Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Bäst/Sämst Manus

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Bäst/Sämst Manus
    Postad: 11-september-2015 vid 19:37
Vilka/vilket manus tycker ni är bäst/sämst skrivet ? Finns det något manus, som ni tycker kunde ha gjorts bättre ?

Ändrad av disney_girl - 11-september-2015 vid 19:46
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2016 vid 17:26
Jag har tänkt på det länge att är det något manus jag hade velat ändra på så är det Frozen.
Jag älskar Frozen och vill inte ändra på storyn i sig men det är så mycket som inte hänger ihop som nästan blir en störningsmoment. (Har säkert pratat om det i någon annan tråd.) Men små exempel som Anna och Elsas uppväxt, hur ofta såg de varandra, pratade de någon gång med varandra etc. Samt ändra så att Fixer Upper skulle ha legat innan Anna blev träffad av isen. Lite sådana saker.

En film vars manus jag älskar är föregångaren, Tangled dock. Jag önskar att Frozen hade den röda tråden som Tangled har genom filmen. 

Also, Ringaren i Notre Dame. Bäst. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2016 vid 22:23
Håller med, manuset i Frozen är rätt värdelöst. Största problemet är enligt mig att filmen trots att den försöker visa en systrarelation knappt låter dem interagera någonting och de få scener då de faktiskt interagerar är det antingen negativt eller forcerat/onaturligt. (Och att Anna spenderar mycket mer tid med sitt obligatoriska love interest än med Elsa underminerar hela "systerfilm"-idén...) 

Det finns också många andra problem: Ingen förklaring om hur magin fungerar i filmens universum eller varför Elsa behövde vara is-olerad (Hah) i tolv år, ingen förklaring varför Anna var totalt ensam utan Elsa trots att det är etablerat att hon är mycket social och därför enkelt hade kunnat socialisera med tjänstefolk eller något, samt en massa annat som inte heller förklaras.

Filmen verkar inte kunna bestämma sig för om vi ska sympatisera med Elsa eller ej ( Jag menar, hon skadar sin syster och det första hon gör är att åkalla ett snömonster för att jaga bort dem...) Den där hertigen från början av filmen (Minns inte vad han hette och orkar inte kolla upp det) byggs i första akten upp som om han kommer vara filmens antagonist och glöms sedan bort totalt, och avslöjandet av Hans sanna natur kommer totalt ur det blå då det inte finns någonting tidigare i filmen som antyder att han inte har helt rent mjöl i påsen.
Misstänker att det antingen gjordes för att manusförfattarna kom på att "jajustja, vi måste ju ha en antagonist och vår deadline är imorgon" eller för att Anna inte skulle behöva välja mellan två potentiella love interests för den obligatoriska (Läs: helt onödiga och kommer bara i vägen för den relation filmen borde kretsa kring) romansen.

Ursäkta ranten, men det här är en film jag har mycket att säga om, och inte mycket av det är positivt...
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2016 vid 23:47
Postad av Bjekkergauken Bjekkergauken skrev:

Håller med, manuset i Frozen är rätt värdelöst. Största problemet är enligt mig att filmen trots att den försöker visa en systrarelation knappt låter dem interagera någonting och de få scener då de faktiskt interagerar är det antingen negativt eller forcerat/onaturligt. (Och att Anna spenderar mycket mer tid med sitt obligatoriska love interest än med Elsa underminerar hela "systerfilm"-idén...) 

Det finns också många andra problem: Ingen förklaring om hur magin fungerar i filmens universum eller varför Elsa behövde vara is-olerad (Hah) i tolv år, ingen förklaring varför Anna var totalt ensam utan Elsa trots att det är etablerat att hon är mycket social och därför enkelt hade kunnat socialisera med tjänstefolk eller något, samt en massa annat som inte heller förklaras.

Filmen verkar inte kunna bestämma sig för om vi ska sympatisera med Elsa eller ej ( Jag menar, hon skadar sin syster och det första hon gör är att åkalla ett snömonster för att jaga bort dem...) Den där hertigen från början av filmen (Minns inte vad han hette och orkar inte kolla upp det) byggs i första akten upp som om han kommer vara filmens antagonist och glöms sedan bort totalt, och avslöjandet av Hans sanna natur kommer totalt ur det blå då det inte finns någonting tidigare i filmen som antyder att han inte har helt rent mjöl i påsen.
Misstänker att det antingen gjordes för att manusförfattarna kom på att "jajustja, vi måste ju ha en antagonist och vår deadline är imorgon" eller för att Anna inte skulle behöva välja mellan två potentiella love interests för den obligatoriska (Läs: helt onödiga och kommer bara i vägen för den relation filmen borde kretsa kring) romansen.

Ursäkta ranten, men det här är en film jag har mycket att säga om, och inte mycket av det är positivt...

Instämmer till fullo. 

Hela storyn känns väldigt ogenomtänkt och hafsig . Jag är fullkomligt övertygad om att det aldrig var meningen att Hans skulle vara filmens skurk, då det inte finns någonting i vare sig hans beteende eller i hans blick och ansiktsuttryck som tyder på att han skulle ha några bakomliggande motiv. Hans drömmande blick efter att han just har träffat Anna är definitivt blicken hos någon som är förälskad, inte av någon som drömmer om att bli kung, mörda två stycken kvinnor och ta över riket. I synnerhet inte då han visar stor omtanke om folket då Elsas vinter har slagit till, och han visar heller inga tecken på att vara en ynkrygg då han bestiger Elsas berg och konfronterar Marshmallow. Och varför gjorde han sig inte av med Elsa redan där och då när han hade chansen, istället för att ta henne med tillbaka till Arendal, fängsla henne och i ett senare skede låta avrätta henne?

Nej, jag må ha uppskattat Frozen när den kom - och jag tycker fortfarande att det är en helt okej film - men musiken är värdelös, och manuset verkar ha arbetats fram under filmens gång och utan en klar och tydlig vision. Helt klart en av Disneys svagaste filmer, när det kommer till handling och karaktärsutveckling.  
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-mars-2016 vid 00:28
Just varför Elsa har sin magi har jag inte sådana problem med att de inte förklarar. Det hade varit kul att veta varför (Hej Frozen 2 probably) men det känns ändå som att det egentligen inte spelar någon roll. Det är magiskt, mystiskt och för mig räcker det.

Att Elsa behövde vara isolerad är ju helt konstigt. Det är bara trollens fel, hade de inte sagt något om att hon kan bli ond pga det hade det ju aldrig hänt. Hon har full kontroll när hon är liten och använder magin för skoj skull tillsammans med Anna. Sen råkar det hända en olycka som inte hade med hennes kontroll att göra, Anna råkade bara hoppa alldeles för snabbt för att hon skulle hänga med. De skrämde upp henne, jag önskar nästan att Elsa hade konfronterat dem i filmen om det senare. 

Hans håller jag med om. Hade det inte varit för hans leende som Trubaduren nämnde efter att han träffat Anna hade jag kunnat gå med på det. För som sagt, så ler inte en skurk. 
Men Hans är en väldigt intressant karaktär annars. För han hade säkerligen kunnat bli en bra kung. Vilket han visar när Elsa och Anna är borta. Men ändå har han en sådan ond sida, jag önskar att de hade utforskat det mer! 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media