter många års kedjerökning.
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2006 vid 16:35

Älskar att kolla på "Kalles jul" varje år, det är då man vet att det är jul! Enligt mig är Disney och jul den perfekta kombinationen. Magiskt och mysigt liksom....

Fast jag kan ju förstå att man kan tröttna. Hade nog inte haft något emot att man bytte ut lite olika från år till år. På det sättet hade det blivit lite spännande också att se vilka som är med. Men helst av allt hade jag velat ha orginalversionen tillbaka i rutan.

Mina favoriter är Tomteverkstan och Benjamin. Är det inte så att det är Walt som sjunger i slutet, eller har jag fått allt om bakfoten? Confused

Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 19:25

TV4 visade faktiskt i år "Musse Piggs julsaga", eller rättare sagt "Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse" där den fanns med som inslag.

Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 18:42
Postad av kodak kodak skrev:

Det är kanon. men jag tror 4:an tog bort en version av "en julsaga" som det in gick bara disney figurer, det var  synd. För den var faktisk jättebra. Den började då efter kalle var slut. Detta var nog 2-3 år sedan. Så det var rätt länge sedan.

den går på trean nu mera.. kollade på den, åh vad den är bra <3
what's so civil about war anyway?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 17:55
Postad av Hjortron Hjortron skrev:

jag skulle faktiskt bli lite besviken om programmet gjordes om.. jag tycker att det ska vara samma som det alltid har vart!

Fast samma som det alltid har varit har det ju inte alltid varit! Wink

Det ursprungliga programmet var likadant i sju år 1960-1966. Från och med 1967 och fram till mitten av åttiotalet gjordes regelbundna förändringar, och programmet var aldrig likadant mer än två-tre år i sträck.

Om man ska önska sig något skulle det i så fall vara att programmet restaurerades till samma innehåll som det hade vid premiären 1960!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 17:06
Som Allan Svensson säger: DET ÄR JU DET SOM ÄR MENINGEN! ATT DET SKA VARA LIKADANT VARJE ÅR! Det är ju det som är jul.
Till toppen
Hjortron View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Hjortron Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 16:12
jag skulle faktiskt bli lite besviken om programmet gjordes om.. jag tycker att det ska vara samma som det alltid har vart!
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 14:25
Jag brukar slötitta, fast jag önskar att de kunde göra om programmet lite.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 14:03
... vissa kan tröttna. Mer behöver jag inte säga.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-december-2006 vid 13:13

Tomtens verkstad äger så hårt. Detaljrikedomen gör mig lika imponerad varje jul. Helt underbar. Inte kan man tröttna på Kalle på julafton inte.

Ändrad av 101dalmatiner - 25-december-2006 vid 13:13
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-december-2006 vid 23:35
Peter Pan var helt ok. Men Bilar var så tråkig.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-december-2006 vid 21:25
Jag gillar också de gamla klippen. De nya är bäst när de är reklam för den nya klassikern, men det är så tråkigt när de visar klipp ur uppföljare. När jag var mindre så var det nästan höjdpunkten med Kalle Anka på julafton, att få se vad det var för disneyklassiker som skulle komma på bio nästa år. Men Tomtens verkstad är en given favorit! Big%20smile

God jul på er allihopa!!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-december-2006 vid 19:00
Jag tycker om alla klippen :) Jag brukar faktiskt inte gilla dme nya klippen så mycket, typ Kronkos nya stil och såna men när det var "reklam" för Björnbröder var det okej. Mina favoriter är Ferdinand, Robin Hood, Och Kalle Ankas expedition.  Alla i släkten kollar när det är Kalle, t.o.m. farfar, fast han somnar i början och vaknar sen och lyssnar på "Ser du stjärnan i det blå" (hans favorit)
Och en annan favorit! Tomtens verkstad! Total diggar den rutiga färgen och hur dem sätter ihopa gunghästar :)

God Jul <3
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-december-2006 vid 17:11
Jag kommer aldrig tröttna på dom gammla. Jag älskar det lika mycket nu som förr.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media