Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten

 Svara Svara Sida  <1 121314
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2017 vid 17:05
Och där rullar eftertexten för tolfte gången. Kan nog inte bli mer förberedd inför "Dead Men Tell No Tales" än jag nu är.

Inför premiären av "At World's End", för tio år sedan, så såg jag de två första filmerna på premiärdagen. Idag såg jag tredje och fjärde.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2018 vid 21:44
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:

Slökollade lite på originaltrilogin när de gick nu under helgen på Kanal5.

Man saknar ju ändå charmen som dessa filmer hade idag, även om tvåan och trean minst sagt har sina brister. Men jävlar vilken bioupplevelse det var när det begav sig. Tajta äventyrsrullar helt enkelt.

Hoppas de återgår till det iom den nya och inte sjabblar bort det.

Ett av mina problem med de senare filmer när hur dom slaktade mytologin, jag tror man kunde nått Star Wars-liknande höjder om man höll efter på Bootstrap Bill och Will Turner's relation med sin far. Och även antyda något djupare hos Sparrow - detta var den första filmen så jävla bra på. Det nämns här och där om Bootstrap Bill och man får hintar om Sparrows tidigare liv som Pärlans kapten och myteriet. Man blir så hooked! Men sen mynnade det inte ut till så mycket och vad åstadkoms till slut? Will blev kapten på Holländaren, vilket han inte verkade så ledsen över. De gifte sig. En unge kom. Sparrow är tillbaka i ingemansland. Några dog.

Ah, ni fattar. Inte mycket till en ark, som jag tycker de byggde upp till med karaktärerna i första filmen (och delvis tvåan). De slarvade bort det helt enkelt! Är dock ett fan av originaltrilogin och man kan ju inte få allt. Wasted oppurtunity! För många kockar i köket kanske.

Någon som håller med mig?

Vad vidrigt att se dessa storverk på sunk-kanalen 5:an!!! 
Varför värmde du inte upp med samtliga fyra på Blu-ray för?
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-maj-2018 vid 21:46
Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:

Måste också tillägga att ensemblen i de tre första är helt makalöst bra. Finns inte en karaktär som inte känns äkta eller meningsfull (förutom Sao Feng kanske, svag antagonist).

Enda felet med Sao Feng är att han har för lite screen time. Han är inte ens en antagonist. Möjligen en sekundär sådan, fast knappt det. Han är bara en av de många pirater i filmen som ser till sina egna intressen.
Till toppen
OliviaBelle View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-januari-2017
Status: Offline
Poäng: 261
inläggsval inläggsval   Citera OliviaBelle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-maj-2018 vid 22:21
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Postad av OliviaBelle OliviaBelle skrev:

Måste också tillägga att ensemblen i de tre första är helt makalöst bra. Finns inte en karaktär som inte känns äkta eller meningsfull (förutom Sao Feng kanske, svag antagonist).

Enda felet med Sao Feng är att han har för lite screen time. Han är inte ens en antagonist. Möjligen en sekundär sådan, fast knappt det. Han är bara en av de många pirater i filmen som ser till sina egna intressen.


Fast han byggdes upp till "den nya skurken" när trean hajpades, och lite så hanterar dom honom initialt i filmen... förutom att han visar sig vara helt bortkastad och wasted.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2018 vid 11:58
Sao Feng får vi diskutera i rätt tråd, det vill säga AWE-tråden.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-september-2018 vid 12:15
Förra fredagen kring lunch såg jag "On Stranger Tides" för trettonde gången.
Gemytlig och mysig, men återigen påmindes jag om hur inkompetent uppföljaren behandlades.
Det fanns ju så mycket byggstenar till en lysande fortsättning och så går klåparna och totalt ignorerar det hela!
Hollyweird har på de sista åren helt tappat förmågan till världsbyggande!!
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-december-2018 vid 09:30
I Främmande Farvatten har jag faktiskt inte brytt mig om att se.
Jag hade inget intresse av den när det begav sig.
Men nu är jag faktiskt väldigt nyfiken på hur den står sig mot de två första uppföljarna.

Jag vet att Barbossa har en stor roll i den och det låter lovande.

Hoppas kunna återkomma med lite tankar och åsikter inom kort.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-januari-2019 vid 05:01
Det hände sig faktiskt så att jag på självaste nyårsafton tittade på den här filmen för första gången.

Ja, vad ska en säga. Att filmen på sätt och vis "går tillbaka till rötterna" i Svarta Pärlans Förbannelse, med en mer lågmäld handling, är inte fel i sig. Det är mer att manusförfattarna har "lånat" lite väl mycket från första filmen. 
Ibland känns det nästan som en rip-off eller fan-fiction. 

Grund-idén om en kapplöpning till Ungdomens Källa är mycket bra och en kombination av Svartskägg, vampyr-sjöjungfrur och snygga spanjorer låter verkligen inte dumt.

Men jag lämnas i slutänden mycket kluven. Jack Sparrow har tappat gnistan och känns bitvis som en parodi på sig själv.
Barbossa är INTE lika cool och rolig som i tidigare delar.

Sido-historien om missionären och den näpna sjöjungfrun lämnade mig helt oberörd. 


Men nu låter jag otroligt negativ. Vi hade helt klart en del skoj när vi såg den. Finns flera roliga inslag. När Jack och Barbossa teamar upp mot spanjorerna t.ex. Väldigt tillfredställande att se dessa två saltstänkta rivaler slå sig samman mot ett gemensamt mål.

