Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Den Lilla Sjöjungfrun

 Svara Svara Sida  <1 2021222324 25>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 4,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-april-2011 vid 23:12
Det står:

"Till Martin
Från Sissel
Ariel
"

Hihi, och jag svävade på moln! Embarrassed
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
ttecknat View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 22-november-2010
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera ttecknat Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 13:08
Jag har sett "Den lilla sjöjungfrun" på svenska, kroatiska och engelska och jag måste bara säga att den svenska versionen lätt är bäst av dem tre! De svenska skådespelarna har mycket mer inlevelse samt att det känns som att de har mycket bättre samspel med varandra. De svenska rösterna gör filmen lite "mörkare" vilket passar in väldigt bra. Dock måste jag påpeka att Sissels brytning inte passar in i filmen, den är ganska ologisk och som barn gjorde den mig lite förvirrad. Inget fel med brytningar, jag kommer själv från ett hushåll där mina föräldrar pratar på svenska med bosnisk brytning men då hade jag ju i alla fall förklaringen att de kommer från ett annat land vilket inte Ariel gör utan hon är uppväxt i ett brytningsfritt hushåll, haha. Sen tycker jag inte heller att Sissels röst är så värst speciell och det har jag faktiskt aldrig tyckt. Låten "Hela min värld" tycker jag är bäst på kroatiska, det som drar ner den lite är just att det är på kroatiska som har en helt annan dialekt än bosniska så jag förstår inte allt av den texten med tanke på att min bosniska suger och den kroatiska dialekten gör allt ännu mer komplicerat för mig, haha. :) 

Jag hade dock aldrig velat byta ut Sissel mot någon annan eftersom att det är ju hennes röst som man är uppväxt med och hennes röst ska det förbli, i alla fall i den första filmen. Jag gillar Myrra i tvåan. :)
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 16:10
Postad av ttecknat ttecknat skrev:

De svenska rösterna gör filmen lite "mörkare" vilket passar in väldigt bra. Dock måste jag påpeka att Sissels brytning inte passar in i filmen, den är ganska ologisk och som barn gjorde den mig lite förvirrad. Inget fel med brytningar, jag kommer själv från ett hushåll där mina föräldrar pratar på svenska med bosnisk brytning men då hade jag ju i alla fall förklaringen att de kommer från ett annat land vilket inte Ariel gör utan hon är uppväxt i ett brytningsfritt hushåll, haha. Sen tycker jag inte heller att Sissels röst är så värst speciell och det har jag faktiskt aldrig tyckt.


Där håller jag med dig, de svenska rösterna gör faktiskt filmen lite mörkare. LOL Jag menar; Ursulas replik: "Lilla slyna!" är ju helt brutal i jämförelse med; "That little tramp!" - tycker jag i alla fall. Embarrassed

Men nej, nej, nej! Sissels brytning är ju själva charmen med Ariel! Big smile Åh, jag ÄLSKAR hennes brytning, så vacker och så nordisk. Jag tyckte inte alls om den när jag för första gången såg Den Lilla Sjöjungfrun som vuxen, men nu - när jag är obotoligt TLM-freak - är det nästan det som jag älskar mest med den svenska Ariel - att hennes dialekten skiljer sig ifrån hennes systrar. Smile

Något som jag istället tycker är mer ologiskt med det kungliga undervattenhushållet är det faktum att alla systrar har olika färger på håren. Tongue En brun, en röd, en blond - eller två Wink - och så en svarthårig. Vet man då att både Triton och Athena hade rött hår, blir det lite lustigt. LOL Och båda två har även grön/blåaktiga fenor, precis som Ariel, så systrarna känns heeeelt malplacerade i sina färger. Smile


Ändrad av Dinkelhopparen - 02-maj-2011 vid 16:14
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 17:12
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Postad av ttecknat ttecknat skrev:

De svenska rösterna gör filmen lite "mörkare" vilket passar in väldigt bra. Dock måste jag påpeka att Sissels brytning inte passar in i filmen, den är ganska ologisk och som barn gjorde den mig lite förvirrad. Inget fel med brytningar, jag kommer själv från ett hushåll där mina föräldrar pratar på svenska med bosnisk brytning men då hade jag ju i alla fall förklaringen att de kommer från ett annat land vilket inte Ariel gör utan hon är uppväxt i ett brytningsfritt hushåll, haha. Sen tycker jag inte heller att Sissels röst är så värst speciell och det har jag faktiskt aldrig tyckt.


