Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kantig teckningsstil

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
avskum View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2005
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera avskum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Kantig teckningsstil
    Postad: 21-januari-2006 vid 23:21

Jag utvecklar ett ämne som togs upp i tråden om Kronks nya stil:

Varför är så många moderna Disney-filmer så oerhört "kantigt" tecknade?Fyrkantiga fingrar, konstiga, oproportionerliga kroppar och vinklar, osv.

Om man jämför med de äldsta filmerna som ju var oerhört vackra och realistiskt tecknade... Varför har de ändrat? Med dagens datorteknik borde de väl tvärtom kunna rita ÄNNU finare..??

Det vore kul om de kunde göra någon film med den gamla teckningsstilen...

Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2006 vid 15:05
Jo jag är en av de verkliga "gnällarna" till denna kantiga tecknarstil, förstå inte varför! Särskillt svårt är det ju att se dessa kantiga flickor, vad hände med söta små nätta prinsessor?!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2006 vid 20:27
Håller med! Jämför med t.ex. Belle och någon karaktär i en tämligen ny Disney film (t.ex. Kronks nya stil). Belle är gracil, nätt och vacker, och ritad med mjuka penndrag, som helt saknas i nyare filmer. Den "nya" tecknarstilen förstör Disney filmerna lite, tycker jag. Fram för "mjuka" karaktärer igen! =) 
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 09-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-februari-2006 vid 23:13

Den tecknarstilen verkar ju användas mer och mer. Kolla bara på de nya serierna på Disneychannel. Det ser ju hemskt ut! Man skulle ju aldrig tro att det var Disney om man inte visste om det redan. Fattar inte varför dom tror att dom måste ändra på sig för att bli mera omtyckta.

"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 18:02
Disney har ju fått utstå så otroligt mycket kritik på senaste tiden. Man säger ju att de "klassiska" prins- och prinsessagorna tvingar på barnen könsroller och allt vad det är, och att de inte passar in i vårt moderna samhälle. Jag tror helt enkelt inte att Disney VÅGAR göra sådana mjuka, fina flickor och stiliga prinsar längre av rädsla för att folk ska klaga ännu mer. Se bara på Lilo och Stitch, det var deras första medvetna försök att göra huvudpersonerna "fula" för att blidka kritikerna, och så blev den en flopp i alla fall. Så nu provar de att göra kantiga figurer som inte är utstuderat vackra men ändå inte fula, bara annorlunda, för att slippa mer kritik. Jag tycker det är otroligt sorgligt. Disney ska vara Disney, de som inte gillar det kan ju låta barnen titta på något annat!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 19:32
Att säga att Lilo & Stitch var en flopp är väl ändå att ta i.  Lilo & Stitch var en av de bästa Animerade filmer som Disney gjort på mycket länge.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-mars-2006 vid 19:47
Det tycker jag nog är att ta i också. Verkar vara en av väldigt få (?) som faktiskt inte tyckte om den..

Den kantiga stilen...nja, den är inte mycket att hurra för. De skulle försökt teckna mer i "Skönheten och Odjuret-stil". Mycket bättre. I fallen Atlantis och Skattkammarplaneten passar det visserligen kanske med fyrkantiga figurerr eftersom de filmerna känns något slarviga över huvud taget. Inte helt genomarbetade.
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2006 vid 19:41
Jasså, det visste jag inte. Jag har aldrig träffat nån som gillar Lilo & Stitch, men då är vi väl bara en liten droppe i havet då... Personligen tycker jag att den är fruktansvärd i jämförelse med de tidigare klassikerna.  Ingen Disneykänsla över huvudtaget!
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2006 vid 07:52

Postad av Hades Hades skrev:


Den kantiga stilen...nja, den är inte mycket att hurra för. De skulle försökt teckna mer i "Skönheten och Odjuret-stil". Mycket bättre. I fallen Atlantis och Skattkammarplaneten passar det visserligen kanske med fyrkantiga figurerr eftersom de filmerna känns något slarviga över huvud taget. Inte helt genomarbetade.

Eh, Skattkammarplaneten var väl inte särskilt kantig, jag tycker de mänskliga varelserna som Jim och hans mamma påminde om den klassiska stilen och tyckte verkligen inte att den filmen kändes slarvig. Atlantis däremot, där kan vi prata om hopslarvat skräp, även den första Disneyfilm som lyckats få de svenska rösterna mindre passande än orginalrösterna. Atlantis  är den helt klart sämsta disneyfilmen i min mening och den fulaste/kantigaste men Skattkammarplaneten gottgjorde det misstaget och sköljde bort bismaken som fortfarande satt i sen Atlantis.

