Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Tråd låstVad händer när pixar lämnar disney?

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jesper View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-november-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
Direct Link To This Post Tråd: Vad händer när pixar lämnar disney?
    Postad: 14-november-2004 vid 16:31

Vad kommer att hända när pixar lämnar disney?

Kommer disney då att börja göra film på egen hand, eller kommer de att anlita något nytt bolag?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
Direct Link To This Post Postad: 14-november-2004 vid 16:53
Det är ju fruktansvärt svårt att säga. Själv tror jag att Pixar kommer att gå tillbaka till Disney, Steve Jobs har ju dessutom sagt att han kan tänka sig att börja förhandla med Disney igen när Michael Eisner är ute ur bilden. För Pixar finns det ju ingen bättre samarbetspartner än Disney.

Disney har ju redan börjat att göra egna datoranimerade filmer, så som Lilla Kycklingen (Chicken Little), och vad jag har hört så har man till filmen Rapunzel Unbraided, arbetat fram en special teknik som ska få filmen att se mer ut som om den var målad, och inte datoranimerad.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
Direct Link To This Post Postad: 14-november-2004 vid 22:09
Precis som Daniel nämnde tidigare så kommer det nog (hoppas jag) inte att ta slut. Det har varit ett av filmvärldens genom tiderna mest givande samarbete. Vore synd och skam om det tog slut. men Disney kommer inte sluta göra animerade filmer om samarbetet tar slut. De gjorde animerade filmer i årtionden innan Pixar (eller någon annan heller för den delen) var inne på planhalvan (långfilmer). Så det kommer komma fler Disneyfilmer.
Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 09:09
Det lustiga är att enligt den här artikeln i Sydsvenskan
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10099814&i magelist=19&textlist=20
löper samarbetet mellan Disney och Pixar till och med Pixars åttonde långfilm Ratatouille. Jag hade för mig att den sista filmen inom nuvarande kontrakt skulle bli Cars.
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 15:38

Jag anar fler fel i den där artikeln. Förutom det du nämnde om Ratatouille så säger de att The Incredibles skulle ha premiär på torsdagen. Det var ju fredagen den 12 som var premiärdatumet. Dessutom verkar de itne alls ta hänsyn till att Michael Eisner ska avgå 2006 och att Steve Jobs har sagt att han är beredd att förhandla med kommande Disney-VD då. Att detta måste sluta i en skiljsmässa är alltså bara påhittat.

  Disney är den perfekta samarbetspartnern för Pixar eftersom Disney är internationellt kända för att producera kvalitativa barnfilmer. Detta är i och för sig ingen pullfaktor som är nödvändig nu, när Pixar byggt upp ett eget kändisskap. Men fortfarande är namnet Disney synonymt med bra underhållning.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Jesper View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 14-november-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 18:23

Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

De gjorde animerade filmer i årtionden innan Pixar (eller någon annan heller för den delen) var inne på planhalvan (långfilmer). Så det kommer komma fler Disneyfilmer.

Är jag helt ute och cyklar eller var det inte tecknade filmer som disney gjorde innan de gick ihop med pixar.

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 20:39
Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

Men fortfarande är namnet Disney synonymt med bra underhållning.



För hur länge till undrar pessimisten.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 20:58
Postad av Jesper Jesper skrev:

Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

De gjorde animerade filmer i årtionden innan Pixar (eller någon annan heller för den delen) var inne på planhalvan (långfilmer). Så det kommer komma fler Disneyfilmer.

Är jag helt ute och cyklar eller var det inte tecknade filmer som disney gjorde innan de gick ihop med pixar.

Du vet att animerade och tecknade filmer är samma sak? Bara det att det finns flera sorters sätt att animera på, för hand är ett sätt medan datoranimation är ett annat. Hört talas om "Walt Disney's Nine Old Men and the Art of Animation"? Walts "Nine Old Men" höll verkligen inte på med datoranimation.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 21:03
Postad av Proximus Proximus skrev:

Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

Men fortfarande är namnet Disney synonymt med bra underhållning.



För hur länge till undrar pessimisten.

