Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Walt Disney Theme Parks

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Walt Disney Theme Parks
    Postad: 21-april-2011 vid 12:56
Ja, som rubriken antyder så finns det ett flertal olika Disney-parker världen över. 

Fem stycken för närvarande, samt en park under uppbyggnad:

Disneyland Park - Anaheim, California (1955)

Walt Disney World - Orlando, Florida (1971, 82, 89, 98)

Tokyo Disneyland - Urayasu, Chiba (1983)

Disneyland Paris/EuroDisney - Paris (1992)

Hong Kong Disneyland - Hong Kong (2005)

Samt avslutningsvis; Disneyland Resort Shanghai, som beräknas stå färdig 2016.


Är det någon som har besökt någon av de ovanstående parkerna, eller som har planer på att göra det? Vad har ni för minnen av  ert/era besök? Har ni några favoritattraktioner? 

Själv har jag besökt Disneyland Paris två gånger, första gången som tioåring när jag åkte dit med familjen och andra gången när jag var 20, tillsammans med min dåvarande flickvän. Och nu i slutet av augusti har jag planerat in en resa till Walt Disney World i Orlando.  

Tyvärr har jag lite dålig timing med mitt besök, då de för närvarande har stängt en hel del attraktioner. Bl.a. Mickeys Toon Town, som är en del av Magic Kingdom, samt attraktionerna Snow Whites Scary Adventures och Dumbo The Flying Elefant. Detta för att bl.a. kunna bygga upp Odjurets slott, Belles pappas stuga, Gastons värdshus, Dvärgarnas stuga och Drottningens slott. 


Ändrad av Trubaduren - 21-april-2011 vid 13:09
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2011 vid 16:26
Har aldrig besökt någon av dessa parker. Men skulle verkligen vilja göra det någon gång. Det skulle vara så kul :D
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-april-2011 vid 11:54
Jag besökte Disneyland Paris när jag var 4 & 5 år ... det blir ganska mycket om jag ska rabbla upp alla delar jag minns, men jag kommer ihåg att pappa lurade ner mig i en u-båt (som jag antar var för En Världsomsegling Under Havet) och sade att den skulle vara för Atlantis (jag älskade Atlantis på den tiden). Sedan kommer jag ihåg ett tåg med massor av filmeffekter, Pirates of the Carribean, Törnrosas Slott, Pinocchio, paraderna, affärerna ... ja, jag minns ganska mycket, men det är svårt att komma på allting bara sådär. Jag tyckte i alla fall det var jättekul och skulle gärna vilja åka tillbaka, men det är för dyrt och ingen nördar disney härhemma så mycket som jag ...
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 21:34
Jag besökte Disneyland Paris i Juni och var som ett litet barn. Jag är 21 och var helt salig. Jag älskade allt! Men det som var det allra häftigaste av allt tyckte jag var Art of Disney Animation. Helt sagolikt men det var ju hela Resorten med. Helt magisk!! Mitt livs resa! Och då har jag rest till England och sett Manchester United-Arsenal! Vill helst nästa sommar åka till Disney World i Orlando med min flickvän som följde med till Paris(också Disneynörd) men det dröjer nog längre med tanke på att jag inte har fast jobb. Men en dag ska jag åka dit. Min dröm!!
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Teddan View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 28-januari-2011
var: Skåne
Status: Offline
Poäng: 24
inläggsval inläggsval   Citera Teddan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2011 vid 23:14
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Jag besökte Disneyland Paris i Juni och var som ett litet barn. Jag är 21 och var helt salig. Jag älskade allt! Men det som var det allra häftigaste av allt tyckte jag var Art of Disney Animation. Helt sagolikt men det var ju hela Resorten med. Helt magisk!! Mitt livs resa! Och då har jag rest till England och sett Manchester United-Arsenal! Vill helst nästa sommar åka till Disney World i Orlando med min flickvän som följde med till Paris(också Disneynörd) men det dröjer nog längre med tanke på att jag inte har fast jobb. Men en dag ska jag åka dit. Min dröm!!
 
Låter helt underbart! Jag har aldrig varit på Disneyland Paris men hoppas att jag kan resa dit inom en hyfsat snar framtid i alla fall. Är 19 år och jag kan lova att så fort jag har fixat ett fast jobb så kommer jag att börja lägga undan pengar till en Disneyland-resa!
 
Manchester United - Arsenal låter trevligt för övrigt! Lite off-topic kanske, men håller du på United? Själv håller man ju på Arsenal och om jag ska vara helt ärlig så ligger en London-resa till Emirates Stadium aningen högre upp på min "att göra-lista" än en resa till Disneyland. I alla fall just nu. :)


Ändrad av Teddan - 11-augusti-2011 vid 23:15
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2011 vid 11:02
Haha ja jag är Unitedfan men ärligt talat. Disneyland varade i flera dagar och Unitedresan var slut på ett kick. Pengamässigt ar Disneyland mkt mer värt pengarna. Helt sinnessjukt underbart. Vi var där i nästan 5 dagar och vi hann inte med allt! Sjukt underbart var det!!
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2011 vid 21:13
Jag åkte till Disneyland Paris i sommar!! :D Min favoritattraktion var nog Hitta Nemo-grejen där man satt i ett sköldpaddsskal och ... åkte hit och dit. Den var awesome!! (alla grejer var awesome :D) Har inte mycket mer att säga ... allt var underbart, även om jag inte träffade någon disney-karaktär ... däremot såg jag några på håll (från köer) :)
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2011 vid 13:06
Jaha, då var man hemma i Sverige igen, efter en varm och solig vecka i Orlando och Walt Disney World. Och vilken upplevelse det var!

