Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kung Caspian Och Skeppet Gryningen

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Kung Caspian Och Skeppet Gryningen
    Postad: 16-juni-2010 vid 11:03
Enligt Narniaweb så kommer det att komma en trailer för nya Narnia filmen.


www.narniaweb.com

Ändrad av disney_girl - 16-juni-2010 vid 11:04
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2010 vid 15:04
jo men lessamt nog så är det inte disney som står bakom den här gången så jag undrar om inte det här är offtopic? jag älskar verkligen de två första narniafilmerna och jag hoppas att det inte är för mycket ändrat den här gången och att det fortfarande är weta som står för grafiken och sånt 
"avatar av fireleaming"
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2010 vid 22:16
Ska inte Disney stå för den? Det hade jag ingen aning om. Jaja, hoppas att den håller ungefär samma stil som de första i alla fall.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 10:30
Nu finns trailern även på youtube.


http://www.youtube.com/watch?v=hrJQDPpIK6I

Ändrad av disney_girl - 17-juni-2010 vid 10:33
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 16:04
Fin trailer :) Ser inte väldigt annorlunda ut mot de andra filmerna, men man kan ju inte säga så mycket utifrån trailern.
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Ankisten View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-maj-2009
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Ankisten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 19:00
Jodå, trailern ser bra ut, verkar som de håller samma stil som förut. Hoppas bara filmen nu också blir det, då. ^^
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2010 vid 22:06
Jag älskar verkligen Narniaböckerna. Kung Caspian och Skeppet gryningen och Den sista striden är mina favoriter. Så jag har rätt så höga förväntningar på den här filmen. Trailern tycker jag ser OK ut. Så jag hoppas verkligen.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2010 vid 10:37
Skojar du med mig? Den sista striden är nog en av de sämsta böcker jag någonsin läst och definitivt den sämsta Narnia-boken. Långtråkig, fånig och pajade hela idéen och tanken om Narnia.
Enligt mig då, hade varit kul att veta varför du tycker om den? Smile

Och trailern, wooh, ser väldigt bra ut även om det inte är samma personer som står bakom den längre. Ungarna ser mycket äldre ut Caspian/Ben Barnes ser nästan ut som sin riktiga ålder (29 år) och soundtracket är lika mindblowing som vanligt. Och skymtade jag inte Peter och Susan där i i slutet (runt 1:50) ?

Är ju ett riktigt Narnia-fan och för att vara helt ärlig så fick jag litelite tårar i ögonen när jag såg den här trailern, tack och lov för att Hollywood lyckats göra i alla fall en lyckad filmserie baserad på böcker (till skillnad från de mediokra Harry Potter filmerna och skrattretande dåliga Twilight-serien..)


"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2010 vid 13:20
Jag tyckte Lucy verkade mycket äldre än i de andra filmerna. Vilketförstås är helt naturligt, men det kändes fel.

 

Jag gillar Den sista Striden därför att... Jag kan inte riktigt sätta ord på det. Men jag kan säga att jag absolut inte håller med dig. Den Sista striden är otroligt bra och jag tycker det är ett perfekt slut att alla samlas igen i ett nytt Narnia. Jag gillar det helt enkelt. Jag kan inte rikigt förklara bättre nu. Den är dessutom inte seg. Det är den enda Narniaboken som jag satt och läste utan stopp från början till slut.

Men det var också länge sedan jag läste den. Jag kanske ska läsa om serien och bilda mig en ny uppfattning.



Ändrad av Jeppe - 18-juni-2010 vid 13:22
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2010 vid 11:32
Njä, saken är den att jag verkligen inte tycker om "det nya Narnia" och hela grejen med att Susan inte är där och att hon inte tror på Narnia längre, iisch.

Och den tråkiga faktorn tycker jag ligger i att de i hela boken sitter och ugglar i någon sorts koja och väntar på den sista striden... Fast jag är inte något större fan av någon av böckerna utan Pevensiebarnen som huvudroller (undantag: Min morbror trollkarlen).


"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2010 vid 16:24
Jag gillar att det inte är samma huvudkaraktärer i alla böcker, men att alla ändå samlas i sista boken på grund av att de har något gemensamt, de har alla upplevt Narnia. Att Susan inte är där tycker jag är synd jag med. Det är något jag gärna skulle ändra på. Men vem vet, eftersom att fölrfattaren har skrivit det så så måste det ju vara så han hade velat att de skulle vara. Annars kunde han ju lätt ha låtit Susan vara med. Jaja, jag gillar den i alla fall.

