Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Jack Sparrow-böckerna

 Svara Svara Sida  <123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2008 vid 13:47
Kan tyvärr inte betygsätta dem var och en för sig för jag kommer inte ihåg vad som händer i vilken bok men de ligger väl i genomsnitt på en stadig 3 av 5 alltså klart godkända för en fan av Pirates of the Caribbean. Charmiga böcker med mer gnista i än vad jag hade väntat mig.
Till toppen
spider pig View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 149
inläggsval inläggsval   Citera spider pig Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2008 vid 19:22

skit också jag var på bibblan och skulle se om det fanns några sparrow böcker men det fanns inga crap

Rain man och Edward Scissorhands
är dom bästa filmerna nånsin.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2008 vid 19:36
Synd. Men de är ganska billiga. 69 spänn styck har jag köpt samtliga för.
Till toppen
spider pig View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 05-augusti-2008
Status: Offline
Poäng: 149
inläggsval inläggsval   Citera spider pig Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2008 vid 21:37

bra.ska kolla på nätet om de finns några sparrow böcker man kan köpa.



Ändrad av spider pig - 07-augusti-2008 vid 21:38
Rain man och Edward Scissorhands
är dom bästa filmerna nånsin.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2008 vid 09:27
Hur många böcker har utkommit i Sverige hittills? Har tappat kollen.
Till toppen
Captain_Sparrow View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar
Avstängd

Medlem sedan: 12-december-2008
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Captain_Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 02:26
Yaaarrrgh! Hittills har 11 band om unge Jacks äventyr utkommit i Sverige. 13 stycken finns på andra sidan Atlanten. Savvy?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 12:52
På så vis. Har det planerats att göras fler än 13 böcker?
Till toppen
Captain_Sparrow View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar
Avstängd

Medlem sedan: 12-december-2008
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Captain_Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 13:26
Vad jag vet så planeras det för närvarande inga fler böcker om unge Jack. Savvy?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-december-2008 vid 22:15
Det var synd. Känns som de hade ett riktigt bra koncept att bygga minst två dussin böcker på i alla fall. Men vi får se. Det kanske blir fler.
Till toppen
Captain_Sparrow View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar
Avstängd

Medlem sedan: 12-december-2008
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Captain_Sparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-december-2008 vid 18:44
Indeed! Men jag kan inte lova något. Kanske kommer det att komma många fler. Kanske kommer de att sträcka sig fram till slutat av "Vid Världens Ände", vem vet. Yarrrgh.
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2010 vid 11:40

Nu vet jag ordningen på böckerna. De är indelade numera i tre serier. Listan i kronologisk ordning är som följande:

                       Jack Sparrow

J                    Jack Sparrow: The Coming Storm

                   Jack Sparrow: The Siren Song

                   Jack Sparrow: The Pirate Chase

                   Jack Sparrow: The Sword of Cortés

                   Jack Sparrow: The Age of Bronze

                   Jack Sparrow: Silver

                   Jack Sparrow: City of Gold

                   Jack Sparrow: The Timekeeper

                   Jack Sparrow: Dance of the Hours

                   Jack Sparrow: Sins of the Father

                   Jack Sparrow: Poseidon's Peak

                   Jack Sparrow: Bold New Horizons

                   Jack Sparrow: The Tale of Billy Turner and Other Stories

                                  
 
                                   Legends of the Brethren Court

               

       Legends of the Brethren Court: The Caribbean

       Legends of the Brethren Court: Rising in the East

       Legends of the Brethren Court: Turning Tide

       Legends of the Brethren Court: Wild Waters

       Legends of the Brethren Court: Day of the Shadow                                             

 

                                         Pirates of the Caribbean

 

                                         The Curse of the Black Pearl

                                              Dead Man's Chest

                                                 At World's End

                                 Secret Files of the East India Tradin Company

                                            The Pirates' Guidelines

 

                           