 

Ändå måste jag framhålla att jag är aningen besviken på parkerna, framför allt på Animal Kingdom och Magic Kingdom, men som helhet var det ändå en fantastisk vecka, och jag rekommenderar verkligen alla att åka dit. Det är helt klart värt det, även om inte allting inte riktigt lyckades leva upp till mina högt ställda förväntningar. 

 

Framför allt tyckte jag att det var alldeles för många gamla filmer och karaktärer som hamnade i skymundan, eller som helt saknade någon form av representation i parkerna. T.ex. såg jag ingenting som hade någon anknytning till Pongo och de 101 dalmatinerna, Svärdet i stenen, Djungelboken (inte ens i Animal Kingdom!?), Robin HoodBernard och Bianca, Micke och Molle eller Mästerdetektiven Basil Mus. Samma sak även för en hel del nyare filmer, som t.ex. Pocahontas, Ringaren i Notre Dame, Herkules, Tarzan och Kejsarens nya stil.

 

Scener från Pocahontas ingick iofs. i kvällsshowen Fantasmic inne på Hollywood Studios, i vilken även Hades från Herkules syntes till, och det gick att träffa Tuffs inne på Animal Kingdom, men i övrigt fick ingen av karaktärerna från dessa filmer någon ytterligare representation i parkerna. Inte ens bland butikerna fanns att finna produkter som hade någon direkt anknytning till någon av ovanstående filmer, med undantag från en och annan gossedjurs-dalmatiner.

Mulan fanns representerad så tillvida att hon gick att träffa inne på Kinesiska paviljongen inne på Epcot, och Mushu ingick i en film om hur man kommer på och utvecklar nya karaktärer, men i övrigt saknade även denna film ytterligare representation i form av åkattraktioner, tema-restauranger och merchandise.

Däremot kan jag konstatera att element från de olika Pixar-filmerna var i det närmaste överrepresenterade, med sammanlagt två attraktioner inne på Magic Kingdom (Buzz Lightyear’s Space Ranger Spin och Monsters, Inc. Laugh Floor), två i Animal Kingdom (It’s Though to be a Bug och Finding Nemo – The Musical) och inte mindre än tre stycken i Hollywood Studios (The Seas with Nemo and Friends, Turtle Talk With Crush och Toy Story Mania), samt mängder av “Meet and greets” och merchandise i samtliga parker.

Något annat som förvånade mig var hur små de olika länderna kändes inne på Magic Kingdom. Adventureland t.ex. kändes alldeles för trångt och rörigt, och det kändes inte alltid som att man tillfullo utnyttjade parkens möjligheter och tillvaratog element från filmerna som hade kunnat passa väl in i de olika ländernas teman. I synnerhet Fantasyland hade varit i behov av minst den tredubbla ytan, då det var den delen av parken som främst huserade element från många av de klassiska animerade disneyfilmerna, t.ex. Snövit och de sju dvärgarna, Pinocchio, Dumbo, Nalle Puh, Alice i underlandet och Peter Pan. Nu håller man förvisso på och bygger ut just Fantasyland, på den yta som tidigare utgjorde Mickey’s Toontown Fair (ett område som främst fokuserade på Musse, Kalle och Långben), med bla. Odjurets slott, Maurice stuga, dvärgarnas stuga och dvärgarnas gruva, men det känns ändå som att detta inte är riktigt tillräckligt. I synnerhet inte då Snövit och de sju dvärgarna och Skönheten och odjuret är relativt välrepresenterade redan i samtliga disney-parker i Orlando. 

I övrigt kan nämnas att jag hunnit med att hälsa på Tiger och Nalle Puh, Kalle och Kajsa, Mimmi och Musse, Benjamin Syrsa, Kapten Krok, Belle, Alice och den vita kaninen, Askungens gudmor, Rapunzel, Buzz Lightyear, Marie (från Aristocats), några gröna plastsoldater från Toy Story, Jack Sparrow samt kysst Askungen och Törnrosa (bara på handen visserligen, men i alla fall!).

Dessutom fann jag en av de gömda penslarna på Tom Sawyer Island, vilket enligt uppgift skulle leda till en heldags fastpass till samtliga attraktioner för hela resesällskapet, men som snopet nog endast genererade i tre stycken engångs fastpass till Splash Mountain. 

Slutligen blev jag erbjuden att komma upp på scenen under Captain Jack Sparrows Pirate Tutorial, där jag blev ombedd att avlägga pirat-eden och svära evig trohet till allas vår Captain Jack Sparrow, för att därefter bli upptagen i hans besättning som Pirate Apprentice. :P



Ändrad av Trubaduren - 03-september-2011 vid 19:40
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2011 vid 23:56
Nehe, vad säger ni, kära forumsmedlemmar, ska vi försöka anordna en gemensam resa till någon av Disney-parkerna under nästa år, eller kanske rent av en kryssning med Disney Cruise Line? ;) Hade inte det varit trevligt? :)

Inte det lättaste projektet att ro i land direkt, men finns bara intresset så ska det säkerligen gå att övervinna så väl organisatoriska som praktiska svårigheter.

Närmast till hands - och smidigast att anordna - vore naturligtvis att besöka Disneyland Park i Paris. Inte riktigt lika häftigt kanske som ett besök på det ursprungliga Disneyland Park i Kalifornien, eller det löjligt stora Walt Disney World i Orlando, men fortfarande helt fantastiskt och ett projekt väl så ambitiöst att ta sig ann. 

Eilonwy och Jappmannen: Har ni lust att skriva ett lite utförligare inlägg om era respektive besök på Disneyland Park i Paris? :) Vad tyckte ni bäst om med parkerna, vad saknade ni, hur bodde ni (på vanliga hotell eller på Disney-hotell inom resorten?) m.m.


Ändrad av Trubaduren - 28-november-2011 vid 00:21
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media