Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Varför släpps så få Disney spelfilmer i Sverige?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Varför släpps så få Disney spelfilmer i Sverige?
    Postad: 19-september-2006 vid 12:08
Det har jag alltid undrat. Det är typ bara Herbie och Mary Poppins som släpps i svenska utgåvor... Hur kommer det sig? Det finns så många underbara filmer som man går miste om...
Nu har jag turen att kunna engelska så man har klarat sig på engelska eller amerikanska utgåvor... men det hade varit roligt med svenska utgåvor... Någon som vet? 
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-september-2006 vid 13:11
Ganska många av spelfilmerna har svensk textning på de utgåvor som släpps i England. Dessa kan man lätt beställa själv via nätbutiker i England, eller köpa hos någon svensk butik med egen import.

Varför de inte går ut med dessa via de vanliga svenska distributionskanalerna förstår jag lika lite som du. Kanske tror de inte att det finns någon större publik för dem i Sverige, men då kan man ju undra varför de har gjort sig besvär med att texta upp dem på svenska.
Till toppen
Djinn View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Djinn Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-januari-2008 vid 14:39
Anders, tack för ditt svar.
 
Jag letar ständigt efter Disneyfilmer till min samling, har tur som har kompisar i USA som kan hjälpa mig men jag vet att det finns utgåvor i England som har svensk text, har du möjligen någon/några länkar till nätbutiker i england som säljer mycket disney?
 
Tacksam för svar.
 
 
Till toppen
disneyfan97 View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 09-maj-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera disneyfan97 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2008 vid 21:40

På discshop.se så kan man köpa importfilmer med svensk textSmilebl.a big red. angels in the endzone. black hole. gephetto. tungviktarna. älskling, jag krympte barnen. iron will. flykt i natten a.k.a night crossing. benji the hunted. en av våra dinosaurier saknas. pollyanna. devil and max devlin. freaky friday 1977. man of the house. meet the deedles. swiss family robinson. big green.blackbeard,s ghost. föraldrafällan 1961 first kid. babes in toyland. vi ses till jul. kapten grants barn. island at the top os the world. kidnappad. one magic christmas. return to witch mountain. tillbaka till oz. på cdon.com kan du köpa mr.magoo och blank check . jag själv har mannen från mars på vhs. du kan även köpa dave crockett- vildmarkens hjälte i svenskt utgåva på discshop.



Ändrad av disneyfan97 - 10-maj-2008 vid 18:58
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2008 vid 19:04
De spelfilmer som jag har är En Prinsessas Dagbok 1an och 2an samt varghunden. Vilka spelfilmer har ni ?
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2008 vid 19:39
jag har en Prinsessas Dagbok 1 o 2 ,narnia, poc2, mitt liv som popstjärna och kanse någon mer xD
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2008 vid 20:41
Hade gärna villet se fler äldre spelfilmer på reg 2 med svensk text, de innan 1967...
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-maj-2008 vid 18:50
Har ni sett Den Otroliga Vandringen filmerna ? Är dom bra ?
Till toppen
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-maj-2008 vid 00:36

Har sett dem båda... Av det jag minns var den första (från 90-talet) väldigt bra, en av mina favoritfilmer när jag var yngre... den andra delen var sådär... Dock finns det en annan från 60-talet... någon som sett den?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-maj-2008 vid 01:56
Jag har den på DVD, köpte den för ett bra tag sedan. Men har aldrig kommit till skott att se den. kanske jag gör det imorgon (Torsdag).
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-maj-2008 vid 11:06
Har också velat köpa den ett tag, men det har aldrig blivit av...  Sen är jag nyfiken på filmer som

The Story of Robin Hood (1952)

The Sword and the Rose (1953)

Rob Roy, The Highland Rogue (1954)

The Littlest Outlaw (1955)

Westward Ho The Wagons! (1956)

The Light in the Forest (1958)

 
Filmer som jag velat se väldigt länge men som jag inte har kunnat få tag i... Någon som sett dessa?


Ändrad av gandy - 22-maj-2008 vid 11:08
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2008 vid 12:24
Nu har jag sett I vildmarkens våld (The Incredible Journey)  från 1963. Den var helt okej faktiskt. Den var inte humorinriktad som båda filmerna från 90-talet, och Djuren pratar inte, utan historien har en offscreen berättare som förmedlar vad djuren tänker och känner. Djuren även känns mer naturliga i sitt beteende i denna film än vad de var i Den otroliga Vandingen (1993).

Sedan finns det en del skillnader i djurens karaktär:

I denna film är det Labrador retriever som är den unga hunden, men som fortfarande är ledaren, och den som vill hem.

Bullterriern är här den gamla Hunden som egentligen är för gammal för  vandingen, men som kämpar på så gott kan kan.

Katten, som i denna film är en hankatt, är den som tycks vara den Livliga karaktären i denna film, men är inte lika ansvarslös och ignorant Som Chance är i  1993 års remake.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Matewan View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 21-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Matewan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2008 vid 19:05
Jag har köpt några av de äldre spelfilmerna. Bl.a. Skattkammarön och Kapten Grants Barn. Dessvärre är kvalitén på dessa usrusel. Som det ser ut har man tagit NTSC-mastrar gjorda för amerikansk TV, kodat om dem till PAL och därigenom försämrat blidkvalitén något oerhört. En Världsomsegling Under Havet är däremot klart godkänd och gjord direkt för PAL (även om bildformatet inte riktigt stämmer). Så det finns all anledning att se upp.
 
