Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Skurkar som blir snälla

 Svara Svara Sida  123 5>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Skurkar som blir snälla
    Postad: 18-oktober-2006 vid 16:00
kommer ni på några Disney-skurkar som blir goda eller tvärtom?
 
kommer bara på Jago i Aladdin
 
fast det är väl vanligare att slurkar blir goda än trvärtom, att goda blir skurkar...
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2006 vid 16:13
De utstöta i Lejonkungen 2.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2006 vid 17:28
ja just det! iallafall Kovu
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2006 vid 20:26
Jätte-skurken i Musse Pigg's ''The brave little tailor'' är ju god en stund iaf, han hjälper ju till att driva nöjesfältet i slutet. Undrar hur snäll han är när han vaknar bara...
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2006 vid 10:27
"Herkules" Megara är ju ganska kontroversiell, hon hade ju visserligen inget annat val än att serva skurken, men ändå. Onda handlingar.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
janetarzan01 View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 19-oktober-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera janetarzan01 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2006 vid 14:13
John Silver i Skattkammarplaneten.
Till toppen
annjoh View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-juni-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera annjoh Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2006 vid 21:37
Postad av Silver Silver skrev:

"Herkules" Megara är ju ganska kontroversiell, hon hade ju visserligen inget annat val än att serva skurken, men ändå. Onda handlingar.


I så fall Anden i Aladdin också, först god, sedan ond och till sist god igen.

/\
Till toppen
adamgard View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera adamgard Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2006 vid 11:54
Men det vanligaste är ju att skurkarna dör i slutet... :P
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2006 vid 18:35
hm, är det verkligen det? ja kanske. fast ofta blir dom ju liksom bara bortfösta, om man ska ha det uttrycket
Till toppen
Razmon View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-november-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Razmon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2006 vid 20:21
vet inte det jag... många storfilmer där skurkarna verkligen dör... Lejonkungen, Skönheten och odjuret, Lilla sjöjungfrun, Tarzan, Aladdin osv. Skulle nog säga att i de flesta Disneyklassiker så dör faktiskt skurkenSmile
 
Odjuret är väl annars ett annat exempel på en ond/god figur, som skiftar från att vara ganska ond å kallhjärtad till godWink
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2006 vid 17:34
Postad av annjoh annjoh skrev:


I så fall Anden i Aladdin också, först god, sedan ond och till sist god igen.
 
I andens fall så var han magiskt bunden och var därmed tvunge att utföra onda handlingar mot sin moraliska vilja.

Megara är visserligen bunden vid Hades också genom sin själ, men hennes bitterhet över hur hennes liv utvecklades gör att hon känns ganska medveten över sina göromål ändå. Dessutom så är anden "ond" en så kort stund att det knappt går att jämföra.
 
Postad av Razmon Razmon skrev:

Odjuret är väl annars ett annat exempel på en ond/god figur, som skiftar från att vara ganska ond å kallhjärtad till godWink
 
Hm, ja, men kändes han någonsin som en karaktär som var i kontakt med ren ondska? Men ja, han passar väl in lite grand i kategorin.

Aladdins Jago är väl Disneys tydligaste exempel eftersom han verkligen levde på skurkarnas sida från början.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2007 vid 19:32
En till som blir god är väl kejsaren i Kejsarens nya stil. Han är inte skurken men innasn filmen är han vääldigt känslokall, hjärtlös och elak om jag inte minns fel. Men sen får han vänner och blir god... 
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2007 vid 04:49
Att påstå att Kerchak går från att vara ond till god är kanske också att överdriva? Han är ju trots allt inte ond, bara rädd om sin familj.

Om jag inte minns fel blir väl även Cruella de Ville aningen snäll i någon av de 101 dalmatinernas uppföljare. Tror det är i den otecknade versionen..
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 12:23
Postad av mimmi mimmi skrev:


Om jag inte minns fel blir väl även Cruella de Ville aningen snäll i någon av de 101 dalmatinernas uppföljare. Tror det är i den otecknade versionen..
Cruella blir snäll i 102 dalmatinerna, den otecknade uppföljaren alltså. Hon genomgår ett experiment som får henne att bli snäll, hon vill genast att alla ska kalla henne Ella för att Cruella låter så hårt (eller något i den stilen). Hon skaffar en hund och är helt plötsligt rätt snäll mot sin betjänt Alonso(?). Hon börjar också engagera sig i att rädda hundar.
Men sen spricker förtrollningen (?) en dag och hon blir sig själv igen.
 
Så jag skulle inte säga att jag tycker att Cruella går över till den goda sidan eftersom hon bara är påverkad av experimentet och sedan blir sitt elaka jag igen. Men du har rätt i att hon blir snäll ett tag.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Disneygalnigen View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 03-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 44
inläggsval inläggsval   Citera Disneygalnigen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2007 vid 17:26

andra filmer som skurken dör i är te.x Snövit. Häxan dör.

