Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen

 Svara Svara Sida  <1 7891011>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 13:13
Jag har läst rörlig bild och berättarteknik och allt vad det heter så jag vet att det finns något som heter episkt berättande. Jag menade mer episk (hade satt till ett t för mycket) i den mer vardagliga betydelsen att den är epic. Att något att legendariskt och stort och fantastiskt. När jag till vardags pratar om en episk film eller en episk scen så menar jag t.ex. Gladiator eller scenen när Simba bestiger Lejonklippan. Inte vilken sorts dramaturgi som filmen är byggd på. I en akademisk text är det så klart en annan sak.

Förstår inte riktigt meningen med att vara ordpolis och påpeka på något som inte ens var poängen med det jag skrev. Men där har du förklaringen i alla fall. 
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 14:17
Snap.

Själv tycker jag att Simbas, och framför allt Mufasas, röster lämnar mycket att önska på svenska. Sorry. James Earl Jones är löjligt ohotad. Johan Schinkler gör i så fall en bättre insats i Mulan, vad jag minns. Flera av de svenska skådespelarna är som sagt bra, majoriteten, men ingen rår på sin amerikanska motsvarighet. Vilket inte alls är konstigt. Rickard Wolffs Scar är dock en klassiker. 
Episk.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 18:56
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av Hades Hades skrev:

En av tidernas bästa filmer dock.

Den här killen håller inte med:

http://confusedmatthew.com/The-Lion-King.php

Tongue

Jag kan förstå varifrån hans åsikter kommer... men de är fruktansvärt överdrivna. 
Han har dock lite rätt om själva budskapet och moralen i historien, hur jag ska utveckla detta har jag ingen aning om. Men det kändes som att han hade en poäng där. 

Fast att Timon och Pumba skulle vara skurkar har jag aldrig funderat på. Visst att de kanske inte är de bästa förebilder eller har de bästa råden men de är ju lojala och hjälpsamma. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 19:09
Jag fnissar åt hans tankar, kan förstå varifrån grunden till en viss del av kritiken är tagen. Men han utvecklar den på ett så konstigt sätt, överdriver det, ser väldigt konstigt på saker och ting så att inte ens hans argument stämmer ibland. Men alla har rätt till en åsikt, och hans var faktiskt väldigt rolig även fast jag nästan inte håller med alls :)
Till toppen
BosarX View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2007
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera BosarX Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 19:12
Postad av Hades Hades skrev:

Snap.

Haha +1

Såg den på bio i dagarna här nu. 3D var inget tungt säljargument för egen del, även om jag inte hör till dess belackare direkt. Jag gillar visuella saker och jag tycker teknisk utveckling alltid är spännande. När det kommer till Lejonkungen var det dock bara att gå och se den på bio för första gången sedan man var liten som var det jag sett fram emot.

Kom ut från salongen som en mycket nöjd biobesökare, roligt att känna sig typ jämnårig med större delen av publiken på en disneyfilm, även om jag hoppas att en ny generation också fick tillfälle att se filmen under andra visningar. Var en liten lustig känsla att gå ut ur salongen med sina vänner då man som brukligt efter biobesöket frågar de andra vad de tyckte om filmen och så. Vi skrattade mest åt att det inte fanns så mycket att säga.

Det är en av världens bästa filmer, och jag har aldrig sett den se bättre ut. Men jag kan hålla med om att den låtit lite bättre. Den engelskspråkiga versionen är pinnhålet vassare, även om många rollprestationer är mycket bra på svenska också. (Scar och Simba framförallt).
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2012 vid 13:05
Ja, Frank Ådahl som Simba och Rikard Wolff som Scar är verkligen klockrena. Jag är nästan benägen att säga detsamma om Nala, Timon & Pumbaa, Zazu och Rafiki. Johan Schinkler är kanske inte en lika bra Mufasa som James Earl Jones, men jag tror faktiskt att få skulle ha varit bättre. Den enda rösten som jag över huvud taget ogillar är Monica Forsberg som Nalas mamma, men hon har en sån liten roll, så det kan man leva med.
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

