Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

klassiker som inte walt har gjort

 Svara Svara Sida  12>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
gustav_disney View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 17-december-2006
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera gustav_disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: klassiker som inte walt har gjort
    Postad: 08-januari-2007 vid 18:24
Hej alla!
varför blir de klassiker som walt disney inte gjort klassiker?
jamenar han dög 1966 och de e jätte längesen
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2007 vid 19:23
Därför att hans drömmar var så pass stora att de inte dog med honnom.
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2007 vid 19:29
Klassiker är nuförtiden ett uttjatat ord som i detta sammanhang inte längre betyder så mycket. Då filmer som inte ens är klara kan uppnå Klassiker-status, så bör man se det mer som ett varumärke, inte som ordets betydelse.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2007 vid 19:37
Postad av Daniel Daniel skrev:

Klassiker är nuförtiden ett uttjatat ord som i detta sammanhang inte längre betyder så mycket. Då filmer som inte ens är klara kan uppnå Klassiker-status, så bör man se det mer som ett varumärke, inte som ordets betydelse.
 Bra! Mycket väl formulerat Daniel.
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2010 vid 17:45
Snövit-Kejsaren var nog perioden för klassikerna med walt eftersom han föddes 1901 och dog efter inte mer eller mindre än 100 år.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2010 vid 17:49

Vad menar du nu? Han dog 1966 och Djungelboken var den sista klassikern som gjordes under hans övervakning.

Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-februari-2010 vid 15:53
Men Djungelboken är från 1967.

Ändrad av Eliaspbo - 25-februari-2010 vid 15:54
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-februari-2010 vid 16:04
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Men Djungelboken är från 1967.


Det tar flera år att göra en animerad film, Walt fick alltså aldrig se slutresultatet av filmen, men han var ändå med och övervakade arbetet så länge han orkade.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 14:29
Som Daniel tidigare skrev så var väl Klassiker först menat som ett sätt att ta fram de mest populära filmerna i ljuset, nu så har det mest som sagt blivit ett varumärke och filmen måste istället uppfylla tre kriterier för att räknas som en klassiker
1: Den ska vara animerad
2: Den ska ha visats på bio
3: Det får inte vara en uppföljare även om uppföljaren var biovisad så räknas inte den dit
Jag tror att detär dessa kriterier, jag är dock inte 100% säker på det.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 14:33
"Det får inte vara en uppföljare även om uppföljaren var biovisad så räknas inte den dit"

 

Med undantag för Bernard & Bianca i Australien.

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 14:40
Det har även jag undrat grymt mycket över hur det kan vara så. Det låter ju lite konstigt, men, men. Det får vi nog aldrig svar på.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 14:41
Och, kan jag tänka mig, kommande Nalle Puh-filmen? John Lasseter har pratat väldigt varmt om den.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 14:43
Skulle det verkligen kunna ändras bara för att filmen är omtyckt av Lasseter?
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 14:52
Ja, det tror jag säkert. Men vadå, är det bestämt att den filmen inte kommer räknas som "klassiker" (ett uttryck vi slänger omkring oss mer än amerikanerna själva verkar det som)?
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 15:03
Enligt bland annat cdon så måste filmen uppfylla dessa tre kriterier, men jag vet inte, det kan ju alltid ändras, jag själv tycker att vi kan klara oss utan ännu en Nalle Puh-film i alla fall i "Klassikersamlingen". Hela idén med Nalle Ouh har gått alldeles för långt om de bara hade stannat Vid Nalle Puh och Jakten på Christoffer Robin och en TV-serie så hade det blivit bra, men nu har det kommit flera nya filmer, flera nya TV-serier (Varav den senaste med Ditte) och en hög med leksaker och annat tjafs. Nalle Puh har verkligen på något sätt blivit Disney största varumärke och jag tycker att det absolut har gått för långt nu.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 15:13
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Men Djungelboken är från 1967.
Men är inte Djungelboken från 1968?
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 15:48
Jag är heller inte vidare sugen på en ny Nalle Puh film, men är det där krutet läggs för tillfället så hoppas jag den blir bra. Det tror jag nog den blir också, men just nu känns det allt annat än intressant. Känns inte tillräckligt spännande, för att ha klassikerstämpel. Får väl se.

 

Djungelboken är från 1967.

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 15:55
Jag märkte sedan när jag tittade på min film här hemma att den var det, men jag visste inte hur eller om man kan ta bort inlägg.
Ja, det känns för att vi har för lite info om den nya filmen för att avgöra än om den verkar bra, men nu har det blivit för mycket precis som Disney Prinsessor har blivit mer ett varumärke än karaktärer i underbara filmer.
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 17:01
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Men Djungelboken är från 1967.

Men är inte Djungelboken från 1968?

