Skriv ut sida | Close Window

Ett arbete om Eric Larson

Utskriven från: Magic Movies
Kategori: Personerna bakom signaturen
Forumnamn: Övriga personer
Forum beskrivning: Här diskuterar du om andra personer som är en viktig del bakom Disneys filmer så som Ub Iwerks, Don Hahn, Alan Menken, Ward kimball m.f.
URL: http://www.magicmovies.se/disneyssion/forum_posts.asp?TID=1443
Utskriftsdatum: 26-november-2024 vid 21:09
Software Version: Web Wiz Forums 10.11 - http://www.webwizforums.com


Tråd: Ett arbete om Eric Larson
Postad av: Gustaf Lindborg
Ämne: Ett arbete om Eric Larson
Postningsdatum: 14-maj-2009 vid 17:57
< ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/">

Jag har nu den här månaden påbörjat ett stort projekt, nämligen att skriva en bok om Walt Disney på svenska. Under den här veckan har jag gjort en grundlig forskning på Eric Larson, en av Walt Disneys ”The Nine Old Men”. Det har varit så pass givande och intressant att jag har skrivit fyra A4-ark om denna animatör. Något av denna omfattning finns - så vitt jag kan se - inte heller på svenska sedan tidigare.


Nu skulle det verkligen vara gott med feedback från er. Är jag rätt ute?


Eric < ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/"> Larson var den som föddes först av Walt Disneys The Nine Old Men. Trots det så var han den som var regelbundet aktiv inom företaget sist av alla. Han föddes som Eric Cleon Larson den tredje September 1905 i Cleveland, i den amerikanska delstaten Utah. En delstat som idag, åtminstone för människor inom filmbranschen, förmodligen är mest känd för att vara platsen för den årliga filmfestivalen i Sundance. Tillsammans med båda sina föräldrar, som hette Peter och Nora, så flyttade han som tioåring från Cleveland till en annan stad i Utah, nämligen Salt Lake City. Antagligen för att försöka skapa sig nya förutsättningar för ett bättre liv i denna mörka del av den amerikanska historien.


Under sin uppväxt tyckte den unge Eric mycket om att läsa serietidningar. Det var framför allt med dessa som han fördrev tiden under dagarna. Två av de tidningar som han lät sig roas av och tyckte allra bäst om hette ”Punch” och ”Judge”. Just den här spännande världen av tecknade serier fascinerade Eric Larson väldigt mycket – så pass mycket att han i tonåren också började med att intressera sig för att skriva egna små historier, och han lär också i smyg ha tagit lektioner i bild. Allt det här inspirerade honom sedan också till att börja läsa journalistik vid University of Utah efter att ha gått ut High School. Det var 1925, när Larson var 20 år gammal. Väl där, på campus, blev han också redaktör för en skoltidning för vilken han tilldelades flertalet fina priser. Under samma period var Eric Larson dessutom i farten med att skapa egna serier som publicerades i den lokala tidningen ”Desert News”.

Efter att ha tagit studenten från University of Utah så hungrade Eric Larson efter att få prova sina vingar. Precis så som de flesta män gör i den här perioden av sina liv. Han reste under ett år runt i nästan hela Amerika för att försöka hitta ett fast arbete som skulle stämma överens med med hans egna ambitioner, men dessvärre fann han inte någon lämplig arbetsplats. Istället frilansade han under tiden som journalist på flera olika tidningar, innan han 1933 till sist kom till Los Angeles. Han var då 28 år gammal och kunde knappast ana att hans liv snart skulle komma att ta en helt ny vändning. Både när det handlar om karriären och privatlivet.

Det började med att han först tog anställning vid LA Times-ägda KHJ Radio, och där utvecklade han en äventyrsserie som hette "I vikingens spår", eller "The Trail of the Viking". Men det var senare under året, när en nära vän till Larson som kände till hans verkligt stora talang för att teckna, gav honom rådet att försöka få något av sina alster, som han vid den här tidpunkten säkert hade stoppat undan i någon byrålåda, publicerat. Det kunde inte skada, tänkte han, och skickade in några av sina teckningar till Walt Disney Studios. Resten är, som man brukar säga, historia. Men Eric Larsons lycka slutade inte där: Samma år skulle han också komma att gifta sig med sina livs stora kärlek, Gertrude Jannes Larson. Deras äktenskap skulle vara i 42 år.


Där vid Walt Disney Studios fanns i alla fall en animatör som hette Hamilton Luske, som hade blivit anställd vid företaget två år tidigare, och han såg omedelbart att Eric Larson var en skicklig man som skulle passa riktigt bra i deras stall. Luske gav därför några goda ord för Larson - och han fick en kort tid efteråt ett jobb där. Titeln som han fick var ”in-betweener”, vilket inte låter särskilt prestigefyllt, men så var det i alla fall. Det första som han fick vara med och bidra till var en kortfilm 1934 som hette ”Two-Gun Mickey”, en svartvit historia Musse Pigg fajtas med ärkerivalen Svarte Petter i en western-miljö. Under de närmaste åren skulle denne Hamilton Luske också bli något av en mentor för Larson, vilket han på sätt och vis skulle komma att återgälda mångfalt, mer än 40 år senare.