Jag vet att det finns något som heter episkt berättande. Jag menade mer episk i den mer vardagliga betydelsen att den är epic. Att något att legendariskt och stort och fantastiskt.
Förstår inte riktigt meningen med att vara ordpolis och påpeka på något som inte ens var poängen med det jag skrev. Men där har du förklaringen i alla fall. 
Den innebörden finns på engelska, men inte på svenska, så jag skulle nog vilja förespråka en omformulering, exempelvis "storslaget". Du har visserligen rätt i att det var ganska irrelevant i sammanhanget. Jag tycker bara man ska använda ett korrekt svenskt språkbruk, inte minst för att göra sig förstådd. Det råder uppenbarligen meningar om vad exempelvis "episk film" kan innebära.

Ändrad av stitch - 13-januari-2012 vid 13:06
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2012 vid 15:54
Förstår inte hur du kan ogilla Monica Forsbergs röst. Hon har ju en jättevacker röst. Min favorit i den svenska versionen av Lejonkungen är Monica Forsberg som Nalas mamma. Visst, ni kanske tycker att jag är knäpp som har henne som favorit framför Frank Ådahl, Rikard Wolff och Anders Öjebo men de är inte heller dåliga.
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2012 vid 17:41
Timon och Pumbas röster tycker jag är en klass för sig, (sen kan det vara att jag fullständigt avgudar Jan Rippe och Peter Rangmar och resten av gänget men...ändå) De har liksom väldigt mycket karaktär i rösterna.

Jag tror inte att jag tycker att någon "röst" är dålig, har inte (:O) sett originalversionen än så har svårt att jämföra. (har ju hört sångerna och sett vissa klipp men tycker inte att jag borde jämföra ändå.)
 


Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2012 vid 17:42
Postad av stitch stitch skrev:

Ja, Frank Ådahl som Simba och Rikard Wolff som Scar är verkligen klockrena. Jag är nästan benägen att säga detsamma om Nala, Timon & Pumbaa, Zazu och Rafiki. Johan Schinkler är kanske inte en lika bra Mufasa som James Earl Jones, men jag tror faktiskt att få skulle ha varit bättre. Den enda rösten som jag över huvud taget ogillar är Monica Forsberg som Nalas mamma, men hon har en sån liten roll, så det kan man leva med.
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

Jag vet att det finns något som heter episkt berättande. Jag menade mer episk i den mer vardagliga betydelsen att den är epic. Att något att legendariskt och stort och fantastiskt.
Förstår inte riktigt meningen med att vara ordpolis och påpeka på något som inte ens var poängen med det jag skrev. Men där har du förklaringen i alla fall. 
Den innebörden finns på engelska, men inte på svenska, så jag skulle nog vilja förespråka en omformulering, exempelvis "storslaget". Du har visserligen rätt i att det var ganska irrelevant i sammanhanget. Jag tycker bara man ska använda ett korrekt svenskt språkbruk, inte minst för att göra sig förstådd. Det råder uppenbarligen meningar om vad exempelvis "episk film" kan innebära.


Om vi nu ska tala om korrekt språkbruk så antar jag att du menar att det råder skilda meningar om vad något är. Inte att det "råder uppenbarligen meningar om...". Men som sagt, inte relevant för sammanhanget. 

27 timmar kvar tills jag sitter i biosalongen! 
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-januari-2012 vid 18:16
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

 Om vi nu ska tala om korrekt språkbruk så antar jag att du menar att det råder skilda meningar om vad något är. Inte att det "råder uppenbarligen meningar om...". Men som sagt, inte relevant för sammanhanget. 
Naturligtvis menade jag det. Det var så jag ämnade skriva också, men det blev tydligen fel i hastigheten, ursäkta.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-januari-2012 vid 17:23
Postad av Fjollrika Fjollrika skrev:

Har också varit och sett den, och ångrar inte det för ett ögonblick. Lejonkungen är verkligen perfekt att se på bio =) Jag är dock ingen 3D-entusiast och hade hellre sett den i 2D. När de tar 2D material och sätter det i 3D sammanhang tycker jag att det ibland ser ännu plattare ut än vad det gjorde från början och Lejonkungen fick lida av detta vid ett par tillfällen - men det var mycket mer smärtfritt än vad jag var rädd för att det skulle vara =)

Håller med dig om problematiken med biobesök LeChuck, även om jag kom undan denna gång. Tyvärr tycker jag att det kvittar vilken ålder majoriteten av publiken har, är de inte barn som pratar så är de tonåringar eller vuxna som sitter vid mobiltelefonerna hela filmerna igenom.
 
