Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Mulligare Disney prinsessor?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Mulligare Disney prinsessor?
    Postad: 08-maj-2010 vid 20:11

Jag älskar verkligen Disney, men det är en sak som jag verkligen skulle vilja ändra på :) Det är prinsessornas överdrivet smala kroppar. Jag reagerar mest över det när jag tänker på det hemska skönhetsidealet vi dras med nuförtiden. Jag tänker mest på vilken påverkan dte faktiskt kan ha :) Liksom när man är barn så lär man sig att det är så en vacker prinsessa ser ut, vackert hår, vackra ögon, en midja som är lika bred som halva ens huvud (Tänker väll mest på Meg från hercules i detta fallet). Vad tycker ni? :) Skulle ni kunna se en Disney Prinsessa som är mer mullig (normalviktig), eller skulle det förstöra allt?

Jag vet inte om det funnits en liknande tråd innan, eftersom jag ä ny på det här forumet :)



Ändrad av Adelle - 08-maj-2010 vid 20:13
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2010 vid 20:24
Tror detta har diskuteras innan men det är ju ett odödligt ämne.. nästanWink

Alltså jag vet egentligen inte vad ja tycker om detta ämnet egentligen.
Men det har ju alltid vart så i deras filmer sedan Snövit. Men det är ju inte så konstigt egentligen, det står ju personbeskrivningar i sagorna som filmerna bygger på hur prinsessorna ser ut. De är vackra flickor men röda läppar och jätte vackert hår och allt det där Smile Det står ju även att de är nätta och små.. Jag kan ju inte påstå att jag inte var lycklig som barn bara för att jag inte såg ut som de, barn har ju sån härlig livlig fantasi:D
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2010 vid 21:01
Jag har tänkt på det, och tycker att de gott kunde vara lite mulligare i framtiden (så man kan bevisa att disney är bättre än t ex Winx Club), men det känns konstigt att tänka mig en t ex normalmidjetjock törnrosa.
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Leffe91X View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 11-april-2010
Status: Offline
Poäng: 21
inläggsval inläggsval   Citera Leffe91X Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2010 vid 21:09
Kommer ihåg för några månader sen när jag såg en Disney film för första gången på flera år, i detta fallet Törnrosa, så reagerade jag starkt på hur smal Aurora var. Även när jag såg andra Disney filmer som Lilla Sjöjungfrun så funderade jag på varför de gjort dem så smala. Fast nu har jag vant mig vid det och tänker aldrig på det, hade varit konstigt för mig att se t.ex. en normalsmal Ariel nu :P

Ändrad av Leffe91X - 08-maj-2010 vid 21:10
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2010 vid 21:46
Alla Disneyprinsessor är ju som sagt tecknade efter en överdriven skönhetsbild. Men samtidigt så är det ju tyvärr så att smala människor anses snyggare än mulligare människor ibland. Vilket är grymt synd, om det skulle komma en ny Prinsessa som var mullig så skulle det vara bra. Men om någon av de tidigare prinsessorna skulle göras mulligare skulle det kännas fel.
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2010 vid 23:17
Jag håller med att Disney stöder detta sjuka skönhetsideal som vi får dras med i dagens samhälle, och undersökningar visar ju att skönhetshetsen blir allvarligare och allvarligare och börjar i yngre och yngre åldrar - så visst tror jag att prinsessornas midja har betydelse. Det hade varit underbart att få se några hälsosamma disney-hjältinnor i framtiden. Att vi har svårt att föreställa oss en "normalviktig" törnrosa eller snövit tror jag helt enkelt beror på att vi är vana vid att se dem undernärda, precis som att man kan ha svårt att föreställa sig en annan skådespelare än den aktuella i en film.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2010 vid 23:24
Nu när ni säger det, så ser Disney-prinsessorna ut som tandpetare! Shocked Har varit så inne i filmernas handling att jag inte har tänkt på det. Men det är superbra att ni nämner det, för det är ganska viktigt!

 

Håller med om att det är sjukt att prinsessorna ser så smala ut att de inte vågar ta en liten godisbit och knappt ens det. Är sjäv ganska rund( inte överdrivet, men min älsklingsblus är för trång!CryCryCry) och då kan jag bli ledsen om jag ser någon som är smal.