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 18:54
Nu är bara frågan, ska man klassa böckerna som kanon? Jag har läst att många fans gör det men jag är kluven på om jag ska haka på. Det avgör jag nog efter det att jag har läst igenom samtliga verk.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:24
Har aldrig läst dessa böcker, men jag undrar lite: vem är författaren/författarna? :)
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:33
Det är ett gäng författare som går under pseudonymen Rob Kidd. Har bara sett ett par av deras namn (någonstans på nätet) och kommer inte ihåg dem just nu. Det är riktigt bra böcker, ge de en chans.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 19:37
Var lite nyfiken på om eventuellt Ridley Pearson kunde vara en av "spökförfattarna". Han har ju tidigare skrivit en hel del Dinsey-relaterade böcker. Bland annat om Peter Pan, och nu nyligen Kingdom Keepers.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 20:32
Hmmm, namnet klingar bekant men jag är inte säker på att han omnämndes som en av Rob Kidd-författarna.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 20:42
Skulle det visa sig att han på något sätt är inblandad i Jack Sparrow-böckerna, så skulle jag definitivt vara intresserad av att någon gång ge mig i kast med att läsa dessa. Men av det intrycket som jag hittills har fått av denna bok-serie, så verkar de vara allt för lättlästa och okomplicerade, och därmed inte tillräckligt stimulernade, för att jag skall känna något direkt sug efter att fördjupa mig i dessa verk. Men det är klart, skenet kan bedra, och jag har haft fel förr, men i det här fallet tror jag att det skulle krävas att någon som Ridley Pearson var inblandad för att mitt intresseoch sug verkligen skulle vakna till liv. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 20:48
Jag struntar blankt i vem som skriver dem och att jag är över tio år äldre än den tilltänkta åldersgruppen. Jag behöver alla fixar jag kan få tag på för att stilla mitt potc-beroende.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juli-2010 vid 21:34
Haha, ja är man ett fan så är man. Men jag läser bara sånt som jag känner fångar mitt intresse direkt, och om inte själva handlingen är tillräcklig för att omedelbart göra mig intresserad så krävs det för mig att någon person som står mig nära är inblandad i verket på ett eller annat sätt.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juli-2010 vid 15:17

Att få veta mer om Jacks bakgrund är något som fångar mitt intresse direkt. Jag tror dock att Legends of the Brethren Court är de coolaste böckerna i serien.

Till toppen
jojogo View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 27-juli-2010
var: köping
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera jojogo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2010 vid 17:05
Jag kan ju bara tillstå att de första två bockerna är några av de allra bästa böckerna jag nånsin läst, så mycket subtil spänning varvad med ren action. Att det ens är möjligt att skriva såhär blows my mind entirely.





Jag ser fram enomt att kunna läsa trean (2012-13 eller så), och när serien är slut (vilket jag i april trodde då min syster ilurat mig om Johnny Depps plötsliga kokainöverdosdöd på den franska landsbygden) ser jag också filmerna. Jag vet, det är lite underligt att jag lyckats undvika dem, som förmodligen är mycket bra, då Depp är en av mina allra största favoriter, älskar honom.

Men tänk så mycket oavbruten njutning! :)


Ändrad av Adrina - 31-juli-2012 vid 11:23
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar
BANNAD

Medlem sedan: 30-mars-2010
var: K-Holm
Status: Offline
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juli-2010 vid 20:13

???

Eh, come again?

Kan du förklara exakt vad det är du pratar om, mate?
Till toppen
Randolph_Carter View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Persona non grata

Medlem sedan: 29-september-2010
var: Arkham
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Randolph_Carter Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2010 vid 20:13
Böckerna är sorgligt underskattade. Men Legends of the Brethren Court är helt klart bäst.
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2011 vid 18:00
Jag har sedan en vecka tillbaka börjat läsa Jack Sparrow-serien för andra gången. Det tog ju tvärstopp när jag läste böckerna första gången sommaren 2007. Efter att jag läst bok nr, 6 skulle jag ha fått vänta flera månader på nästa så jag kom av mig fullständigt. Så åren gick och allt eftersom samlade jag in böckerna tills jag förra året fick en komplett samling. Hur som helst, jag kom ikapp där det slutade förra gången, i söndags. Jag läste precis ut bok nr. 8 "Tidmätaren" (snyggaste omslaget hittills!) och serien har tagit en smått intressant vändning. Hurvida man faktiskt ska klassa dessa böcker som kanon med filmerna låter jag vara osagt tills vidare. Jag har ju fem böcker kvar att läsa och hittills kan det gå åt båda vägarna.