Jag håller inte alls med om att den konverterade 3D:n i det här fallet kändes plattare än innan. Tyckte den såg fantastisk ut.
Och angående problematiken med biobesök så föredrar jag en sms:ande fjortisar framför gapande ungar.
 
 
Postad av stitch stitch skrev:

Det håller jag med om. Jag hade också helst velat se den i vanlig 2D, i synnerhet då den var tänkt att ses så från början, men man kan väl inte få allt...
 
Jag tycks vara ensam i Sverige om att se 3D:n som en bonus snarare än ett hinder. Vad är det med er?

Postad av jordgubbsanka jordgubbsanka skrev:

Såg den i 3D idag.... Riktigt grymt :D
 
Eller vi kanske är två.
 
 
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

En grej som jag verkligen blev att tänka på när jag såg den på bio är en sak som egentligen alltid funnits där, men jag blev verkligen att tänka på det där och då. Det är hur fantastiskt fantastisk musiken faktsikt är. Den är väldigt bra, men jag hade glömt hur bra den faktiskt var. Otroligt mäktigt. Blev mest förtjust i musiken under gnurusningen och under Simbas och Mufasas samtal efter jakten på hyenorna.
 
Håller inte med om att den fantastiska musiken fick någon form av pånyttfödelse i mina öron. Den var lika bra som någonsin.

Postad av Hades Hades skrev:

Tyvärr var det ruskigt låg volym på biografen, på så vis får jag bättre känsla av att se filmen hemma. Å andra sidan var det kul att se den på bio igen! 3Dn gav visst djup men i övrigt tyckte jag den effekten var ganska onödig, återigen, även om jag gärna går och sett fler Disneyklassiker (för att få se dem på bio igen, 3D eller ej). Även minus för att den enbart visades på svenska...vi var rörande överens om att vissa svenska insatser faktiskt inte är bra (då var ändå några i gänget av den typen som bra vill se Disneyfilmer på svenska, för att de vuxit upp med det. Jag ser aldrig Disneyfilmer på svenska). Rickard Wolff, Peter Rangmar, Anders Öjebo, Jan Rippe mfl gör kanoninsatser men här och var haltar det. Engelska versionen är och förblir bättre trots en bra dubbning överlag.
Filmen är fortfarande fantastiskt men den svenska dubbningen samt det relativt kassa ljudet gör att upplevelsen inte blev så fantastisk den hade kunnat. En av tidernas bästa filmer dock.
 
Jag instämmer om att volymen var ganska låg. Jag gissar att det har någonting med att i dagens sinnessjuka PK-samhälle så anses filmer som inte är av Pixar vara dadda-filmer och därför är ljudet anpassat till de "känsliga" fyra-åringarnas små öron. Jävligt irriterande. VRÄK PÅ! 
Inte onödig, MÄKTIG.
Jag tycker att Lejonkungen har en av de få svenska dubbningarna som är 100% perfekt. Älskar Monicas lilla cameo: "Jag vet inte, vad tycker du Sarabi?".

Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-januari-2012 vid 01:37
Jag kanske uttryckte mig oklart. Jag menade inte att det nödvändigtvis var biografljudet som gjorde det. Jag har bara inte riktigt tänkt på det innan, och så helt plötsligt när jag satt där (mitt under Mufasas och Simbas samtal) så blev jag bara sådär att tänka på hur fantastiskt bra musiken är. Så det vara ju inte direkt en pånyttfödelse av musiken, snarare första gången som jag verkligen tänkte på den. Skulle ju lika väl ha kunna hända hemma framför TV:n :)
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-januari-2012 vid 11:50
Jag tyckte att 3D:n var helt okej men fallerade på vissa ställen. T.ex. under "Var Beredd" och den sista striden på Lejonklippan. Då är det väldigt snabba klipp och en del skakningar och där hänger inte riktigt 3D:n med? Jag vet inte hur man ska förklara det men det blir liksom tre kopior av figurerna bredvid varandra under de scenerna. 
Men under andra var det roligt att se den i 3D, t.ex. under introt. Har de lagt till fler orangea fåglar under den för att få det att se mäktigt ut eller har det alltid varit så många?
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-januari-2012 vid 19:48
Jag märkte inga nya fåglar, men flera av de jag såg filmen med menade att det var fler fåglar i bild nu. Pinsamt av mig att inte märka det. Nåväl. Tyckte 3Dn var bäst i öppningsscenen, när Zazu flyger mot klippan. Bästa scenen i filmen också!

Hade gärna gått och sett Skönheten och Odjuret i 3D, om möjligheten fanns. Den filmen skulle jag kunna gå och se på bio med förbundna ögon och ändå trivas.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-januari-2012 vid 19:53
Såg filmen en andra gång på bio idag. Den här gången var det mer kräm i ljudet! Inte optimalt men betydligt bättre än för tre veckor sedan. Fråga inte vad det beror på.

 

"Den innebörden finns på engelska, men inte på svenska, så jag skulle nog vilja förespråka en omformulering, exempelvis "storslaget". Du har visserligen rätt i att det var ganska irrelevant i sammanhanget. Jag tycker bara man ska använda ett korrekt svenskt språkbruk, inte minst för att göra sig förstådd. Det råder uppenbarligen meningar om vad exempelvis "episk film" kan innebära."

Vad som helst kan vara "episk"; en upplevelse, en skådespelar-insats, en röst och en sten. Det är en del av den moderna lingon. Tagen från den engelsktalande geek-världen.

 




 

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-januari-2012 vid 21:12
Postad av LeChuck. LeChuck. skrev:

moderna lingon.

Ja passa er för bär som följer med i tiden ^_^
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-februari-2012 vid 19:45
Typiskt! Jag hann inte se filmen innan de tog bort den från biografen!

Är det ingen annan som har märkt att filmer visas under så väldigt kort tid nuförtiden?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-februari-2012 vid 19:54
Postad av stitch stitch skrev:

Är det ingen annan som har märkt att filmer visas under så väldigt kort tid nuförtiden?


Tror det har att göra med att försöka minska piratkopieringen... genom att så snabbt som möjligt efter en films biopremiär få ut dem på DVD och alt. Blu-ray
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-februari-2012 vid 13:49
Postad av Adrina Adrina skrev:

Postad av LeChuck. LeChuck. skrev:

moderna lingon.

Ja passa er för bär som följer med i tiden ^_^

Nyuck nyuck nyuck! Jag bara väntade på att det skämtet skulle komma.
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-april-2012 vid 13:24
Någon mer än jag som missförstod detta:

När gnuerna börjat rusa säger Sazu (Stavade jag rätt?) till Mufasa att "Hjorden rör på sig" Någon mer än jag som missförstod det och trodde att han sa "Jorden rör på sig" och trodde att marken skakade så mycket? jag brukade kolla om man kunde se några vibrationer i marken... XD 
Det är möjligt att jag inte insåg att jag hade fel förren i höstas då jag såg hela filmen på engelska för (Det jag tror var) första gången, och hörde att det Sazu sa var "The herd is on the move" (Eller något snarlikt)

Någon mer som missförstod som jag?


Ändrad av jordgubbsanka - 19-april-2012 vid 13:26
Hope, faith, love. <3
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-april-2012 vid 17:02
Hahah, jag trodde också att det var "jorden" när jag var yngre. Insåg vad han egentligen sa när jag var typ 14 år. Så du är inte ensam!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-april-2015 vid 13:00
https://www.youtube.com/watch?v=1kGEz1zDGgY

Hittade detta klipp på youtube. En sång som heter Madnes of king Scar.

Ändrad av disney_girl - 05-april-2015 vid 13:02
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2015 vid 21:08
Kom Lejonkungen innan eller efter TV serien Simba The King Lion ?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juli-2015 vid 21:11
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

https://www.youtube.com/watch?v=1kGEz1zDGgY

Hittade detta klipp på youtube. En sång som heter Madnes of king Scar.