 

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2006 vid 08:18
Visst, Atlantis har en väldigt kantig tecknarstil, men bara för att en stil är kantig behöver den nödvändigtvis inte vara ful. Själv tycker jag att Atlantis har precis rätt still för dess handling, och inte alls obehaglig eller ful. Kantig still behöver inte alls betyda att en film är slarvigt gjord, stilen i Atlantis är väl genomarbetad, och ger just den Comic-känsla som det var tänkt. Om samma still skulle användas i ett annan handling/film, t.ex. Skönheten och Odjuret eller Den lilla sjöjungfrun, skulle det vara fult för då hade stilen varit fel i sammanhanget.


Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2006 vid 13:08
Bra poäng där Daniel. Jag gillar Atlantis och håller med om att den kantiga stilen passar just den filmen.
Samma sak tycker jag gäller Kejsarens Nya Stil filmerna, jag tycker också att det är helt i stil med filmernas..
anda..eller..stil helt enkelt *brist på ord*
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-mars-2006 vid 10:11
Jag håller med båda föregående inlägg... men måste också få säga att jag tycker att Lilo och Stich har mycket disneykänsla! Den är ju otroligt "sorglig" när de tänker ta Lilo från Nani och så löser sig allt till det bästa, precis som det ska vara i en disneyfilm!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2006 vid 20:50
Jag kan inte säga att jag är särskilt mycket emot den kantiga tecknarstilen... Som Daniel säger så är det en stilfråga i filmer som "Atlantis" och "Kejsarens nya stil". Tittar man på alla Disneyfilmer genom historien så ser man att de har provat olika animationsstilar, det har inte alltid sett ut som i "Skönheten och Odjuret". Walt Disney var helt för att pröva nya saker, jag tycker det känns som en Disneysak att prova olika stilar.

Därmed inte sagt att man bör lägga den mjukare stilen på hyllan.

Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2006 vid 21:58
Håller med Daniel och övriga jag med. Jag har full förståelse för varför man experimenterar med tecknarstilen - det är inte omedvetet överhuvudtaget, det gäller ju varenda film. Ingenting sker av slumpen, och med tanke på de miljontals pengar som läggs på en enda animerad långfilm så satsas massor på att få just "rätt känsla".
 
Jag kan för övrigt hålla med om att det saknas något i Atlantis, men på det stora hela så tycker jag att den var okej. Jag saknade dock romantiken.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 13:07
Men senaste tiden har ju "mjuk" tecknarstil á la skönheten och odjuret i allt större utsträckning ersatts av kantig. Det tycker jag är synd. Blandat är bäst.
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 13:15
Är det inte ganska blandat även nu? "Lilo och Stitch" och "Björnbröder" var väl i mjuk stil medan "Atlantis" och "Kogänget" var kantigare...
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 15:59
Lilo och Stitch var helt klart mjuk och rundad, likaså bakgrunderna. De kör väl med lite varannan.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 16:15
Det beror nog mest på producenterna och regissörerna, det är ju de som bestämmer hur de vill att filmen ska se ut.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 16:29
Absolut. Men det handlar väl om att våga vara experimentell också, förr eller senare var man tuvngen att testa nya tecknarstilar på publiken. Det gäller alla kreativa inriktingar, att man måste våga utmana och riskera ogillande. Ibland.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 16:36
Yup, annars blir det ju monotont i längden... Och vissa stilar passar vissa filmer, så är det ju bara.

De "mjuka" filmerna är ju ofta de som vill vara lite mer dramatiska, som exempelvis "Skönheten och odjuret", medan den kantiga stilen avänds oftare i mer komiska filmer, som "Kejsarens nya stil". Sen finns det ju filmer som "Herkules" där man försöker anpassa stilen till ursprunget, karaktärerna i Herkules ska ju se ut som gamla grekiska illustrationer och föremål (Meg är ju en vas t.ex.).
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 18:58
Trist att behöva se ut som en vas LOL Heja Meg!
 