 

Fast jag tycker inte att Esmeralda är fasligt smal. Inte överviktig heller men inte någon tändsticka. Fast jag kan ju ha fel.

Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
Amanda_Disney View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-november-2009
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Amanda_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 00:21
Vist dom är smala och så men disney har bara följt sagorna. Jag påverkades aldrig när jag var liten eller så. Det är bara sagofigurer på samma sätt  när dom målar andra grejer så har vissa jätte stora näsor. Men glöm inte Musarna i Herkules då är det en mullig tjej med. Om dinsey ville stödja skönhets idealet så hade han aldrig gjort den fula ankungen.
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 00:47
Jag tror inte att Disney medvetet valde att stödja skönhetsidealet. I sagorna stod det att hjältinnorna skulle vara "nätta, små och vackra" och utan att fundera över det blev detta lika med "undernärd" för det är vad skönhetsidealet var/är. För att vara ansedd vacker ska man vara för smal för sitt bästa helt enkelt. Jag tror naturligtvis inte att Disney medvetet gör hjältinnorna smala för att skada små flickors självförtroende.  Jag tror bara att hjältinnorna skulle göras så vackra som möjligt och med dagens skönhetsideal blev det otroligt smal. Disney-filmer handlar ju ofta om att skönheten sitter på insidan och att det är personligheten som räknas, men det betyder tyvärr inte att kvinnor tillåts vara tjocka eller mulliga. Ett exempel på detta är ju att den mulliga musan i Herkules är den "roliga" och korkade, för hon kan ju inte vara vacker och smart som de andra smala muserna. Tyvärr kan jag ju tycka att själva argumentet "Disney visar inte bara smala tjejer, de har ju musan i Herkules" är otroligt svagt - de har en större tjej. En större tjej kommer inte att visa att tjocka/mulliga kan vara vackra.

Oj, jag blev verkligen engagerad i den här diskussionen LOL Är själv av större storlek och tyckte själv det var jobbigt som barn.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 01:46
Nita i Björnbröder 2 har faktiskt en ganska realistisk kroppsbyggnad har jag för mig, i och för sig så har hon ju ganska tjocka kläder på sig så det är svårt att avgöra men tycker ändå att hon ser lite mer mänsklig ut än de flesta.

Hmm..annars kan jag nog bara komma på biroller, typ Herkules mamma, Mrs Potts i Skönheten och Odjuret, Den goda fén i Askungen, Nanny i 101 Dalmatiner, Änkan Tweed i Micke och Molle och Pearl Gesner i Kogänget.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
RWB bokmal View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera RWB bokmal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 03:51

Nej, de har inte följt sagorna med prinsessorna/huvudfigurstjejerna.

Esmeralda är ett perfekt exempel: Hon beskrevs som "liten" och kort. 

Disneys esmeralda är definitivt inte "liten", och hon är relativt lång.

Pocahontas är visserligen inte en saga, men hon var likväl inget bombnedslag(och det simpla faktumet att hon var 12 egentligen).

Belle är tydligt äldre än 14.

Slutligen har vi sjuåriga Snövit- Disneys Snövit är klart äldre(syns på hennes "tillgångar"), och jag är ganska säker på att henne's officiella ålder i filmen var 14.

Bara några på rak arm.

"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 11:19
Det där med att "prinsessorna" hade lägre ålder i originalsagorna. Jag tror inte Disney skulle kunna göra en film om så ung flickor och samtidigt låta dem ha en romans. De skulle bli anklagade för Antyda till barnsex från rätt många håll. Dessutom att de valt en högre ålder på sina hjältinnor gör att filmerna blir mer mogna.

