Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Julfilmer

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Gustaf View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Gustaf Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Julfilmer
    Postad: 06-december-2006 vid 23:01
Det finns en hel uppsjö av olika samlingar med Disneykortisar med jultema. Om man ska köpa en - vilken ska man köpa tycker ni?
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2006 vid 07:00
Om du bara ska välja en tycker jag i så fall att I väntan på julen är den som ger mest valuta för pengarna. (94 minuter klassiska kortfilmer). Sen kanske de i viss mån har tänjt lite på julbegreppet. Några av filmerna har väl inte så mycket med julen att göra.

Alternativt kan du välja Kalle Ankas önskejul med Musse Pigg och vänner. Även den innehåller klassiska kortfilmer, men har bara 51 minuters speltid.

Övriga julfilmer är i hög grad blandningar av mera tvivelaktig kvalité.

Härliga vintertid innehåller för all del ett par klassiska kortfilmer, men även långfilmsklipp m.m. som inte säger så mycket lösryckta ur sina sammanhang.

Musse Pigg och hans vänner firar jul innehåller tre nyare kortfilmer med jultema. Inte direkt dåligt - hyfsad tv-kvalité - men inget för den som letar efter klassiska kortfilmer.

Musses jul i Ankeborg är en datoranimerad uppföljare till Musse Pigg och hans vänner firar jul. Det är nog den enda som jag tycker man ska undvika till varje pris. Musse och hans vänner gör sig inget vidare i datoranimerad form.

Äntligen jullov innehåller bara en enda klassisk kortfilm, men en bra sådan (Leksakskriget). I övrigt är det två tv-serieavsnitt och en nyare tv-kortfilm.

Musse Piggs magiska jul - julfest hos Musse är ett specialavsnitt av tv-serien Hos Musse. Den innehåller för all del ett par insprängda klassiska kortfilmer (utan för- och sluttexter), men annars är ramhandlingen och kortfilmerna av nyare datum.

Har jag glömt någon?


Ändrad av Anders M Olsson - 07-december-2006 vid 07:14
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-december-2006 vid 07:39
"Äntligen jullov innehåller bara en enda klassisk kortfilm, men en bra sådan (Leksakskriget). I övrigt är det två tv-serieavsnitt och en nyare tv-kortfilm."
 
Den är det, köp den. Det underbara avsnittet "A Christmas Cruella" finns med på den, så det är lugn värt pengarna.
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2007 vid 04:15
Gillar helt klart Härliga Vintertid bäst av dem! Smile
 
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-februari-2007 vid 01:00
enligt mej är Musse Piggs julsaga den bästa julfilmen.

Ändrad av stitch - 23-februari-2007 vid 01:01
Till toppen
Gurra View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 12-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 162
inläggsval inläggsval   Citera Gurra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juli-2007 vid 15:23
Varför gör man inte en Disney Treasures Jul?
Ja, asså en 2-disc dvd med bara disneys Julkortfilmer.
Inte bara typ 9 filmer utan lika många som i en vanlig Disney Treasures!
typ 30!
Är inte det smart?Smile
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2007 vid 11:25
Finns det 30 julkortfilmer? Gillar annars idén att samla dem Wink
Till toppen
Gurra View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 12-juni-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 162
inläggsval inläggsval   Citera Gurra Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2007 vid 23:14
Jo, jag tror det finns mycket mer än 30!
Med tanke på hur många småsamlingar med typ 7-9 stycken i varje så borde det finnas rätt många
”Vet du, jag har funnit att det enda sättet att göra de här filmerna på är med animatörer. Det går liksom inte att göra dem med räkenskapsförare och revisor.”
Walt Disney, 1901-1966
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-november-2007 vid 14:47
Den bästa julfilmen måste nog ändå vara Musse Piggs julsaga. Har den gamla versionen från -83 på VHS. Någon som vet om den går att få tag på på DVD? Har sökt på både tradera och cdon.com och har inte sett den i affären heller. Skulle vara kul att ha den gamla dubbningen på DVD, men jag antar att det inte finns. Ah well, den filmen är i alla fall otroligt mysig. :)
It's a piece of cake
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-november-2007 vid 20:19
Postad av Fircone Fircone skrev:

Den bästa julfilmen måste nog ändå vara Musse Piggs julsaga. Har den gamla versionen från -83 på VHS. Någon som vet om den går att få tag på på DVD? Har sökt på både tradera och cdon.com och har inte sett den i affären heller. Skulle vara kul att ha den gamla dubbningen på DVD, men jag antar att det inte finns. Ah well, den filmen är i alla fall otroligt mysig. :)

Nej, den gamla svenska dubbningen har aldrig getts ut på DVD.

