Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Ers Höghet/Ers Majestät

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Ers Höghet/Ers Majestät
    Postad: 26-mars-2008 vid 21:15
I te.x Den Lilla Sjöjungfrun så säger Sebastian Ers Majestät till Triton. Har för mig att prinsen i Askungen kallas ers höghet. Varför säger man olika ? Är det vanligare med ordet Ers Majestät än Ers Höghet ? Vad tror ni ? Antar att Ers Majestät är det som sägs mest i disneyfilmerna. Vet ej om te.x Ariel blir kallad Ers Majestät eller Ers Höghet i långfilmen eller i serien. Vet bara att hon kallas nåt av dom orden i tvåan. Även i nåt avsnitt i serien. Vet ej hur det ligger till med Askungen, Belle m.fl.   

Ändrad av disney_girl - 26-mars-2008 vid 21:19
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 23-december-2007
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-mars-2008 vid 21:18
jag tror bara man säjer er majestät till kungen men jag vet inte Wacko
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2008 vid 05:42
Det är riktigt. Det är bara kungen och drottningen som ska tilltalas ers majestät. Prinsar och prinsessor ska tilltalas ers kungliga höghet.

Ändrad av Anders M Olsson - 27-mars-2008 vid 05:43
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2008 vid 18:56
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:


Det är riktigt. Det är bara kungen och drottningen som ska tilltalas ers majestät. Prinsar och prinsessor ska tilltalas ers kungliga höghet.


Hur är det med ordet ers nåd ? Andvänds det fortfarande ? I många prinsess filmer antar jag att
ordet Ers Höghet andvänds. I Törnrosa sägs ofta Ers Majestäter eller Ers Majestät osv. Likaså i Lilla Sjöjungfrun. Fast i den så är det mest Triton som kallas Ers Majestät och inte Ariel. (Av vad jag vet) Har för mig att Zazu i Lejonkungen tilltallar Mufasa Ers nåd.

Ändrad av disney_girl - 27-mars-2008 vid 19:03
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2008 vid 22:57
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:


Det är riktigt. Det är bara kungen och drottningen som ska tilltalas ers majestät. Prinsar och prinsessor ska tilltalas ers kungliga höghet.


Hur är det med ordet ers nåd ? Andvänds det fortfarande ? I många prinsess filmer antar jag att
ordet Ers Höghet andvänds. I Törnrosa sägs ofta Ers Majestäter eller Ers Majestät osv. Likaså i Lilla Sjöjungfrun. Fast i den så är det mest Triton som kallas Ers Majestät och inte Ariel. (Av vad jag vet) Har för mig att Zazu i Lejonkungen tilltallar Mufasa Ers nåd.
 
Hm.. det ligger någonting i det du säger i Den Lilla Sjöjungfrun 2 säger jue de där 3 barnen i balrummet eller vad man ska säga "Ers Höghet" till Melody och Carlotta säger väl "Ers majestät" när Ariel undrar vart Melody är... hm, och Styvsystrarna säger "Ers nåd" till prinsen va?
hm, har inte tänkt på det innan vilket som är vilket eller vem man säger det till , kul att du tog upp det :)
 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Aladdin_Abu View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-mars-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Aladdin_Abu Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2008 vid 23:09
Du har rätt om det Lejonkungen, då säger väl Zazu " Jaa, ers nåd! "

Ändrad av Aladdin_Abu - 27-mars-2008 vid 23:10
"ibland klär jag mig som en stadsbo! För att koppla bort palatslivet!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2008 vid 18:06
Sultanen i Aladdin kallas väl mest för Ers majestät ? Vet ej hur det är med Jasmine ?
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media