Så det där med skönhetsidealet. visst det är lite trist att Disney sällan har vågar använda sig av lite mulligare karaktärer. Fast jag kan inte säga att det stört mig när jag växte upp (jag hade ju helt andra saker att störa mig än de flesta andra ^_^). Sen å anda sidan är Disney's prinsessor i vuxen ålder, så då kan man ju säga att tex. Bratz-dockorna som finns i handeln nu är väl ännu värre då de är i samma ålder (tonåren) som många tjejer är når de känner sig osäkra på sitt utseende.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 13:52
Jag tror man påverkas av allt man ser, fast man inte riktigt tänker på det. Jag känner heller inte att jag påverkats av deras utseende, men samtidigt så kanske jag har det, omedvetet. Det är ju självklart massvis med andra företag än Disney som följer speciella ideal också. Jag tänkte mest, Disney är ju ändå ett enorm stort företag och deras filmer når ut till så många. Det är därför jag tror att det hade varit bra om de kunde visa att "vara normal viktig/mullig innebär att du också är vacker". Jag tror att om man växer upp med ett ideal, är det de ideal man sen har i tankarna och förknippar med vackert/snyggt.
Jag är själv så van vid att prinsessorna ska vara "supersmala", därför håller jag med att det skulle vara svårt att föreställa sig dem mulligare. Samtidigt så kanske det skulle kunna ge en possetiv effekt om Disney valde att byta skönhetsideal. Jag har märkt att de börjat ta in mulligare modeller nu i tidiningar & reklamer, så jag tror faktiskt att det här supersmala idealet håller på att äntligen försvinna.
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 16:30
Håller med om attd et kanske är brist på mulligare prinsessor. Men i ärlighetens namn, tänker barn på sådant? Själv är jag uppväxt med disney och har aldrig tänkt en tanke på att man kanske ska se ut som dem, man ville bara ha deras kläder ^^ Själv är jag absolut inte smal. Men jag gillar en karaktär pågrund av deras personlighet inte på pågrund av utsendet. men naturligtvis hadde det varit trevligt att se någon mer normal stor disney prinsessa.
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 19:52
Något jag stör mig på är att oftast när det är en person som är jobbig, dryg, korkad, vidrig, knasig eller något annat. Så lyckas nästan alltid den personen vara tjock på film, det här är något jag stör mig grymt mycket på, och jag blir rätt så irriterad över det också.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 20:07
Tänkte ju på det att i Den Lilla Sjöjungfrun är alla systrar smala men i serien sen har de gjort Adella lite mulligare Smile Sen är det ju bara i serien hon är det och inte i uppföljarna heller.. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Adelle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 06-maj-2010
var: Göteborg
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera Adelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 20:41
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

Håller med om attd et kanske är brist på mulligare prinsessor. Men i ärlighetens namn, tänker barn på sådant?
Jag tror inte heller barn sitter och tänker på det. Men det får ändå en bild, om du förstår vad jag menar? :) Jag tror fastän man inte tänker på det, så får man ändå en berkräftelse på att det är såhär du ska se ut för att vara "vackrast" :)
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 20:48
Postad av Adelle Adelle skrev:

Postad av disney_erika disney_erika skrev:

Håller med om attd et kanske är brist på mulligare prinsessor. Men i ärlighetens namn, tänker barn på sådant?
Jag tror inte heller barn sitter och tänker på det. Men det får ändå en bild, om du förstår vad jag menar? :) Jag tror fastän man inte tänker på det, så får man ändå en berkräftelse på att det är såhär du ska se ut för att vara "vackrast" :)

Jag håller med. Jag tror ju inte att barn medvetet sitter och tänker på hur smala hjältinnorna är, men likväl får de det bekräftat att snygg=hjältinnorna=smala. Barn växer upp och lär sig genom att iaktta och härma. Om de ser att de vackraste och snällaste och smartaste (som ofta hjältinnorna i Disneyfilmerna är) är de "goda" lär de sig att detta är att föredra. Om de ser att dessa även är smala så kommer de naturligtvis tolka detta på samma sätt. Om detta synsätt sedan bekräftas genom Barbie och Bratz och alla de andra hemska leksakerna som finns så blir det naturligtvis inte bättre. Det är på samma sätt de lär sig olika könsroller. Lär sig barn att mamma står vid spisen och pappa jobbar är det så de kommer att tolka världen.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2010 vid 21:32
de kan ju göra en lilo och stitch fast där lilo är vuxen ^-^ har altid älskat lilos storasyrra och lilo är ju även ett av de få disney barn som faktiskt inte är pinnsmal