Hur som helst är böckerna lättsam underhållning för stunden. Jag hade förvisso hellre fått en bokserie som officiellt uttalat expanderar POTC-universumet istället för att få dessa böcker som velar lite mellan fanfiction och något mer segtuggat. Det bästa hade varit om Terry Rossio & Ted Elliott hade fått hålla i bokserien helt och hållet istället. Men nu är det som det är och det duger skapligt. Jag börjar läsa "Timmarnas Dans"
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2011 vid 14:00
Jag började läsa (och läste ut) bok nummer 9 "Timmarnas Dans" igår. Skapligt flummig story! Jack Sparrow, Flygödlor, sabeltandade tigrar, Davy Jones och Tia Dalma i en skön soppa! Slutet hade dessutom en plot-twist som skulle få Harry Pottface's kinder att färgas rosa av skam. Jag ser mycket fram emot att börja läsa "Faderns Synder" senare idag.
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2011 vid 18:00
Jag blev klar med den tolfte (och sista) boken inatt, "En ny Horiosont". Serien är helt klart bra, men att vissa fans (och självaste POTC Wiki!!!) verkar klassa den som officiell Kanon är lite förbryllande. Inte för att bokserien egentligen går emot några fastställda fakta från filmerna utan det är snarare en fingertoppskänsla jag får när jag stryker med handen över dessa sidor. Jag skulle nog snarare säga att serien tillhör Bethesdas kontinuitet. En version där "The Black Pearl" sänks flera år efter att Jack har utsatts för myteri (några år innan han anländer till Port Royal). Där man får anta att Jack gör sin deal med Davy Jones åtskilliga år senare än i den officiella Kanonen. Samma kontinuitet som (den mycket skruvade) handlingen i "The Legend of Jack Sparrow" utspelar sig. Inte för att någon annan än jag bryr mig, men jag gillar kontinuitet (väldigt mycket) och lyckas jag inte koppla samman böckerna med filmerna så gör jag det med något annat medium i stället. Givetvis klassas också "Legends of the Brethren Court" (som jag ska läsa så snart jag har jagat rätt på den enda volymen jag inte äger, Volume One!!!) till Bethesdaversumet och jag skulle även vilka klumpa samman "Pirates of the Caribbean Magazine" med ovan nämnda sekundär-Kanon, i vilken man bland annat får veta hur Pintel och Ragetti lyckas fly från Port Royal, hur Jack hamnae i sådan onåd hos Sao Feng och vad som händer bara några timmar efter att Jack blir upplockad av The Pearl i slutet av "The Curse...". Låter det krångligt? Fråga bara, jag har svaren.

Som "alternativ-universum" fungerar "Young Jack Sparrow"-böckerna utmärkt och jag har haft några riktigt sköna timmar de senaste två veckorna när jag har läst de. Det bästa av allt är att jag faktiskt inte behöver säga adjö till serien helt och hållet riktigt än, jag har fortfarande "The Tale of Billy Turner and Other Stories" att se fram emot.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2011 vid 16:13
Någon som vet var man kan få tag på "Legends of the Brethren Court: The Caribbean"??? Jag håller på att söka mig galen efter den första volymen så att jag kan läsa de övriga.
Till toppen
Guybrush.Threepwood View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.


Medlem sedan: 17-augusti-2014
var: Katrineholm
Status: Offline
Poäng: 111
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-mars-2015 vid 17:02
Våren 2013 lyckades jag ÄNTLIGEN lägga vantarna på sista (tillika första) volymen av "Legends of the Brethren Court"! Så i sommar ska jag plöja igenom "Young Jack Sparrow", "Legends of the the Brethren Court" och tegelstenen "The Price of Freedom" (den ENDA officiella boken i filmernas universum).

Det ser jag mycket fram emot. Tar då även och recenserar var och en av böckerna här i tråden.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-maj-2017 vid 19:46
Postad av Guybrush.Threepwood Guybrush.Threepwood skrev:

Våren 2013 lyckades jag ÄNTLIGEN lägga vantarna på sista (tillika första) volymen av "Legends of the Brethren Court"! Så i sommar ska jag plöja igenom "Young Jack Sparrow", "Legends of the the Brethren Court" och tegelstenen "The Price of Freedom" (den ENDA officiella boken i filmernas universum).

Det ser jag mycket fram emot. Tar då även och recenserar var och en av böckerna här i tråden.


Ändrade planer. Gissningsvis sommaren 2018 blir det att läsa om/recensera "Young Jack Sparrow".
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-juli-2018 vid 14:55
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:


Ändrade planer. Gissningsvis sommaren 2018 blir det att läsa om/recensera "Young Jack Sparrow".


För en gångs skull går någonting enligt planerna.
Fast så mycket recensioner blir det inte. Mer ett försök att pussla ihop alla plot-trådar i den icke-officiella canonen.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media