 

Det kan man verkligen fråga sig. Men om Michael Eisner lämnar företaget ska det nog gå lite bättre. Dessutom har ju Disney inte bara teckande filmer utan även Touchstone Pictures, Hollywood Pictures, Miramax (till 51% eller nåt sånt) och de distribuerar flera flimer och tv-serier med Buena Vista. De har hundratals radiostationer i USA och temaparker i Kalifornien, Florida, Paris, Hong Kong och snart ännu en i Tokyo. Förutom detta äger de ett ishockeylag (The mighty Ducks). Det är inte för inte som Disney drar in mest pengar av alla medieföretag i världen. Så bara för att man slutar göra 2-D animation och avslutar sitt samarbete med Pixar så dör ju inte företaget.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
Direct Link To This Post Postad: 15-november-2004 vid 21:04
Postad av Jesper Jesper skrev:

Postad av Walt_Disney Walt_Disney skrev:

De gjorde animerade filmer i årtionden innan Pixar (eller någon annan heller för den delen) var inne på planhalvan (långfilmer). Så det kommer komma fler Disneyfilmer.

Är jag helt ute och cyklar eller var det inte tecknade filmer som disney gjorde innan de gick ihop med pixar.

 

fast de gjorde faktiskt 3-D animerade filmer innan Pixar kom till. Tron är bara ett exempel. Fast de gav snabbt upp det mediet för de trodde itne det var lönsamt.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
zaza View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 05-december-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
Direct Link To This Post Postad: 05-december-2004 vid 17:41

 

Hej! Ny här men tänkte komma med lite av mina synpunkter i denna tråd. Men först ska jag bara berätta att jag just nu sitter och skriver på kandidatexamen i Medie-och kommunikation som i stora drag handlar om budskapet i Hitta Nemo. Där behandlar jag också just detta avtal mellan Pixar och Disney.

Min personliga åsikt i denna fråga är att det är bra att Pixar lämnar sitt samarbete med Disney och söker sig till en distributör. Varför det är bra är för att det ökar konkurrensen på animerade filmernas marknad där Disney har varit envåldshärskare länge.
 
En fördel med konkurrens är att det tvingar Disney att öka kvalitén på sina egna filmer, för jag menar Ko gänget var ju verkligen inget bra verkligen inget bra vare sig animerad eller storymässigt.

Eller vad säger ni andra?

 
Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
Direct Link To This Post Postad: 06-december-2004 vid 00:32
Postad av zaza zaza skrev:

Hej! Ny här men tänkte komma med lite av mina synpunkter i denna tråd. Men först ska jag bara berätta att jag just nu sitter och skriver på kandidatexamen i Medie-och kommunikation som i stora drag handlar om budskapet i Hitta Nemo. Där behandlar jag också just detta avtal mellan Pixar och Disney.

Min personliga åsikt i denna fråga är att det är bra att Pixar lämnar sitt samarbete med Disney och söker sig till en distributör. Varför det är bra är för att det ökar konkurrensen på animerade filmernas marknad där Disney har varit envåldshärskare länge.
 
En fördel med konkurrens är att det tvingar Disney att öka kvalitén på sina egna filmer, för jag menar Ko gänget var ju verkligen inget bra verkligen inget bra vare sig animerad eller storymässigt.

Eller vad säger ni andra?

 

 

Konkurrens är verkligen inte något det råder brist på inom animationsvärlden. I princip alla företag som tidigare bara sysslade med spelfilm har startar avdelningar som håller på med datoranimation. Titta bara på Shrek, Polarexpressen, Shark tale och Ice Age m.f. Disney slutade i princip att vara envåldshärskare efter Lejonkungen. Då slutade de riktigt inkomstbringade filmerna att göras och datoranimationen kom. Och det var 10 år sedan. Kanske inte känns som så lång tid men 10 år i filmbranchen är mycket.

Dessutom är en av anledningarna till att Kogängen är så dålig att den inte precis var högprioriterad. Disney höll på att stänga ner massor av animationsstudios samtidigt som den producerades. I slutet fanns det bara en kvar och det var den studion Kogänger skapades i.

Så problemet, om man vill kalla det för det, är lite mer komplext än bara en misslyckad film och ett samarbete där det knakar i fogarna.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2005 vid 18:50
Jag tycker Disney kan återgå till icke datoranimerade filmer, utan bara vanliga animerade filmer. Jag saknar den hederliga Disney filmen, med humor, kärlek, sorg och ett lyckligt slut! Visst finns detta i de nya filmerna också, det är bara det att de döljs av alla dator effekter och sånt, tycker jag. Det här med den nya dator tekniken, där det ska se ut ungefär som vanlig animering, tycker jag verkar vettig.
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
Direct Link To This Post Postad: 22-september-2005 vid 12:34
Jag hoppas och håller alla tummar jag kan, att disney och Pixar tecknar ett nytt kontrakt om fortsatt samarbete...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media