Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vilka filmer blir klassiker?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Vilka filmer blir klassiker?
    Postad: 10-mars-2007 vid 14:48
Åh.. det här står säkert någon annans stansConfused Men jag undrar bara en grej. Hur bestämmer man vilka filmer som ska bli klassiker? Varför kunde inte lika gärna bilar blivit en klassiker?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-mars-2007 vid 14:11
Klassiker kan betyda flera olika saker. Den gängse betydelsen är något som är av hög kvalité och bestående värde. Då kan man inte bara bestämma att en film ska bli klassiker. Det blir den efter lång tid, om den uppskattas och älskas av generation efter generation.

Många äldre disneyfilmer är äkta klassiker på sina egna meriter, t.ex. Snövit, En världsomsegling under havet och Mary Poppins.

Men så har vi då Disneys speciella sätt att använda och förvanska ordet. I Disneys värld är Klassiker mest att betrakta som ett varumärke, namnet på ett produktsortiment. I det sortimentet står det Disney fritt att inkludera (eller utesluta) godtyckliga produkter.

En speciell delmängd av Disneys klassikersortiment är den numrerade listan. Länge bestod listan bara av de handtecknade (dvs klassiskt animerade) filmerna från Walt Disney Feature Animation, alltså Disneys huvudstudio.

Problemet var bara att WDFA gick över till att göra datoranimerade filmer (Lilla kycklingen), och då ändrade man principen så att alla långfilmer från WDFA skulle ingå i den numrerade listan. Den principen sprack väldigt snabbt när Vilddjuren fördes upp som nummer 46 på listan.

Vilddjuren är varken handtecknad eller gjord vid någon Disneystudio, varför folk bara skakar på huvudet och konstaterar att klassikerbegreppet numera är helt urvattnat och saknar betydelse. Disney kan kalla precis vilka filmer som helst för "klassiker", om det bara gynnar deras marknadsföring.

Tilläggas kan också att Disney har slutat att använda den numrerade listan i USA. Här i Skandinavien tycks däremot många vara väldigt hypnotiserade av gula ryggetiketter med nummer på.



Ändrad av Anders M Olsson - 11-mars-2007 vid 17:11
Till toppen
Mikka View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 103
inläggsval inläggsval   Citera Mikka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-mars-2007 vid 19:37

Aaha :D

Men hur bestämmer Skandinavien vilka som ska bli klassiker då? Är det bara filmerna som går på bio som blir det?
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-mars-2007 vid 20:35
Han förklarde ju nyss det
Till toppen
Bärgarn88 View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 29-november-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Bärgarn88 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-mars-2007 vid 22:16
Hmm... Jag vet i alla fall att svenska Buena Vista har följt den amerikanska klassikerlistan troget tills de la till Vilddjuren... GAH!!!
Sen Lassiter tog över Disney Feature Animation, de har i alla fall slutat tänka på pengar och försöker återställa Disneymagken, det är en bra sak :)
Jag får hålla utkik så länge
Jag gillar dock inte Disneys egna CGI-filmer för de ofta har dåliga handlingar, förutom Dinosaurier, underbar film tycker jag
 
Men jag hoppas på Lassiter, han är i alla fall inte lika galen i huvudet som George Lucas (hålla på och pilla med hans egna filmer)
 
En sak: Var en optimist, tänk inte negativt, tänk på Hakuna Matata!

Vilddjuren är inte med i amerikanska  listan över klassikerna.
 
Vilddjuren som klassiker är en europisk påhitt för att få pengar



Ändrad av Proximus - 13-mars-2007 vid 01:44
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-mars-2007 vid 07:08
Dessutom kan man notera att Frankrike har en helt egen numrerad klassikerlista där alla animerade disneylångfilmer förs upp, även från Pixar och direkt-till-video.

T.ex. är Ducktales the Movie nummer 34 och Toy Story nummer 42 på den franska listan över "Grand Classiques", dvs "stora klassiker".
Till toppen
skymningssaga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-augusti-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 14
inläggsval inläggsval   Citera skymningssaga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 16:40
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:



En speciell delmängd av Disneys klassikersortiment är den numrerade listan. Länge bestod listan bara av de handtecknade (dvs klassiskt animerade) filmerna från Walt Disney Feature Animation, alltså Disneys huvudstudio.