Jag kan också rekommendera den engelska utgåvan av Natty Gann och Varghunden. Den saknar tyvärr svensk text, men presenteras i sitt rätta cinemascopeformat. Inte ens i USA har den släppts annat än som Pan&Scan.
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2010 vid 17:45
Spelfilmerna är ointressanta, med undantag för mupparnas julsaga, 102 dalmatiner, djungel george 2 och förtrollad, som är roliga och verkar intressanta, resten av spelfilmerna är tråkiga och röriga, vet inte varför, jag gillar dem bara inte.

Burtons alice i underlandet kan vara okej och hyfsad men är riktigt tråkig, för jag orkar inte titta igenom hela filmen, jag vill hellre se disneys version som är roligare och intressantare.

Ändrad av Adrina - 25-april-2010 vid 17:51
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2010 vid 20:14
Den otroliga vandringen har jag i bokversion, men jag har aldrig vågat läsa den med tanke på att jag är uppvuxen med remakeversionen av filmen (Som jag verkligen älskar), därför är jag rädd att jag inte kommer gilla att karaktärerna är så omkastade, vilket är synd då det faktiskt är originalversionen.

 

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2010 vid 04:06
Önskar verkligen att Sången om södern kunde släppas på DVD/Blu-Ray, men då den inte ens är släppt i USA så är väl tyvärr chansen att det skulle ske i stort sett obefintlig.

Väldigt synd, för det är en fantastisk film. En del hävdar att den är rasistisk (och det är också skälet till att Disney i nuläget inte vill släppa en nyrealise av filmen), men jag skulle vilja påstå att det är precis tvärt om. Den speglar hur samhället i den amerikanska södern såg ut på den tiden, och den visar också hur sjukt det var att behandla svarta människor på det sätt som man faktiskt gjorde (vilket jag vill hävda man också fördömer i filmen i och med att barn med olika hudfärg och med skilda sociala bakgrunder ändå kan vara vänner och umgås som jämlikar).

Jag skulle åtminstone vilja se att de animerade delarna av filmen, med Bror Kanin, kunde släppas på DVD/Blu-Ray inom en snar framtid.


Ändrad av Trubaduren - 18-mars-2012 vid 11:57
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2010 vid 18:14
Sammanlagt har jag

Narnia Häxan och Lejonet
Narnia Prins Caspian
En Prinsessas Dagbok 1an och 2an
Is Prinsessan
Varghunden
Förtrollad
National Treasure 1an

Ska köpa Alice I Underlandet och Prince Of Persia (Beroende på om jag vinner den)





Ändrad av disney_girl - 25-september-2010 vid 18:23
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2013 vid 19:46
Finns Joe Jättegorillan att få tag i ?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2013 vid 09:04
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Finns Joe Jättegorillan att få tag i ?

Den släpptes på DVD för 14 år sen, men är nu utgången. Så jag förmodar att det är begagnatmarknaden som gäller om man vill ha en helt svensk utgåva.

Vissa utländska utgåvor som fortfarande finns att köpa är identiska med den svenska, t.ex. den franska ("Mon Ami Joe"), och har alltså svensk text.

Svenskt tal har även funnits på en VHS-utgåva, men aldrig på DVD.


Ändrad av Anders M Olsson - 24-juni-2013 vid 09:05
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2013 vid 22:54
hade mördat (och med det menar jag betalat mycket) för Föräldrafällan från 98 på Bluray!
Till toppen
Patch View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
Status: Offline
Poäng: 99
inläggsval inläggsval   Citera Patch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2013 vid 18:35
Postad av Aug_ust Aug_ust skrev:

hade mördat (och med det menar jag betalat mycket) för Föräldrafällan från 98 på Bluray!


Varför i hela världen då? Otäck film. En Lindsay Lohan är illa nog men två... Brrr.
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 08-augusti-2006
Status: Offline
Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2013 vid 00:22
För att det är en av mina favoritfilmer från när jag var liten :) tyckte dessutom Lindsay Lohan var bra back then, innan det började gå aningen utför för henne.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2013 vid 08:03
Lindsay Lohans största talang tycks som vi vet vara att strula till det för sig själv. Det är väl inget som direkt märks i filmen Föräldrafällan, men personligen tycker jag att originalfilmen från 1961 är mycket bättre. Liksom i många andra liknande fall har jag svårt att se någon poäng i att göra nyinspelningar av gamla klassiker som redan i sina första versioner är så bra de kan bli.
Till toppen
Murray View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 01-januari-2013
Status: Offline
Poäng: 9
inläggsval inläggsval   Citera Murray Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2013 vid 22:18
"Lindsay Lohans största talang tycks som vi vet vara att strula till det för sig själv. Det är väl inget som direkt märks i filmen Föräldrafällan"

Nja, på den den tiden var hon mest en otäck liten ginger utan skådespelartalang. Det enda bra hon har gjort ju i stort sett att spela sig själv i Rodriguez MACHETE.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media