Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Musik eller inte musik

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Musik eller inte musik
    Postad: 22-augusti-2004 vid 16:32

Är det någon mer än jag som har lagt märkte till den stora skillnaden när det gäller musiken i de olika klassikerna? Vissa filmer saknar helt sånger, medan andra sjuder av liv.

Jag finner det lite märkligt, eftersom musiken verkar ha varit väldigt viktig för Walt Disney, eftersom han redan 1940 skapade Fantasia. Och jag tror att alla som har sett filmer som "Den lilla Sjöjungfrun", "Aladdin" och "Aristocats" håller med mig om att det är sångerna som lyfter dem till höjderna. Men varför finns det då klassiker som saknar sånger helt? Visst finns det musik i de allra flesta, men det verkar inte som att särskilt mycket tid har lagts ner vid valet av den. Det är ju de roliga texterna i sångerna från en Disneyfilm som man minns längst. Jag minns inte säkert, men jag kan inte komma ihåg att "Taran och den magiska kitteln" eller "Bernard och Bianca" innehöll några sånger. Rätta mig om jag har fel.

Någon som vet varför det skiljer sig så mycket mellan filmerna?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-augusti-2004 vid 16:49

Jag anser att musiken har en mycket viktig del i filmen, särskillt när det gäller sånger som för handlingen vidare som i Den lilla sjöjungfrun, skönheten och Odjuret och Aladdin.

Taran har ingen sång alls, inte ens i sluttexen (tror jag), Bernard och Bianca har några sånger men dessa sjungs i bakgrunden och aldrig av någon karaktär i filmen, men i B&B i Australien så finns det inga sånger. Att Atlantis finns det ju inte heller några sånger (bara i sluttexten), men då denna film är en action(komedi)film så passar det inte heller med sånger. Hitta Nemo har inte heller sånger, visserligen finns ju ramserna som Doris sjunger på, men det ska mycket till för att kalla dessa för sånger.

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 08:52

Håller med om att det inte passar med sånger i en del av filmerna, men det finns exempel på filmer där jag undrar varför det inte finns fler filmer.

Tar min favoritklassiker "Kejsarens nya stil" som exempel. Där finns egentligen bara en sång, och den finns i inledningen av filmen. Väldigt synd. De av Disneyfilmerna som klassas som komedier borde innehålla mer sång, det lyfter ju hela filmen. "Den lilla sjöjungrfrun" är ett utmärkt exempel på det.

Ingen som vet varför det är så stor skillnad mellan filmerna?

Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 07:59
Jag tycker okså att dom ska ha musik i sinna filmer det blir mer disney då om ni färstår vad jag menar. Så tycker i alla fal jag.
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 10:17
ja håller med om att det e inge disney utan sång. haha men med sättet de gör filmer på nu (efter 98) så ere änndå inge "riktig" disney. så, lol, om de endå inte ens kan göra bra ritat eller handling, då ere ba onödigt att lägga tid på sånger som ska va bra men ändå förmodligen bara kommer sluta upp som skit. GUD alla nya disney e bara löjliga o "roliga" o de finns som ingen djupare mening bakom de. Ere verkligen SÅ 'ute' med prinsar som räddar prinsessor nu för tiden? gid, vars är världen på väg...
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 18:29
Personligen tycker jag att musiken är en väldigt viktig del av disneyfilmer. Ta till exempel Lejonkungen, inte skulle den väl vara lika bra utan de underbara sångerna? Visst finns det ju jättemånga filmer som är hur bra somhelst utan sånger, men nu snackar vi disney, kom igen, det ska vara sånger i dem, ju fler desto bättre
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 19:18

En disney film utan sång  är ingen disney film, jag menar  i Snövit den allara första klassikern är det ju sång. Och om jag inte har helt fel så va ju sången och musiken i en film viktig för Walt oxå (rätta mig om jag har fel) handlingen och karaktärerna lyfts upp av sången och musiken och som med Howard och Allans sång och musik så läggs ju filmens hanling in i sången villket är väldigt bra. En disney film utan sång och  musik är inte riktigt   en disney film enligt mig. men det ska ju va bra musik oxå de ska ju inte slänga in nån halv bra låt bra för att ha med en sång ....

 



Ändrad av Saga
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 22:21

I "Atlantis" så finns det ingen sång sjungen av någon av karaktärerna, men där tycker jag heller inte att det behövs någon eftersom bakgrundsmusiken är så bra. 

Jag ser hellre en film utan sånger istället för en med dåliga, då kan jag lika gärna vara utan. Men de bästa filmerna är ändå dom som har sånger. "Skönheten & Odjuret" och "Den lilla sjöjungfrun" är mina två favoritfilmer där musiken är otroligt bra!


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 22:22
Men det var ju det jag sa: "ja håller med om att det e inge disney utan sång."
  Alla upp till 98 hade inte vart NÅT utan sång, men asså det jag menar e att typ Lilo o Stitch e så himla odisney så ddet spelar ingen roll om det e sång eller ej, för alla filmer efter '98 borde inte ens få klassas som klassiska disneyfilmer.
  Men som sagt: sångerna GÖR disney. Haha varje natt somnar jag till 3 disney cdskivor  
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2005 vid 09:20

hahaha, hur kan du somna då? Jag skulle aldrig kunna koppla av, utan brista ut i sång stackars resterande av familjen, jag sjunger nämligen uselt, men kul är det 

Nej, jag håller med dig the_fish alla filmer efter 98 är inte riktiga klassiker, enligt min mening iaf...

 

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 08:53

Jomen har man riktigt låg bakgrundsvolym så ere inte så svårt att somna, men joo brista ut i sång vill man också, det e som dubbla känslor som ;)

Jag tror att de efter 98 e kassare rent utav den simpla anledningen att där försvann som den klassiska animeringen totalt, och datortekniken tog över helt. Stooort misslyckande i disneys karriär dock.

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 12:19

oki, joo det förklarade saken, även om jag själv troligen aldrig skulle lyckas att somna

Nej, det förlorade dom mycket på, datortekniken borde inte ha tagit över allt. Som du sa, the_fish, ett stort misslyckande...

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2005 vid 22:05

Jag att vi alla här på disneyssesion borde gå ihop och göra en äkta tecknad film i disneyanda ;) eftersom att vi "alla" verkar hålla med om att det bara går utför!

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2005 vid 12:51

Ja, bra idé! Okej, vad ska filmen handla om?

Jag hoppas att filmerna som nu ska komma (som Bambi 2 till exempel) är mer i den gamla disneyandan!

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juli-2005 vid 06:52

Jag har hört ryktas omm att Bambi 2 ska va extremt lik originalet, så man kan ju alltid hoppas!    (Vet ändå inte om ja ska se den, e inte direkt nån uppföljare-tjej ;P)

Jadu, den borde handla om nån prins som räddar en prinsessa från nåt, åsså nån bal med balklänning och så  Och underbara sånger i äkta disneyanda.  Nån som e bra på rita?

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media