 

Min morbror trollkarlen tycker jag är så där. Den bästa boken enligt mig där Pevensiebarnen inte har huvudrollen är Hästen och hans pojke. Jag vet att de är med där också. Men de har inte huvudrollen.

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 01:23
Mina favoritböcker är helt klart Prins Caspian och Skeppet Gryningen, Min morbror trollkarlen och Den sista striden.

Hästen och Hans Pojke och Prins Caspian ligger tveklöst längst ner på min lista.

Att Min Morbror Trollkarlen känns annorlunda är kanske inte så konstigt, då det är den bok CS Lewis skrev sist av alla i Narnia-serien.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 03:00
Som sagt är Kung Caspian och Skeppet Gryningen och Den sista striden mina två absolut favoriter. Min Morbror trollkarlen är bra och mysig. Det är intressant att läsa om hur Narnia kom till. Men jag tycker inte alls den är lika bra som favoriterna.
Hästen och hans pojke tycker jag är väldigt bra. Så där håller jag inte med Trubaduren alls. Gällande Prins Caspian kan jag nog hålla med. Då jag knappt minns ett dugg av den boken skulle jag nog kunna säga att jag inte tyckte den var så värst bra jämfört med de andra.
En bok som jag inte tror nämnts alls är Silvertronen. Minns inte jättemycket från den. Men jag tycker inte heller den är dålig.
Sedan till sist Häxan och Lejonet. Den är säkert jättebra. Men vad jag vill minnas tyckte jag inte att den var skriven så bra. Det kändes som att allting hastades förbi hela tiden. Det var nästan ingenting som berättades ingående överhuvudtaget. Så jag kan nog säga att de jag tycker sämst om är Caspian, Prins av Narnia och Häxan och Lejonet.
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 12:30
De flesta ogillar Hästen och hans Pojke. Jag minns att jag tyckte den var ruskigt bra. Många år sedan dock.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 17:09
Ja eller hur. Den är riktigt bra. Jag förstår inte riktigt vad det är folk tycker är så dåligt med den.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 17:45
Hästen och Hans Pojke är totalt irrelevant för serien i övrigt, och personligen finner jag den alldeles för långdragen och ointressant. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 18:29
Jag tycker inte den är irrelevant. För mig är huvudpersonen i serien, landet Narnia. Det är det enda (förutom Aslan) som finns med i varje bok. Så länge böckerna handlar om Narnia är de relevanta för serien. Serien handlar ju inte om Pevensiebarnen. Men några av böckerna gör den. Serien handlar inte heller om Eustace och Jill bara några av böckerna. Och Hästen och hans Pojke handlar om Shasta och Aravis. Men serien handlar inte om dem.

 

Serien handlar ju som sagt om Narnias liv och alla människor som kommer dit och upplever det. I sista boken avslutas livet i Narnia med alla människor som varit där samlade tillsammans. Narnia är seriens huvudperson och de böckerna i serien som handlar om Narnia är relevanta.

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 20:26
Jag har aldrig tänkt på det på det viset. Men det var nog den bästa beskrivningen av någonting jag läst på ett par veckor. Cheers.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 21:05
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Jag tycker inte den är irrelevant. För mig är huvudpersonen i serien, landet Narnia. Det är det enda (förutom Aslan) som finns med i varje bok. Så länge böckerna handlar om Narnia är de relevanta för serien. Serien handlar ju inte om Pevensiebarnen. Men några av böckerna gör den. Serien handlar inte heller om Eustace och Jill bara några av böckerna. Och Hästen och hans Pojke handlar om Shasta och Aravis. Men serien handlar inte om dem.

 

Serien handlar ju som sagt om Narnias liv och alla människor som kommer dit och upplever det. I sista boken avslutas livet i Narnia med alla människor som varit där samlade tillsammans. Narnia är seriens huvudperson och de böckerna i serien som handlar om Narnia är relevanta.



Du har helt klart en poäng, men jag framhåller ändock att boken är irrelevant för serien i övrigt. Hästen och Hans Pojke utspelar sig för det första inte i Narnia, utan i grannlandet Calormen. För det andra bidrar handlingen i boken inte till att det sker någon direkt utveckling i Narnia. I Min Morbror Trollkarlen skapas Narnia, i Häxan och Lejonet rättas de misstag till som skedde i samband med att Narnia skapades, dvs att ondskan som släpptes in (Häxan) besegras. I Caspian, Prins av Narnia återvänder de forna kungarna och drottningarna för att "återerövra" landet och hjälpa rätt person att återta tronen. I Kung Caspian och Skeppet Gryningen har huvudpersonerna ett annat uppdrag: nämligen att finna de försvunna riddarna. Men resans syfte är framförallt en innre, där målet är att få insikt om sig själv, bli rättfärdig och komma närmre Gud.
I Silvertronen gäller det återigen att finna och hjälpa den rätte arvtagaren att återta tronen och styret över Narnia. Och i Den sista striden för vi slutligen bevittna hur landet Narnia "dör" och hur de troende och rättfärdiga återförenas i himmelen.