Ian McShane är alltid bra. Svartskägg är dock så platt skriven att han helt enkelt inte blir den minnesvärda antagonist som han BORDE varit. 
Då känns faktiskt de betydligt mer anonyma spanjorerna som filmens "äkta" skurkar. De kör verkligen sitt eget race och lyckas faktiskt ta hem spelet i slutänden. 
Deras theme-song är dessutom ett av de häftigaste musikstyckena i hela serien. Fick faktiskt lite gåshud när de stegar in i grottan i sista akten.

Extramaterialet var VÄLDIGT skralt. Faktiskt oacceptabelt.

2.5/5





Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2019 vid 17:00
Postad av Claire Claire skrev:

I Främmande Farvatten har jag faktiskt inte brytt mig om att se.
Jag hade inget intresse av den när det begav sig.
Men nu är jag faktiskt väldigt nyfiken på hur den står sig mot de två första uppföljarna.

Jag vet att Barbossa har en stor roll i den och det låter lovande.

Hoppas kunna återkomma med lite tankar och åsikter inom kort.


Vad trist. Det är en film som klart ska avnjutas i 3D på stor duk.

Jag såg den tre gånger på bio. Detta är den film i serien som man kan skicka i lite när som helst. Mycket trivsam.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-februari-2019 vid 18:21
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Postad av Claire Claire skrev:

I Främmande Farvatten har jag faktiskt inte brytt mig om att se.
Jag hade inget intresse av den när det begav sig.
Men nu är jag faktiskt väldigt nyfiken på hur den står sig mot de två första uppföljarna.

Jag vet att Barbossa har en stor roll i den och det låter lovande.

Hoppas kunna återkomma med lite tankar och åsikter inom kort.


Vad trist. Det är en film som klart ska avnjutas i 3D på stor duk.

Jag såg den tre gånger på bio. Detta är den film i serien som man kan skicka i lite när som helst. Mycket trivsam.

Kan tänka mig att den var ganska läcker i 3D way back in 2011.

Tre gånger på bio?! Jösses. Du är en dedikerad vovve, du.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2019 vid 22:30
Detta dygn är det åtta år sedan denna ljuvliga pärla hade premiär!

Skall inatt se den för fjortonde gången. Tror jag skippar 3D.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2019 vid 01:30
Är nu nästan en timme in i filmen.
På väg mot Whitecap Bay.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2019 vid 01:45
Någon som vet var man kan finna en version av "Jolly Sailor Bold" som är mer i samma anda som den muntra version Scrum sjunger på puben 'The Captain's Daughter'?
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2019 vid 03:00
Och där var den slut för denna gång.
Inte den bästa kollningen, långt ifrån, men klart lyckad.

Det slog mig just att Jack är den ultimata MGTOW;en.
Vi kan alla lära oss av honom.
Är subban för gnatig, sätt henne på en öde ö och ge dig sedan ut på äventyr med dina manliga kamrater.
Ett riktigt "bros before hoes"-budskap i slutet.

Kan tänka mig att en och annan bitter femtard blev något triggad av detta.

Får mig bara att gilla fjärde filmen ännu mer.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-oktober-2019 vid 10:37
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Någon som vet var man kan finna en version av "Jolly Sailor Bold" som är mer i samma anda som den muntra version Scrum sjunger på puben 'The Captain's Daughter'?


Tyvärr. Har ingen aning om någon sådan finns.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-oktober-2019 vid 11:59
Postad av 102dalmatiner 102dalmatiner skrev:

Och där var den slut för denna gång.
Inte den bästa kollningen, långt ifrån, men klart lyckad.

Det slog mig just att Jack är den ultimata MGTOW;en.
Vi kan alla lära oss av honom.
Är subban för gnatig, sätt henne på en öde ö och ge dig sedan ut på äventyr med dina manliga kamrater.
Ett riktigt "bros before hoes"-budskap i slutet.

Kan tänka mig att en och annan bitter femtard blev något triggad av detta.

Får mig bara att gilla fjärde filmen ännu mer.


Tja, Angelica kinda had it coming. Känner ingen större sympati för henne.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-oktober-2019 vid 17:40
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Jag tycker Jack är bra på att människor att hjälpa honom. Han verkar alltid ha en plan, även om ingen annan förstår den, och anpassar den efter hand som förutsättningarna ändras.

Jack påminner mycket om Zaphod Beeblebrox. Också en glad skitstövel som verkar helt förvirrad och bortkommen men som alltid spelar skjortan av alla andra. 

Om ändå Liftarens Guide kunde fått en värdig filmatisering,,,Sleepy
Till toppen
GuybrushU.Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2020
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushU.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2020 vid 18:00
Känner att det ikväll är dags att se denna härliga film för femtonde gången. Är ju nästan ett helt år sedan jag såg den sist.
Till toppen
GuybrushU.Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2020
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushU.Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2020 vid 21:00
Och där var den slut för den här gången.

Det fanns så mycket att spinna vidare på i femman men de struntade i allt!
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2021 vid 22:05
Såg ikväll denna rökiga matiné-fest för 16:e gången. Missade tioårsjubileumet med ganska rejäl marginal. Men det var mycket lyckat.

Ffs... mitt sällskap (som inte sett den!) tyckte den var bättre än "Dead Man's Chest" och "At World's End"!!!! Jag har aldrig varit med om maken!
Till toppen
JonnaDISNEY View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
Status: Offline
Poäng: 85
inläggsval inläggsval   Citera JonnaDISNEY Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2022 vid 19:24
Jag ska nog se den i helgen tror ja 
Till toppen
JonnaDISNEY View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
Status: Offline
Poäng: 85
inläggsval inläggsval   Citera JonnaDISNEY Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2023 vid 21:44
Den är inte lika fin som dom första 3 men är klart en bra fill som jag gärna ser om och om igen
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 121314
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media