Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Lamme
Storybordartist
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 29
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Vart är Disney på väg? Postad: 24-april-2008 vid 19:53 |
Jag håller med er allihop! Det går allt mer utför men ibland poppar det upp någon enstaka 2D animerad film! Såklart att det inte kommer se ut som Lejonkungen, Alladin m.m. Min dröm här i livet är att en dag jobba för Disney och då ska jag försöka hålla den gamla andan uppe! Jag lovar. he he he! (önsketänkande)
|
|
Mufasa
Inbetweener
Poäng: 35
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-mars-2008 vid 12:59 |
Haha, det har jag inte tänkt på (får titta på den scenen i helgen då). Eftersom jag inte tänkt på de så har väl CGI animatörerna gjort ett bra jobb (i mina ögon) :P
|
Jag går på två dieter, annars blir jag inte mätt.
|
|
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-mars-2008 vid 23:45 |
Mufasa skrev:
Det som är bra med Hayao Miyazakis filmer är att man verkligen INTE ser att det är datorer inblandade, det är de som är så skönt. |
Ta en titt på statsscenen i början av Howl's Moving Castle, när Sofî och Hauru svävar mellan husen och över hustaken. Det bara skriker CGI om denna scen.
Ändrad av Daniel - 07-mars-2008 vid 02:43
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
|
Mufasa
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-mars-2008 vid 20:10 |
Det som är bra med Hayao Miyazakis filmer är att man verkligen INTE ser att det är datorer inblandade, det är de som är så skönt. I Disneys filmer (den senaste tiden) så ser man det ju hur tydligt som helst. Det kanske är meningen att det ska vara så men jag tycker det är dåligt.
Det som den där CGI animatören hade sagt var väligt smart! tror att jag får ta och kolla på Kejsarens Nya Stils extramaterial en gång till :P
|
|
|
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2008 vid 14:59 |
Hayao Miyazaki använder datoranimationer i sina filmer även han, även om han inte tillåter mer än 10% att vara datorgenererad (vilket iofs är ganska mycket ändå). Faktum är att vissa delar av Hauru no ugoku shiro är för mig irriterande uppenbart datorgenererade.
Men som jag sagt tidigare...det är inte tekniken det är fel på... det viktigaste är inte med vad du berättar filmens handling med, utan hur du berättar den. Men att man oftast inte lyckas implementera en datorgenread del i en traditionellt animerad miljö är dock riktigt smaklöst. Jag kommer ihåg från extramaterialet till Kejsarens Nya Stil, att en CGI animatör sa att om man inte ser vilket arbete han hade gjort, att man inte kan urskilja det, då har han gjort ett bra jobb.
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
|
Mufasa
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2008 vid 10:34 |
Jag tycker inte att man behöver datagreja med allting. Kollar t.ex. på den japanska animatören och regissören Hayao Miyazaki. Han gör minsann sina filmer utan att använda massor av datoer som mixtrar med allting (det ser sååå mycket mer tecknat ut). Han gör fortfarande mästervärk, det skulle även Disney kunna fortsätta med att göra om dom bara slutar upp med att datorisera allting (eller vad man säger?)!!
|
|
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
Poäng: 725
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-augusti-2007 vid 15:16 |
Basil skrev:
Så de kan göra om Mimmi till 3D då är det okej för dig? |
Ja då, bara dom inte tar bort henne . Det spelar ingen roll hur man gör Mimmi. Hon är alltid lika söt , underbar och snäll som hon alltid är.
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.
|
|
IHope
Storybordartist
Poäng: 20
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-augusti-2007 vid 02:23 |
Tja, som en-två sa där uppe... Björnbröder och Bambi 2 var mycket bra tyckte jag. Jag hoppas då att Disney ska komma på fötter igen. Jag 100 % hoppas. Men tror det vet jag inte...? Det finns nyare filmer som är bra, men kanske inte lika bra som Skönheten & odjuret, Lejonkungen, Den lilla sjöjungfrun m.fl.
Ändrad av IHope - 17-augusti-2007 vid 02:26
|
*~* Love to sing and play piano *~*
|
|
Basil
Inbetweener
Poäng: 45
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-augusti-2007 vid 15:06 |
Och fenor.
|
"Han kan kalla mig Blomma om han vill"
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-augusti-2007 vid 23:16 |
Vi håller tummar och tassar och klor och allt vi nu har i disneyvärlden!
|
|
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-augusti-2007 vid 21:53 |
håller med, men vi kan ju alltid hålla tummarna för "Grodprinsessan"
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-augusti-2007 vid 21:39 |
Som Basil sa. Hur det än går så har nog det bästa varit.
|
|
Basil
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-augusti-2007 vid 21:29 |
Även om disney går åt skogen så kommer jag alltid att älska lejonkungen, Mulan; Tarzan, Lady och Lufsen, ringaren i notre dam, Robin Hood, Pichahontas;herkules med mera.
|
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-augusti-2007 vid 21:21 |
Så ska fallet vara enligt någon taleskvinna hos disney. Kan bara hoppas det stämmer. Med tanke på val av historia så känns det som att det kommer bli så :)
|
|
Basil
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 16:09 |
Hoppas den är bra och har mycke disneyanda XD
|
|
|
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 16:08 |
Det komemr faktiskt en 2D film nu, som du kan läsa om tidigare i denna tråden, den heter the Princess and the frog.