Det kristna budskapet som finns i samtliga böcker är det som håller samman serien. Hästen och Hans Pojke stucker ut på det sättet, då det i större omfattningen än övriga böcker är en ren äventyrsberättelse. Dessutom skiljer den sig på så sätt att det inte är någon som besöker Narnia, i syfte att utvecklas.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 21:28
"då det i större omfattningen än övriga böcker är en ren äventyrsberättelse."

Just därför den är bra. Det kristna mumbo jumbot går lite väl långt i den här serien. Tolkien klarade sig bra utan det och det kunde Lewis också ha gjort.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 21:42
Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

 Tolkien klarade sig bra utan det och det kunde Lewis också ha gjort.


Öhh, va? Hela Sagan om Ringen-trilogin är en direkt skildring av Tolkiens religiösa övertygelse. Hade Tolkien inte varit troende så hade han heller aldrig skrivit Sagan om Ringen. Och detsamma gäller för C.S. Lewis och hans Narnia-svit.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 21:43
Absolut. Den tredje boken utspelar sig i Calormen. Men kommer de inte till Narnia sedan? De möter ju Pevensiebarnen. Hur som helst så är ju den tredje boken som en form av extrahistoria till Häxan och Lejonet. Ett exempel på något som hände mellan att barnen blev regenter och att de återvände till vår värld
Den skiljer sig ju från de andra historierna men vad är det som säger att den inte skulle kunnagöra det? Bara för att det inte handlar om att någon från vår värld kommer till Narnia och utvecklas så är ju historien likväl intressant och bra och relevant för serien (Tycker jag i alla fall)
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 21:49
Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

Just därför den är bra. Det kristna mumbo jumbot går lite väl långt i den här serien.


Var vänlig och referera inte till böckernas kristna budksap som "mumbo jumbo", det är i alla fall något som jag upplever som väldigt stötande. Kalla det hellre "de kristna/de bibliska inslagen", eller något liknande.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 22:58
"Hade Tolkien inte varit troende så hade han heller aldrig skrivit Sagan om Ringen."
Jaså? Peka ut några exempel ur Bilbo?
Tolkiens skapelse är som en religon i sig och jag ser mer av Asatron i den än något kristet.

 

"Öhh, va? Hela Sagan om Ringen-trilogin är en direkt skildring av Tolkiens religiösa övertygelse."


Den är mycket mer än så. Dessutom är de kryddade med stark kritik mot den industriella revolutionen, tja, mot mänskligheten i sig egentligen och att han gick in i sitt eget universum så hundraprocentigt som han gjorde gissar jag var en sorts självterapi efter att ha upplevt första världskriget och inte för att bedyra någon annans tro. Visst, han var kristen, men jag tycker inte att han malde på i böckerna så det stör på samma sätt som i Narnia. 

Gandalfs återuppståndelse vill jag inte dra parallellt med någon Kristus.

"Var vänlig och referera inte till böckernas kristna budksap som "mumbo jumbo""
PK-varning. Om man lyckas provocera en kristen på magicmovies så vet man att man inte klev ur sängen förgäves i morse.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 23:18
Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

"Hade Tolkien inte varit troende så hade han heller aldrig skrivit Sagan om Ringen."
Jaså? Peka ut några exempel ur Bilbo?
Tolkiens skapelse är som en religon i sig och jag ser mer av Asatron i den än något kristet.


Tolkien har själv hävdat att Sagan om Ringen-trilogin bygger på bibeln, och att det är det kristna budksapet som förmedlas i böckerna. Sen att en del människor blir så besatta av böckerna att de väljer att se dessa som en egen "religion" var knappast Tolkiens vilja och syfte med böckerna.

Bilbo har jag inte läst, men vad har den boken med den här diskussionen att göra?

Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

"Öhh, va? Hela Sagan om Ringen-trilogin är en direkt skildring av Tolkiens religiösa övertygelse."

Den är mycket mer än så. Dessutom är de kryddade med stark kritik mot den industriella revolutionen, tja, mot mänskligheten i sig egentligen och att han gick in i sitt eget universum så hundraprocentigt som han gjorde gissar jag var en sorts självterapi efter att ha upplevt första världskriget och inte för att bedyra någon annans tro. Visst, han var kristen, men jag tycker inte att han malde på i böckerna så det stör på samma sätt som i Narnia.