Den är från 1967 och hade svensk prenmiär 1968
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 22:26
Aha, då förstår jag var jag fått det ifrån, tackar Smile
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 22:55
Jag ser grymt mycket fram emot nästa Nalle Puh-film. Jakten på Christoffer Robin är enligt mig den sämsta filmen, inte en enda bra sång har den heller. Nej, det är nu Puh har börjat bli grym på allvar. Mer heffaklumpar åt folket!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 23:03
Och jag tycker tvärtom, härligt med många olika tyck och tänk. Men det drä med att det inte är en bra sång i Jakten på Christoffer Robin kan jag nog inte hålla med om hur bra det än är med olika tycken.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-mars-2010 vid 23:16
Jag har sett Puhs film om Heffaklumpen 35 gånger. Jag längtar till nästa gång. Såg den fem gånger på bio. Enligt mig är den ett mästerverk.
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 17:01
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Som Daniel tidigare skrev så var väl Klassiker först menat som ett sätt att ta fram de mest populära filmerna i ljuset, nu så har det mest som sagt blivit ett varumärke och filmen måste istället uppfylla tre kriterier för att räknas som en klassiker
1: Den ska vara animerad
2: Den ska ha visats på bio
3: Det får inte vara en uppföljare även om uppföljaren var biovisad så räknas inte den dit
Jag tror att detär dessa kriterier, jag är dock inte 100% säker på det.

Där blev du helt om bakboten

1.ska vara animerad

2.ska visas på bio

3.ska visas på TV

4.ska ges ut på VHS/DVD

5.ska inte vara omdubbad, omdubbningar gillar vi inte

Ändrad av Eliaspbo - 09-april-2010 vid 17:13
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 17:16
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Det har även jag undrat grymt mycket över hur det kan vara så. Det låter ju lite konstigt, men, men. Det får vi nog aldrig svar på.


Bernard och Bianca i Australien kom 1990, och disney började inte med uppföljare tidigare än 1994 när jafars återkomst var den första uppföljaren.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 17:57
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:



1.ska vara animerad

2.ska visas på bio

3.ska visas på TV

4.ska ges ut på VHS/DVD

5.ska inte vara omdubbad, omdubbningar gillar vi inte



Fast det där är DINA kriterier för att kalla en film för klassiker. Knappast det som Disney går efter. Det är ju inte många klassiker som visas på tv till exempel. Ska vi sen räkna bort alla som blivit omdubbade också, så blir det knappt nån kvar.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 18:20
Jag tror nog att kriterierna är något i denna stil
  • Den ska vara Animerad
  • Den ska ha visats på Bio
  • Den ska ha producerats (till stor del) av Walt Disney Animation Studios (fd. Walt Disney Feature Animation)
Bernard och Bianca i Australien var producerad av Walt Disney Feature Animation. Men då denna film inte blev någon ekonomisk succé så har de andra uppföljarna av Disneyklassiker efter denna film lagts ut på Disney's mindre animationsstudios som gjort produktioner för TV.

Det finns dock en film som tydligen undantas från dessa 3 kriterier, och det är Vilddjuren (the Wild). Men de flesta här på sidan tycks vara enade om att det var en skymf att kalla den för en klassiker.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 18:39
En fråga, hur dog walt, det är hemskt att säga det, men han gjorde inte så många klassiker.

Klassikerna från 1937-1990 är det, så vitt jag vet, inte många som tycker är bra, vilket jag tycker är konstigt, själv tycker jag att 16 av dessa är OK, händelserika, roliga och bra kvalite.

Klassikerna från 1991-1999 är det många som gillar, själv stör jag mig på dessa, förutom lejonkungen som håller väldigt hög klass.
Till toppen
Dreamer View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 12-februari-2010
var: frillesås
Status: Offline
Poäng: 237
inläggsval inläggsval   Citera Dreamer Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 18:48
det är nog fler än du tror som gillar klassikerna som kom ut före 90 talet själv tycker jag att bambi är en av de bästa klassikerna

sen har vi ju 101 dalmatiner, djungelboken, pinocio, den lilla sjödjungfrun och många fler som också är värda sina platser i filmhyllan anledningen till att de inte nämns så mycket i denna tråden KAAAN ju vara att vissa av dem gjordes medans walt var i livet eller hur?
"avatar av fireleaming"
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2010 vid 20:12
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

En fråga, hur dog walt, det är hemskt att säga det, men han gjorde inte så många klassiker.


Walt dog av lungcancer. Walt var med och gjorde 19 av klassikerna (och då ska man tänka på att det det bra mycket längre tid att göra filmerna på den tiden än vad det tar idag. Han var aktiv inom filmbranchen i över 40 år. Walt var ju dessutom inte bara med och gjorde animerade långfilmer, det var live-actionfilmer, kortfilmer, tv-program, Nöjesfält. Det är nog väldigt få människor som han med så mycket under sin karriär som Walt gjorde,
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
 Svara Svara Sida  12>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media