Tilläggas kan också att Disney har slutat att använda den numrerade listan i USA. Här i Skandinavien tycks däremot många vara väldigt hypnotiserade av gula ryggetiketter med nummer på.

 
Jag anser definitivt att det är de klassiskt animerade långfilmerna som tillhör den "riktiga" klassikerlistan. Hm, fast en del av dom anser jag inte skulle platsa på klassikerlistan ändån. "Min klassikerlista" skulle inte innefattat Kejsarens nya stil, Lilo & Stitch, Kogänget, Lilla Kyklingen & Vilddjuren. Jag tycker helt enkelt inte dom känns som klassiker. Men men. Beror väll antagligen på vad man är uppväxt med och så. Tongue 
 
Oj, visste inte att dom slutat använda numrerade i USA Confused Hoppas dom fortsätter med den här bara. Jag är en av dom som är hypnotiserad av dom gula ryggetiketterna nämligen. Wacko
Gaston: "How can you read this? There's no pictures!"
Belle: "Well, some people use their imagination."
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2008 vid 17:25
Vilka nummer har ni ?

Jag har:

12
13
14
15
16
18
19
20
22
23
31
32
33
34
35
36
37
39
40
41
42
43
44

Köpte nr 22 och 23 i dag.
Till toppen
mayfly View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 1
inläggsval inläggsval   Citera mayfly Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2008 vid 23:00
Jag är också lite hypnotiserad av dom gula ryggetiketterna, men jag vägrar köpa några filmer efter björnbröder (avskyr CGI-filmer - bortsett från Ratatouille som jag inte kunde hjälpa att älska) och jag tyckte inte om Home on the Range tyvärr.
 
Eftersom Disney Girl börjat jämföra samlingar så tänkte jag lista mina, men det tog för lång tid så jag tog ett foto istället. Vet inte om jag tycker att dom gula ryggetiketterna är så hemskt snygga precis...
 
Klicka för större bild
 
Ändring: Jag avskyr som sagt inte alla CGI-filmer. Glömde skriva att Toy Story (både ettan och tvåan) är två av mina favoriter och i mina ögon också riktiga Disneyklassiker - mer än Broilerkyckligen och Plastdjuren iaf.


Ändrad av mayfly - 14-maj-2008 vid 23:16
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2008 vid 13:38
Jag har följande klassiker:
 
5
12
14
17
19
20
21
24
25
26
27
28
29
33
34
35
36
37
43
(markerade filmer köpte jag in igår)
 
Jag har inte alla en men jag tycker endå att jag har en skapligt stor samling.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2008 vid 17:32
Tycker det ser fint ut i hyllan med alla nr i ordning. Ska skaffa så många klasiker som möjligt.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2008 vid 18:25

På dvd har jag följande:

6-15
17
19
22-25
27-29
33-36
39-44
 
De som saknas har jag på vhs, men samlingen ska kompletteras efterhand med dvd. Vägrar köpa några efter Kogänget. Riktig 2D-animering ska det vara.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
skrotomanen View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 03-maj-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera skrotomanen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2008 vid 13:31
Jag har Disney klassiker
4-15
17-29
31-37
39-47

Om jag ska vara ärlig så betraktar jag inte filmerna egentligen som klassiker från film 44. De gula lapparna hypnotisterar mig dock. Måste ha liksom.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2008 vid 20:17
Det är kul när ni lägger in bilder på eran filmsamling. Jag har tyvärr ingen digitalkamera. Och kan inte lägga ut bild på mina filmer tyvärr. (Det Finns En Annan Tråd Som Heter Filmhyllan Om Filmsamlingar)
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-maj-2008 vid 10:30
Du har rätt Disney_girl (som vanligt har du bättre koll på vad det finns för trådar på forumet ^_^).  Mer om vilka filmer man har kan ni skriva i Tråden Filmhyllan (http://www.magicmovies.se/disneyssion/forum_posts.asp?TID=1202) och istället fortsätta prata om Vilka filmer som blir Disneyklassiker i denna tråd.