Vid den här perioden var dock Walt Disneys fulla fokus på förproduktionen av "Snövit och de sju dvärgarna", studions och hela världens första animerade långfilm, varför de naturligtvis var i behov av ordentligt med arbetskraft. Larson kastades därför rakt in i elden. Hans arbetsuppgifter inom produktionen kom att bestå av att, tillsammans med animatörerna Milt Kahl och James Algar, teckna alla de djur som följer med Snövit ut i skogen.

Några av de mest kända karaktärer som Eric Larson skapade under sin karriär vid Walt Disney Studios var bland andra katten Figaro i ”Pinocchio”, Stampe i ”Bambi”, huvudpersonen själv i ”Askungen”, Scat Cat i ”Aristocats” och Lille John i ”Robin Hood”. Bland många, många andra. Dessutom var han ansvarig animatör för den makalöst vackra scenen där Peter, Lena och barnen flyger över London i ”Peter Pan”. Numera är han dock kanske mera ihågkommen för sitt oerhört viktiga arbete som han utförde efter den aktiva karriären som animatör. Han blev då, efter ”Robin Hood” på 1970-talets mitt, ledare för utbildningen av framtidens animatörer. En av dem var Andreas Deja, som under 1990-talets första halva arbetat med både ”Aladdin” och ”Lejonkungen”, och han har kallat Eric Larson för ”den bästa läraren någonsin”.


< ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/">

[...]


< ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/">

Samma år som ”Robin Hood” gick upp biograferna, det vill säga 1973, började Eric Larson – en av de ursprungliga The Nine Old Men - att utarbeta ett träningsprogram för att kunna utbilda och på så vis säkra återväxten av skickliga animatörer vid Walt Disney Studios. Det var egentligen precis lika naturligt som nödvändigt. Självklart var han inte ensam med detta arbete, men det var han som ledde det, och över hela landet finkammades olika colleges och konstskolor. Vid den här tidpunkten återstod nämligen endast en handfull av de ursprungliga The Nine Old Men: Milt Kahl, John Lounsbery, Frank Thomas och Ollie Johnston. Det var uppenbart att en epok av filmhistoria skulle nå vägs ände inom inte alltför många år. Larsons arbetsuppgifter bestod nu därför dels av att helt enkelt vara mentor, lärare och att utbilda sina elever, dels att agera scout för att likt en blodhund försöka snoka upp nya och talangfulla animatörer. Faktum är också att han genom sitt gedigna arbete skulle komma att träffa många animatörer som vid den tiden var rena blåbär, men som numera av många anses vara dagens motsvarigheter till The Nine Old Men: Brad Bird, Don Bluth, Chris Buck, Tim Burton, Randy Cartwright, Ron Clements, Andreas Deja, Gary Goldman, Dan Haskett, John Lasseter och John Musker.


[...]


< ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/">

Efter att ”Mästerdetektiven Basil Mus” hade gått upp på de amerikanska biograferna tidigt i Juli 1986, så bestämde sig Eric Larson för att lägga papper och penna på hyllan. Ännu en i raden av Walt Disneys ursprungliga The Nine Old Men som lät meddela om sin egen abdikation. Han hade haft en viktig roll som konsult under filmens produktion, men han skulle snart fylla 85 år och tyckte att det var dags för en välförtjänt pension. Ingen vettig människa kunde klandra honom för att ha fattat det beslutet: Med cirka 53 års arbete inom Walt Disney Studios så kan man utan tvivel konstatera att han stått för en lång och trogen tjänst...

I en intervju som Eric Larson gjorde i samband med att han slutade, så berättade han att det som verkligen betydde någonting inte var det att han hade arbetat så många år i studion som han hade gjort, utan istället att han hade njutit så mycket av det som han hade lyckats med att genomföra. När han tänkte tillbaka och mindes all den positiva respons och feedback som han hade fått från både andra animatörer och vanligt folk under årens lopp, så var det framför det som gjorde honom till en lycklig man.

Två år efter det att Eric Larson blivit pensionär avled han av naturliga orsaker i sitt hem i La Cañada-Flintridg på den amerikanska västkusten. Det en tisdag den 25 Oktober 1988. Hans maka Gertrude Jannes Larson hade gått bort mer än ett decennium tidigare så hans enda kvarvarande nära anhöriga var bröderna Bland och Peter. Men frågan är ändå om hans bortgång ändå inte var ett hårdare slag mot hela Walt Disney Studios, än mot dessa båda bröder. Den sista filmen som Larson hade arbetat med var ”Mästerdetektiven Basil Mus” två år tidigare, och den hade varit en smärre succé med sin vinst på cirka 25 miljoner dollar, och det var en slags vändning i rätt riktning för Walt Disney. Det här var nu bara några få veckor före premiären av ”Oliver och gänget” - en film som man därför hade fått relativt stora förhoppningar på - och givetvis lade det här en sorti på stämningen inom filmbolaget.

Denna enastående konstnär kommer aldrig att glömmas bort. "Eric Larson är kanske inte det första namn som du kommer att tänka på när du hör talas om The Nine Old Men, det är verkligen han som har haft den största betydelsen för framtidens alla animatörer", har någon inom studion - och förmodligen har han helt rätt.


Nu skall jag fortsätta med Les Clark.



-------------
Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com

- http://gustaflindborg.wordpress.com/
- http://hobbyrum.wordpress.com/



Skriv ut sida | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd. - http://www.webwiz.co.uk