Han "malde kanske inte på", men om man skall tro honom själv i hans egen utsago så är det framförallt det kristna och det bibliska budskapet som han ger uttryck för i dessa böcker. Sen vad du själv vill tolka det hela som, det får stå för dig och har egentligen ingenting med saken att göra. Att han sen dessutom använde böckerna till att kritisera den industriella revolutionen, och allt annat som du nämnde, innebär inte att hans egen religiösa övertygelse som han behandlar i böckerna är mindre påtaglig och mindre viktig för utformandet av berättelsen.


Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

Gandalfs återuppståndelse vill jag inte dra parallellt med någon Kristus.


Vad du vill dra för paralleller och vad Tolkien menade har ingenting med varandra att göra.

Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

"Var vänlig och referera inte till böckernas kristna budksap som "mumbo jumbo""
PK-varning. Om man lyckas provocera en kristen på magicmovies så vet man att man inte klev ur sängen förgäves i morse.


Vad du tycker om kristendomen, eller någon annan religion, är mig helt egalt. Men det innebär inte att man inte kan uttrycka sig på ett respektfullt sätt. Det finns således ingen anledning att använda nedlåtande termer när man talar om en annan människas religiösa övertygelser. Det enda jag efterfrågar är en nyanserad och hövlig språkanvändning. Man kan uttrycka kritik gentemot något utan att behöva använda sig av nedlåtande terminologi.

Skulle vara intressant att få veta vad det är som ligger bakom ditt till synes totala förakt gentemot andra människors åsikter och uppfattningar. Är det viktigare för dig att provocera, än det är att hålla god ton och upprätthålla ett trevligt diskussionsklimat?




Ändrad av Trubaduren - 11-augusti-2010 vid 23:53
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2010 vid 23:39
Jag har bara sett Sagan om Ringen-filmerna. Jag har inte läst böckerna. Men Narnia-böckerna tycker jag verkar vara mer inspirerad av bibeln än vad Sagan om Ringen är (Fast jag har ju som sagt inte läst böckerna så jag kan ju inte avgöra helt och hållet). Jag har egentligen ingen värst koll på biblen heller. Men jag tycker det verkar så. Det är dock inget jag stör mig på i Narnia
Till toppen
Border View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 25-februari-2008
Status: Offline
Poäng: 1
inläggsval inläggsval   Citera Border Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2010 vid 00:14
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:


Tolkien har själv hävdat att Sagan om Ringen-trilogin bygger på bibeln, och att det är det kristna budksapet som förmedlas i böckerna. Sen att en del människor blir så besatta av böckerna att de väljer att se dessa som en egen "religion" var knappast Tolkiens vilja och syfte med böckerna.

Bilbo har jag inte läst, men vad har den boken med den här diskussionen att göra?

 

Jag skulle väldigt gärna själv vilja veta VAR den gode professor Tolkien hävdar att ringtrilogin bygger på bibeln. Jag har läst i princip allt som utgivits på svenska av honom och en försvarlig del av den engelska utgivningen, dock inte allt och jag skulle vilja veta din källa till detta. Du har ENDAST läst (förmodar jag) de tre böckerna i trilogin "Ringarnas Herre" (som de heter i nya översättningen) och uttalar dig så kategoriskt? I de utgivna "Letters" har Tolkien flera gånger poängterat att han ville skriva en mytologi för England/Storbritannien. Tolkien var ju kristen och självklart finns det en kristen värderingsgrund i hans texter. Det gör det ju för alla författare som har en kristen uppfostran.

Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Han "malde kanske inte på", men om man skall tro honom själv i hans egen utsago så är det framförallt det kristna och det bibliska budskapet som han ger uttryck för i dessa böcker. Sen vad du själv vill tolka det hela som, det får stå för dig och har egentligen ingenting med saken att göra. Att han sen dessutom använde böckerna till att kritisera den industriella revolutionen, och allt annat som du nämnde, innebär inte att hans egen religiösa övertygelse som han behandlar i böckerna är mindre påtaglig och mindre viktig för utformandet av berättelsen.


Kan du ge några exempel på det du argumenterar för? Din raljanta och nedsättande ton är rätt tråkig och knappast bidragande till att du ska tas på allvar. Du har inga exempel på din tes och då kan i alla fall inte jag ta dig på allvar.

Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:


Vad du vill dra för paralleller och vad Tolkien menade har ingenting med varandra att göra.

Så dina antaganden ryckta ur sitt sammanhang har tydligen mer värde än andras? De som har en avvikande åsikt till dina påståenden kritiseras för att vara irrelevanta, men inte dina åsikter? Nåja, du får chansen att svara nu.

Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:


Vad du tycker om kristendomen, eller någon annan religion, är mig helt egalt. Men det innebär inte att man inte kan uttrycka sig på ett respektfullt sätt. Det finns således ingen anledning att använda nedlåtande termer när man talar om en annan människas religiösa övertygelser. Det enda jag efterfrågar är en nyanserad och hövlig språkanvändning. Man kan uttrycka kritik gentemot något utan att behöva använda sig av nedlåtande terminologi.

Skulle vara intressant att få veta vad det är som ligger bakom ditt till synes totala förakt gentemot andra människors åsikter och uppfattningar. Är det viktigare för dig att provocera, än det är att hålla god ton och upprätthålla ett trevligt diskussionsklimat?

Här tycker jag du kastar ett helt grustag i växthuset. Det du anklagar den antagonist för gör du dig själv skyldig till. Tycker du verkligen att dina ord är mer värda än hans?

Ändrad av Border - 12-augusti-2010 vid 00:15
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2010 vid 01:19
De "exempel" du ber mig redovisa för ligger främst i de föreläsningar och seminarier som jag har tillgodosett mig då jag studerat litteraturvetenskap vid högskolan, samt i viss mån även diverse radio- och tv-inslag som har tagit upp ämnet vid olika tillfällen. Som du säkert förstår är detta inte något som jag kan länka till, och på så sätt redovisa. Men jag hoppas att du ändå kan ta mig på mitt ord inse att jag inte hämtat mina påståenden direkt från luften. Jag vill dessutom dra mig till minnes att jag läst en hel del om Tolkiens religiösa övertygelser vid olika tillfällen, och vad detta i sin tur har kommit att betyda för hans litterära verk på olika sätt. Och då du själv tycks vara insatt i Tolkiens liv och litterära karriär så kan du knappast hävda att den kristna läran inte har haft betydelse för hans sätt att skriva, eller att hans religiösa övertygelse inte återspeglas i hans litterära verk, och i synnerhet i Sagan om Ringen-trilogin.

Men för att visa på att jag i alla fall har ett visst mått av tillgängliga belägg att backa upp mina påståenden med, så ska jag hänvisa till ett stycke hämtat från Wikipedia:

"Tolkien included neither any explicit religion nor cult in his work. Rather the themes, moral philosophy, and cosmology of the Lord of the Rings reflect his Catholic worldview. In one of his letters Tolkien states, "The Lord of the Rings is of course a fundamentally religious and Catholic work; unconsciously so at first, but consciously in the revision. That is why I have not put in, or have cut out, practically all references to anything like 'religion', to cults or practices, in the imaginary world. For the religious element is absorbed into the story and the symbolism."[14]"

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Lord_of_the_Rings#Influences

Jag tycker att texten ovan gör det ganska så klart att Tolkien har påverkats mycket, både medvetet och omedvetet, av sin egen troslära när han författade Sagan om Ringen-trilogin. Det framgår dessutom, av texten att döma, att mycket av det som står i böckerna är menade att uppfattas som symboliska referenser till den kristna och katolska läran.

Beträffande min kritik gentemot min meningsmotståndare, i det här fallet Cadpig, så rörde det sig i huvudsak om dennes beskrivning av den kristna läran som "mumbo jumbo" som jag reagerade på i negativ bemärkelse. Ett beteende som jag inte hade uppskattat oavsett vilken religion eller trosuppfattning som den hade riktats mot. Det finns ingen anledning att refera till religiösa budskap i negativt ordalag, oavsett vad man själv tycker om religionen i fråga. Det hade gått alldeles utmärkt att kritisera det religiösa budksapet i C.S Lewis böcker, utan att för den sakens skull använda sig av en negativ terminologi.

I övrigt fanns det ingenting i mina kommentarer som tydde på att jag inte respekterade Cadpigs åsikter, däremot hävdade jag att en del av hans påståenden snarare var att betraktas som rena känsloargument, snarare än fakta, samt att dessa i viss mån stred emot Tolkiens egen utsago, som bl.a. kan utläsas ur exemplet ovan.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2010 vid 15:52
Den här diskussionen har fått mig att vilja läsa om serien. Jag har ju bara läst den en gång. Och det var typ två år sedan jag läste Den sista striden. Så nu har jag börjat läsa i Min Morbror Trollkarlen. Det ska bli kul.
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2010 vid 18:39
Jag började just på Silvertronen :) Det är första gången sedan jag var vääldigt liten jag läser narniaserien, och hittils är den bra. Fast jag har bara läst 2 kap.
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media