Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen

 Svara Svara Sida  <1 45678 11>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2007 vid 21:10
Oj, jisses. Jag trodde att jag var ensam om den åsikten här inne. Men då är vi två i alla fall. Wink
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2007 vid 11:55

Hehe nej det var du inte. Jag har verkligen inget emot Lejonkungen, men jag ser bara inte vad det är som gör den så väldigt mycket bättre än vissa andra? Men självklart är det en underbar film. Tyvärr känns den väldigt mycket Hamlet, även om det inte var meningen från början.

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2007 vid 13:33
Såhär då: Jag ger Lejonkungen ett klockrent maxbetyg, men tycker Skönheten och Odjuret är ännu bättre (en av de bästa filmerna som nånsin pillats ihop!). Lejonkungen har faktiskt växt till sig sen jag köpte den på dvd. Bild- och ljudkvalitén (DTS) är så äckligt bra, det höjer omdömet. Alltså ser jag Lejonkungen som en av de bästa som finns, men Skönheten och Odjuret är snäppet före :)
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 17:15
Jag håller inte med er Bara Lilla Jag, Hades och Svenzon men jag vet hur det känns.
Jag har samma känsla för Skönheten & Odjuret, det är något med den filmen som inte klickar för mig.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2007 vid 22:09
Det är inte så att det är något med Lejonkungen som inte "klickar" för mig, faktiskt inte ens nästan. Ser filmen som ett felfritt mästerverk, men jag tycker att Skönheten och Odjuret är ännu bättre (ja, det går faktiskt) :P
 
Vore intressant att få veta hur många, på magicmovies, som har Lejonkungen som sin absoluta favoritdisneyfilm. Har fått en känsla av att det inte är så jäkla många ändå. Men den är helt klart tvåa på min lista.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-augusti-2007 vid 15:28
Men det är nog väldigt många som har den på sin topp tre lista. Och jag vet inte om jag har Lejonkungen där faktiskt. Men den har ju hursomhelst en självklar plats på topp tio, kanske topp fem, orkar inte tänka igenom vilka jag skulle sätta i topp fem, ändrar mig lite efter dag och tillfälle.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-augusti-2007 vid 17:03
Och jag håller med Bara lilla jag igen, jag har nog inte heller Lejonkungen på min topp tre-lista. Fast som sagt, de listorna har en tendens att svänga lite... Tongue
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-augusti-2007 vid 20:37
Svänga lite? haha min lista svänger oerhört mycket! Wink Svänger beroende på dag, humör eller något annat... Men jag förstår vad ni menar med att Lejonkungen inte är på är topp tre (iallafall inte idag, men kanske imorrnTongue). För mig är den nog inte heller där på topp tre, men jag känner att jag har ett speciellt förhållande till Lejonkungen. Kommer ju aldrig glömma den eftersom det var den första film jag någonsin förälskade mig i. Lejonkungen fick mig att se fler disney filmer och dämed upptäcka dom... Alltså nostalgi på hög nivå! Lejonkungen är som en film som finns där i filmhyllan som (för att citera Hades) ett felfritt mästerverk, men får man för sig att se en disney film så sätter man nog hellre på någon annan än Lejonkungen...
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2007 vid 10:56
Jag sätter hellre på en annan disney-film än Lejonkungen därför att jag vill spara den. Det blir mer stämmningsfullt när man inte sett den på länge. Senast jag såg Lejonkungen var väldigt känslosamt. Hade inte sett den på ett och ett halvt år. Det är min anledning att inte se den för ofta.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2007 vid 15:30
Ja definivt! Stämningen blir ju enormt hög när man inte har sett den. Har inte sett den på ett och halft år jag heller... Börjar bli dags att se den. Och det jag menade är att för mig är Lejonkungen väldigt speciell och går inte att se på när och hur som helst Wink 
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2007 vid 18:47
Och det var precis det jag syftade på. Känner jag för att ta fram nån riktigt underbar film som jag inte har sett på länge, så finns där andra som går före Lejonkungen. Wink
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-augusti-2007 vid 19:21
Jag ser Lejonkungen en gång om året sedan 2002.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2007 vid 17:51
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Och det var precis det jag syftade på. Känner jag för att ta fram nån riktigt underbar film som jag inte har sett på länge, så finns där andra som går före Lejonkungen. Wink
 
Jag gör precis tvärtomt, om jag känner för en riktigt underbar film så väljer jag den Big%20smile
 
101Dalmatiner, ser du den ett speciellt datum också?
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2007 vid 06:59
Vad tycker ni mest om när det gäller Lejonkungen ?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2007 vid 07:37
Sockerpajen: 101Dalmatiner, ser du den ett speciellt datum också?
 
Ja, men datumet varierar mellan varje år. För jag räknar efter hur många veckor det är sedan jag såg den sist, alltså 52 veckor mellan varje gång. Standardtiden är ungefär kvart över elva på kvällen så blir jag garanterat inte störd när jag sitter och snyftar. Jag missade dock årets datum... Första gången sen 2002 som jag missade den, jag försöker hitta ett passande tillfälle framöver.
Det som jag tycker är bäst med filmen är att den är så gripande och försöker inte sopa allvaret under mattan, den är sorglig och vacker helt enkelt. Samma egenskaper som gör Edward Scissorhands till min favoritfilm.