En bortklippt scen/sång. Det var ett tag tänkt att Scar behövde ha en drottning, och hans ögon skulle då komma att falla på Nala. Av någon anledning valde man att skippa den idén. Förmodligen ett klokt beslut.
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
ilovedisneyforever View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 16-januari-2014
Status: Offline
Poäng: 28
inläggsval inläggsval   Citera ilovedisneyforever Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-juli-2015 vid 18:56
Jag tycker att Lejonkungen är en mycket bra film, sångerna är fina, karaktärerna välutvecklade (och roliga!), animeringen är mycket bra och rösterna passar perfekt.

Kommer ihåg att jag spelade spelet Lek och Lär - Lejonkungen som barn, och att spela det spelet ger mig fortfarande stora nostalgi-trippar. :D
Till toppen
Tigger View Drop Down
Nykomling.
Nykomling.
Avatar

Medlem sedan: 01-juli-2015
Status: Offline
Poäng: 3
inläggsval inläggsval   Citera Tigger Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2015 vid 13:24
The Lion King är ju utan minsta tvivel Disneys bästa film, den bästa animerade långfilmen någonsin och säkerligen en av de 100 bästa filmerna i världshistorien.
Till toppen
Bjekkergauken View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 22-juni-2014
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera Bjekkergauken Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2015 vid 00:15
Nja, bra är den defenitivt, men skulle inte kalla den för "bäst" i någon kategori. Tycker inte sångerna är något utöver det vanliga, tycker scar som antagonist förlorar all sin värdighet, och underhållningsvärde för den delen, efter att han tagit makten och tycker filmens budskap, även om det är ett bra budskap den försöker framföra, har stora problem i utförandet som skadeskjuter det totalt. (Nostalgia critic förklarade detta bättre än vad jag kan, ta och se hans disneycember-video om TLK om ni vill veta exakt vad jag menar) Men med det sagt, jag tycker fortfarande att det är en bra film. Den är, i brist på bättre ord, väldigt episk, den är emotionellt tillfredsställande och är, i likhet med de flesta andra disneyklassiker, väldigt vackert animerad, så jag tycker fortfarande om filmen trots att jag inte tycker det är bland disneys 10 bästa.

(Och förresten, Tigger/Guybrush/vad du nu kände för att heta den här veckan, vad är det du vill åstakomma med att leta upp mig på random platser på internet och kalla mig för en "cunt?" Förutom en till visit av herr aschberg, det vill säga?)

Ändrad av Bjekkergauken - 07-augusti-2015 vid 00:17
Feminism is the radical notion that women are people.
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2015 vid 10:51
Skulle vilja säga att Lejonkungen är den mest överskattade Disney-filmen av alla. Den är också en av de bästa. Men det finns bara en nummer 1 och jag tror nästan alla lite nördiga Disney-fans håller med mig. Framförallt tror jag att Disney själva håller med.

Skönheten & Odjuret.
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2015 vid 13:53
Postad av Jappmannen Jappmannen skrev:

Skulle vilja säga att Lejonkungen är den mest överskattade Disney-filmen av alla. Den är också en av de bästa. Men det finns bara en nummer 1 och jag tror nästan alla lite nördiga Disney-fans håller med mig. Framförallt tror jag att Disney själva håller med.

Skönheten & Odjuret.

Jag tycker Skönheten och Odjuret är den mest överskattade filmen. Jag älskar den, men den är inte tillräckligt stabil i storyn eller karaktärer för min del. Vilket jag tycker är jobbigt att säga, därför att jag älskar den men tycker inte att den förtjänar så mycket ros som den har fått genom åren. 

Lejonkungen är fantastisk, det enda som stör mig är väl brat Simba i början och lite andra småsaker. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Jappmannen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 106
inläggsval inläggsval   Citera Jappmannen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2015 vid 14:56
Får jag fråga vilket år du är född och hur länge du har varit ett riktigt fan av Disney?
Vad vore diner utan lite musik?
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 7891011>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media