Det finns annars två svenska utgåvor på DVD:

1) Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse. Denna innehåller den omdubbade versionen.

2) Walt Disney Treasures: Mickey Mouse in Living Colour vol 2. Denna har svensk text men endast engelskt tal.



Ändrad av Anders M Olsson - 08-november-2007 vid 20:20
Till toppen
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar
fd. mimmi pigg

Medlem sedan: 29-juni-2007
Status: Offline
Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-november-2007 vid 14:25
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av Fircone Fircone skrev:

Den bästa julfilmen måste nog ändå vara Musse Piggs julsaga. Har den gamla versionen från -83 på VHS. Någon som vet om den går att få tag på på DVD? Har sökt på både tradera och cdon.com och har inte sett den i affären heller. Skulle vara kul att ha den gamla dubbningen på DVD, men jag antar att det inte finns. Ah well, den filmen är i alla fall otroligt mysig. :)

Nej, den gamla svenska dubbningen har aldrig getts ut på DVD.

Det finns annars två svenska utgåvor på DVD:

1) Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse. Denna innehåller den omdubbade versionen.

2) Walt Disney Treasures: Mickey Mouse in Living Colour vol 2. Denna har svensk text men endast engelskt tal.

 
Jag ÄLSKAR dom filmerna!!!!
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-december-2008 vid 18:16
Skönheten och Odjuret - Den Förtrollade Julen gillar jag. Den är mysig att se innan jul. Har ni den ? Jag hadede den på vhs förut.
Till toppen
LiciaQ View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-maj-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LiciaQ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2009 vid 18:36
Måste bara fråga dig om du har nån aning om introlåten till musse piggs julsaga i Julfest Hos Musse (vilken härlig juledag) finns med på svenska på den dvdn och om de har dubbningen från 1983 eller 2002?
Väldigt tacksam för svar:)
Till toppen
LiciaQ View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-maj-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera LiciaQ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-augusti-2009 vid 13:37
okej, fick nyss svar på min ena fråga:P men finns introlåten med på den dvdn? altså "vilken härlig juledag"?
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2009 vid 11:00
Nej, DVD:n Musse Piggs magiska jul - Julfest hos Musse har inte med förtexterna till Musse Piggs julsaga med sången "Vilken härlig juledag" - det inslaget börjar istället direkt efter förtexterna. Dock finns den kortare reprisversionen av låten som spelas i slutet kvar. Och det är som sagt tyvärr 2002 års omdubb som DVD-utgåvan innehåller, som gjorts speciellt för den DVD-utgåvan och håller sämre kvalitet än den ursprungliga dubbningen.
 
Det är för övrigt tråkigt att originaldubben av Musse Piggs julsaga aldrig släpptes på DVD, men dessbättre är det ju ganska lätt att få tag i de gamla VHS-utgåvorna med 1983 års originaldubb.
 
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2009 vid 14:39
Jag tycker det är onödigt att den dubbades om till den DVD-utgåvan och dessuom är det fullständigt idiotiskt att de klippte bort förtexterna.
 
Jag är då glad att jag såg den på tv med originaldubbningen. Det enda positiva med omdubbningen är att John Harryson spelar Joakim. Johannes Brost var, som jag minns det, inte lika bra. Jag kan dock inte säga säkert, ty jag minns inte exakt hur han lät, men han kan ju omöjligen ha varit bättre.
Till toppen
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 27-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2009 vid 22:33
Jag kan inte ge några råd om äldre kortfilmer men med nya kan jag ge dessa tips
 
Musse och hans vänner firar jul
Musses jul i ankeborg
 
gillar du nalle puh så rekomenderar jag
Jullovet
MVH
   //Håkan
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media