Ändrad av 101dalmatiner - 20-augusti-2007 vid 07:38
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2007 vid 11:18
Håller med, Edward Scissorhands är en av mina favoriter, men tyvärr står den ännu inte på min dvd-hylla...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Sessyi View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 22-maj-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Sessyi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2007 vid 18:09
Jag känner igen mig så mycket i filmen. Kan någon mer förklara hur man känner igen sig i den här filmen?
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-september-2007 vid 00:10
Nej tyvärr inte. Kan inte du förklara det? Eftersom det är du som känner igen dig.
Till toppen
Mr. Stork View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 30-september-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 37
inläggsval inläggsval   Citera Mr. Stork Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-september-2007 vid 16:45
Lejonkungen är den film jag har flest minnen från även om den inte är min favorit (Pinocchio är den enda som kommer före). Jag har extra mycket kärlek till de vackrast animerade (Se när Pinocchio och Benjamin Syrsa är under vattnet). Lejonkungen är av någon knasig anledning så mycket poulärare än Pinocchio men enligt mig så skulle jag hällre se Pinocchio än Lejonkungen. Börjar gråta nästan av Lejonkungen :') för den är så fin
Glöm inte att skriva på protestlistan mot omdubbningar av Disneyfilmer:

http://www.petitiononline.com/dubbning/petition.html
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-oktober-2007 vid 16:09
Jag tycker att Lejonkungen är bättre på engelska än på svenska. Tycker mycket om denna film. Engelska versionen är bäst. (I mitt tycke)
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-oktober-2007 vid 21:37
Jag älskar den svenska dubbningen, och föredrar den över den engelska. En av mina favorit röster någonsin är ju Rikard Wolff som Scar, det blir knappast klockrenare! Jag har alltid haft lite emot den engelska verisonen, kan ju bero på nostalgi men inte helt tror jag... Svenska blir det iallafall på min dvd Wink
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2007 vid 19:37
Håller med, den svenska äger, Simba, Mufasa och framförallt Scar, behöver jag säga något mer ? Wink
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-oktober-2007 vid 08:54
Klart du inte behöver säga mer Sokerpajen! En av de bästa dubbningarna!Tongue
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-november-2007 vid 16:53

Under våran spanska lektion idag såg vi Lejonkungen (på spanska självklart, nått annat hade läraren inte gått med på) och jag insåg då hur bra den här filmen faktiskt är (vilket jag faktiskt glömt lite). De spanska rösterna var lite speciella, lite..tunnare på något sätt. Men jag gillade rösten till Simba, dock inte när han sjöng.

Den maffiga inledningen ger mig fortfarande rysningar och Mufasas död gör mig fortfarande tårögd. På svenska, engelska eller spanska - den här filmen är ett sant mästerverk!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 14:54
Gud va trevligt att se den i skolan Tongue Fast jag skulle nog inte vilja se den på franska...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 16:07
Jag blev tvingad att se den på Tyskan för några år sedan. HEMSKT!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-november-2007 vid 18:40
Sockerpajen: Ja verkligenWink Har inte sett klart hela än heller så det blir en till lektion med Lejonkungen, i högsta grad mer välkommet än grammatiken. Tongue Varför inte franska?
 
101dalmatiner: Jag kan tänka mig den hemska kombinationen av Lejonkungen (eller någon film överhuvudtaget faktiskt) och tyska. Nae, den tyska versionen håller jag helst på långt avstånd.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Amaranth View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 29-december-2007
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera Amaranth Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-december-2007 vid 00:23
Lejonkungen är lätt min favorit klassiker! Den känns helt perfekt, superbra handling, djup, bra musik, bra dubbning osv :D

De svenska rösterna är verkligen jättebra men jag gillar ändå dialogen mer på engelska
Till toppen
Jago View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 02-januari-2008
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Jago Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 17:15
Tycker filmen är jättebra och en av mina favoriter, men på tok för överskattad! Och jo jag älskar inledningen men när det kommer till Simba som ligger där och nyser blir början så märklig. Vet inte varför! Den känns inte helt fullständigt! Och så visas titeln ''The Lion King'' och senare visas Scar. Det känns lite slarvigt gjort där. Ena stunden en massa djur som tittar på en född lejonunge och senare ett lejon som fångar en mus. Ursäkta om det låter konstigt men så tycker jag.Tongue
 
Så är det också i vissa stunder i filmen. Hänger inte riktigt ihop.
 
Tycker också att scenen där Simba och Nala bråkar känns löjlig.
 
Men annars en jättebra film!
Nu sköter jag mig själv!
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 19:56
Postad av Jago Jago skrev:

Tycker filmen är jättebra och en av mina favoriter, men på tok för överskattad! Och jo jag älskar inledningen men när det kommer till Simba som ligger där och nyser blir början så märklig. Vet inte varför! Den känns inte helt fullständigt! Och så visas titeln ''The Lion King'' och senare visas Scar. Det känns lite slarvigt gjort där. Ena stunden en massa djur som tittar på en född lejonunge och senare ett lejon som fångar en mus. Ursäkta om det låter konstigt men så tycker jag.Tongue
 
Så är det också i vissa stunder i filmen. Hänger inte riktigt ihop.
 
Tycker också att scenen där Simba och Nala bråkar känns löjlig.
 
Men annars en jättebra film!
 
Håller med dig i allt du sa där, tycker oxå att filmen är för överskattad, den är inte riktigt så bra som alla påstår men visst är det en underbar film!
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 45678 11>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media