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
Basil
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 16:05 |
Jo, jag nämnde inte den därför att det är min personliga favorit, jag tyckte att det var en stor förbättring när de gjorde björnbröder, den tycker jag är riktigt bra!
|
|
|
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 16:02 |
Hitta Nemo är faktiskt data animerad och bra
|
|
|
Basil
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 16:00 |
Dem borde fatta att vi disneyfans inte tycker så mycket om superhjältarna, Lilla kycklingen och sånna filmer som inte har någon disneyanda
|
|
|
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 15:58 |
Som sagt har det här tagits upp otaliga gånger tidigare. Men jag håller med. Kanske är det en svacka de har med filmerna, Lilla Kycklingen var helt okej (tv-serierna tycks dock vara förlorade).
Annars är väl de enda riktigt bra Disneyfilmerna på åtskilliga år jag har sett: Puhs film om Heffaklumpen+Heffaklump Halloween och Bambi 2.
|
|
Basil
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 15:57 |
Det skulle vara roligt om dom gjorde en riktig klassiker i vanlig tecknad format, den skulle kunna vara skitdålig, det gör inte så mycket men jag vill inte att all disneys som görs frammöver ska vara i 3D
|
|
|
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 15:50 |
Välkommen till Magic Movies Basil!
|
|
|
Basil
Inbetweener
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2007 vid 15:48 |
Så de kan göra om Mimmi till 3D då är det okej för dig?
|
|
|
Art_of_Minnie
Scenograf
fd. mimmi pigg
Poäng: 725
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-augusti-2007 vid 20:44 |
|
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.
|
|
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-augusti-2007 vid 15:58 |
Japps! Om du kollar i "Princess and the frog" 's egna tråd så finns där bilder på hur det komemr att se ut också!
Riktigt härligt med en hederlig gammal 2D-film
|
|
|
Annika
Effektanimatör
Poäng: 102
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-augusti-2007 vid 15:17 |
Ja, det ska bli intressant att se hur de lyckas med dem. Verkar ju vara ett positivt tecken att de återgår till traditionella sagor. Stämmer det förresten att The Princess and the Frog ska vara 2D-animerad?
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-augusti-2007 vid 12:22 |
Hoppet står till Rapunzel och, främst, The Princess and the frog. Disney går ju, precis som med Den lilla sjöjungfrun, tillbaka till klassiska sagor och man kan ju bara hoppas att de lyckas lika bra som senast :)
|
|
Annika
Effektanimatör
Poäng: 102
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juli-2007 vid 11:42 |
Bra poäng Hades! Visst måste vi väl tro att Disney även i framtiden kommer lyckas skapa riktigt underbara filmer?! (även om också jag är mycket besviken på att de gått över till 3D-klassiker).. Hoppas helt klart att de, som du säger, är inne i liten svacka nu
Sen har givetvis alla olika smak, och det finns ju såklart de som tycker att Disney är som allra bäst just nu.
Ändrad av Annika - 30-juli-2007 vid 11:56
|
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 11:40 |
Bara lilla jag skrev:
Men för att vara seriös igen, let's face it, Disney-andan, den riktiga Disney-andan har börjat dö ut och det går bara mer utför. Jag har slutat hoppats på en ny film i stil med Aladdin eller Den lilla Sjöjungfrun eller Skönheten och Odjuret. Disneys storhetstid (när de riktigt bra filmerna släpptes) är över. Tyvärr kommer nog inga fler sådana filmer. Till allas våran stora sorg. |
Jag har inte slutat hoppas. Disney har ju haft svackor förr. Även om vissa filmer mellan Djungelboken och Den lilla sjöjungfrun är helt ok, eller tom riktigt bra i vissa fall, var det väl knappast några kioskvältare som producerades då. I och med Den lilla sjöjungfrun lyckades de hitta tillbaka. Jag tror de är inne i en sån svacka nu, tror räddningen kommer i framtiden
|
|
Dunderklumpen
Regissör
Poäng: 119
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-juli-2007 vid 10:59 |
Man växer, blir äldre, byter stil, ändrar smak och upplever nya saker varje år, månad, ja kanske varje dag.
Ens minnen förblir däremot nästan alltid orörda och oföränderliga. Vi kilar oss fast vid tanken att just det vi upplevde som enormt bra när vi var yngre är bra mycket bättre än det vi får se idag. Fram till den dagen då vi råkar plocka fram ett gammalt VHS-band med en inspelning och helt plötsligt inser att "oj, detta var faktiskt inte alls så bra som jag minns att det var". Filmer är tidsdokument och jag ser ingen anledning till att man inte
ska få förändra för göra figurer och miljöer mer tidsenliga.
För mig är Lejonkungen den sista klassikern och sista "riktiga" disneyfilmen, för några av er kanske Toy Story eller Lilo and Stitch är det. Med det försöker jag säga det vi tagit upp i mängder med trådar tidigare, nämligen att allt i grund och botten har med ålder att göra. Att göra en film eller serie som passar alla i åldrarna 2-100 är ingen lätt uppgift, kanske omöjlig? Som tur är behöver inte Disney tänka på det i den grad de kanske behövde göra för 15, 20,30 år sedan. I dagsläget kan man nämligen släppa välproducerade men billiga tecknade filmer för småbarn direkt till DVD, ungdomsserier till sin egen/egna TV-kanal och sedan lägga krutet på större spelfilmer.
Disney är unikt, man har en imponerande historia men väljer att inte stänga in sig i ett hörn utan anpassar sig hela tiden samtidigt som man faktiskt vårdar en stor del av den kulturskatt man sitter på.
|
|