Där håller jag med dig, de svenska rösterna gör faktiskt filmen lite mörkare. LOL Jag menar; Ursulas replik: "Lilla slyna!" är ju helt brutal i jämförelse med; "That little tramp!" - tycker jag i alla fall. Embarrassed

Men nej, nej, nej! Sissels brytning är ju själva charmen med Ariel! Big smile Åh, jag ÄLSKAR hennes brytning, så vacker och så nordisk. Jag tyckte inte alls om den när jag för första gången såg Den Lilla Sjöjungfrun som vuxen, men nu - när jag är obotoligt TLM-freak - är det nästan det som jag älskar mest med den svenska Ariel - att hennes dialekten skiljer sig ifrån hennes systrar. Smile

Något som jag istället tycker är mer ologiskt med det kungliga undervattenhushållet är det faktum att alla systrar har olika färger på håren. Tongue En brun, en röd, en blond - eller två Wink - och så en svarthårig. Vet man då att både Triton och Athena hade rött hår, blir det lite lustigt. LOL Och båda två har även grön/blåaktiga fenor, precis som Ariel, så systrarna känns heeeelt malplacerade i sina färger. Smile

Teorin skulle ju kunna vara att alla systrar är övergivna sjöjungfru-ungar som kungafamiljen fick ta sig an Embarrassed 

Skulle förklara att de stoppar om Ariel och inte de andra i detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=IbgyJmnd-1M&feature=related

(ja, jag har stört mig lite på det ...)


Ändrad av Eilonwy - 02-maj-2011 vid 17:15
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 17:25
Har en stor Ariel samling...


http://www.facebook.com/profile.php?id=100000983851310#!/media/set/fbx/?set=a.172013532841441.36106.100000983851310

Ändrad av disney_girl - 02-maj-2011 vid 17:25
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 17:35
Postad av Eilonwy Eilonwy skrev:


Teorin skulle ju kunna vara att alla systrar är övergivna sjöjungfru-ungar som kungafamiljen fick ta sig an Embarrassed 

Skulle förklara att de stoppar om Ariel och inte de andra i detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=IbgyJmnd-1M&feature=related

(ja, jag har stört mig lite på det ...)


Aaah, tror du?? Smile Fast, alla flickorna börjar ju på "A", så i så fall måste Triton och Athena ha döpt om dem. För en sån slump vore alldeles för... slumpig? LOL Men så är det ju Disney också! Wink

VILKEN FANTASTISK SAMLING!! Big smileBig smileBig smileBig smileBig smile Jag har själv massor, massor med DLS samlarobjekt och leksaker, men inte hälften så många som du! Clap
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 19:18
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Postad av Eilonwy Eilonwy skrev:


Teorin skulle ju kunna vara att alla systrar är övergivna sjöjungfru-ungar som kungafamiljen fick ta sig an Embarrassed 

Skulle förklara att de stoppar om Ariel och inte de andra i detta klipp. http://www.youtube.com/watch?v=IbgyJmnd-1M&feature=related

(ja, jag har stört mig lite på det ...)


Aaah, tror du?? Smile Fast, alla flickorna börjar ju på "A", så i så fall måste Triton och Athena ha döpt om dem. För en sån slump vore alldeles för... slumpig? LOL Men så är det ju Disney också! Wink


Haha ja, eller så hittade Triton & Athena alla flickorna någonstans som spädbarn och döpte om dem Smile och självklart älskar de bokstaven A Wink
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 19:55
Jag såg den på både svenska och engelska nyligen.

 

Jag gillar verkligen den svenska versionen och jag älskar de svenska sångerna. Sissels brytning är underbar osv. Men jag har länge tyckt både inna jag såg om den senaste gången och när jag väl såg om den att filmen helt har sjunkit i mina ögon. Jag älskade den de första gångerna jag såg den och filmen var en av mina absoluta favoriter. Men när jag senare tänkt tillbaka på filmen så har jag undrat över vad jag egentligen tycker om den, och jag har kommit fram till att jag nog tycker den är lite tråkig. När jag såg om den tyckte jag det ännu mer, tyvärr. Jag vill inte tycka så.

 

Men sedan såg jag den på engelska, och vilken förändring. Jag är inte den som föredrar originalversionen när det kommer till Disneyfilmer, jag är mycket mer för de svenska versionerna, oftast. Men Sjöjungfrun blev så mycket bättre när jag såg den på engelska. Och när jag väl sett den på engelska såg jag om den en gång till på svenska, och älskade den igen. Jag såg filmen fyra gånger på tre dagar (Vilket borde vara mer än nog för att få mig att tröttna på vilken film som helst). Jag vet inte vad det handlade om, men på något sätt hjälpte det att se engelska versionen, och sedan att gilla den svenska versionen igen.