(tror inte serriöst på en sån ide.... men lilo har inte en sjuk anorektisk kropp åtminstonne)
"avatar av fireleaming"
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2010 vid 17:24
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Tänkte ju på det att i Den Lilla Sjöjungfrun är alla systrar smala men i serien sen har de gjort Adella lite mulligare Smile Sen är det ju bara i serien hon är det och inte i uppföljarna heller.. 
Just det, henne tänkte jag inte på. Det är ju inget fokus på det i tv-serien, hon är presis som sinna systrar.  

 

Postad av Fjollrika Fjollrika skrev:

 Om detta synsätt sedan bekräftas genom Barbie och Bratz och alla de andra hemska leksakerna som finns så blir det naturligtvis inte bättre. Det är på samma sätt de lär sig olika könsroller. Lär sig barn att mamma står vid spisen och pappa jobbar är det så de kommer att tolka världen.

Lite off topic Hörru du! ^^ Barzt okej, men barbie? Barbie finner jag inte på någotvis  köns diskrimnerade. (De kom upp av iden att barn skulle slippa leka mamma hela tiden med sinna dockor.) Fins det någon kvinna som har haft mer jobb än barbie? Kan inte komma på någon annan leksak som är till tjejer som är en astronaut. Vist barbie är otroligt small, men jag reagerade inte på det när jag var liten i alla fall.

Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2010 vid 18:02
Det finns något på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=4SSZBAPleVc
vad tycker ni om denna video.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2010 vid 18:39
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Tänkte ju på det att i Den Lilla Sjöjungfrun är alla systrar smala men i serien sen har de gjort Adella lite mulligare Smile Sen är det ju bara i serien hon är det och inte i uppföljarna heller.. 
Just det, henne tänkte jag inte på. Det är ju inget fokus på det i tv-serien, hon är presis som sinna systrar.  

 

.

Bara det att i varenda scen hon är med i går hon omkring och äter eller har mat i famnen LOL

Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2010 vid 22:09
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

  

Postad av Fjollrika Fjollrika skrev:

 Om detta synsätt sedan bekräftas genom Barbie och Bratz och alla de andra hemska leksakerna som finns så blir det naturligtvis inte bättre. Det är på samma sätt de lär sig olika könsroller. Lär sig barn att mamma står vid spisen och pappa jobbar är det så de kommer att tolka världen.

Lite off topic Hörru du! ^^ Barzt okej, men barbie? Barbie finner jag inte på någotvis  köns diskrimnerade. (De kom upp av iden att barn skulle slippa leka mamma hela tiden med sinna dockor.) Fins det någon kvinna som har haft mer jobb än barbie? Kan inte komma på någon annan leksak som är till tjejer som är en astronaut. Vist barbie är otroligt small, men jag reagerade inte på det när jag var liten i alla fall.



Ack ja där blev det ett missförstånd. Jag menade inte att varken Bratz eller Barbie lär barn olika könsroller, utan talade endast om det faktum att dockorna är ohälsosamt smala (eller fysiskt uppbyggda överhuvudtaget). Min kommentar om könsrollerna var lite off topic, jag menade bara att barn lär in könsroller på liknande sätt som de lär in att vacker=smal - genom att iaktta omvärlden.

Sedan att du inte la märke till det som barn är ju oerhört positivt, för som jag skrev tidigare så tror jag inte att företagen med vilje försöker förstöra barns självkänsla. Jag tror bara att vi är "kulturblinda" d.v.s. att vi inte märker av saker som att alla kvinnliga förebilder för barn är trådsmala eftersom det är en självklar del av vår kultur. Detta gör det inte rätt, men det förklarar kanske varför det förekommer.

Vidare vet vi ju att barn och unga faktiskt blir påverkade av sin omvärld, där disneyfilmerna ingår. Barn blir i allt yngre åldrar medvetna om sina kroppar och vi får läsa mer och mer om depressioner och problem med självförtroende och självkänsla hos unga. Det betyder ju naturligtvis inte att alla påverkas.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media