Klart jag tycker att man ska få experimentera, men det behöver ju inte gå till överdrift... Nej, jag håller med upphovsmannen till denna tråd och säger att det skulle behövas en mjuk och realistiskt tecknad film just nu, i dessa kantiga och hårda tider. (djuuupt, va?)
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2006 vid 19:56
Ja, det där med vasimitationen kände jag till. Jag tycker det är underbart. Jag kan se att en majoritet vill ha realistiska teckningar, det gäller konsten också. Jag kan tycka att om man animerar för realistiskt... ja, då finns det ingen mening med att göra filmen tecknad. Då kan man lika gärna satsa på spelfilm.
 
I exempelvis "Titan AE" anammar man den där mjuka, realistiska tecknarstilen, och jag anser personligen att det blir tråkigt i längden.
En av funktionerna med tecknad film är att få smita från verkligheten lite.
 
Att saker görs mer hafsigt nuförtiden kan jag hålla med om, därav den "kantiga" stilen som kanske inte är fullt så tidskrävande. Men en kantig stil på rätt sätt är minst lika tidskrävande som den realistiska, som i Herkules till exempel. Där har vi kvalitet.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2006 vid 18:48

Realistiskt tecknade filmer slår spelfilmer med hästlängder - tycker i alla fall jag! Thumbs Up

Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
larbert View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 12-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera larbert Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 18:16
Problemet uppstår väl när datoranimeringen tar över mer och mer. Det är bara att konstatera faktum - tecknarna på Disney har blivit slöa och orkar inte rita filmruta för filmruta längre. Personligen tycker jag bättre om "den gamla goda tiden" (193?-67) med "Snövit" och "Djungelboken". Nuförtiden spottar de ju ut 1-2 nya filmer varje år, och det är inte ofta de är särskilt bra heller. "Aladdin", "Den lilla sjöjungfrun" och "Skönheten och odjuret" är exempel på när datoranimeringen används på rätt sätt. Det är inte bara inom Disney heller - Batman har väl alltid tecknats med en fyrkantig haka.
Till toppen
Crussidull View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 23-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Crussidull Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2006 vid 23:11
Är inte Herkules rätt kantig?
Det kanske är lättare och bekvämare att rita kantigt än "mjukt". LOL
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2006 vid 14:41
Bekvämare? Det är nog subjektivt. För vissa tecknare är det nog ett h*****e att teckna kantigt. Men jag gillar det kantiga, serietecknarstuket, om man gör det på rätt sätt. Dessutom gillar jag mycket färg.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juni-2006 vid 13:42
kantigare stil fanns ju även på den gamla goda tiden så att säga jag menar törnrosa och djugelboken är väl rätt så kantiga...och visst filmer som kejsarens nya stil och atlantis passar som kantigt men båda filmeran är tråkiga tycker jag och inte så fint tecknade men nån gillar dem väl....sen tycker jag att det är ok med en eller annan kantig film för då uppskattar man de andra mjukare tecknade filmerna så mkt mer Wink men det får inte bli för många kantigt tecknade filmer så de tar över men nu gör ju knappt några tecknade filmer överhuvudtaget så...
Love will be your guide
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2006 vid 21:25
Är Djungelboken kantig? Det vet jag inget om..
Har ändrat mig angående Lilo och Stitch nu också, den är ju bra. Tog ett tag att lära mig gilla den bara :P
Sedan får jag säga att även om Atlantis är helt ok, så är Kejsarens nya stil ruskigt mycket bättre. Kantiga figurer passar i båda dock. Som sagt. Något snyggare gjort i Kejsarens nya stil, i och för sig.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2006 vid 17:27
Postad av Hades Hades skrev:

Är Djungelboken kantig? Det vet jag inget om..
Har ändrat mig angående Lilo och Stitch nu också, den är ju bra. Tog ett tag att lära mig gilla den bara :P
Sedan får jag säga att även om Atlantis är helt ok, så är Kejsarens nya stil ruskigt mycket bättre. Kantiga figurer passar i båda dock. Som sagt. Något snyggare gjort i Kejsarens nya stil, i och för sig.
 
Nä, jag skulle inte kalla Djungelboken kantig - den är snarare "skissig".

Problemet med Atlantis "kantighet" är för min del att den är så okänslig, till skillnad från "Kejsarens..." som känns både målinriktad, tydlig och hjärtlig.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-januari-2007 vid 20:22
Att Herkules är kantigt tecknad beror väl lite på temat Grekiska gudar. De ritade väl kantigt på den tiden? Det är samma sak med Törn rosa, den är tecknad kantigt med flit för att få lite medeltids stämning.
Men jag håller med om att de borde återgå till sin ursprungliga stil och måla "mjukt och grasiöst"
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media