 

Om jag skulle se om filmen lika många gånger igen på samma korta tid så skulle jag nog tröttna på den. Men av någon anledning hjälpte det då, och jag gillar filmen igen. Och jag kan absolut inte bestämma mig för om svenska eller engelska versionen är bäst. 

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-maj-2011 vid 20:05
Om man tar hänsyn till texten i Sebastians musikalnummer i inledningen av Den lilla sjöjungfrun, "Vi alla är döttrar till Triton, vår fader som döpt oss och gett oss fjäll", så tycks mig ovanstående diskussion tämligen överflödig. I min mening känns det relativt givet att de inte bara är Tritons biologiska döttrar, utan att de också är namngivna av honom. 

Angående bokstaven A:s betydelse för döttrarnas namn, så kanske detta skulle kunna ses som en hyllning till Tritons drottning, Athena, och som ett bevis på deras kärlek.  
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juni-2011 vid 12:33
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Angående bokstaven A:s betydelse för döttrarnas namn, så kanske detta skulle kunna ses som en hyllning till Tritons drottning, Athena, och som ett bevis på deras kärlek.  


FAST - om man ska vara petig, för disskusionens skull - så fanns inte Athena när originalfilmen gjordes i slutet av 80-talet. Smile Athena är ju en karaktär som kommit till nu på 2000-talet och jag tror att skaparna gav henne sitt namn efter döttrarna - att det helt enkelt passade sig att även hon börjar på A. Smile Jag tror absolut att Ariel och hennes syskon är Triton's biologiska barn, att skaparna bara tyckte det var kul att ge dem olika färger på håren samt fiskstjärtarna. Jag tyckte bara det var roligt att disskutera andra möjligheter. Smile Jag tror att Triton's döttrar börjar på A eftersom Disney först kom på namnet Ariel, och sedan därefter bestämde sig för att systrarna borde börja på samma bokstav, för att det skulle "klinga" bra. Smile


Ändrad av Dinkelhopparen - 05-juni-2011 vid 12:34
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juni-2011 vid 16:44
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Angående bokstaven A:s betydelse för döttrarnas namn, så kanske detta skulle kunna ses som en hyllning till Tritons drottning, Athena, och som ett bevis på deras kärlek.  


FAST - om man ska vara petig, för disskusionens skull - så fanns inte Athena när originalfilmen gjordes i slutet av 80-talet. Smile Athena är ju en karaktär som kommit till nu på 2000-talet och jag tror att skaparna gav henne sitt namn efter döttrarna - att det helt enkelt passade sig att även hon börjar på A. Smile Jag tror absolut att Ariel och hennes syskon är Triton's biologiska barn, att skaparna bara tyckte det var kul att ge dem olika färger på håren samt fiskstjärtarna. Jag tyckte bara det var roligt att disskutera andra möjligheter. Smile Jag tror att Triton's döttrar börjar på A eftersom Disney först kom på namnet Ariel, och sedan därefter bestämde sig för att systrarna borde börja på samma bokstav, för att det skulle "klinga" bra. Smile

Håller helt med dig, vilket är anledningen till att jag skrev "kanske detta skulle kunna ses"  

Just vad gäller Athenas namn, är det inte alls en dum teori som du har att man namngav henne Athena efter döttrarna. Men man skulle också kunna se det ur ett mytologiskt perspektiv, då Triton (son till havsguden Poseidon) var fosterfar till gudinnan Athena. Personligen tror jag att valet av namn har sin förklaring i en kombination av dessa faktorer. 


Sen skulle man kunna gå vidare och se det här ur ett mytologiskt perspektiv, så var Triton (son till havsguden Poseidon) fosterfar till 
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juni-2011 vid 19:41
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:


Håller helt med dig, vilket är anledningen till att jag skrev "kanske detta skulle kunna ses"  

Just vad gäller Athenas namn, är det inte alls en dum teori som du har att man namngav henne Athena efter döttrarna. Men man skulle också kunna se det ur ett mytologiskt perspektiv, då Triton (son till havsguden Poseidon) var fosterfar till gudinnan Athena. Personligen tror jag att valet av namn har sin förklaring i en kombination av dessa faktorer. 