Låt mig även påminna om Filmsamlings funktionen under "min sida"n ^_^
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-maj-2009 vid 21:54
Ja, vad jag har hört så är alla disney filmer klassiker. Förutom kortfilmerna, och filmerna med musse och kalle anka etc. och de otecknade. D.vs från snövit till vilddjuren helt enkelt.

Ändrad av lillzum - 03-maj-2009 vid 21:55
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2009 vid 19:10
Jag har 1,4,5,12,13,15,16,17,18,19,20,21,24,26,28,29,32,39,43,44,45 och 46.och jag har knatte fnatte och tjatte i jakten på den försvunna lampan och lilla djungelboken född att vara fri(jag beräknar dessa två filmer som klassiker).Men däremot vägrar jag att köpa 2,3,6,7,8,9,10,11,14,22,23,25,27,30,31,33,34,35,36,37,38,40,41,42,47 och 48 precis som jag har sagt innan.nu har jag i alla fall sett bolt och precis som jag skulle tro att jag skulle tro så var den tråkig
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2009 vid 22:38
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Jag har 1,4,5,12,13,15,16,17,18,19,20,21,24,26,28,29,32,39,43,44,45 och 46.och jag har knatte fnatte och tjatte i jakten på den försvunna lampan och lilla djungelboken född att vara fri(jag beräknar dessa två filmer som klassiker).Men däremot vägrar jag att köpa 2,3,6,7,8,9,10,11,14,22,23,25,27,30,31,33,34,35,36,37,38,40,41,42,47 och 48 precis som jag har sagt innan.nu har jag i alla fall sett bolt och precis som jag skulle tro att jag skulle tro så var den tråkig


Shocked

Ögonen blöder



"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2009 vid 15:15
Vad är det för vits med att bara tala om vilka nummer man har? Det som är intressant är väl vilka filmer det är? Det är väl dessutom inte bara DVD som räknas?
 
Dessa har jag:
Snövit och de sju dvärgarna (VHS-utgåvan från 1994)
Pinocchio (VHS-utgåvan från 1995)
4 - Dumbo (VHS inspelad från TV samt DVD-utgåvan från 2002)
13 - Alice i Underlandet (DVD-utgåvan från 2002)
14 - Peter Pan (inspelad på VHS samt DVD-utgåvan från 2007)
15 - Lady och Lufsen (Både VHS-utgåvan från 1997 och DVD-utgåvan från 2006)
Törnrosa (VHS-utgåvan från 1996)
17 - Pongo och de 101 dalmatinerna (inspelad på VHS samt DVD-utgåvan från 2008)
19 - Djungelboken (inspelad på VHS samt DVD-utgåvan från 2003)
20 - Aristocats (VHS-utgåvan från 1995 samt DVD-utgåvan från 2001)
21 - Robin Hood (inspelad på VHS samt DVD-utgåvan från 2002)
22 - Nalle Puh (inspelad från TV samt DVD-utgåvan från 2002)
Miche och Molle (inspelad på VHS)
28 - Den Lilla Sjöjungfrun (VHS-utgåvan från 1998 samt DVD-utgåvan från 2006)
Skönheten och Odjuret (inspelad på VHS)
31 - Aladdin (inspelad på VHS samt DVD-utgåvan från 2004)
32 - Lejonkungen (inspelad på VHS samt DVD-utgåvan från 2004)
Pocahontas (inspelad på VHS)
Ringaren i Notre-Dame (VHS-utgåvan från 1997)
35 - Herkules (DVD-utgåvan från 2003)
37 - Tarzan (DVD-utgåvan från 2005)
39 - Kejsarens nya stil (DVD-utgåvan från 2001)
41 - Lilo & Stitch (DVD-utgåvan från 2003)
43 - Björnbröder (DVD-utgåvan från 2004)
44 - Kogänget (DVD-utgåvan från 2004)
Till toppen
Akeruru View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2008
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 182
inläggsval inläggsval   Citera Akeruru Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2009 vid 21:28
Och varför fortsätter folk att posta vilka filmer de har i den här tråden (som urpsrungligen inte rör det ämnet) när det uppenbarligen redan finns en länk till en annan tråd som är inriktad på just detta? Shocked

