Okej, en fråga. Kollar ni Hercules på svenska eller engelska? Jag kan aldrig bestämma mig vilket språk jag ska se den på. Vanligtvis brukar jag se alla filmer fram till 2000-talet på svenska och de senare på engelska. Men med Hercules funderar jag varenda gång på vilket ljudspår jag ska sätta igång.
Jag tycker Hades röst är bättre på svenska, jag tycker låtarna är bättre på svenska (har de inte mer fart?) och det är det språket som jag lyssnade på när jag var liten så det ger det en nostalgifaktor.
Men... Hercules röst är bättre på engelska och också resten av rösterna. Ordvitsarna och allt sånt funkar ju bättre på engelska med... Jag skulle vilja göra en mix audio spår på dvdn så jag kan välja när jag vill att det ska vara svenska eller engelska.
Det är bara denna filmen som jag har detta problem med (och Shrek haha).
En annan sak med filmen är ju att mytologin är helt fel. Jag har läst på mycket om grekisk mytologi genom åren och denna film är ju inte direkt... accurate. Så filmen är lite jobbig att titta på pga det med. Men fortfarande underhållande såklart. (och låtarna liksom...)