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-november-2007 vid 17:03
Stitch borde väl kunna räknas som en skurk som går från ond till god?
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Onyx86 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 163
inläggsval inläggsval   Citera Onyx86 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2007 vid 21:42
Nån nämde Aladdin där skurken dör. Nej, han dör ju inte. Jafar skickas bara in i lampan. Men i 2an har jag för mig han dör.
Disney 4ever
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2007 vid 22:41
Jepp, de spränger honom i miljoner bitar.
Till toppen
Onyx86 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 163
inläggsval inläggsval   Citera Onyx86 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2007 vid 10:32
Om man ska ta från film till film måste ju Petronella räknas då hon blir snäll i Askungen 2.
Disney 4ever
Till toppen
acestrom View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 29-oktober-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera acestrom Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-december-2007 vid 21:58
Låter jättedumt, men Helga i Atlantis jobbar med skurken men stoppar honom sen, inte vat jag om det är för hämnd eller för att han inte ska komma undan men hon stoppar honom i alla fall
Till toppen
Stolt_svensk View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-december-2007
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Stolt_svensk Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2007 vid 23:29
Intressant tråd! Mycket av materialet i Disneys verk är ju hämtat ur sagor med en mycket traditionalistisk syn på brott, straff och framför allt konsekvens. Mycket av de gammla sagor som blev Disneys signum under hans egen tid vilade ju på en stark kyrklig(obs inte direkt kristen) europeisk värdegrund (bröderna grim tex). I sådana sagor precis som i verkligheten är det ju väldigt ovanligt att någon vänder på klacken och blir "god". Jag menar, jag skulle ju bli väldigt förvånad(även väldigt glad) om Hassan helt plötsligt beslöt sig för att ge mig min mobil, moped eller dylikt efter han stulit det för att han kommit till insiktTongue
Du gammla du fria...
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2007 vid 23:45
Vem är Hassan?
Till toppen
Stolt_svensk View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-december-2007
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Stolt_svensk Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2007 vid 01:22
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

Vem är Hassan?

Bara ett exempel taget ur luften. Ville mest förtydliga varför jag tror att det inte är så vanligt med skurkar som blir goda(dels pga den realistiska aspekten och dels pga den traditionalistiska)

Disney kontra verklighet brukar ofta leda till intressanta diskussioner. Jag och mina kompisar analyserade Alladin med ett nutidsperspektiv och gjorde lite jämförelser med IranTongue. Att Disney lyckats fånga de islamistiska krafter som råder där idag innan islamismen gjort sig äkänd genom 9/11 är ju inte annat än otroligt!Smile
Du gammla du fria...
Till toppen
acestrom View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 29-oktober-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera acestrom Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 17:38
förlåt mej men jag tycker inte att detta överhuvud taget har med denna tråden att göra, om du nu vill prata om dina förutfattade meningar om islam eller någon som heter hassan som tydligen har stulit något från dej så kan du väl göra det någon annan stans än här mågon som håller med?
Till toppen
Onyx86 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 163
inläggsval inläggsval   Citera Onyx86 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 19:15
Petronella, Askungens ena styvsyster, blir ju snäll i 2an, vilket märks i 3an.
Disney 4ever
Till toppen
Siffran View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 06-januari-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Siffran Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 19:39
Postad av Hannibal Hannibal skrev:

En till som blir god är väl kejsaren i Kejsarens nya stil. Han är inte skurken men innasn filmen är han vääldigt känslokall, hjärtlös och elak om jag inte minns fel. Men sen får han vänner och blir god... 
 
Ondingens (hon som blir katt) medhjäpare blir väl oxå god? eller har jag fel? Är han god fast korkad?:P
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juli-2008 vid 22:20
hunden i pocahontas (är ju typ ond) blri ju god eller hur
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Akeruru View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-mars-2008
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 182
inläggsval inläggsval   Citera Akeruru Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-juli-2008 vid 00:50
Amos i Micke & Molle också, kanske? Han beslöt ju sig för att inte skjuta Micke på slutet, fastän han hade chansen, och han måste ju ändå räknas som "skurken" i den filmen?

Själv föredrar jag att skurken blir omvänd eller accepterar sin fiende framför att de helt enkelt dör. Minde svart på vitt och mer gråtoner så att säga :P
Save 2D-animation!
Till toppen
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2008 vid 09:24
Blir inte tingeling snäll(are) i slutet av Peter Pan, eller minns jag fel? Hon var inte riktigt en skurk, men särskilt snäll mot Lena och Pojkarna var hon inte.
Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-februari-2009 vid 02:51
Eva i Walle är ju eld och lågor när hon skumpar ut ur rymdfarkosten i början och vill till och med ha ihjäl Walle med sitt barnförbjudna jättefarliga och elaka bamselasergevär. Eva är dessutom väldigt kylig och mycket ointresserad den första stunden.  
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
 Svara Svara Sida  123 5>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media