Vad gäller Klassikerna så anser jag att bara de handtecknade filmerna bör få den utmärkelsen. Det är trots allt högkvalitativ animation som Disneys "Klassiker" har stått för i väldigt många år. Till 00-talets början förstås...
Någon, rädda Disney D:


Ändrad av Akeruru - 11-juli-2009 vid 21:29
Save 2D-animation!
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juli-2009 vid 14:01
Jag håller helt med! Att vara tecknad för hand borde vara ett krav för att filmen ska få bli en Disneyklassiker. Det finns inte ett dugg klassiskt i fula, tråkigt datoranimerade filmer. Den sista Disneyklassikern är för mig Kogänget, som även om den kanske inte känns superklassisk, ger en klart mer klassisk känsla än så gott som alla Disneyfilmer som gjorts efter den.
 
Det är dessutom oerhört konstigt att det står "Klassiker" på omslaget till Djungelboken 2. De som formgav omslaget trodde nog att den skulle sälja bättre om det stod det.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-september-2011 vid 21:10
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Dessutom kan man notera att Frankrike har en helt egen numrerad klassikerlista där alla animerade disneylångfilmer förs upp, även från Pixar och direkt-till-video.

T.ex. är Ducktales the Movie nummer 34 och Toy Story nummer 42 på den franska listan över "Grand Classiques", dvs "stora klassiker".

Tydligen skiljer det även mellan USA och Sverige, vilka animerade filmer som man räknar som Disneyklassiker och inte. Inga stora skillnader visserligen, men likväl anmärkningsvärt.
I USA räknar man tydligen Dinosaurier som Disneyklassiker nummer 39, vilket får till följd att Kejsarens nya stil räknas som nummer 39 i Sverige och som nummer 40 i USA. Dessutom räknar man inte, som i Sverige, Vilddjuren som en Disneyklassiker.

Har du, Anders (eller någon annan), någon aning om vad detta beror på?



Ändrad av Trubaduren - 11-september-2011 vid 21:12
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-september-2011 vid 12:52
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Tydligen skiljer det även mellan USA och Sverige, vilka animerade filmer som man räknar som Disneyklassiker och inte. Inga stora skillnader visserligen, men likväl anmärkningsvärt.
I USA räknar man tydligen Dinosaurier som Disneyklassiker nummer 39, vilket får till följd att Kejsarens nya stil räknas som nummer 39 i Sverige och som nummer 40 i USA. Dessutom räknar man inte, som i Sverige, Vilddjuren som en Disneyklassiker.

Har du, Anders (eller någon annan), någon aning om vad detta beror på?

Sen flera år har Disney ingen officiell numrerad lista i USA, däremot är det flera fristående personer inom och utanför Disney som har gjort sina egna listor (som inte nödvändigtvis stämmer med varandra). Filmerna är inte ryggnumrerade i USA.

Vilken numrering man får fram beror naturligtvis på vilka urvalskriterier man använder. T.ex. kan man välja att ta med alla filmer som är producerade av Walt Disney Animation Studios och då kommer Dinosaurier automatiskt med, men inte Vilddjuren. Eller så kan man välja att som Dave Smith (Disneys numera pensionerade arkivchef) bara göra en numrerad lista på de tecknade långfilmerna.

Att Vilddjuren har tagits med som numrerad disneyklassiker i Skandinavien är förmodligen ett utslag av marknadsnissarnas desperation. Genom att ta med den på klassikerlistan hoppades man antagligen kunna rädda en usel film ekonomiskt eftersom fler antas köpa den om den lanseras som numrerad klassiker. I länder där man inte använder ryggnumrering (de flesta) spelar sådant ingen roll, och då finns det inte heller något behov av att ta med den på några listor.


Ändrad av Anders M Olsson - 12-september-2011 vid 12:56
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media