Aaaaaah, det där visste inte jag! Big smile Att Athena är Tritons fosterdotter i Grekisk mytologi? Vad häftigt, då kan det absolut stämma som du säger, att Disney's version av havsdrottningen är uppkallad efter just henne. Smile Nu när du nämner Poseidon, visst är det väll så att han medverkar i ett avsnitt i TV-serien? Fast då heter han Neptunus, som i den romerska mytologin. Säger de inte att han är Tritons far då? Smile
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2011 vid 00:48
Jag såg ett avsnitt där det medverkade en morfar/farfar till Triton (I en tillbakablick på Tritons liv) Men jag minns inte om han hette Neptunus.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2011 vid 11:15
Jag minns inte om Neputunus/Poseidon medverkar i nått avsnitt. Däremot är jag ganska så säker på att man någon gång säger (vet dock inte om det är i någon av filmerna, eller i tv-serien) att Trition är son till Poseidon. Jag har en känsla av att du har lite bättre koll än jag på Den lilla sjöjungfrun, Dinkelhopparen. Tongue

Jeppe: Är det avsnittet med orgeln du syftar på, eller är det nått annat?


Ändrad av Trubaduren - 06-juni-2011 vid 12:13
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2011 vid 11:55
Postad av Trubaduren Trubaduren skrev:

Jag minns inte om Neputunus/Poseidon medverkar i nått avsnitt. Däremot är jag ganska så säker på att man någon gång säger (vet dock inte om det är i någon av filmerna, eller i tv-serien) att Trition är son till Poseidon. Jag har en känsla av att du har lite bättre koll än jag på Den lilla sjöjungfrun, Dinkelhopparn. Tongue

Jeppe: Är det avsnittet med orgeln du syftar på, eller är det nått annat?

Åh jaaa, det är avsnittet med orgeln! Big smile Avsnittet heter "Calliope Dreams" och du har rätt, det är Tritons morfar/farfar som är Neptunus. Det förstår inte jag? För jag vet, med säkerhet, att originalfilmen lät döpa havskungen efter den grekiska havsguden, Triton... det var ingen slump att de fick samma namn. Så varför följde de inte upp den planen i TV-serien? Om karaktärerna nu är inspererade av mytologin borde Tritons morfar/farfar vara Kronos - men jag är kanske för petig? Wink


NEPTUNE

Men hmm... naj, jag tror aldrig att Triton nämner att hans far är Poseidon i någon av filmerna? Smile Däremot säger han, i den svenska dubbningen; "Jag tycker jag är en bra havsgud!", medan han i engelsk version beskriver sig som "merman". Så det är kanske vi i Sverige som konservativt står fast vid att Triton är son till en Gud! LOL


Ändrad av Dinkelhopparen - 06-juni-2011 vid 12:17
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2011 vid 22:37
Jag har aldrig tänkt på Triton som en gud. Bara som kung över Atlantica, inget annat. Ja, han har lite magiska krafter också.

 

Ja, precis som Dinkelhopparen säger så tror jag att det var avsnittet med en orgel.

Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2011 vid 10:38
Jag har alltid sett Triton som en Gud, haha! Son till Poseidon och kung över alla de sju haven. Wink

Men hörrni, nu har jag en annan fundering här. Smile Vem tror ni att Sir Grimsby är egentligen? Det står på diverse sidor att han är skriven som Prince Eric's tjänare och förtrogne, men - är det inte lite konstigt att en tjänare delar måltid med självaste prinsen? Confused De äter ju middag tillsammans med Ariel under hennes första kväll som människa och Grimsby säger då; "Det är inte ofta vi har en sån vacker middagsgäst, va, Eric?" vilket ger oss indikationer på att de ofta äter middag tillsammans. Så jag har alltid tänk mig att han tillhör familjen på något sätt? Eller äter rådgivare verkligen middag med de kungliga? LOL
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2011 vid 13:48
Är inte Grimsby prins Eriks kammarherre? Som sådan är det väl inte allt för konstigt om han medverkar vid måltiderna. I synnerhet inte när han dessutom verkar fungera som prinsens förmyndare (han verkar ju bl.a. ansvara för rikets ekonomi, då han tydligen har befogenhet att beställa statyer med mera).

Jag uppfattar det i alla fall som att prinsens föräldrar är döda, och att Erik ännu inte är helt redo att styra riket själv. Eller att han inte kan utnämnas till kung innan han gift sig, därav Grimsbys önskan om att Erik snart skall träffa en kvinna. 
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2011 vid 20:11
Jag tror precis som du, Trubaduren. Thumbs Up Grimsby måste vara något mer än bara en tjänare till prinsen. Jag tror på musikal versionen, där Grimsby säger; "You’ve got to get back to court to honor your father’s dying wish and take up his crown". Jag har alltid tänk mig att Grimsby var den döende kungens högra hand som lovade att uppfylla hans sista önskan; att prins Eric ska finna en äkta maka för att sedan kunna ta över tronen. Smile Och - om Grimsby istället tillhör hovet - blir det genast fullt naturligt att han deltar vid prinsens måltider. Wink Analyserar vi sönder filmer nu? Embarrassed


Ändrad av Dinkelhopparen - 03-juli-2011 vid 20:13
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2011 vid 00:58
Jag säger bara: ÄNTLIGEN! 

