Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tråd låstKlassiker på VHS

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
Direct Link To This Post Tråd: Klassiker på VHS
    Postad: 22-augusti-2004 vid 16:22

Jag vet inte om det är jag som är helt ute, men jag samlar mina Disneyklassiker på VHS, vilket har gjort det lite svårt att få tag i alla, men efter mycket letande på loppmarknader och dylikt saknar jag bara 7 st filmer. Anledningen till att jag samlar dem på VHS är att jag började köpa dem när jag var liten, och då fanns ingen dvd. Det känns dumt att byta mitt i samlingen.

Har egentligen två frågor som jag undrar om någon kan ge mig svar på:

Har filmerna "Saludos Amigos", "Three Cabaleros", "Make Mine Music", "The adventures of Ichabod and Mr Toad" och "Melody Time" släppts i Sverige, antingen på DVD eller VHS? Vet ni om de kommer att bli det? Har möjlighet att få tag på dem i Storbritannien på VHS, men är inte säker på om de har samma videosystem som vi. Är det någon som vet?

Min andra fråga gäller om någon vet var man kan få tag i "Askungen" och "Lady och Lufsen"? Jag har hittat dem på Tradera.com, men där har priserna stigit i höjden nästan direkt, och jag är inte säker på att jag är beredd att betala över 200 kr för en vhs som inte är ny. Någon som vet någon sida på internet där de säljer begagnade disneyklassiker, en sida som inte är auktion?

Hoppas någon kan hjälpa mig, jag skulle vara mkt tacksam!

 

 

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 10:37
Postad av Snowflingsan Snowflingsan skrev:

Har filmerna "Saludos Amigos", "Three Cabaleros", "Make Mine Music", "The adventures of Ichabod and Mr Toad" och "Melody Time" släppts i Sverige, antingen på DVD eller VHS? Vet ni om de kommer att bli det? Har möjlighet att få tag på dem i Storbritannien på VHS, men är inte säker på om de har samma videosystem som vi. Är det någon som vet?

Saludos Amigos, Tre caballeros, Spela för mig (Make Mine Music) och Jag spelar för dig (Melody Time) gavs ut på video i Sverige senast omkring 1985. Man kan ibland hitta enstaka illa åtgångna exemplar på begagnatmarknaden, men de är sällsynta så priserna blir förstås höga. Man får nog räkna med att ge omkring 300 kronor för ett slitet exemplar.

Ichabods och Herr Paddas äventyr har enligt uppgift funnits på hyrvideo under mycket tidigt 80-tal. Det ska ha varit Esselte som gav ut den, och det bolaget var mycket noga med att kräva tillbaka sina hyrkassetter från videobutikerna. Därför kan man räkna med att den är ännu mer sällsynt och idag ännu svårare att få tag på.

Halva filmen Ichabods och Herr Paddas äventyr gavs dock ut på köpvideo år 1997 under titeln Prinsen och tiggarpojken. Den bör man ganska lätt kunna få tag på som begagnad om man letar lite.

Det är inga problem att spela kassetter som man köper från Storbritannien. De har samma system som vi. Men man får naturligtvis inte svenskt tal eller text.

Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 13:12

Tack så jättemycket! Får jag fråga hur du fått reda på allt det här? Verkligen intressant! Jag var nästan övertygad om att de inte hade släppts i Sverige!

Jag ska överväga om jag ska försöka jaga rätt på filmerna här i Sverige. Det hade varit fantastiskt att få hela samlingen komplett på svenska!

Prinsen och tiggarpojken...har för mig att jag har sett den ute i butikerna. Innehåller den flera korta filmer, som Pank och fågelfri, eller är det en hel berättelse?

Vad handlar Ichabods och Herr Paddas äventyr om? Har fått för mig att det ska vara två berättelser, varav den ena bygger på Legenden om Sleepy Hollow. Vilken av delarna är det som ingår i Prinsen och tiggarpojken?

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2004 vid 08:28
Postad av Snowflingsan Snowflingsan skrev:

Prinsen och tiggarpojken...har för mig att jag har sett den ute i butikerna. Innehåller den flera korta filmer, som Pank och fågelfri, eller är det en hel berättelse?

Vad handlar Ichabods och Herr Paddas äventyr om? Har fått för mig att det ska vara två berättelser, varav den ena bygger på Legenden om Sleepy Hollow. Vilken av delarna är det som ingår i Prinsen och tiggarpojken?

Ichabods och Herr Paddas äventyr består av två halvtimmeslånga kortfilmer: Det susar i säven och Legenden om Sömniga Dalen.

Den förstnämnda är en av många berättelser ur den engelske författaren Kenneth Grahames böcker. Den handlar om hur Herr Padda får mani på att köra bil och sätter hela sin ekonomi på spel för att förverkliga sina drömmar.

Legenden om Sömniga Dalen är en filmatisering av en klassisk artonhundratalsnovell av den amerikanske författaren Washington Irving. Han har i sin tur troligen byggt sin historia på en tysk berättelse från sjuttonhundratalet. Skolläraren Ichabod Crane kommer till den lilla byn Sleepy Hollow där han snabbt får både vänner och fiender. Han förälskar sig i byns skönhet Katrina, men hans rivaler försöker skrämma honom med spökhistorier om den huvudlöse ryttaren. (Inom parentes kan jag ju nämna att Disneys version ligger bra mycket närmare originalet än Tim Burtons spelfilm som kom för c:a fem år sen.)

Prinsen och tiggarpojken är en kortfilm av betydligt yngre datum (1990). Musse Pigg ses här i huvudrollen i den klassiska berättelsen av Mark Twain. Av någon anledning har Disney skickat med Legenden om Sömniga Dalen på samma kassett. De två kortfilmerna har annars inte mycket gemensamt.

Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2004 vid 10:36

Tack för informationen! Då får jag ta och skaffa mig Prinsen och tiggarpojken för det verkar näst intill omöjligt att få tag i Ichabod och herr Paddas äventyr. Har funderat på att beställa den från England också, men jag får se hur jag gör.

Kom på en annan sak när jag satt här och funderade. Vet inte var jag har hört detta, men jag berättar det ändå. Har någon sett Disneys version av Charles Dickens En julsaga? I en scen när Ebenezer Scrooge (fabror Joakim) sitter på sitt kontor och räknar pengar, så kommer det två tiggande män och knackar på dörren. En av dem är en mullvad och den andra vet jag inte riktigt vad han är. De ber om pengar till de fattiga. Det jag hört av någon är att dessa två skulle vara karaktärer från just Ichabod och herr Paddas äventyr. Någon som vet om detta stämmer?

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2004 vid 11:01

Citera Det jag hört av någon är att dessa två skulle vara karaktärer från just Ichabod och herr Paddas äventyr. Någon som vet om detta stämmer?

Jo det stämmer säkert. Jag har iofs inte Musse Piggs julsaga / Musse Piggs julafton i alldeles färskt minne, men du kan titta på den här sidan så finns där en genomgång av vilka figurerna är, och från vilka filmer de är hämtade:

http://disneyshorts.toonzone.net/years/1983/mickeyschristmas carol2.html



Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2004 vid 19:01
Tack för tipset! Såg nu att det var hela sex karaktärer med från Det susar i säven. Märkligt att de har med dem i julsagan egentligen, eftersom Det susar i säven inte är en av Disneys mer kända berättelser.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media