Jag vet ju inte om folk kommer ihåg mig längre.. har inte varit här på ett väldigt bra tag, på grund av att min inloggning har krånglat :/ Vet inte varför eller hur men nu verkar det funka igen. (kommer inte våga stänga ner sidan...) 

Har inte så mycket åsikter just nu, är bara glad att jag är inne igen (har rätt mycket att catcha upp så att säga..) 

Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2011 vid 12:53
Välkommen tillbaka Emmaaa. Tror inte du har missat så mycket, det har varit ganska livlöst här på forumet i några månader nu men precis nu den senaste veckan verkar det ha vaknat till liv igen (?) så du kommer tillbaka vid rätt tidpunkt.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-augusti-2011 vid 11:27
Jag har inte skrivit något på ett tag, men kollar sidan lite då och då. Roligt om vi kan komma igång och skriva lite mer igen. :)
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2011 vid 22:39
Vad skönt att höra! haha!
Jag har vart inne på forumet lite då och då för att kolla läget men eftersom jag inte har kunnat svara eller skriva något så har det bara gjort mig nedstämd (haha) så undvek det till slutWink

Men ser ändå att det finns många roligt diskussioner som pågår! 
Att tilläggas i den hela Neptune/Posiedon historien så sjunger de i musikalen (eller pratar..) att Poisedon var Tritons (och i musikalens fall Ursulas) pappa. Men eftersom detta inte nämns i originalfilmen så vet inte hur mycket man kan finna sig i att det stämmer. 

Men som ni har skrivit där uppe så säger han "Farfar Neptune" så det är väl möjligt att de ville blanda in så många Havsgudars namn som möjligt och inte tänkte så mycket på att de blandade mytologier. 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 01:47
Emmaaa!!! Big smile Vad glad jag blir att se dej igen, välkommen tillbaka! Heart Jag tror precis som du, att Disney helt enkelt inte har tänkt på de olika mytologierna utan mer velat ha med så många havsgudars namn som möjligt. Barn, som är huvudmålgruppen, är ju inte så petiga. Smile För om man ska vara petig med den Grekiska mytologin, så borde Cronus vara den som spelade orgeln, eftersom han är far till Poseidon - alltså Tritons farfar. Embarrassed Överanalysering igen, kanske? Geek
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 19:48
Tack så mycket! Big smile Känns väldigt kul att vara tillbaka! 

Ja, är nog det att Cronus inte låter så mystiskt som Neptune... sen är det väl så att en av Neptunes månar heter väl Ariel..? hehe.. 


Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2011 vid 22:22
Den är filmen + tre andra kommer ut i 3D 2013! (S&O kommer i december eller något)
Efter succén med Lejonkungen i 3D så vill de väl fortsätta.

Hoppas den kommer till Sverige. (Jag tror inte det men ändå) 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2011 vid 22:34
AWSOME!!! Thumbs Up Att se Den Lilla Sjöjungfrun i 3D hade VERKLIGEN varit som att smeka ögonen med luddiga fikonblad. Star Taack för infon, Emma! Hug Även om filmerna inte kommer till Sverige, kan man alltid inhandla dem på eBay eller någon liknande sida. Smile
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2011 vid 22:37
Tror att de bara släpps i 3D på bio dock : / Därför ska jag skriva till någon och tvinga dem visa filmen i Sverige, eftersom inte Lejonkungen gör det och den har gått rätt bra på bio och har tjänat in rätt mycket pengar så.. tror jag inte att DLS gör det Unhappy
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2011 vid 22:44
Emma: Nej, jag tror nog allt att den kommer att släppas på blu-ray så småningom. Lejonkungen släpps ju i 3D nu i november, och både Skönheten & Odjuret och Nightmare Before Christmas är ju på väg även de. 
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2008
var: Sölvesborg
Status: Offline
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2011 vid 22:48
Jaa, jag tänkte just det. Tongue Eftersom Lejonkungen kommer släppas som 3D film, borde Den Lilla Sjöjungfrun också komma så småningom. Smile Åååh, HEJA FRAMTIDEN!! Tänk att kunna se denna förtrollade film i 3D'ns magi. Clap Vilken scen ser ni mest fram emot att få se tredimensionellt?
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 2021222324 25>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media